Capt. Obvious Skrevet 24. februar 2022 #1021 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) ops2 skrev (9 minutter siden): Hvis Putin får innsatt en russiskvennlig regjering i Ukraina, som skriver under på at landet ikke skal søke om medlemskap i Nato, så tror jeg 3.verdenskrig er unngått. Putin vil sette ned foten for NATO, og det er forskjeller fra 2.verdenskrig og i dag. Det var ikke atomvåpen da. Den som hadde flest konvensjonelle styrker, var overlegen. 2. verdenskrig stoppet med Hiroshima og Nagasaki. Det hjelper nok ikke at et nytt russiskvennlig styre skriver under på at Ukraina aldri skal bli medlem av NATO. For det første vil nok ikke NATO over tid godta et russiskokkupert Ukraina, siden det representerer en direkte militær trussel, som Russland ved å invadere Ukraina i det hele tatt, jo har bevist at man utgjør. For det andre vil neppe et russiskstyrt Ukraina bli anerkjent som legitimt, men i beste fall kun som en russisk vasallstat. Dermed blir alle traktater og avtaler det nye styret måtte finne på å gjennomføre heller ikke bli ansett som legitime likevel. Ja, men vesten har også mye atomvåpen, så å bruke det vil i så fall gruse Russland også. Om Russland i det hele tatt begynner å rasle med atomknappen, så kommer det til å bli jakt på russiske atomubåter verden over. Endret 24. februar 2022 av Capt. Obvious 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. februar 2022 #1022 Del Skrevet 24. februar 2022 12 minutter siden, tig said: NATO hadde pressekonferanse tidligere i dag. De bekrefter at de ikke kommer til å sende væpnede styrker inn i Ukraina, men kommer til å mobilisere langs grensen i NATO land. Jeg kan gjenfortelle gjennom de kontaktene jeg har i Ukraina, og fastslå at Ukraina kommer ikke til å overgi seg til Russland, det gjelder den sivile befolkningen. Finnes ingen god slutt her, med mindre det Russiske folket forkaster Putins støtte i dette. Minst et av bildene som spres av Ukrainsk media er falskt. Det 'nedskutte flyet' er fra en tidligere ulykke, hvor to fly kolliderte. Jeg aner ikke hvor fort russiske styrker går inn, eller hvor mye motstand de møter. Jeg stoler ikke på at vi får vite sannheten fra den ene eller andre siden. Det blir helt sikkert en Ukrainsk motstandsbevegelse, hvis Russland vinner. Bare man unngår titusener døde og millioner av flyktninger. Men jeg innrømmer at jeg er usikker på hvilken vei det går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SnowBells Skrevet 24. februar 2022 #1023 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) Ukraina har jo beveget seg lenger og lenger vekk fra Russland de siste 15 årene, i vestlig retning. Og jeg tviler på at Ukraina vil la seg styre velvillig av en diktator som gikk til krig mot dem. Dette blir jo en okkupasjon, ikke en omtegning av de russiske landegrensene. Endret 24. februar 2022 av SnowBells Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. februar 2022 #1024 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) 20 minutter siden, AprilRyan said: Jeg ser ikke helt hvordan dette kan være positivt for Russland. Javel, så får de tatt Ukraina, men jeg ser ikke helt hvordan det er positivt. Ja, utenom at Putin får Nato enda mer på avstand, men konsekvensene av dette på andre områder blir nok større. De er vel avhengig av å selge varer, gjøre handel med andre land osv. Jeg opplever ikke Putin som dum, men dette virker så lite smart å gjøre. Kanskje dette er positivt for Putin kortsiktig, men langsiktig er jeg usikker på om dette er spesielt lurt. Folket vil nok lide mest. Jeg tror ikke at han vil risikere krig med Nato nå. Tidligere har jeg lest at Russland er avhengig av en kort krig. Hvorfor husker jeg ikke helt. Jeg tror også at atomvåpen vil bli brukt som en siste utvei og ikke det første de vil ta i bruk uansett hvor stor Putin er i kjeften. Kina har langt på vei gitt Putin støtte. De sier NATO har provosert Russland med å ta inn så mange medlemsland som tidligere var medlemmer av Warszawapakten. Markedet for russisk gass og olje er stort i øst. Og Russland produserer nok av det, så økte priser gir penger tilbake til Russland. Kina har nettopp underskrevet en 30-års avtale om kjøp av gass fra Russland, det er bare 20 dager siden. På den tiden hadde det vært snakk om en russisk invasjon i månedsvis, så Kina vil nok ikke rive den kontrakten i filler. De visste hva de gjorde. Og gassledningen NordStream 1 er fortsatt i full sving, Europa kan ikke slutte å kjøpe russisk gass. (Jeg mener ikke NordStream 2) Klarer USA og andre land å sende nok gass i tankbåter til Europa, så blir det mulig å stenge den handelen. Men det blir mye dyrere gass. Det koster mye mer å frakte gass i tankbåter. Noe som fører til økte priser på energi, også norsk energi. Alle land bør satse på å være selvforsynte med energi, for å unngå å gjøre seg avhengige. Tyskland burde starte opp energikraftverkene sine, og her i Norge burde vi ruste opp vannkraften, og reforhandle avtalene med ACER så vi ikke ender opp med strømpriser som vil ødelegge det som er igjen av norsk industri og tappe private for penger. Russland er ikke et veldig rikt land. De har sikkert ikke råd til å ha en langvarig krig. Det virker som om Hviterussland støtter de nå, og det lover ikke godt for Ukraina. Endret 24. februar 2022 av ops2 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. februar 2022 #1025 Del Skrevet 24. februar 2022 Her står det om hva som kan påvirke strømprisene framover. Vi må håpe på et vått år med masse regn. https://e24.no/olje-og-energi/i/Qy226W/frykter-lang-periode-med-dyr-stroem-forverrer-situasjonen-for-norske-stroemkunder På den annen side, så kommer vannlagrene til å tappes ned, siden salg av energi er styrt av det hel... markedet! Så hvis det blir slutt på nedbøren, så står vi der og må åpne lommeboka. Forbanna politikere som elsker markedskreftene. Nå får vi sikkert dyrere bensin også, selv om Norge tjener stort på høye oljepriser. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 24. februar 2022 #1026 Del Skrevet 24. februar 2022 ops2 skrev (2 minutter siden): Kina har langt på vei gitt Putin støtte. De sier NATO har provosert Russland med å ta inn så mange medlemsland som tidligere var medlemmer av Warszawapakten. Markedet for russisk gass og olje er stort i øst. Og Russland produserer nok av det, så økte priser gir penger tilbake til Russland. Kina har nettopp underskrevet en 30-års avtale om kjøp av gass fra Russland, det er bare 20 dager siden. På den tiden hadde det vært snakk om en russisk invasjon i månedsvis, så Kina vil nok ikke rive den kontrakten i filler. De visste hva de gjorde. Og gassledningen NordStream 1 er fortsatt i full sving, Europa kan ikke slutte å kjøpe russisk gass. (Jeg mener ikke NordStream 2) Klarer USA og andre land å sende nok gass i tankbåter til Europa, så blir det mulig å stenge den handelen. Men det blir mye dyrere gass. Det koster mye mer å frakte gass i tankbåter. Noe som fører til økte priser på energi, også norsk energi. Alle land bør satse på å være selvforsynte med energi, for å unngå å gjøre seg avhengige. Tyskland burde starte opp energikraftverkene sine, og her i Norge burde vi ruste opp vannkraften, og reforhandle avtalene med ACER så vi ikke ender opp med strømpriser som vil ødelegge det som er igjen av norsk industri og tappe private for penger. Russland er ikke et veldig rikt land. De har sikkert ikke råd til å ha en langvarig krig. Det virker som om Hviterussland støtter de nå, og det lover ikke godt for Ukraina. Ja, leser også at det ønskes å kjøpe norsk gass og at vi tjener på økte gasspriser. Spørs om Norge kan produsere nok, men virker ikke sånn. Jeg tror ikke at Russland kan klare seg uten handel fra vesten selv om de har gjort en avtale med Kina og det er vel først om to år de skal begynne med det. Nei, jeg tror ikke at det lover godt for Ukraina og jeg tror ikke at de kan stå imot Russland. Det meste av det militære utstyret deres er vel fortsatt gammelt og fra Sovjettiden og det begynner å bli noen år siden det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellemelle93 Skrevet 24. februar 2022 #1027 Del Skrevet 24. februar 2022 Fiskegrateng skrev (3 timer siden): Det er bare ønsketenkning. Eller kanskje de er i sorg, men de er i sorg pga at Vesten ikke forstår at Russland må invadere og bombe Ukraina (og kanskje andre land senere) for å beskytte det russiske folk. Jeg er overbevist at majoriteten ikke synes at han gjør noe galt og han kommer ikke til å miste popularitet. Hadde Russland hatt president valg i morgen, hadde de gjenvalgt ham på nytt Da har du ikke mye tro på menneskeheten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 24. februar 2022 #1028 Del Skrevet 24. februar 2022 Nå blir de som demonstrerer i Moskva mot inovasjonen i Ukrainia arrestert https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/reuters-moskva-politiet-paagriper-personer-som-demonstrerer-mot-russland-krigen.LuUSnwjwd?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NenehGoji Skrevet 24. februar 2022 #1029 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg kan legge den inn her og, så denne her om dagen og lærte litt, forstår mer hvor "butthurt" Putin liksom føler seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 24. februar 2022 #1030 Del Skrevet 24. februar 2022 Ellemelle93 skrev (8 minutter siden): Da har du ikke mye tro på menneskeheten. Så først etterpå at du allerede hadde postet det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiskegrateng Skrevet 24. februar 2022 #1031 Del Skrevet 24. februar 2022 1 minutt siden, Ellemelle93 said: Da har du ikke mye tro på menneskeheten. Jeg har aldri sagt at det ikke finnes russere som er imot Putin og det han driver med. Spørsmålet er hvor stor andel det gjelder. Vi vil nok snart få vite hvor stor andel fortsatt støtter ham. Jeg tviler på at vi vil se stor nedgang. Kanskje jeg tar teil, men I wouldn't hold my breath Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnfrakk Skrevet 24. februar 2022 #1032 Del Skrevet 24. februar 2022 Nå skal kortene stokkes og deles ut på nytt. Det blir store forandringer i verden framover tror jeg. Hvis Kina og USA/Nato henger seg på. Og Nord-Korea, Iran, Midtøsten og fyflate.. Vi må ta vare på hverandre nå. De gale lederene og pengesyke krigsprofitørene skal aldri få slukke håpet, kjærligheten og medmenneskeligheten. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Storebror Skrevet 24. februar 2022 #1033 Del Skrevet 24. februar 2022 (endret) ops2 skrev (1 time siden): Jeg tenker at Putin kommer til å oppnå det han vil. Ingen vil ha en atomkrig. Putin har tatt steget hvor jeg trodde han ikke ville gå. Jeg trodde han ville bruke argumentet at utbryterrepublikkene i øst skulle ha en folkeavstemming, og stå med millitæret der. Ikke gå videre. Putin får kanskje deler av Øst Ukraina. Men Russland får ikke noe mindre press fra NATO. Nå skjønner alle NATO-naboland til Russland at det blir enda viktigere å ha NATO-styrker i landet. Støtten til NATO i land som Sverige og Finland øker også. Endret 24. februar 2022 av Storebror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 24. februar 2022 #1034 Del Skrevet 24. februar 2022 Vestlige tv stasjoner må evakuere journalister i Ukraina nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 24. februar 2022 #1035 Del Skrevet 24. februar 2022 Fiskegrateng skrev (12 minutter siden): Jeg har aldri sagt at det ikke finnes russere som er imot Putin og det han driver med. Spørsmålet er hvor stor andel det gjelder. Vi vil nok snart få vite hvor stor andel fortsatt støtter ham. Jeg tviler på at vi vil se stor nedgang. Kanskje jeg tar teil, men I wouldn't hold my breath Antageligvis ikke. Det er ikke demokrati på samme linje som i Norge, i Russland. Ved protest eller politikere som snakker Putin i mot blir slått hardt ned på. På toppen av dette er det ekstremt mye propaganda i Russland.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellemelle93 Skrevet 24. februar 2022 #1036 Del Skrevet 24. februar 2022 Becky skrev (1 minutt siden): Antageligvis ikke. Det er ikke demokrati på samme linje som i Norge, i Russland. Ved protest eller politikere som snakker Putin i mot blir slått hardt ned på. På toppen av dette er det ekstremt mye propaganda i Russland.. Nettopp. De er jo et folk som dessverre ikke har noe de skulle ha sagt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 24. februar 2022 #1037 Del Skrevet 24. februar 2022 Storebror skrev (8 minutter siden): Putin får kanskje deler av Øst Ukraina. Men Russland får ikke noe mindre press fra NATO. Nå skjønner alle NATO-naboland til Russland at det blir enda viktigere å ha NATO-styrker i landet. Støtten til NATO i land som Sverige og Finland øker også. Tror nok Putin har sparket seg selv i leggen ja. NATO kommer nok garantert til å bli enda større når dette er over. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 24. februar 2022 #1038 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg lurer på hva som skjer når Putin får kontroll på atomreaktoren i Tsjernobyl. Da kommer han til å sitte på ett triumfkort! Skremmende! Hadde ikke blitt overrasket om det ble ett forhandlingskort,... Og om han ikke får det som han vil, så åpner han slusene... Da er vi alle truet! Virkelig! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 24. februar 2022 #1039 Del Skrevet 24. februar 2022 askefast skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på hva som skjer når Putin får kontroll på atomreaktoren i Tsjernobyl. Da kommer han til å sitte på ett triumfkort! Skremmende! Hadde ikke blitt overrasket om det ble ett forhandlingskort,... Og om han ikke får det som han vil, så åpner han slusene... Da er vi alle truet! Virkelig! Jeg leser også dette.. Min Ukrainiske venn poster mye om dette online, og sier at Ukrainerne ofrer livene sine for å passe på at russland ikke får tilgang.. Jeg vet ikke så mye om denne atomreaktoren, kan du fortelle hvorfor dette får konsekvenser for alle?? Jeg får en følelse av at Russland prøver å fremprovosere nato.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 24. februar 2022 #1040 Del Skrevet 24. februar 2022 Både og! Ikke redd for at Norge blir angrepet med det første. Det som bekymrer meg er at Putin skal få kontroll på atomreaktoren i Tsjernobyl! Med tanke på at mannen er gal nok til å invadere Ukraina, tror jeg han kan finne på mye rart om han blir "furten" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå