Gå til innhold

Straks 20 måneder og sier ingenting.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 22.21):

Jeg hadde nok sørget for en ordentlig utredning. Synger han ord i sangene eller bare melodien? Det er selvfølgelig variasjoner, men alle mine barn har hatt ganske godt ordforråd i den alderen og begynt å sette sammen et par-tre ord til setninger. 

Anonymkode: cba0a...9e3

Mitt barn sier «se den der» å peker. Han er 14 mnd. Kanskje du må sjekke hørselen, og eventuelt fylle øret med olje, og skylle med vann, det vil hjelpe å få ut ørevoks. Men, alle barn er forskjellige, noe snakker tidlig, andre sent, alt er normalt

Anonymkode: b6bdf...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det stemmer. Men når språkforståelsen er lav, ikke-verbal kommunikasjon er forsinket (Peking, gester) osv - DA kan man faktisk begynne å snakke om potensiell diagnose. Og det er her mange misforstår og har for lite kunnskap. 

at et barn ikke sier et eneste ord ved 20 mnd alder, forstår lite til ingenting samt ikke klarer å kommunisere behovene sine på en adekvat måte ER IKKE VANLIG. 

Anonymkode: 29ae4...2e2

Er språkforståelsen lav da? Du sier jo han forstår «noe, men ikke alt». Er det testet, eller går du ut fra at den er «lav». Normaltfungerende barn på 20 måneder, forstår ikke «alt» de heller. Jeg tenker at så lenge man ikke er 100% sikker på at det ikke skyldes hørsel, så er det for tidlig å tenke diagnose. Det er uansett tiltakene som er viktig nå, og ikke diagnosen. 

Anonymkode: 70e97...5d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er språkforståelsen lav da? Du sier jo han forstår «noe, men ikke alt». Er det testet, eller går du ut fra at den er «lav». Normaltfungerende barn på 20 måneder, forstår ikke «alt» de heller. Jeg tenker at så lenge man ikke er 100% sikker på at det ikke skyldes hørsel, så er det for tidlig å tenke diagnose. Det er uansett tiltakene som er viktig nå, og ikke diagnosen. 

Han forstår langt under gjennomsnittet ja. Språkforståelsen er definitivt på vei oppover og han har gjort stor fremgang de siste ukene, men den er fremdeles lavere enn andre på hans alder og det merker de svært tydelig i barnehagen. Den er ikke testet nei, men man er jo ikke dummere enn at man klarer å sammenligne når man vet hva man skal se etter etter lang og omfattende research 😉

og selvfølgelig er ikke diagnosen viktigere enn hjelpen, det har ingen sagt. Men det er jo helt vesentlig å identifisere om det i det hele tatt foreligger et problem eller ikke før man tar tak. I dette tilfellet ville jeg bare høre om historier hvor det har løsnet senere for andre barn uten at det var noe «galt». 

holdningene til enklete rundt dette fører til forsinket hjelp til barn som trenger det. Jeg er glad jeg stoler på og forholder meg til forskningen rundt dette, for den oppdateres hele tiden ;)

jeg sier ikke AT det 100% er noe, men luftet en bekymring. Jeg skal hvertfall ikke se tilbake og tenke at jeg ikke gjorde alt jeg kunne for å gi sønnen min de beste forutsetningene fra start ☺️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han forstår langt under gjennomsnittet ja. Språkforståelsen er definitivt på vei oppover og han har gjort stor fremgang de siste ukene, men den er fremdeles lavere enn andre på hans alder og det merker de svært tydelig i barnehagen. Den er ikke testet nei, men man er jo ikke dummere enn at man klarer å sammenligne når man vet hva man skal se etter etter lang og omfattende research 😉

og selvfølgelig er ikke diagnosen viktigere enn hjelpen, det har ingen sagt. Men det er jo helt vesentlig å identifisere om det i det hele tatt foreligger et problem eller ikke før man tar tak. I dette tilfellet ville jeg bare høre om historier hvor det har løsnet senere for andre barn uten at det var noe «galt». 

holdningene til enklete rundt dette fører til forsinket hjelp til barn som trenger det. Jeg er glad jeg stoler på og forholder meg til forskningen rundt dette, for den oppdateres hele tiden ;)

jeg sier ikke AT det 100% er noe, men luftet en bekymring. Jeg skal hvertfall ikke se tilbake og tenke at jeg ikke gjorde alt jeg kunne for å gi sønnen min de beste forutsetningene fra start ☺️

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Bra at du ikke stoler blindt på den «vent og se» / «alt er normalt» - holdningen som visstnok har spredd seg her på forumet. Smart mor som følger magefølelsen sin og gjør det hun føler er best for ungen sin, det er du det!

Anonymkode: 94c59...719

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis det var sant, så hadde man ikke trengt impressive språktester. Det må faktisk testes, og før man tar en slik test må man være HELT sikker på hvordan hørselen er. Det kan påvirke masse! Min eldste hadde helt tette øreganger av og på, så de første gangene vi undersøkte hørselen, så slo det ikke ut. Det var ikke før 3. hørselstest at det klaffet, og da forstod vi hvor lite han hadde hørt i perioder. 

Absolutt ikke, det er jo nettopp hjelpen, og ikke diagnosen som er det viktigste, spesielt i den alderen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Bra at du ikke stoler blindt på den «vent og se» / «alt er normalt» - holdningen som visstnok har spredd seg her på forumet. Smart mor som følger magefølelsen sin og gjør det hun føler er best for ungen sin, det er du det!

Jeg ser ikke NOEN som sier «vent  og se» jeg, men det er forskjell på det og å gå rett på å slenge ut diagnoser.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis det var sant, så hadde man ikke trengt impressive språktester. Det må faktisk testes, og før man tar en slik test må man være HELT sikker på hvordan hørselen er. Det kan påvirke masse! Min eldste hadde helt tette øreganger av og på, så de første gangene vi undersøkte hørselen, så slo det ikke ut. Det var ikke før 3. hørselstest at det klaffet, og da forstod vi hvor lite han hadde hørt i perioder. 

Absolutt ikke, det er jo nettopp hjelpen, og ikke diagnosen som er det viktigste, spesielt i den alderen. 

Og du snakker som at ikke å ha tette øreganger ikke er at noe er «galt»? 😊

Helt enig at man ikke skal kaste ut diagnoser, men når grunnlaget tilsier det så er det faktisk best at man oppsøker hjelpen istedenfor å tenke at alt er normalt. Å ikke høre pga tette øreganger er heller ikke NORMALT, i ordets rette forstand. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du snakker som at ikke å ha tette øreganger ikke er at noe er «galt»? 😊

Helt enig at man ikke skal kaste ut diagnoser, men når grunnlaget tilsier det så er det faktisk best at man oppsøker hjelpen istedenfor å tenke at alt er normalt. Å ikke høre pga tette øreganger er heller ikke NORMALT, i ordets rette forstand. 

Jeg mente det som «ikke noe galt,» som man ikke lett kan fikse. Er man diagnostisert med en lærevanske, så er det jo ikke fikset i en håndvending. 

Det tilsier jo ikke at noe er galt, det tilsier at man bør undersøke. Det er hele poenget mitt. Jeg har ikke sagt at du skal tenke at alt er normalt, men at du ikke bør tenke at det her er snakk om en type lærevanske. Han bør utredes FØRST med tanke på hørselen og dernest med tanke på språk, men du har jo for eksempel allerede bestemt deg for at han ligger langt bak på språkforståelse basert på hva du «tror», og det tror jeg ikke er å gjøre deg selv eller han noen tjeneste. 

Fortsett med tiltakene, undersøk og DERETTER konkluder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg mente det som «ikke noe galt,» som man ikke lett kan fikse. Er man diagnostisert med en lærevanske, så er det jo ikke fikset i en håndvending. 

Det tilsier jo ikke at noe er galt, det tilsier at man bør undersøke. Det er hele poenget mitt. Jeg har ikke sagt at du skal tenke at alt er normalt, men at du ikke bør tenke at det her er snakk om en type lærevanske. Han bør utredes FØRST med tanke på hørselen og dernest med tanke på språk, men du har jo for eksempel allerede bestemt deg for at han ligger langt bak på språkforståelse basert på hva du «tror», og det tror jeg ikke er å gjøre deg selv eller han noen tjeneste. 

Jeg har ikke bestemt meg for noenting basert på synsing. Bare fordi han ikke er testet av instansene enda betyr ikke at jeg ikke kan vite at han ligger langt bak utviklingsmessig. 

jeg håper selvfølgelig at det går seg til og at det «bare» er hørselen. Vi venter på dren. Nå neste uke skal vi i møte med barnehagen om å kontakte PPT på nytt.

Det er faktisk slik at en utredning går gjennom disse stegene før en konklusjon uansett, så alt dette blir gjort. Jeg har heller ikke konkludert noen ting, men anerkjent hvilke problemer det kan være snakk om. DERIBLANDT autisme. 

det var uansett ikke dette tråden min skulle handle om ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Som du kanskje også vet så er ikke systemet så enkelt å forholde seg til heller. Selve systemet har i alt for mange ledd «vent å se»approachen. Som gjør at jeg er stuck med disse bekymringene alene i månedsvis før noen vil gjøre noe som helst. Det tok meg månedsvis å få han henvist til ØNH fra 2 forskjellige helsestasjoner og to forskjellige fastleger. Etter mange måneder ble vi endelig henvist og det ble raskt konkludert med at han hadde væske i mellomøret. Tilogmed da fikk vi beskjed om at vi skulle vente å se. Om en liten måned er det et helt år siden vi først oppdaget at noe var rart, og på den tiden har vi ikke kommet lenger enn å kontakte PPT Og komme oss til ØNH. Rett og slett pga holdningene i systemet og fordi folk alltid skal vente å se. Du skjønner kanskje at det er ekstremt frustrerende når man daglig blir påmint hvordan ens eget barns utvikling er og at du bare vil ha hjelp til barnet ditt. Uavhengig av diagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke NOEN som sier «vent  og se» jeg, men det er forskjell på det og å gå rett på å slenge ut diagnoser.

Ingen som har slengt ut diagnoser. Men mange skriver at dette er heeeelt normalt, noe som er bullshit.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som har slengt ut diagnoser. Men mange skriver at dette er heeeelt normalt, noe som er bullshit.

Det er ikke bullshit, dette kan absolutt være helt normalt. Det kan være snakk om en diagnose, eller det kan ikke være det. Ut i fra den infoen ts har gitt er det umulig å konkludere, men folk skal likevel ut å si at «dette høres ut som autisme.» Det er ganske uforsvarlig å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke bullshit, dette kan absolutt være helt normalt. Det kan være snakk om en diagnose, eller det kan ikke være det. Ut i fra den infoen ts har gitt er det umulig å konkludere, men folk skal likevel ut å si at «dette høres ut som autisme.» Det er ganske uforsvarlig å gjøre. 

Det er ikke normalt om det er en diagnose i bildet. Å snakke så sent er langt fra normalen. At folk kommer med antagelser er ikke det samme som at folk slenger rundt seg med diagnoser. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke normalt om det er en diagnose i bildet. Å snakke så sent er langt fra normalen. At folk kommer med antagelser er ikke det samme som at folk slenger rundt seg med diagnoser. 

Nei, det er faktisk ikke «langt» fra normalen. Det er en god slump unger som ikke snakker før 2 års alder, og ikke feiler noen ting. Jo det er å slenge rundt seg med diagnoser, på et syltynt grunnlag. Man bør absolutt ikke komme med slike antagelser til fremmede bekymrede mødre på Internett. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke «langt» fra normalen. Det er en god slump unger som ikke snakker før 2 års alder, og ikke feiler noen ting. Jo det er å slenge rundt seg med diagnoser, på et syltynt grunnlag. Man bør absolutt ikke komme med slike antagelser til fremmede bekymrede mødre på Internett. 

Så godt skrevet 👏

Anonymkode: 208c2...a99

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 16.54):

Oj- ble postet for tidlig 

Symptomene er relatert til den genetiske tilstanden, veldig vanlig med autistiske trekk men denne genfeilen. Men er få i både Norge og verden med dette- så mtp hva du beskriver er det ingen grunn til å bekymre deg for noe sånt sånn ting er nå synes jeg ❤ Som nevnt var det flere ting som ga bekymring hos oss.  Av og til finner man noe. Andre ganger ikke❤  

Og han er liten enda! Kan være umodenhet også- som du sier - det er det ingen som vet enda. Men det er vondt å gå med den usikkerheten! Det vet jeg alt om, så håper dere får hjelp til å sjekke det ut😊❤

Anonymkode: 36c85...553

Hvilken genfeil har deres datter hva heter den?

Anonymkode: ac474...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer veldig på hvorfor du sier dette? Og jeg lurer på hvor mange ganger du må høre det før du skjønner at dette gjelder IKKE et barn som bare ikke snakker. 

Jeg hadde ikke vært bekymret en plass hvis det bare var snakk om at han ikke snakket, helt uten mangel på Peking og andre måter å kommunisere ikke-verbalt på. Men det er ikke tilfellet. Og det har jeg sagt flere ganger nå. 

Les deg opp, Do better! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg lurer veldig på hvorfor du sier dette? Og jeg lurer på hvor mange ganger du må høre det før du skjønner at dette gjelder IKKE et barn som bare ikke snakker. 

Jeg hadde ikke vært bekymret en plass hvis det bare var snakk om at han ikke snakket, helt uten mangel på Peking og andre måter å kommunisere ikke-verbalt på. Men det er ikke tilfellet. Og det har jeg sagt flere ganger nå. 

Les deg opp, Do better! 

Det kan også være normalt, og jeg har lest meg opp, jeg er faktisk utdannet innen dette. Det KAN være et tegn på en type lærevanske, men det kan også gjerne ikke være det. Det er for tidlig å si uten tester. Du vet ikke hvordan det ligger an før du har testet, men bare fortsett å anta at det er en diagnose hvis du ønsker det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan også være normalt, og jeg har lest meg opp, jeg er faktisk utdannet innen dette. Det KAN være et tegn på en type lærevanske, men det kan også gjerne ikke være det. Det er for tidlig å si uten tester. Du vet ikke hvordan det ligger an før du har testet, men bare fortsett å anta at det er en diagnose hvis du ønsker det. 

Hvem som helst kan hevde de er utdannet innenfor dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem som helst kan hevde de er utdannet innenfor dette. 

Og hvem som helst kan hevde at andre ikke har det🤷🏼‍♀️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...