Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

CrossRoad skrev (56 minutter siden):

Etter mitt syn er det ingenting som legitimerer det Russland holder på med i Ukraina i dag. Men jeg lurer på hva som ligger bak. Hva er det han har fortalt til dumaen som de har trodd på? Eller presser han alle rundt seg?

Frontline har en rekke gode intervjuer  med folk som har fulgt med kreml og Putin og internasjonal politikk gjennom en årrekke, og de er med på å danne et veldig godt bilde av hva det egentlig er som foregår nå. Seneste intervjuet er etter invasjonen, men anbefaler absolutt å ta en titt på de andre som forklarer Putin tilbake i 2017-2019, pre covid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kar90 skrev (5 timer siden):

Haha, hvorfor skulle de få økt etterspørsel fra Asia? Hvorfor skulle de ikke utnytte den etterspørselen før vestlige sanksjoner?

Under OL i februar skrev Putin og Xi (kinesisk president) under en olje og gassavtale som også innbærer at de bygger nye gasslinjer til Kina.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/exclusive-russia-china-agree-30-year-gas-deal-using-new-pipeline-source-2022-02-04/

Det europeiske markedet ble støvsuget for gass forrige sommer, og det var en av grunnene til at gassprisen steg. Vi solgte ut all gass til Kina. Kina vokser økonomisk, og de trenger økt energi. De har alt å tjene på å ikke konkurrere med Europa om olje og gass. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stemte-du-venstresiden-og-klager-pa-stromprisene/o/5-95-357106

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraina forsøker å presse Nato/EU land til å hjelpe også militært og føler seg sviktet og forlatt fordi Nato/Eu må takke nei til dette siden landene er tvunget til å hensynta fare for konfrontasjon mellom 2 atomland og storkrig i Europa.

Hvorfor forsøker ikke Ukraina å heller skaffe akkurat militær hjelp fra land som enten mangler beskyttelse fra Russland selv (alternativ allianse) eller andre store land hvis deltagelse Russland ikke kan skylde på USA eller Nato som Australia el.? Russland har vel heller ingen anledning til å si så mye på om f.eks Polen donerer gamle bombefly til f.eks Australia?

Endret av Trampstamped
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (9 minutter siden):

Under OL i februar skrev Putin og Xi (kinesisk president) under en olje og gassavtale som også innbærer at de bygger nye gasslinjer til Kina.

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/exclusive-russia-china-agree-30-year-gas-deal-using-new-pipeline-source-2022-02-04/

Det europeiske markedet ble støvsuget for gass forrige sommer, og det var en av grunnene til at gassprisen steg. Vi solgte ut all gass til Kina. Kina vokser økonomisk, og de trenger økt energi. De har alt å tjene på å ikke konkurrere med Europa om olje og gass. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stemte-du-venstresiden-og-klager-pa-stromprisene/o/5-95-357106

Kina prøver å holde seg "nøytrale", åpenbart er de ikke nøytrale. Vi bør boikotte kinesiske produkter på sikt. De har like mye propaganda som Russland, om ikke mer. Åpenbart er de allierte med Russland.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
CrossRoad skrev (2 timer siden):

Etter mitt syn er det ingenting som legitimerer det Russland holder på med i Ukraina i dag. Men jeg lurer på hva som ligger bak. Hva er det han har fortalt til dumaen som de har trodd på? Eller presser han alle rundt seg?

Jeg har lest at Putin har hatt sinneutbrudd mot de rundt han som har gitt han svar han ikke har likt. Vet ikke om det stemmer, men har lest flere steder at han omgir seg med ja-mennesker. Jeg tror ikke at det er så lett å si nei til Putin eller være uenig med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (1 time siden):

Jeg har lest at Putin har hatt sinneutbrudd mot de rundt han som har gitt han svar han ikke har likt. Vet ikke om det stemmer, men har lest flere steder at han omgir seg med ja-mennesker. Jeg tror ikke at det er så lett å si nei til Putin eller være uenig med han.

Nei, tror ikke heller det. Han har nok sittet i et ekkokammer de siste årene... Men... hvis det er slik - at de sitter og ser på det han gjør nå fordi de er redde for sitt eget skinn... vel, jeg sliter med å finne ord (som egner seg her) for hva jeg tenker om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
CrossRoad skrev (3 minutter siden):

Nei, tror ikke heller det. Han har nok sittet i et ekkokammer de siste årene... Men... hvis det er slik - at de sitter og ser på det han gjør nå fordi de er redde for sitt eget skinn... vel, jeg sliter med å finne ord (som egner seg her) for hva jeg tenker om det. 

Ja, det kan jo være at de er helt enige med han også. At det er derfor han har valgt dem, men vet ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (2 timer siden):

Det har fortsatt ingen relevans for en plutselig økt etterspørsel fra asia som kan ta de ut av elendigheten de setter seg i ved å slutte å eksportere til Europa. Avtalen med Kina er med i budsjetteringenr for dagens Russland og framtiden, og vil ta tid å bygge ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statlige russiske media ber Putin om å avslutte militæroperasjoner i Ukraina, før sanksjonene destabiliserer regimet og fører landet ut i borgerkrig. (Link)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (9 timer siden):

Frontline har en rekke gode intervjuer  med folk som har fulgt med kreml og Putin og internasjonal politikk gjennom en årrekke, og de er med på å danne et veldig godt bilde av hva det egentlig er som foregår nå. Seneste intervjuet er etter invasjonen, men anbefaler absolutt å ta en titt på de andre som forklarer Putin tilbake i 2017-2019, pre covid.

Tusen takk, tror analysen hennes har mye for seg. Det var veldig interessant å høre på henne. Personlig sliter jeg litt med konklusjonen vedrørende Brexit, Ungarn osv. (kan være deler av forklaringen da) og så er det jo, tross alt og heldigvis, litt flere mennesker som må være involverte dersom det skal bli atomkrig. Men tror hun har rett i det aller meste. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (1 time siden):

Statlige russiske media ber Putin om å avslutte militæroperasjoner i Ukraina, før sanksjonene destabiliserer regimet og fører landet ut i borgerkrig. (Link)

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 time siden):

Hva vil et cyberangrep si egentlig? Hvordan vil det påvirke vanlige folk? 

Et eksempel på et cyberangrep kan være å angripe strømnettet og slå det ut. Da stopper det meste opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordicViking skrev (35 minutter siden):

Et eksempel på et cyberangrep kan være å angripe strømnettet og slå det ut. Da stopper det meste opp.

Ok, takk 😊 Er det noe som vil kunne vare over lengre tid eller er det noe som kan rettes opp igjen på noen dager? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg undres litt når Biden og Ukrainas president har snakket sammen, og blitt enige om enda flere sanksjoner og økt forsvar til Ukraina. Hva er det de tror? Til og med jeg som ikke er ekspert på noe, skjønner at Putin ikke har tenkt og stoppe for noe eller noen .. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sh999 skrev (7 timer siden):

Jeg må si at jeg undres litt når Biden og Ukrainas president har snakket sammen, og blitt enige om enda flere sanksjoner og økt forsvar til Ukraina. Hva er det de tror? Til og med jeg som ikke er ekspert på noe, skjønner at Putin ikke har tenkt og stoppe for noe eller noen .. 

De håper vel på at russisk elite skal si nok er nok og at FSB skal arrestere Putin og sikte han for brudd på den russiske grunnloven som gir livstid straff for den som starter en krig mot et annet land.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 minutter siden):

De håper vel på at russisk elite skal si nok er nok og at FSB skal arrestere Putin og sikte han for brudd på den russiske grunnloven som gir livstid straff for den som starter en krig mot et annet land.

Takk for svar, det gav jo litt mer mening ja 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en Mediakrig, og Ukraina vinner den.

Er det bare jeg som synes det er merkelig, at Russerenes arme blir saget ned i media, og av alle slags eksperter daglig? Dette har skjedd hver dag siden krigen hadde vart 3-5 dager. Ukraina slipper opptak på opptak med klipp som sikkert er redigerte for å virke som om russerene taper totalt.

Jeg vet at "Ghost of Kyiv" og "Soldatene som marinefartøyet drepte på den lille øya" var to falske historier. Det var ikke noen flyger som skjøt ned mange russiske fly, og de 17 soldatene ble tatt til fange, ikke drept.

Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell.

Eller... Jeg vet da pokker. Det føles som om krigen har vart mye lenger enn 2 uker.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 minutt siden):

Dette er en Mediakrig, og Ukraina vinner den.

Er det bare jeg som synes det er merkelig, at Russerenes arme blir saget ned i media, og av alle slags eksperter daglig? Dette har skjedd hver dag siden krigen hadde vart 3-5 dager. Ukraina slipper opptak på opptak med klipp som sikkert er redigerte for å virke som om russerene taper totalt.

Jeg vet at "Ghost of Kyiv" og "Soldatene som marinefartøyet drepte på den lille øya" var to falske historier. Det var ikke noen flyger som skjøt ned mange russiske fly, og de 17 soldatene ble tatt til fange, ikke drept.

Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell.

Eller... Jeg vet da pokker. Det føles som om krigen har vart mye lenger enn 2 uker.

Jeg er enig! 

En annen ting er at det virker som om folk ikke skjønner hvor stort Ukraina er. Mediene skriver at " ting står stille" og " nå taper de" osv, men de har kommet lenger enn de fleste andre har gjort i krig før. ( Lenger avstand)

Først skriver de at de vil fryse Putin sine penger, men de vet ikke hvor de er, så de må finne dem først. Så påstår de at de snart er bankrott... Eh .. tror mange undervurderer hvor mye Russland har, av både områder, penger og ressurser. 

Det er enormt med ensidighet i media idag, det gjelder vel det meste. Men vesten har nok mye hemmeligheter de ikke vil skal komme ut, så er vel en grunn til at de er redde. De er ikke bare redde for uskyldige menneskeliv .

Men folk tror vel jeg er Putin- tilhenger når jeg sier det, selv om det er feil. Holder ikke med noen av dem, krig er uansett bare grusomt og feil. Men jeg klarer se ting fra flere enn en side og skulle ønske alle klarte. En sak har alltid minst to sider. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...