Gå til innhold

Straks 20 måneder og sier ingenting.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I barnehagen var min følelse at barnet var forsinket. Jeg hadde ikke hørt om språkforstyrrelse den gangen, og ingen fortalte noe om det til meg heller. Vi opplevde at barnet var senere ute med alt, sammenlignet med andre barn. Det kom, men senere. For eksempel sykle, tegne, klatre, forstå beskjeder. Tempo var langsomt. Barnet hadde venner. Fikk gjerne "roller" som ikke krevde mye språk  for eksempel hund i "mor far og barn." Har i ettertid sett tegn på at barnet lærte seg strategier. For eksempel hvis noen spurte hva barnet ville ha på brødskiva. "Det samme som..." var alltid svaret. Barnet kunne ikke ordene på påleggene. Barnet klarte ikke si fra, også når andre tok lekene rett fra hendene. Det har blitt vant til å akseptere mye. Usynlig, på en måte. Stille og forsiktig. Barnet snakket lenge med 2 ord. Kunne ikke fargene ved 5 års alder. Da burde det jaggu ringt ei bjelle hos barnehagepersonalet. Sa svært lite på 2 års kontrollen. Da var bare barnet sjenert i følge helsesøster. Ingen bjeller der heller altså. Ved oppstart skole snakket barnet i korte setninger. Mye grammatiske feil. Barnet ble også utredet for autisme, da skolen synes det var vanskelig å få kontakt med barnet. Men det var altså fordi det ikke forstår og klarer å henge med i samtaler. 

Anonymkode: 773d0...30b

Hvordan vet man om det er språkforstyrrelse eller autisme? Begge kan vel gi ganske like symptomer?

Anonymkode: 94c59...719

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår var en "observatør", alt ble observert, aldri forsøkt før h*n kunne det. Motorisk litt stagnerende, men det kom seg, språk derimot var nesten ikkeeksisterende til h*n bikka 2år. Da kunne det plutselig komme ett sett med ord, en stund til passerte før ett nytt sett ord kom osv. Trolig pga dette har h*n vært litt utenfor i barnehagen og er nå sjenert og tilbakeholden. Prater ikke allverden i barnehagen å må varme seg opp hver morgen før h*n åpner seg. Nå kan jeg holde gode samtaler med h*n, er nylig bikket 3år.

• Liker 2
Skrevet
vea skrev (9 timer siden):

Vår var en "observatør", alt ble observert, aldri forsøkt før h*n kunne det. Motorisk litt stagnerende, men det kom seg, språk derimot var nesten ikkeeksisterende til h*n bikka 2år. Da kunne det plutselig komme ett sett med ord, en stund til passerte før ett nytt sett ord kom osv. Trolig pga dette har h*n vært litt utenfor i barnehagen og er nå sjenert og tilbakeholden. Prater ikke allverden i barnehagen å må varme seg opp hver morgen før h*n åpner seg. Nå kan jeg holde gode samtaler med h*n, er nylig bikket 3år.

Jeg hører dette så ofte, dette er så veldig vanlig og jeg undrer meg faktisk veldig over at dette ikke snakkes mer om. Veldig spennende, og gir meg masse håp om å få høre den fine gutten min snakke en dag. Takk for at du deler!

ts 

Anonymkode: 29ae4...2e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 17.24):

Ene barnet mitt var sent ute med språk. "Ikke stress," sa  barnehagen. "Språket kommer. Les for barnet", sa de. Vi gjorde jo alt dette, men språket lot vente på seg. På skolen viste det seg at barnet har språkforstyrrelser. En ganske alvorlig diagnose, med store følger på skolen og sosialt, hvis det er en alvorlig grad av det. Men dessverre utrolig mange fagfolk som ikke er kjent med dette. Og mange steder er oppfølging dårlig. Mange med utviklingsmessige språkforstyrrelser, blir ofte utredet for autisme først. Det kan ta mange år før de får riktig diagnose. Vil bare at du er obs. Ingen som tipset meg om dette, den gang.

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 18.09):

I barnehagen var min følelse at barnet var forsinket. Jeg hadde ikke hørt om språkforstyrrelse den gangen, og ingen fortalte noe om det til meg heller. Vi opplevde at barnet var senere ute med alt, sammenlignet med andre barn. Det kom, men senere. For eksempel sykle, tegne, klatre, forstå beskjeder. Tempo var langsomt. Barnet hadde venner. Fikk gjerne "roller" som ikke krevde mye språk  for eksempel hund i "mor far og barn." Har i ettertid sett tegn på at barnet lærte seg strategier. For eksempel hvis noen spurte hva barnet ville ha på brødskiva. "Det samme som..." var alltid svaret. Barnet kunne ikke ordene på påleggene. Barnet klarte ikke si fra, også når andre tok lekene rett fra hendene. Det har blitt vant til å akseptere mye. Usynlig, på en måte. Stille og forsiktig. Barnet snakket lenge med 2 ord. Kunne ikke fargene ved 5 års alder. Da burde det jaggu ringt ei bjelle hos barnehagepersonalet. Sa svært lite på 2 års kontrollen. Da var bare barnet sjenert i følge helsesøster. Ingen bjeller der heller altså. Ved oppstart skole snakket barnet i korte setninger. Mye grammatiske feil. Barnet ble også utredet for autisme, da skolen synes det var vanskelig å få kontakt med barnet. Men det var altså fordi det ikke forstår og klarer å henge med i samtaler. 

Hei. hvordan er det barnets fungering versus funksjonsfriske barn uten språkvansker pr dags dato og da tenker jeg på alt av fysisk, kognitivt, toalett trening, kommunikasjon, sosial fungering, følelseregulering osv? Hvor gammel er det barnet pr i dag.

Anonymkode: ac474...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 22.29):

kan høres litt autistisk ut for min del da.. 

Anonymkode: ac474...05f

Nå må folk gi seg med dette, ærlig talt. Finest mange barn som ikke snakker når de er to 

Anonymkode: 208c2...a99

• Liker 5
Skrevet

Vann i mellomøret er dårlig hørsel og ofte forsinket språkutvikling, min hadde ikke språk  før han fikk dren , fikk det da han var 2,6 år IG språket eksploderte

• Liker 3
Skrevet

Min sønn begynte ikke å snakke før han var 2.5 år. 

Anonymkode: 29e98...58a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min sønn begynte ikke å snakke før han var 2.5 år. 

Anonymkode: 29e98...58a

Akkurat dette er så uvanlig at det ikke er vits i å nevne det. Oftest er det noe i veien når barn begynner å snakke så sent.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat dette er så uvanlig at det ikke er vits i å nevne det. Oftest er det noe i veien når barn begynner å snakke så sent.

Nei det stemmer ikke , slutt med sånne svar

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei det stemmer ikke , slutt med sånne svar

Jo det stemmer. Det er ikke vanlig at barn sier sine første ord når de er 2,5 år med mindre det ligger noe annet bak!! Les deg opp!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå må folk gi seg med dette, ærlig talt. Finest mange barn som ikke snakker når de er to 

Jeg forstår intensjonen din her. Men nå er det faktisk sånn at når sent språk forekommer sammen med forsinkelser i sosial kommunikasjon så ER DET tidlige tegn på autisme - enten du mener at det er å overdrive eller ikke. Det er bare fakta, og det er synd at du på bakgrunn av den lille informasjonen uttaler deg om at det ikke er autisme. 

selvom man såklart ikke skal tenke autisme ved enhver anledning!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jo det stemmer. Det er ikke vanlig at barn sier sine første ord når de er 2,5 år med mindre det ligger noe annet bak!! Les deg opp!

Nei det er ikke VANLIG, men det forekommer - også helt uten diagnose. Det er derimot ganske uvanlig. Så du har rett, men ikke vær så bastant. Min samboer sa ikke et ord før fyllte 2, han er helt normal og har alltid vært langt over gjennomsnittet på alle områder. Så joda, helt mulig. 

sammen med forsinkelser i ikke-verbal kommunikasjon, språkforståelse og kognitive ferdigheter så er det sannsynligvis en disgnose. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet er 20 mnd, helt vanlig at flere 2 åringer ikkr snakker!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår intensjonen din her. Men nå er det faktisk sånn at når sent språk forekommer sammen med forsinkelser i sosial kommunikasjon så ER DET tidlige tegn på autisme - enten du mener at det er å overdrive eller ikke. Det er bare fakta, og det er synd at du på bakgrunn av den lille informasjonen uttaler deg om at det ikke er autisme. 

selvom man såklart ikke skal tenke autisme ved enhver anledning!

Intensjonen ? Å di fra om at det er helt normalt at ikke alle 2 åringer snakker? Vi burde hatt veldig mange autister i bhg i følge flere av svarene her

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnet er 20 mnd, helt vanlig at flere 2 åringer ikkr snakker!

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.

Jo, ferdig diskutert med deg :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, ferdig diskutert med deg :)

Nei, for det du sier stemmer ikke, uansett hvor mye du selv ønsker å tro på det. Det må være en veldig merkelig barnehage du har jobbet i hvis flesteparten ikke kunne si et pip før de fylte 2 år. At de finnes betyr ikke det er normalen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, for det du sier stemmer ikke, uansett hvor mye du selv ønsker å tro på det. Det må være en veldig merkelig barnehage du har jobbet i hvis flesteparten ikke kunne si et pip før de fylte 2 år. At de finnes betyr ikke det er normalen.

Det er ikke uvanlig, at de ikke snakker ved 2 års alder, de fleste gjør det, men det er ikke uvanlig å ikke gjøre det. Helt frem til 3 års alder er det  barnets forståelse som er det viktigste.

Anonymkode: 70e97...5d3

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke uvanlig, at de ikke snakker ved 2 års alder, de fleste gjør det, men det er ikke uvanlig å ikke gjøre det. Helt frem til 3 års alder er det  barnets forståelse som er det viktigste.

Det stemmer. Men når språkforståelsen er lav, ikke-verbal kommunikasjon er forsinket (Peking, gester) osv - DA kan man faktisk begynne å snakke om potensiell diagnose. Og det er her mange misforstår og har for lite kunnskap. 

at et barn ikke sier et eneste ord ved 20 mnd alder, forstår lite til ingenting samt ikke klarer å kommunisere behovene sine på en adekvat måte ER IKKE VANLIG. 

• Liker 2
Skrevet

Også er det forskjell på å SNAKKE og så si enkelte ord. I dette tilfellet sier ikke min sønn et eneste funksjonelt ord. Ikke mamma, ikke pappa, ikke hei. Kan ikke vinke, peke. Han synger/nynner maaaaaange sanger. Det er IKKE NORMAL SPRÅKUTVIKLING!!!!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...