Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

askefast skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hva som skjer når Putin får kontroll på atomreaktoren i Tsjernobyl. Da kommer han til å sitte på ett triumfkort! Skremmende! 

Hadde ikke blitt overrasket om det ble ett forhandlingskort,... Og om han ikke får det som han vil, så åpner han slusene... 

Da er vi alle truet! Virkelig! 

Tenk noe så feigt i så fall. Feigt nok det han nå har gjort fra før, å sitte trygt i en stol å se på mens han har fått soldater til å invadere et land som er mye svakere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som krigen blir kortvarig. Russland er allerede i utkanten av Kiev.

Ukraina er "dessverre" tapt for USA og NATO.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Boomshakalaka said:

Det som sjokkerer meg er hvor rask Stoltenberg og Støre er til å "fordømme" Russland, sende pengestøtte til Ukraina, samt bidra med militærstyrker - dette er noe som kan provosere Putin og gjøre vondt mye verre.  Han sa jo selv i talen sin at dersom noen andre land blander seg inn vil det få konsekvenser ingen har sett maken til.

Det EU og NATO burde gjøre er å heller hjelpe flyktningstrømmen som nå kommer fra Ukraina, Ukraina bør heise det hvite flagget og unngå flere dødsfall nå, sånn at alt får roet seg og vi får fred igjen.

Russland vil nok helst ikke angripe et NATO-land, men blir provokasjonene store nok (som det virker som de blir nå), kan dette bli veldig ille.

Hvordan er det mulig at tull som dette får så mange tomler opp? Norge sender verken våpen eller styrker til Ukraina, det vi gir er humanitær støtte. Selvsagt må vi gi det til et land som angripes på den måten. Russland kommer ikke til å risikere en krig med hele Europa og Nord-Amerika. De er sterke i forhold til et fattig enslig land som Ukraina, men ikke sammenliknet med et samlet Nato i en krig der resultatet virkelig betyr noe for oss. Da blir det en helt annen innsats enn de symbolske bidragene vi så i Afghanistan.

Det er en grunn til at så mange land meldte seg inn i Nato kort tid etter at Sovjet falt sammen. De vet hva det betyr å måtte leve under russisk styre. Mange ukrainere vil heller kjempe og dø enn å risikere det om igjen. Fred for enhver pris er ikke alltid det beste.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maximusbercimus
Tutte skrev (12 minutter siden):

Tror nok Putin har sparket seg selv i leggen ja. NATO kommer nok garantert til å bli enda større når dette er over.

Finland og Sverige kommer nok til å bli medlemmer fort etter dette og velkommne skal de være.

Finnene har hatt med Russerne å gjøre før de greide jaggu å holde stand i mot svina så Finnene er allierte vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (9 minutter siden):

Jeg leser også dette.. Min Ukrainiske venn poster mye om dette online, og sier at Ukrainerne ofrer livene sine for å passe på at russland ikke får tilgang.. Jeg vet ikke så mye om denne atomreaktoren,  kan du fortelle hvorfor dette får konsekvenser for alle?? 

Jeg får en følelse av at Russland prøver å fremprovosere nato.. 

Fordi denne gamle atomreaktoren i prinsippet kan brukes som en "skitten bombe" og forurense omkringliggende områder/land med radioaktivt nedfall. Det var jo derfor man bygde "sarkofagen" som er en betongkonstruksjon rundt reaktoren for å tette den til, men man kan jo i prinsippet tenke seg at man ønsker å utnytte denne i krigføring og åpne opp denne betongkonstruksjonen bevisst. 

I så fall vil nok ikke NATO ha så mye valg enn å svare, siden også det å bruke radioaktivt atombrensel som våpen også vil være en krigserklæring. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maximusbercimus
Becky skrev (10 minutter siden):

Jeg leser også dette.. Min Ukrainiske venn poster mye om dette online, og sier at Ukrainerne ofrer livene sine for å passe på at russland ikke får tilgang.. Jeg vet ikke så mye om denne atomreaktoren,  kan du fortelle hvorfor dette får konsekvenser for alle?? 

I 1986 var det ulykke der reaktoren eksploderte og området er svært radioaktivt den dag idag.

Men de bygde ett enormt skall over den ødelagte reaktoren som skulle holde radioaktiviteten ute, men hvis noe skjer med skallet så er kan det bli farlig.

Litt mer komplisert enn som så men ville forklare det enklest mulig fordi at hvis det blir bombing der så kan ting for bli farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (16 minutter siden):

Har du hørt om Tsjernobyl-ulykken i 1986? Den eksploderte, og en hel by måtte evakuere. Det bor "ingen" Der i dag pga radioaktiv stråling. De bygget en stor kapsel over reaktoren, så den ikke skulle sive ut stråling. 

Etter ulykken kom det atomavfall i Norden. 

Nå skjønner du nok hva disse sikter til. Hva om russerne sprenger kapselen på nytt? Hva tror du da vil skje? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fakta? said:

Hvordan er det mulig at tull som dette får så mange tomler opp? Norge sender verken våpen eller styrker til Ukraina, det vi gir er humanitær støtte. Selvsagt må vi gi det til et land som angripes på den måten. Russland kommer ikke til å risikere en krig med hele Europa og Nord-Amerika. De er sterke i forhold til et fattig enslig land som Ukraina, men ikke sammenliknet med et samlet Nato i en krig der resultatet virkelig betyr noe for oss. Da blir det en helt annen innsats enn de symbolske bidragene vi så i Afghanistan.

Det er en grunn til at så mange land meldte seg inn i Nato kort tid etter at Sovjet falt sammen. De vet hva det betyr å måtte leve under russisk styre. Mange ukrainere vil heller kjempe og dø enn å risikere det om igjen. Fred for enhver pris er ikke alltid det beste.

Feil, Norge har i lang tid gitt våpen til Ukraina (https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-gets-weapons-west-says-it-needs-more-2022-01-25/) " NASAMS surface-to-air missile system from Norway"

Styrkene er ikke sendt inn i Ukraina nei - men i grensene på landene rett ved siden av, og det kan tolkes som en trussel fra Russland. Samtidig har Støre sagt at han øker pengehjelpen til Ukraina med 200 millioner kroner.

Av og til så er det smartere å innse når kampen er tapt, fremfor å kjempe og dø, og finne en annen løsning. I tillegg er det ALLTID de uskyldige som dør i krig, soldater med familie som ofrer seg, imens lederne gjemmer seg trygt og varmt bak pultene sine. Tragisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Becky said:

Jeg vet ikke så mye om denne atomreaktoren,  kan du fortelle hvorfor dette får konsekvenser for alle?? 

Du kan sikkert lese om Pripyat og den røde skogen på nett.

https://science.howstuffworks.com/chernobyl-elephants-foot.htm  I ’86 ville foten vært dødelig etter 30 sekunders eksponering; i dag er strålingen dødelig etter 300 sekunder. 
Hvis noen får tak i det der… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (24 minutter siden):

Antageligvis ikke. Det er ikke demokrati på samme linje som i Norge, i Russland. Ved protest eller politikere som snakker Putin i mot blir slått hardt ned på.  På toppen av dette er det ekstremt mye propaganda i Russland.. 

Jeg tror ikke russere er så dum eller så grusom at de går for propaganda som at Ukrainere er nazister og at Russland ikke hadde noe annet valg enn å uprovosert angripe og drive massemord i nabolandet sitt og true hele jordens befolkning. Jeg håper i alle fall det russiske folket kommer på banen når de nå har sett Putins sanne ansikt. Måtte der bare vil bli flere demonstrasjoner i hele Russland. Det er begrenset hvor mange demonstranter de kan fengsle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mytomann skrev (1 time siden):

Hvite Russland støtter Russland

Kina støtter Russland

Hvis Russland og kina er enige så blir det slik Putin ønsker.

Kina er ingen militær-stormakt.  Nato er langt sterkere enn både Russland og Kina.

Til eksempel så har Kina to hangarskip og det eldste er fra sovjettiden!

Blir det en storkrig så vil den koste begge parter dyrt, men Russland har på ingen måte kapasitet til å vinne den krigen!

Endret av Jokernord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, ser her ja:

Ukraina: Russiske styrker er i nærheten av Tsjernobyl

Russiske styrker har rykket inn i et område nær det tidligere atomkraftverket Tsjernobyl, ifølge ukrainske myndigheter.

– Våre styrker ofrer livene sine for å hindre en gjentakelse av tragedien fra 1986, skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyk på Twitter.

Ifølge nyhetsbyrået AFP er kampene i området pågående med flere sammenstøt.

Hvis det radioaktive avfallslageret blir ødelagt som en følge av russiske rakettangrep, kan radioaktivt materiale komme til å dekke deler av Ukraina, Hviterussland og andre europeiske land, sier innenriksminister Anton Gershchenko. 

Tsjernobyl ligger rundt 130 kilometer fra Ukrainas hovedstad Kyiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jokernord skrev (9 minutter siden):

Kina er ingen militær-stormakt.  Nato er langt sterkere enn både Russland og Kina.

Til eksempel så har Kina to hangarskip og det eldste er fra sovjettiden!

Blir det en storkrig så vil den koste begge parter dyrt, men Russland har på ingen måte kapasitet til å vinne den krigen!

Ganske teit og utdatert å bruke hangarskip som et eksempel. Hangarskip fungerer kun mot land som ikke har ubåter, hypersoniske missiler og annet sjøforsvar. Funker sikkert fint mot Afghanistan og som et "show of force".

Russland har allerede utviklet hypersonisk missil "Zircon", som kan senke alle USA's hangarskip uten problemer.

Men ja, en krig mellom Russland og NATO, så er alle tapere. Russland er verdens største land, og NATO hadde aldri klart å invadere og få fullstendig kontroll over landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Boomshakalaka said:

Feil, Norge har i lang tid gitt våpen til Ukraina (https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-gets-weapons-west-says-it-needs-more-2022-01-25/) " NASAMS surface-to-air missile system from Norway

Det er lenge siden nå, før Ukraina offisielt var i krig med Russland. Norge selger ikke våpen til land som er i krig, så de vil ikke få mer.

23 minutter siden, Boomshakalaka said:

Av og til så er det smartere å innse når kampen er tapt, fremfor å kjempe og dø, og finne en annen løsning. I tillegg er det ALLTID de uskyldige som dør i krig, soldater med familie som ofrer seg, imens lederne gjemmer seg trygt og varmt bak pultene sine. Tragisk.

Det er ikke sånn virkeligheten er når man kjemper mot barbarer som Putin. Den politiske ledelsen i Ukraina som ikke klarer å rømme kommer til å bli drept eller fengslet, akkurat som russiske politikere som har vært motstandere av Putin. Flere ukrainske ledere har blitt drept de siste årene, sannsynligvis av russiske snikmordere.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder om samme tema er slått sammen, og ryddet for brukerangrep, hatefulle innlegg, og brudd på rommets retningslinjer, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...