Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

*luna* skrev (2 timer siden):

Samtalene mellom NATO og Russland i ukene før krigen startet handlet om alt annet enn det som var viktigst for Russland. Det viktigste for Russland var å få garantier for at ikke Ukraina skulle bli NATO-medlem. Det ønsket ikke NATO å diskutere. Jo mer Russland maste om dette, jo mer tydelige ble NATO på at de skulle hjelpe Ukraina på veien mot NATO-medlemskap. Jeg tror Russland forsto at samtalene ikke kom til å føre til at de fikk slike garantier. Jeg tror Russlands plan A var å få til en avtale med NATO, når det ikke førte frem gikk de til plan B som var invasjon for å få regimeskifte i Ukraina, og dermed få stanset prosessen med NATO-medlemskap for Ukraina. Jeg håper samtalene mellom Ukraina og Russland i tiden fremover blir konstruktive og at begge parter er villige til å finne fredelige løsninger.

Var ikke målet til Putin å redde russisktalende i Øst-Ukraina da, i følge han selv?

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

norw skrev (6 minutter siden):

At Kina skal blande seg inn gir enda mindre mening enn at Russland angriper Ukraina. Men i en syk verden vet man aldri. Får bare risikere at Kina kaster seg inn i kampen.

Hvis Kina blander seg inn så tror jeg det blir veldig skjult. Et cyberangrep mot russerne, eller ett  virus i Altaibunkeren til Putin. Det jeg faktisk tror de vil gjøre er å gripe sjansen til ta andeler fra  russisk kapital (dette har jeg ingen peiling på, men har en følelse av at destabilisering vil gi muligheter for de som er på hugget).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (4 minutter siden):

Var ikke målet til Putin å redde russisktalende i Øst-Ukraina da?

Det+ avnazifisering +  nedbygging av Ukrainas styrker var blant målene. Angående å redde Donbass, så kom han i seneste laget. Forholdene i Donbass har bedret seg de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AprilRyan said:

Så lenge avtalen ikke var skriftlig så har de seg selv å skylde. Dessuten så virket det som det er uenighet om hva som var ment. Dette burde man jo ha hatt helt klart for seg og ikke stole på at noen vil holde et vagt løfte.

For en holdning.. Vet det ikke er slik, men vi bør strebe etter en kultur hvor polikeren har et minimum av integritet. Når politikere representerer landet/velgerne sine på den måten syns jeg oss velgere skal holde det mot dem. Men det krever at vi er noenlunde informerte. 

Løftet var heller ikke vagt. Som sagt, med mindre vi syns det er greit at våre representanter er slimete åler som gir katta i rett og galt, løgn og løfter bør vi innse det. 

Endret av Utsiden
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (1 minutt siden):

Integritet er uansett et fremmedord for russerne. 

Drikke, rape og prompe, derimot..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, norw said:

Integritet er uansett et fremmedord for russerne. 

Jeg syns det er greit at posten din blir stående, men det er reinspikka rasisme i det du sier.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Utsiden said:

Jeg syns det er greit at posten din blir stående, men det er reinspikka rasisme i det du sier.

Jeg tror det er utrolig viktig å skille Putin fra Russere. Men det likefult så viktig å skjønne at Putin representerer Russere nå. Veldig mange som støtter opp mot invasjonen fra det som skulle være en militærøvelse. Noen som ikke vet om det som skjer i det hele tatt, og et fåtall som er imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke rasisme, men et inntrykk av den politiske ledelsen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
I Grosny skrev (49 minutter siden):

Det holder ikke. Avtale er avtale.

Putin må forøvrig også kritiseres  i aller høyeste grad. Det ser ut som om han er verstingavtalebryter.

Ja, man selvfølgelig tenke at det burde være sånn, men det er ikke sånn det er.

Utsiden skrev (11 minutter siden):

For en holdning.. Vet det ikke er slik, men vi bør strebe etter en kultur hvor polikeren har et minimum av integritet. Når politikere representerer landet/velgerne sine på den måten syns jeg oss velgere skal holde det mot dem. Men det krever at vi er noenlunde informerte. 

Løftet var heller ikke vagt. Som sagt, med mindre vi syns det er greit at våre representanter er slimete åler som gir katta i rett og galt, løgn og løfter bør vi innse det. 

Men politikere er ikke sånn og da burde man heller ikke sitte og være naiv rundt det. Poenget mitt er at så lenge en skriftlig avtale ikke foreligger så kan man faktisk ikke forventer at andre skal være snill og grei. Man må forvente at andre kommer til å bryte et løfte og få en avtale på plass.

Nå mener jeg ikke at dette ikke var sleipt gjort, men innen politikken så lover en og lyver. I tillegg kan jeg legge til at de kunne gi dette løftet uten skriftlig avtale fordi de visste at Sovjetunionen var svekket da.

Jeg kan jo sitte her på kg og skrive side opp og side ned om hvor urettferdig verden er og at ting ikke burde det. Det hjelper lite når det ikke er sånn verden fungerer, men jeg mener nå allikevel ikke at det er rett av Russland å gå til krig mot Ukraina. Så vet de godt at Nato ikke kommer til å bryte inn fordi da blir det 3. Verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger, brudd på opphavsrett, brudd på rommets retningslinjer, og slettede innlegg, samt svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tig skrev (15 minutter siden):

Jeg tror det er utrolig viktig å skille Putin fra Russere. Men det likefult så viktig å skjønne at Putin representerer Russere nå. Veldig mange som støtter opp mot invasjonen fra det som skulle være en militærøvelse. Noen som ikke vet om det som skjer i det hele tatt, og et fåtall som er imot.

Russere beundrer en mann som framstår som sterk, selv nå påstår The Guardian at han har støtte i befolkninga

Employees of several Russian pollsters have said that they are concerned that the robust numbers in support of the war could embolden the Kremlin and prolong the conflict.

Det er ikke oppgitt noen kilder, men Guardian bruker å være seriøse.

Dette er vanskelig å begripe med norske øyne, jeg tror mange lager seg en forestilling om at russere jevnt over er i mot Putin, men er maktesløse. Dette stemmer ikke helt, selvfølgelig er det russere som er i mot han, men han har ikke massene i mot seg.

Men dette kan endre seg fort, lojaliteten tror jeg er avhengig av at han er en sterk mann. Når illusjonen han har spunnet begynner å rakne så kan opprøret komme. Og det tror jeg Putin forstår inderlig godt også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, norw said:

Nei, det er ikke rasisme, men et inntrykk av den politiske ledelsen. 

Ok, da misforsto jeg.  Sleng på den Amerikanske, Norske, Europeisk.. osv. så er vi enige.

39 minutter siden, AprilRyan said:

Men politikere er ikke sånn og da burde man heller ikke sitte og være naiv rundt det. Poenget mitt er at så lenge en skriftlig avtale ikke foreligger så kan man faktisk ikke forventer at andre skal være snill og grei. Man må forvente at andre kommer til å bryte et løfte og få en avtale på plass.

Slik du formulerte deg virket det som en rettferdiggjøring av avtalebruddet, det er jeg ikke enig i. Jeg er enig i at realiteten i politikk er bedriten, at det "må" være slik "det er politikkens natur" liksom, er en gigantisk fallitterklæring. Det er opp til oss og forvente mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Utsiden skrev (1 minutt siden):

Ok, da misforsto jeg.  Sleng på den Amerikanske, Norske, Europeisk.. osv. så er vi enige.

Slik du formulerte deg virket det som en rettferdiggjøring av avtalebruddet, det er jeg ikke enig i. Jeg er enig i at realiteten i politikk er bedriten, at det "må" være slik "det er politikkens natur" liksom, er en gigantisk fallitterklæring. Det er opp til oss og forvente mer.

Ja, jeg svarte kanskje litt kjapt. Var på vei ut av døren og da ble det sånn. Men begge sider har nok sitt ansvar i hvordan det er blitt og nå lurer jeg på hvordan man kan bygge opp igjen et forhold til Russland. Lurer på om det går i det hele tatt, men kanskje ikke så lenge Putin sitter på makten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med privatpersoner om det blir cyberangrep fra russland sin side? Går det utover bedrifter, eller hvordan funker dette? Om de går til cyberangrep her, da rykker vell Nato inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
mumrikk1 skrev (4 minutter siden):

Hva skjer med privatpersoner om det blir cyberangrep fra russland sin side? Går det utover bedrifter, eller hvordan funker dette? Om de går til cyberangrep her, da rykker vell Nato inn?

Nato vil kun rykke inn om cyberangrep direkte forårsaker risiko for tap av liv og helse. For eksempel at det slår ut strømnett rundt sykehus osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (1 minutt siden):

Nato vil kun rykke inn om cyberangrep direkte forårsaker risiko for tap av liv og helse. For eksempel at det slår ut strømnett rundt sykehus osv.

var det bare ved fare for liv? Forstod det som hvis det var samfunnsviktige organer som ble truffet, som inneholder mer enn noksom er til fare for liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumrikk1 skrev (1 time siden):

Du kan feks få sperret kortet ditt, eller at vi ikke får betalt med kort og banktjenester. I verste tilfelle tømmer de kontoene våres. 
Det går nok spesielt på økonomi, men kan også omhandle andre områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge en kristen profeti så vil Russland innta et par land til. Men ikke NATO land. Men Kina derimot kan finne på å gjøre det. Han fortalte også om at kontanter og penger slik vi kjenner dem forsvinner. Det blir en ny digital valuta og mer kontroll. Ikke bitcoin. Dette står det også om i bibelen. Det finnes så mange kristne profetier som har forutsett alt som har skjedd de siste årene. Sjekk ut Valdres profetien f.eks. den ble gitt i 1968 av ei eldre dame, det er helt sikkert og den forutså så mye innen teknologi, tv kanaler, sex på tv, innvandring etc. Hva tenker dere ikke kristne om alle profetier fra kristne og bibelen? Jesu liv ble profetert flere hundre ganger i det gamle testamentet. Dette er tiden for å søke Jesus! Mange kommer til å gjøre det. Jeg har også hørt profetier om at mange i Europa vil bli kristne, under en krig.. Vend om og be til Gud, kun han kan stoppe åndskreftene som driver Putin og co. Men Gud er ånd og griper inn når vi ber! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...