Gå til innhold

Særkullsbarns PlayStation

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Myml1 said:

Hadde fratatt de nøkkel, om det var det de brukte for å komme seg inn. Om de skal ha noe i fellesareal så må de dele. Om ikke, så får de skaffe seg egen tv, eller vente til 8åringen er i seng med å spille.. helt hårreisende at mor er med på dette fullstendig idiotiske opplegget 

Helt enig i at de må dele, men det betyr ikke at de må ha TV på rommet. DELE betyr nettopp det, å dele. Så tenker det er bedre å dele TV-tiden inn i et minstemann får sin TV-tid, mens de større får egen TV-tid. Problem solved.

De store er sikkert ikke interessert i å se på peppa gris (for å sette det på spissen) heller. 

Anonymkode: c33ed...49a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan dere ikke dele opp TV-tiden? Så kan minsten få TV for seg selv, mens de større kan ha PS-tid for seg selv?

Det er helt naturlig et ungdommer ikke vil ha med en åtteåring på playstation-spilling. En åtteåring har normalt sett ikke evne til å spille på den måten de større ønsker, og ikke er det sunt for den lille heller.

Si at de større kan få en time før klokken 18, og to timer mellom 20 og 22. Tiden ellers går til at minsten skal få bestemme hva som er på TV.

Her er jo g kanskje partisk, men jeg skjønner minsten godt. Her har de to store barna noe skikkelig kult, som kun de får prøve. 

Jeg har selv yngre søsken, og ingen forventning om at de skal spille mye med minste. Men at det annenhver uke kommer noe dødskult inn i stua som du ikke får prøve en eneste gang? Det er ikke ok. 

Anonymkode: 8369c...483

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men.. ba du henne gå igjen? Det er da vel ditt hjem også, så du lot deg vel ikke bare overkjøre av samboers eks, i ditt eget hjem?!

Selvsagt! 

Jeg var en person, som ble overrumplet av tre personer som helt åpenbart hadde planlagt det. To av dem bor i hjemmet og mente hun var deres gjest. 

Hva ville du ha gjort sånn helt på sparket? 

For jeg ble fullstendig satt ut og usikker! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt! 

Jeg var en person, som ble overrumplet av tre personer som helt åpenbart hadde planlagt det. To av dem bor i hjemmet og mente hun var deres gjest. 

Hva ville du ha gjort sånn helt på sparket? 

For jeg ble fullstendig satt ut og usikker! 

De voksne som bor i huset bestemmer hvem mindreårige kan ta med av gjester.  

Jeg ville bedt mennesket på en kopp kaffe og spurt om hun ville pakke Playstationen i en pose selv, eller om hun trengte hjelp.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Whistler said:

De voksne som bor i huset bestemmer hvem mindreårige kan ta med av gjester.  

Jeg ville bedt mennesket på en kopp kaffe og spurt om hun ville pakke Playstationen i en pose selv, eller om hun trengte hjelp.

Det er veldig lett å tenke hva jeg skulle ha gjort i ettertid. Men jeg ble desverre fullstendig overrumplet. 

Den var ikke hos oss, da dette skjedde mens barna i utgangspunktet skal være hos mor.

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mannen har to barn og vi har ett felles. Særkullsbarnas mor har kjøpt en PlayStation til dem. Den driver de nå og bærer med seg mellom hjemmene (bor 50/50), og installerer den i stua her. De har i samråd med sin mor utviklet et system for å bytte på å velge spill. Den har to kontroller. (13 og 14)

Fellesæsbarnet får ikke lov til å prøve spill (åtte år, ingen baby). 

Jeg har sagt at de kan ikke okkupere stua med noe vi andre ikke får lov til å røre. Enten må minste få lov å prøve om så er et kvarter, eller så kan den ikke være i stua og på tre timer hver ettermiddag. 

Dette endte opp med at særkullsbarna og mor låste seg inn hjemme hos oss fredag for å ta opp med meg hvor slem jeg var. Hun har tross alt kjøpt dette til sine barn, jeg har ingenting med å nekte dem å bruke gaver, og hun gidder ikke å sponse spill til fellesbarnet. 

De kom inn i hjemmet på fredag når de egentlig var hos mor, skulle ha vært på skole, mindre var på skole, jeg hadde hjemmekontor. Mannen var på jobben, og pga arbeidets natur kunne han heller ikke svare på tlf akkurat på dette tidspunktet. De kom altså tre stykker for ta meg. Jeg var helt uforberedt i eget hjem. 

Da mannen kom hjem gråt jeg bare og spurte om vi kan ha tidsbestemt tilgang på kodelåsen. Det mener han vi ikke kan. 

Jeg føler meg fremdeles fullstendig invadert. Sitter og gruer meg til stebarna kommer hit tirsdag. 

Mannen er selvsagt rasende på sin eks, men vi har ikke klart å få en god løsning. Trass forsøk på klare beskjeder via sms, sender hun tilbake "PS blir med, den tilhører x og y". Vi kan selvsagt velge regler i vårt hus, jeg bare gruer meg til diskusjoner og kamp med store barn som kommer til å ringe sin mor når de ikke får viljen sin. 

Eller ER jeg fullstendig blåst? Skal to av tre barn få spille flere timer hver dag, og tredje ikke engang få lov til å forsøke eller få tilgang til TVen? 

Dere bestemmer reglene i huset og det er helt fair å kunne dele litt. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de må dele helt likt, men å ekskludere 1 av 3 barn fullstendig er jo ikke allright. Så er vell bare å si enkelt å greit, at enten inkluderer de litt eller så blir det ikke noe spilling. Ingen diskusjon. For en oppførsel både av mor og de her barna.. Kan da ikke være et så stort problem..

Endret av Crazydoglady
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt enig i at de må dele, men det betyr ikke at de må ha TV på rommet. DELE betyr nettopp det, å dele. Så tenker det er bedre å dele TV-tiden inn i et minstemann får sin TV-tid, mens de større får egen TV-tid. Problem solved.

De store er sikkert ikke interessert i å se på peppa gris (for å sette det på spissen) heller. 

8åringer ser ikke på peppa gris.. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er det som feiler folk? Virker som folk som havner i disse «skilte foreldre og barn 50/50+ nye partnere og nye barn» blir helt gale. Fatter ikke at dere orker å gå inn i disse konfliktfylte familiekonstellasjonene frivillig. 

Uansett, moren til stebarna bestemmer da ikke hvilke regler som gjelder i deres hjem. Så enkelt  er det. 

Anonymkode: e1760...7f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette sant????

Anonymkode: b86fd...e90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere nevnt her. Selv om det er barnas PlayStation så er det vel ikke barnas TV? Å ha tvspill i stua som ikke alle kan være med på er uaktuelt her i hvert fall. Her har han som gamer egen TV og PlayStation på rommet. Og i stua/kjellerstua så står det en mer familievennlig konsoll som alle kan spille på. Hadde aldri orka spilling flere timer i stua. 

Anonymkode: ee66c...0a9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dere bestemmer regler i eget hjem, hvis fellesbarnet (påpek gjerne at det faktisk er ungdommenes søsken) får prøve, så kan Playstationen stå hos mor. 

Ellers er det vel på tide med kodelås på døra, og så bytte kode de ukene ungene ikke er hos dere. 

Anonymkode: e8c08...65f

• Liker 7
Skrevet

Så mor har gitt barna beskjed om at de ikke skal tillate at 8-åringen låner det? Hva er dette for slags menneske?

Men nei, uavhengig av hvem som er forelder til hvem og alder på vedkommende osv så kan ikke de samme okkupere en felles tv i timesvis. Det er uaktuelt.

Hadde mine stebarns mor låst seg inn her for å kjefte på meg, så hadde det blitt månelyst, både fra far og meg! Det er IKKE du som er urimelig her, TS!

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt ps4 til 8-åringen. Og delt tv-tiden likt på alle. 

Anonymkode: cc05d...614

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at dette er noe å krangle om en gang, selvsagt kan ikke de eldre barna spille PlayStation uten å la det yngste søskenet være med. Det er ordinær folkeskikk å ikke ekskludere noen, og yngste skal få spille akkurat like mye som de eldste samme hvem sin PlayStation det er. 
I tillegg kan ikke noen i husstanden okkupere felles TV i stua etter eget forgodtbefinnende, så med mindre de har TV’er på rommet eller i egen stue så må spillingen begrenses til et bestemt, kortere tidsrom som passer de øvrige i husstanden. 
Ferdig snakka.

Dere bør også gjøre barnas kode på inngangsdøren inaktiv i periodene de ikke er hos dere, samt at far bør sende en melding til mor og informere om dette. «I og med at du brøt deg inn i vårt hjem på onsdag ser vi oss nå nødt til å deaktivere barnas koder til dørlåsen i tidsrommet vi ikke har samvær. Jeg innser at dette kan medføre ulemper for barna siden de da ikke kan hente ting de har glemt når vi ikke er hjemme, men vi ser dessverre ingen annen utvei når du ikke har respekt for vårt privatliv i eget hjem.»

Anonymkode: 15f65...f44

• Liker 29
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt med noe tv- spill i min stue på min tv, så de måtte gjerne hatt med seg spillene sine, men da måtte moren også ha kjøpt egen tv til de, for greia hadde ikke kommet på tv som var for hele familien.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde kjøpt ps4 til 8-åringen. Og delt tv-tiden likt på alle. 

Anonymkode: cc05d...614

Neineinei, PS4 er døllt. Jeg hadde kjøpt PS5 til eget barn, koblet den til TV’en og ikke latt de andre barna få spille. 😂 Da hadde de fått smake egen medisin. 

Anonymkode: 15f65...f44

• Liker 21
Skrevet

Hva er dette for en mor? Skjønner at de vil ha med seg PlayStation, men hun har ingen rett til å bestemme hva som skjer under deres hustak, hvilke regler du og far setter for bruk av Playstation, og hun har iallfall ingen rett til å nærmest bryte seg inn. Kan ikke forstå hvordan denne damen ikke skjemmes av egen oppførsel. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er jo g kanskje partisk, men jeg skjønner minsten godt. Her har de to store barna noe skikkelig kult, som kun de får prøve. 

Jeg har selv yngre søsken, og ingen forventning om at de skal spille mye med minste. Men at det annenhver uke kommer noe dødskult inn i stua som du ikke får prøve en eneste gang? Det er ikke ok. 

Jeg lurer litt da på hvorfor de ikke ønsker å dele? Du nevner at du er litt partisk, og er du i nærheten av lik min stemor så var hennes oppførsel grunn til at jeg ikke ønsker å dele noe med mine søsken. Da hun siden jeg var bitteliten alltid har tatt mine ting og gitt de til sine egne barn. Det skaper en bitterhet og en følelse av å bli fremmedgjort i sitt eget hjem. Så kanskje du må tenke litt på dine egne handlinger også? Går det noen ganger andre veien? Sørger du for at ditt barn deler? Kjøper du likt til alle barna? Osv.

For jeg var et barn som delte med ALLE, venner, klassekamerater, til og med fremmede barn, men ikke mine halvsøsken. 

Så jeg tenker at hvis de hadde hatt et godt søskenforhold så hadde de jo delt med minste. Hvis de ikke har er godt søskenforhold så er det mest pga foreldrene og måten barna har blitt behandlet på.

Anonymkode: 9cc67...12f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Ulrikke said:

Så mor har gitt barna beskjed om at de ikke skal tillate at 8-åringen låner det? Hva er dette for slags menneske?

Men nei, uavhengig av hvem som er forelder til hvem og alder på vedkommende osv så kan ikke de samme okkupere en felles tv i timesvis. Det er uaktuelt.

Hadde mine stebarns mor låst seg inn her for å kjefte på meg, så hadde det blitt månelyst, både fra far og meg! Det er IKKE du som er urimelig her, TS!

Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan samtaler de har hatt seg imellom. 

De kom her med den og rigger seg til. Minste fikk ikke spille. Jeg har som nevnt i et svar full forståelse for at de synes det er kjipt om minste som ikke er så flink skal spille like mye, men jeg forlangte at minste iallfall må få prøve. 

Det ble krangel hjemme. Mannen var enig med meg. Så ble jeg altså overrasket hjemme mens mannen var på jobb. 

Føler det var veldig planlagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig å bare ha EN TV i ett hus også.

Ungene burde jo hatt minst en TV til seg selv. Da vi var små fikk vi hver vår, ett på hvert rom, så slapp vi slike krangler.

Anonymkode: cad2e...21d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...