lillevill Skrevet 7. januar 2022 #61 Skrevet 7. januar 2022 Forstår at dere ble blindet av ideen om et flott hus. Men din svigermor er jo hakke gal, og hun var vel sånn før dere flyttet og. Tenk å kjefte ned et lite barn fordi man er sint på de voksne. Det er helt utrolig, skulle nesten tro hun var blottet for empati. Sånn gjør man ikke mot unger. Tror ikke hun er mentalt frisk nok til å være rundt sine barnebarn om hun skal drive på slik og det er bra du sa ifra, selv om det sikkert gjorde ting enda verre mtp kontakt. 4
Fru.Silje Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #62 Skrevet 7. januar 2022 (endret) . Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 5
Fru.Silje Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #63 Skrevet 7. januar 2022 (endret) . Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 10
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #64 Skrevet 7. januar 2022 God klem 💛 Håper du oppdateter tråden med hva dere lander på. Tenkt så mye på deg og dere etter jeg leste innlegget. Anonymkode: 1d912...997 5
Fru.Silje Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #65 Skrevet 7. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 16.30): God klem 💛 Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 2
lillevill Skrevet 7. januar 2022 #66 Skrevet 7. januar 2022 Fru.Silje skrev (3 timer siden): Kan også legge til at det har vært utrolig tøft psykisk siste ukene. Føler virkelig jeg har vært totalt nedbrutt og egentlig deprimert. Det at jeg nå føler jeg har bestemt meg, tatt et valg, lest alle gode argumenter her - gjør at jeg allerede føler meg lettere i hodet. Fordi jeg på en måte nå ser for meg at vi skal flytte. Og bare det sier jo litt om hva som er riktig å gjøre, tenker jeg. Jeg vet vi er to om det. Men han har allerede sagt at vist det er det som må til. Så gjør vi jo det. Så vil det jo bli lettere nå etter den samtalen når vi får pratet «skikkelig» om det og gått igjennom litt grunner/argumenter og se for/i mot. 😊 Ja det er klart det hjelper å lufte tanker rundt en vanskelog situasjon. Det er ikke lett dette. Det kan jo være at moren til din mann har et litt spesielt forhold med sin sønn. Noen mennesker er co dependent og sjalu og ensomme og har mye vondt og stress i seg etter et krevende liv. Hun burde nok snakke med noen, den dama. 1
Fru.Silje Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #67 Skrevet 7. januar 2022 (endret) lillevill skrev (På 7.1.2022 den 18.30): Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 3
Fru.Silje Skrevet 8. januar 2022 Forfatter #68 Skrevet 8. januar 2022 (endret) Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #69 Skrevet 8. januar 2022 Tenkte på en ting. Du er bekymret for hvor mye lån dere vil få. I og med at du er gravid kan det være lurt å søke lån nå før du føder. Det er ofte ganske stor forskjell på hvor mye man kan låne med ett i motsetningen til 2 barn. Så lenge babyen er i magen trenger dere ikke oppgi 2 barn. Ja, skjønner at det blir vanskelig uansett hvordan dere gjør det for hun i kjelleren. Det enkleste hadde selvsagt vært å skrive fra seg huset. Rett og slett gi det tilbake til henne. Da hadde dere vært frie. Men, antar det er umulig økonomisk. Dere har vel og lagt mye penger inn i det i renovering og oppussing de årene dere har bodd der? Husk at du har støtte blant de viktige i livet, mannen og sønnen din. Minste skjønner nok mer enn han gir utrykk for. Om andre vender seg mot dere, så sier det mye om dem. Dere i kjernefamilien har hverandre og kan sammen bygge et godt liv. Anonymkode: 732b1...f43 1
Fru.Silje Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #70 Skrevet 9. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 0.29): Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #71 Skrevet 9. januar 2022 Hele boligen eies av samboeren din? Sørg for at du blir medeier i den nye boligen TS, slik at du ikke står på bar bakke dersom det skulle bli brudd. Anonymkode: e2be3...190 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #72 Skrevet 9. januar 2022 Fru.Silje skrev (13 minutter siden): Ja, det var bra du sa. Kanskje vi burde gjort det. Men kan man søke nå og ikke bruke det før om typ 3-4 mnd da? Har termin i slutten av feb, så har jo forsåvidt hele feb. på meg, men samtidig vet man jo aldri om barnet kommer før den tid. Ja, ser den, men vi har brukt over 1 million (og uttalige timer) på huset. Så det føles litt feil. Føles også feil mtp. hvordan hun har behandlet oss. Litt som at «nå har vi renoverer hele huset ditt, værsågod her har du det tilbake». Så det hadde nok ikke gått. Og dette med at vi skal selge det, før eller siden, har hun jo vist om at var en risiko tenker jeg. Hun har jo selv skrevet det i dokumentet at vist han selger, så bortfaller bortetten hennes og han skal kjøpe leil osv. Han sa jo til henne før vi flyttet at «vist jeg feks vil selge huset fordi vi vil flytte tilbake..» så hun vet jo om at det var noe som kunne skje. Også tenker jeg at det er jo arv. Altså arv hun har gitt til ham, og da burde hun egentlig bare tenkt at vist det å selge og kjøpe noe nytt for arven er riktig for ham så er jeg glad så lenge han er lykkelig. Men hun tenker selvsagt ikke slik 😅 Hun hadde også uansett kjøpt seg leil. om han ikke overtok huset, for hun syns det var alt for mye å sitte med et helt hus og det vedlikehold det medfører. Ikke enkelt det her. Men som du sier så har vi hvert fall hverandre. Og prøver å se fremover mot lysere tider. En dag så blir det vel bra, selvom jeg er redd for de kommende mnd. Syns det er utrolig trist at denne nyfødt-tiden og alt skal gå litt i vasken pga henne. Ja, man velger hva man vil fokusere på - men det er klart det ødelegger mye om hun lager kvalme hele den perioden til meg,sønnen eller barnebarnet. Dere må jo finne ut av hva som løser seg økonomisk for dere. Her er det jo mange muligheter. 1. Dere flytter og leier ut deres del av huset. Obs kostnader iht det og skatt må beregnes. Og evnt selge om svigermor plager livet av leieboere. 2, selge huset skaffe ny bolig til svigermor. Noe som aner meg kan ta sin tid. Så foreslår at dere sier ifra til henne tidlig. Og med en frist iht utflytting. Hvis dere skal selge. Tips, betal advokat å skriv det brevet. Mulig hun roer ned litt iht det. Kan hun vi etter dere flytter, så lei ut deres etg Anonymkode: 84442...276 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #73 Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere må jo finne ut av hva som løser seg økonomisk for dere. Her er det jo mange muligheter. 1. Dere flytter og leier ut deres del av huset. Obs kostnader iht det og skatt må beregnes. Og evnt selge om svigermor plager livet av leieboere. 2, selge huset skaffe ny bolig til svigermor. Noe som aner meg kan ta sin tid. Så foreslår at dere sier ifra til henne tidlig. Og med en frist iht utflytting. Hvis dere skal selge. Tips, betal advokat å skriv det brevet. Mulig hun roer ned litt iht det. Kan hun vi etter dere flytter, så lei ut deres etg Anonymkode: 84442...276 Glemte punkt 3, at hun kjøper ut deres kostnad på boligen Anonymkode: 84442...276
AprilLudgate Skrevet 9. januar 2022 #74 Skrevet 9. januar 2022 (endret) Er det kontraktsfestet hva en eventuell ny bolig til henne kan forventes å koste? Jeg hadde solgt hele huset som utgangspunkt - og lagt frem 3 prospekt hun kan velge mellom. Om hun får bli i huset dere eier blir det MYE styr sannsynligvis. Hun lager nok støy og kvalm der hun kan vil jeg tro. Hun har nok krav på normal oppsigelse som alle andre på 3 mnd. Endret 9. januar 2022 av Fløff 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #75 Skrevet 9. januar 2022 Jeg hadde gjort det i følgende rekkefølge: 1. Solgt huset 2. ordnet leilighet til svigermor 3. kjøpt hus i byen Som du selv sier så er det greit å ikke ha bundet opp for mye midler i det eksisterende huset før dere søker lån på deres hus. Dersom dere ender opp med å måtte leie i byen før dere finner drømmehuset, så er det bedre å leie mens man leter etter noe optimalt, enn å kjøpe noe dere bare er sånn passe fornøyd med. Det neste huset dere kjøper blir forhåpentligvis det siste. Anonymkode: 148ae...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #76 Skrevet 9. januar 2022 Fru.Silje skrev (40 minutter siden): Ja, det var bra du sa. Kanskje vi burde gjort det. Men kan man søke nå og ikke bruke det før om typ 3-4 mnd da? Har termin i slutten av feb, så har jo forsåvidt hele feb. på meg, men samtidig vet man jo aldri om barnet kommer før den tid. Ja, ser den, men vi har brukt over 1 million (og uttalige timer) på huset. Så det føles litt feil. Føles også feil mtp. hvordan hun har behandlet oss. Litt som at «nå har vi renoverer hele huset ditt, værsågod her har du det tilbake». Så det hadde nok ikke gått. Og dette med at vi skal selge det, før eller siden, har hun jo vist om at var en risiko tenker jeg. Hun har jo selv skrevet det i dokumentet at vist han selger, så bortfaller bortetten hennes og han skal kjøpe leil osv. Han sa jo til henne før vi flyttet at «vist jeg feks vil selge huset fordi vi vil flytte tilbake..» så hun vet jo om at det var noe som kunne skje. Også tenker jeg at det er jo arv. Altså arv hun har gitt til ham, og da burde hun egentlig bare tenkt at vist det å selge og kjøpe noe nytt for arven er riktig for ham så er jeg glad så lenge han er lykkelig. Men hun tenker selvsagt ikke slik 😅 Hun hadde også uansett kjøpt seg leil. om han ikke overtok huset, for hun syns det var alt for mye å sitte med et helt hus og det vedlikehold det medfører. Ikke enkelt det her. Men som du sier så har vi hvert fall hverandre. Og prøver å se fremover mot lysere tider. En dag så blir det vel bra, selvom jeg er redd for de kommende mnd. Syns det er utrolig trist at denne nyfødt-tiden og alt skal gå litt i vasken pga henne. Ja, man velger hva man vil fokusere på - men det er klart det ødelegger mye om hun lager kvalme hele den perioden til meg,sønnen eller barnebarnet. Så at det er en egen tråd om det første du spør om i jusforumet. Hvor mye tenker dere en leilighet til mor vil koste? 2-4 mill? Står det noe om pris i avtalen? Forventer hun toppleilighet med utsikt midt i sentrum for samme verdi som huset? Husk og på at nå som mannen din står som eier av huset, så må det selges innen ett år fra dere melder adresseforandring, eller får dere et stort skattekrav. Man mister litt av fortjenesten ved salg om ikke selv bor/nylig har bodd der. Så dere må ha en plan når dere flytter, så hun ikke treneres salget for lenge. Kanskje lurt som en over sa og rett og slett ha klar flere prospekter hun kan velge mellom. Gi henne et f.eks tre måneders tidsfrist på å velge/ finne nytt bosted. Anonymkode: 732b1...f43 2
Fru.Silje Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #77 Skrevet 9. januar 2022 (endret) Fløff skrev (På 9.1.2022 den 9.41): Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje
Fru.Silje Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #78 Skrevet 9. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.1.2022 den 9.51): Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje
Fru.Silje Skrevet 9. januar 2022 Forfatter #79 Skrevet 9. januar 2022 (endret) . Endret 10. januar 2022 av Fru.Silje
AprilLudgate Skrevet 9. januar 2022 #80 Skrevet 9. januar 2022 (endret) Fru.Silje skrev (1 time siden): Det står ingenting i kontrakten hva den nye leil. skal koste, så det er jo egentlig opp til oss. Det står en «høvelig 2 roms leil av god standard», og det er nevnt et par områder hun da ønsker å bo. Sett litt på hva som ligger ute nå og alle er veldig moderne/god standard/nye og flotte(MYE finere enn kjelleren hun bor i nå) og de fleste ligger på 3,2 - 3,5 mill. Kan jo hende hun faktisk hadde klart å sett positivt på det når hun får se prosjekt på 3 leil ja og alle er veldig bra (som sagt så vil det meste bli bedre enn det hun er i nå, det er greit det og altså men typisk kjellerleil. Likevel er hun også typen som skal finne masse negativt 😉). Sikkert lurt dette med å finne 3 prospekt hun kan velge mellom. Men hvis hun da sier at ingen er bra nok, bør vi da lete videre (hun kan jo potensielt dra det ut lenge for å være vanskelig). Eller si at det er de 3 hun kan velge i og vist ikke så .. ja hva kan vi svare der? Vist ikke så må hun leie en plass? Vi har jo da prøvd å hjelpe henne? Og fulgt de «krav» hun har satt om feks område, 2 roms og god standard. Det står i kontrakten at hun VIST MULIG skal være delaktig i en slik prosess/valg av leil. Men kan man da si at hun ikke er delaktig, vist hun bare setter seg på bakbeina? Nei ikke lett det her. Jeg hadde gjort det sånn her: Hun får 3 muligheter dere går i budrunde på i område+standard som er god for en pensjonist (heis, enten balkong eller førsteetasje osv, koselig utsikt). Hun får klar og tydelig beskjed: Det vil regnes omtrent 3 mnd overtakelse på de første leiligheter. Så det vil si omtrentlig 4 mnd. Dere skal legge ut hus for salg 1 mnd etter hun har fått beskjed, og da vil det være god tid til overtakelse av ny leilighet for henne. Skulle hun sette seg på bakbeina endrer dere ikke på salg, og hun må da finne egen leiebolig inntil hun finner noe som er «bra nok» innen deres satte pris (snittet i områdene for en grei 2roms). MEN - hun skal ikke «straffes» og stresses om budrundene på leilighet viser seg å være vanskelige. Om dere bruker 2-3 mnd ekstra på å vinne budrunde for henne får hun bo i kjelleren. Og så hadde jeg i praksis gitt klarsignal til megler om å legge ut bolig på Finn idet dere vinner hennes budrunde. Hun må jo få lov til å kikke litt på leiligheter slik andre gjør, men i deres tidsregning må hun feks være ute innen august. Det er jo en god tid for mange å kjøpe enebolig pga skole/bhgstart. Men da må dere igang nå Deres eget huskjøp hadde jeg tatt til sist når dere har solgt, da har dere oversikt og ikke doble/triple utgifter. Dere kan fint leie i en overgang sålenge sønnen vet dere er på husjakt i gitt område. Endret 9. januar 2022 av Fløff 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå