Gå til innhold

Særkullsbarns PlayStation

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer litt da på hvorfor de ikke ønsker å dele? Du nevner at du er litt partisk, og er du i nærheten av lik min stemor så var hennes oppførsel grunn til at jeg ikke ønsker å dele noe med mine søsken. Da hun siden jeg var bitteliten alltid har tatt mine ting og gitt de til sine egne barn. Det skaper en bitterhet og en følelse av å bli fremmedgjort i sitt eget hjem. Så kanskje du må tenke litt på dine egne handlinger også? Går det noen ganger andre veien? Sørger du for at ditt barn deler? Kjøper du likt til alle barna? Osv.

For jeg var et barn som delte med ALLE, venner, klassekamerater, til og med fremmede barn, men ikke mine halvsøsken. 

Så jeg tenker at hvis de hadde hatt et godt søskenforhold så hadde de jo delt med minste. Hvis de ikke har er godt søskenforhold så er det mest pga foreldrene og måten barna har blitt behandlet på.

Anonymkode: 9cc67...12f

Ja, jeg er nok litt partisk. Jeg skjønner GODT at det er kjipt for dem å spille med en åtteåring som ikke er flink å spille. Men jeg tar åtteåringens parti her - jeg synes det er urettferdig at de skal få ha denne sykt kule greia i stua som ett av tre barn ikke får røre. 

Og vet du hva? Jeg synes ikke jeg er noe ond stemor av den grunn, selv om jeg opplever at du forsøker å insinuere det. 

Anonymkode: 8369c...483

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg er nok litt partisk. Jeg skjønner GODT at det er kjipt for dem å spille med en åtteåring som ikke er flink å spille. Men jeg tar åtteåringens parti her - jeg synes det er urettferdig at de skal få ha denne sykt kule greia i stua som ett av tre barn ikke får røre. 

Og vet du hva? Jeg synes ikke jeg er noe ond stemor av den grunn, selv om jeg opplever at du forsøker å insinuere det. 

Jeg insiunerer ingenting og har ikke kalt noen onde. Så nå projekterer du litt. Jeg spurte om du har reflektert over om du kanskje har bidratt til at de ikke har et godt søskenforhold og fortalte deg hvordan det påvirket meg som barn av at min stemor var veldig partisk. Det er kun du som vet det svaret, men jeg tenkte å ta det opp så du kanskje ser deres side av saken også.

Jeg tenker vel at det at de ikke ønsker å dele er et symptom på et større problem, og da burde dere ta tak i problemet (forskjellbehandling) så ordner symptomet seg også. Du sier selv at du er partisk, og mitt spørsmål er om du alltid er partisk, i såfall er det ikke rart at de oppfører seg slik. Igjen, sørger du for at denne delingen går andre veien, når minste ikke vil dele/hjelpe til? Og når du kjøper gaver til minste sørger du for at stebarn også får tilsvarende gaver? Eller er det slik at stebarn får armbånd til 50kr til jul og ditt barn får nintendo switch? For da er det jo ikke rart at de oppfører seg slik nå.

Jeg tror ikke grunnen til at de ikke lar minste spille er pga alder. Om de foreks. Spiller Fortnite på rundgang så har det ikke mye å si på alder, spiller er det samme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da mannen kom hjem gråt jeg bare og spurte om vi kan ha tidsbestemt tilgang på kodelåsen. Det mener han vi ikke kan.

På en måte kan jeg forstå at mannen ikke vil stenge barna ute fra hjemmet sitt. Men da må faktisk han ta oppgaven med å forklare barna at de ikke kan låse inn en voksen person i hjemmet deres uten invitasjon fra deg eller mannen. Så enkelt er det. Dette er langt utenfor hva noen skal tolerere i sitt eget hjem.

Når det gjelder reglene for Playstation i stua så må du og mannen bli enige, og så får han forsvare det ovenfor barna.

Er han ikke villig til å gjøre disse tingene så har du et problem med ekteskapet ditt, ikke stebarna.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det er eks låser seg inn er ikke greit. Men jeg synes det er barnas Playstation, de får ha den på eget rom med en egen tv, så er de vertfall ikke ute å okkuperer felles tv. 

Anonymkode: 63de6...167

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så tak i en billig tv, de gis jo bort i mot bort på finn. Så kan de store ha den hersens playstation for seg selv på rommet sitt. 
Jeg hadde ikke orket å ha dem sittende å spille på stua uansett. 

Det var bedretent gjort av mor, men dere er litt lite løsningsorientert alle sammen.

Anonymkode: 56146...c89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg insiunerer ingenting og har ikke kalt noen onde. Så nå projekterer du litt. Jeg spurte om du har reflektert over om du kanskje har bidratt til at de ikke har et godt søskenforhold og fortalte deg hvordan det påvirket meg som barn av at min stemor var veldig partisk. Det er kun du som vet det svaret, men jeg tenkte å ta det opp så du kanskje ser deres side av saken også.

Jeg tenker vel at det at de ikke ønsker å dele er et symptom på et større problem, og da burde dere ta tak i problemet (forskjellbehandling) så ordner symptomet seg også. Du sier selv at du er partisk, og mitt spørsmål er om du alltid er partisk, i såfall er det ikke rart at de oppfører seg slik. Igjen, sørger du for at denne delingen går andre veien, når minste ikke vil dele/hjelpe til? Og når du kjøper gaver til minste sørger du for at stebarn også får tilsvarende gaver? Eller er det slik at stebarn får armbånd til 50kr til jul og ditt barn får nintendo switch? For da er det jo ikke rart at de oppfører seg slik nå.

Jeg tror ikke grunnen til at de ikke lar minste spille er pga alder. Om de foreks. Spiller Fortnite på rundgang så har det ikke mye å si på alder, spiller er det samme. 

Jeg tror de ikke vil dele fordi de er i den alderen hvor småsøsken er teite og masete, og at det er kulere å spille uten. Nå har de fått støtte fra sin mor på det. Tror du oppriktig det trenger å ligge noen dypere forklaring bak? 

Utover det er det nok oftest fellesbarnet som får minst. Mye fordi alle er veldig opptatt av at det skal være likt i særkullsbarnas favør. 

Jeg har fått så mange kommentarer på å huske at jeg må gi dem minst like mye, at da minsten var ny følte jeg at jeg kunne ikke kjøpe en smokk engang uten å ha gaver til de to andre. Nå setter jeg det på spissen, men håper du forstår poenget. 

Jeg tror på ingen måte disse to store barna lider av å få mindre enn minste søsken. Om jeg skal være helt ærlig tror jeg dette stammer mer fra betøringsangst fra min side slik at de ikke har blitt vant til å dele med minste. Lignende kommentarer om at jeg må passe på at de for likt. Lignende spørsmål om jeg alltid har gitt dem likt? 

Jeg har aldri noensinne spurt om råd eller luftet frustrasjon rundt noe i hjemmet uten å få spørsmål om jeg har gjort helt likt slik eller sånn. Det er omtrent som om "jeg er stemor, sliter med å få den ene til å spise brokkoli. HAR DU GITT ALLE LIKE MSNGE GAVER?" 

Beklager utblåsning, men det er faktisk slitsomt å få spørsmål om hver eneste gang man snakker om barna. 

Svaret er at nei, de får ikke likt. Stebarna får mer, fordi jeg føler jeg må rettferdiggjøre for fremmede mennesker om jeg gir en femmer til eget barn. Det begynner faktisk å bli utrolig sårt for meg. 

Og ja, jeg har tatt mitt barns parti i denne spesifikke saken. Det er ikke greit at det står noe utrolig kult i stua som kun de to andre får bruke. 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så tak i en billig tv, de gis jo bort i mot bort på finn. Så kan de store ha den hersens playstation for seg selv på rommet sitt. 
Jeg hadde ikke orket å ha dem sittende å spille på stua uansett. 

Det var bedretent gjort av mor, men dere er litt lite løsningsorientert alle sammen.

Det kunne vi selvsagt gjort dersom det hadde vært tid til det før jeg ble nærmest angrepet hjemme. 

Jada TVer er billige, likevel rekker man ikke alltid oppdrive en på dagen. 

• Liker 1
Gjest kruspersilletaco
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de ikke vil dele fordi de er i den alderen hvor småsøsken er teite og masete, og at det er kulere å spille uten. Nå har de fått støtte fra sin mor på det. Tror du oppriktig det trenger å ligge noen dypere forklaring bak? 

Utover det er det nok oftest fellesbarnet som får minst. Mye fordi alle er veldig opptatt av at det skal være likt i særkullsbarnas favør. 

Jeg har fått så mange kommentarer på å huske at jeg må gi dem minst like mye, at da minsten var ny følte jeg at jeg kunne ikke kjøpe en smokk engang uten å ha gaver til de to andre. Nå setter jeg det på spissen, men håper du forstår poenget. 

Jeg tror på ingen måte disse to store barna lider av å få mindre enn minste søsken. Om jeg skal være helt ærlig tror jeg dette stammer mer fra betøringsangst fra min side slik at de ikke har blitt vant til å dele med minste. Lignende kommentarer om at jeg må passe på at de for likt. Lignende spørsmål om jeg alltid har gitt dem likt? 

Jeg har aldri noensinne spurt om råd eller luftet frustrasjon rundt noe i hjemmet uten å få spørsmål om jeg har gjort helt likt slik eller sånn. Det er omtrent som om "jeg er stemor, sliter med å få den ene til å spise brokkoli. HAR DU GITT ALLE LIKE MSNGE GAVER?" 

Beklager utblåsning, men det er faktisk slitsomt å få spørsmål om hver eneste gang man snakker om barna. 

Svaret er at nei, de får ikke likt. Stebarna får mer, fordi jeg føler jeg må rettferdiggjøre for fremmede mennesker om jeg gir en femmer til eget barn. Det begynner faktisk å bli utrolig sårt for meg. 

Og ja, jeg har tatt mitt barns parti i denne spesifikke saken. Det er ikke greit at det står noe utrolig kult i stua som kun de to andre får bruke. 

Kjenner meg veldig godt igjen i dette.. Som stemor altså. Jeg sliter også med å kjøpe ting, selv om stebarna får x antall ganger mer av alt. Føler til og med jeg må forsvare når de minste kjøper ting for egne penger..

Skrevet

De er jo søsken, og skal være det resten av livet. Da er det viktig at de lærer å respektere hverandre. Enten må de dele, eller så kan ikke de eldste ha med seg konsollen til dere. Å sette dem opp mot hverandre er en dårlig løsning. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kunne vi selvsagt gjort dersom det hadde vært tid til det før jeg ble nærmest angrepet hjemme. 

Jada TVer er billige, likevel rekker man ikke alltid oppdrive en på dagen. 

Selvfølgelig, men det løser konflikten i fremtiden. 

Jeg mener på ingen måte at dette er rett verken av stebarna eller moren. Men snu dere rundt nå og får ordnet en tv så har dere jo løst problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig å bare ha EN TV i ett hus også.

Ungene burde jo hatt minst en TV til seg selv. Da vi var små fikk vi hver vår, ett på hvert rom, så slapp vi slike krangler.

Anonymkode: cad2e...21d

Er det og merkelig? Hvorfor det? Slik er det faktisk. 

Anonymkode: 61500...e58

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, kruspersilletaco said:

Kjenner meg veldig godt igjen i dette.. Som stemor altså. Jeg sliter også med å kjøpe ting, selv om stebarna får x antall ganger mer av alt. Føler til og med jeg må forsvare når de minste kjøper ting for egne penger..

Tusen takk for forståelsen. Føler meg innimellom veldig alene, og akkurat denne begynner å bli slitsom.

Det begynner å bli slik at jeg vegrer meg for å be om råd og hjelpfordi jeg vet at spørsmål eller beskyldninger om forskjellsbehandling kommer. Gjerne formaninger om at alt løser seg dersom jeg er rausere og mer rettferdig mot de to eldste. 

Er jeg rausere mot dem nå og gir dem mer for å veie opp mer for ting yngste får, vet jeg ikke om minste står igjen med noe som helst. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men herregud. Den hersens PS får stå hos mor. Kode endres hver uke. 

Problem solved.

(Å nei… mannen er kanskje redd for å irritere eksen eller særkullsbarna? Ja, da er problemet mannen… som vanlig.)

Anonymkode: 227e2...321

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men herregud. Den hersens PS får stå hos mor. Kode endres hver uke. 

Problem solved.

(Å nei… mannen er kanskje redd for å irritere eksen eller særkullsbarna? Ja, da er problemet mannen… som vanlig.)

Anonymkode: 227e2...321

Mannen er redd for at barna ikke skal føle seg velkommen i sitt eget hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er jo g kanskje partisk, men jeg skjønner minsten godt. Her har de to store barna noe skikkelig kult, som kun de får prøve. 

Jeg har selv yngre søsken, og ingen forventning om at de skal spille mye med minste. Men at det annenhver uke kommer noe dødskult inn i stua som du ikke får prøve en eneste gang? Det er ikke ok. 

Enig. Her kan faren kjøpe et spill eller to som passer til minstemann, og så deler de på spilletiden. Jeg hadde aldri forskjellsbehandlet mine egne barn på den måten, og det blir jo enda mer betent når det er mine og dine barn. 
Her må mannen sette klare grenser. Eksen må oppføre seg ordentlig ovenfor hans nye partner. I deres hus er det deres regler, og hvis PSen blir med ungene til pappaen, så må minste også få prøve. Og eksen må slutte å baksnakke stemor ovenfor ungene. Utrolig med ekser (både kvinner og menn) som, selv mange år senere, bruker ungene sine i et skittent spill. Det går ut over barna, først og fremst!

Anonymkode: b37c8...898

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt da på hvorfor de ikke ønsker å dele? Du nevner at du er litt partisk, og er du i nærheten av lik min stemor så var hennes oppførsel grunn til at jeg ikke ønsker å dele noe med mine søsken. Da hun siden jeg var bitteliten alltid har tatt mine ting og gitt de til sine egne barn. Det skaper en bitterhet og en følelse av å bli fremmedgjort i sitt eget hjem. Så kanskje du må tenke litt på dine egne handlinger også? Går det noen ganger andre veien? Sørger du for at ditt barn deler? Kjøper du likt til alle barna? Osv.

For jeg var et barn som delte med ALLE, venner, klassekamerater, til og med fremmede barn, men ikke mine halvsøsken. 

Så jeg tenker at hvis de hadde hatt et godt søskenforhold så hadde de jo delt med minste. Hvis de ikke har er godt søskenforhold så er det mest pga foreldrene og måten barna har blitt behandlet på.

Det er helt vanlig å måtte dele PlayStation med alle søsken, både små og store. Faktisk har jeg aldri hørt om noen som har egen PlayStation i stua, verken i egen oppvekst eller som mor. Det er ikke normalt, og det handler ikke om «å ta stebarnas ting og gi det til egne». 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg har tre barn på 5, 11 og 13. De to eldste må dele ymse spillkonsoller med yngste, og sånn er det. Hvis det blir krangling og konflikter, får ingen spille. 

Anonymkode: b37c8...898

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe en TV til de eldste som de kan ha på rommet løser jo ingen ting, det er jo bare å belønne de for dårlig oppførsel samt å bidra til at de stenger yngste ut fra spillingen. 🤷‍♀️ Og i et felles hjem er det faktisk ikke slik at en kan ha en fantastisk spennende ny leke eller duppeditt uten å dele. 

Anonymkode: 15f65...f44

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å kjøpe en TV til de eldste som de kan ha på rommet løser jo ingen ting, det er jo bare å belønne de for dårlig oppførsel samt å bidra til at de stenger yngste ut fra spillingen. 🤷‍♀️ Og i et felles hjem er det faktisk ikke slik at en kan ha en fantastisk spennende ny leke eller duppeditt uten å dele. 

Anonymkode: 15f65...f44

Jo, man kan det. Min eldste fikk playstation- den var hans, gitt i gave av besteforeldre. Yngre søsken (2 år yngre) fikk ikke røre om ikke invitert, men den fikk ikke stå i stua. Yngre søsken ønsket seg noe annet.

Anonymkode: 7d5a7...d8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er regelen alle eller ingen. TV-en står i et felles rom, hadde ikke min stesønn inkludert sine småsøsknene så hadde jeg pent plukket bort PlayStation og gitt klar beskjed om at han ikke klarer å dele så får han ikke han spille heller. Du og mannen virker jo å være på lag her så har jo ikke moren noe hun skulle sagt om hva som foregår under deres tak så lenge barna ikke lider, og guttene lider jo ikke akkurat av å bli oppdratt skikkelig. Det er kjipt for de, men det er jævlig kjipt for 8-åringen som kjenner glemt av brødrene sine også. 

at de bare låser seg inn er jo vanskelig å gjøre noe med ettersom det er deres hjem også, man kanskje kodelås hadde vært noe? Man kan aktivere koder som funker over en viss tid, så da kan jo guttene ha en kode som funker når de er der men ikke ellers. Da må de ringe og du får en heads up om biomor er der for å skjelle deg ut 

Anonymkode: 9250e...6f2

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...