Gå til innhold

Straks 20 måneder og sier ingenting.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt sa veldig lite da han var 20 måneder, han hadde kun et par ord som ble gjentatt i det uendelige men det var liksom det. Fast forward 4 måneder (han er 2 nå) og han preiker og babler som en foss.  Det virker som om han rett og slett bare er/var litt sjenert og måtte jobbe opp litt selvtillit før alt falt på plass.

At folk her inne skal begynne å antyde at han/hun er autistisk basert på denne lille informasjonen du har gitt oss… give me a break 🙄

Fortsett og heie frem fremskrittene og snakk med fagpersonell med jevne mellomrom. Tipper det løser seg ❤️

Anonymkode: 7da07...687

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vår gutt sa veldig lite da han var 20 måneder, han hadde kun et par ord som ble gjentatt i det uendelige men det var liksom det. Fast forward 4 måneder (han er 2 nå) og han preiker og babler som en foss.  Det virker som om han rett og slett bare er/var litt sjenert og måtte jobbe opp litt selvtillit før alt falt på plass.

At folk her inne skal begynne å antyde at han/hun er autistisk basert på denne lille informasjonen du har gitt oss… give me a break 🙄

Fortsett og heie frem fremskrittene og snakk med fagpersonell med jevne mellomrom. Tipper det løser seg ❤️

Heller bedre å utrede for tidlig enn for sent. Har selv vært i trådstarters sko og stilt de samme spørsmålene her på forumet. Hadde vi ikke mast til oss en utredning på barnet vårt så tidlig som vi gjorde hadde hn ikke fått den fremgangen hn har i dag.

Anonymkode: 94c59...719

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er "ingenting"? På den alderen sa ikke mitt eldste barn mye, men laget lyder (eks. Mva, voff) og sa hei og pappa. Hun har aldri pekt noe særlig heller. Da barnet  var 2,5 år snakket det bedre enn de fleste på avdelingen. Interessen for språk hadde  are ikke vært så stor før, da fokuset var på motorikk og bygging med klosser o.l. Nå er barnet 5 år, og helt på gjennomsnittet i de fleste ferdigheter. Sosial og aktiv.

Poenget er at det ikke er sikkert noe er gale. Jeg syns "autisme"-diagnostikerne her inne bør roe seg. Det er ikke sånn at lite språk = autisme. Likevel er det fint å få utredning om språkutviklingen tidlig, så der er fint dere er i gang med det. 

Hilsen pedagog med fordypning i autismespekterforstyrrelser.

Anonymkode: 6f8a8...c20

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk, det gir meg litt håp og noe å gå på❤️

Er enig i at folk ikke skal kaste rundt seg med diagnoser ved så lite informasjon. I mitt tilfelle har jeg allerede vært bekymret for autisme i lang, lang tid. Mye har fallt på plass, nå er det Peking og det språklige jeg bekymrer meg over. Han er «sosial», liker folk, ler og smiler og hermer etter folk i barnehagen. Han synger sanger som dagen er lang og er en morsom liten kar. Men henger etter akkurat når det gjelder kommunikasjon. Jeg har også veldig helseangst, så skal sies at jeg sliter med å se reelle bekymringer vs angst

ts

Anonymkode: 29ae4...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Heller bedre å utrede for tidlig enn for sent. Har selv vært i trådstarters sko og stilt de samme spørsmålene her på forumet. Hadde vi ikke mast til oss en utredning på barnet vårt så tidlig som vi gjorde hadde hn ikke fått den fremgangen hn har i dag.

Det er sant, og det blir pushet på observering fra PPT og sannsynligvis utredning etterhvet. Fikk barnet ditt diagnose?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva er "ingenting"? På den alderen sa ikke mitt eldste barn mye, men laget lyder (eks. Mva, voff) og sa hei og pappa. Hun har aldri pekt noe særlig heller. Da barnet  var 2,5 år snakket det bedre enn de fleste på avdelingen. Interessen for språk hadde  are ikke vært så stor før, da fokuset var på motorikk og bygging med klosser o.l. Nå er barnet 5 år, og helt på gjennomsnittet i de fleste ferdigheter. Sosial og aktiv.

Poenget er at det ikke er sikkert noe er gale. Jeg syns "autisme"-diagnostikerne her inne bør roe seg. Det er ikke sånn at lite språk = autisme. Likevel er det fint å få utredning om språkutviklingen tidlig, så der er fint dere er i gang med det. 

Hilsen pedagog med fordypning i autismespekterforstyrrelser.

Anonymkode: 6f8a8...c20

Takk for svar! Fint å høre fra noen med hakket med kompetanse enn gjennomsnittsnormannen. Fint å høre at det løsnet for barnet ditt også etterhvert. Hen pekte ikke noe sørlig? Har nemlig fått sånn inntrykk av at Peking er helt vitalt og et veldig sterkt tegn på autisme hvis barnet ikke peker før 18 mnd. 

han hermer litt etter noen lyder. Noen har kommet og gått litt. Han babbler mye men går mye i EH HE HE IH IH IH. Ofte hører vi kan «synge» forskjellige sanger med bare «eh eh eh». Han sier hjulene på bussen som dagen er lang. Da hører vi «hysj hysj hysj, hysj hysj hysj»😂 har hørt han si antydninger til ord, men er akkurat som han ikke klarer å uttale ordene så de blir forståelige. Som om han kutter første og siste delen av ordet. Feks skulle jeg ta bilde av han med et engangskamera så jeg tok opp kameraet og sa «SMIIIIIIL», nå plukker han opp kameraet og tar det opp til øret som en telefon (søtnos) og sier «IIIIIIIII». Så han prøver jo å si smil. Og det gjelder mye han prøver å si. Hørt han si antydning til «mer», mamma og dadda sier/babbler han. Jajajajaj sier han også mye, men det er liksom ikke språk som er funksjonelt hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sant, og det blir pushet på observering fra PPT og sannsynligvis utredning etterhvet. Fikk barnet ditt diagnose?

Ja barnet fikk en diagnose, men fordi hn ble utredet tidlig og fikk den riktige hjelpen så er har barnet høytfungerende autisme, og har vanlige venner og språk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja barnet fikk en diagnose, men fordi hn ble utredet tidlig og fikk den riktige hjelpen så er har barnet høytfungerende autisme, og har vanlige venner og språk.

Skjønner! Kan jeg spørre hvilke tegn barnet hadde og hvilke tiltak som ble satt i gang? Når Kom språket?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville okke bekymret meg. Veske i øret er jo en av de vanligste årsakene til «forsinket» språkutvikling. Hvis han ikke hører godt, eller har hatt perioder der han ikke hører godt er det klart det vil gå ut over språket. 

uansett, det viktigste dere gjør er jo å språkstimulere han godt. Les for han, benevn ting for han (3 ganger regelen) «hva vil du ha melk eller vann?» «melk?» «ok, nå får du melk». Les masse for han og benevn før du spør i pekebøker, «dette er en ballong. Hva er det?» Gi en god pause og så gjenta; «en ballong». snakk deg igjennom alt du gjør, «nå åpner jeg kjøleskapet, nå leter jeg etter ost». Bad han i språk. 

og så vil jeg varmt anbefale tegn til tale. Statped sin tegnordbok ligger gratis ute. Velg deg noen vanlige ord og bare begynn, det hjelper masse, og er fint for «normaltutviklede» barn også.

Anonymkode: 70e97...5d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville okke bekymret meg. Veske i øret er jo en av de vanligste årsakene til «forsinket» språkutvikling. Hvis han ikke hører godt, eller har hatt perioder der han ikke hører godt er det klart det vil gå ut over språket. 

uansett, det viktigste dere gjør er jo å språkstimulere han godt. Les for han, benevn ting for han (3 ganger regelen) «hva vil du ha melk eller vann?» «melk?» «ok, nå får du melk». Les masse for han og benevn før du spør i pekebøker, «dette er en ballong. Hva er det?» Gi en god pause og så gjenta; «en ballong». snakk deg igjennom alt du gjør, «nå åpner jeg kjøleskapet, nå leter jeg etter ost». Bad han i språk. 

og så vil jeg varmt anbefale tegn til tale. Statped sin tegnordbok ligger gratis ute. Velg deg noen vanlige ord og bare begynn, det hjelper masse, og er fint for «normaltutviklede» barn også.

Støtter det med tegn, min på 19 mnd kan 74 tegn, og sette sammen to tegn. Forskning viser også at det styrker språket senere. Og dere får kommunikasjonen på plass mens dere venter på prosesser videre. 

Anonymkode: 63e89...bcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode tips! Vi gjør alt dette allerede, han har litt vanskelig for å plukke opp tegnene men har sett han gjøre forsøk, så fortsetter med det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2022 den 8.22):

Åå skjønner! Hvordan har dere fått påvist genfeil? 

barne og ungdomspoliklinikken tok genprøver utfra aktuelle muligheter basert på symptombildet fra fødsel til den dags dato.

Anonymkode: ac474...05f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 23.42):

Det er ikke så enkelt men man har en bedre mulighet for å oppnå en bedre fungering med tidlig diagnotisering og rett hjelp som f.eks alternativ supplerende kommunikasjon (ASK) som bhg kan bistå med.

Anonymkode: ac474...05f

Skrevet

Denne tråden gjorde meg litt stresset. Jeg har en gutt på 20 måneder som er nøyaktig som TS sin. Han synger dagen lang, men kan vare melodiene. Han kan noen få ord, mamma, pappa, borte, biiiii (bil), bæsj, koko, bisss - kjeks, mi - min, nam-nam, sitte, pakke. 

Han kan kombinere to ord som mamma mi, borte bil, eller sitte mamma, se mamma, «ta på denne» . Men det er sjeldent han gjør det. Han peker lite, strekker seg mot ting eller peker kun når det er noe han vil ha. 

Men barnehagen er ikke bekymret i det hele tatt. De mener han er helt innenfor normalen og det er ingen grunn til bekymring. Han har hatt stor fremgang de siste månedene. Så jeg har slått meg til ro med det, men denne tråden ga meg en klump i magen. 

Det skal sies at han er super sosial leker og koser seg med andre barn. Oppsøker oppmerksomhet og har mye blikk kontakt med voksne. Han forstår mye av det vi sier. 

Anonymkode: 6b01c...52e

Skrevet

Min eldste (gutt) sa nesten ingenting før hen ble to år, kun noen ytterst få enkeltord (aldri satt sammen i enkle setninger), men forstod omtrent alt, pekte og lurte på hva alt mulig het (da da? = det der?). Omtrent på toårsdagen begynte hen å snakke masse og med lengre setninger som raskt ble ganske komplekse. Han har som femåring et meget godt, variert, nyansert og presist språk, godt over en gjennomsnittlig femåring ifølge språkressursen i barnehagen (som har ekstra kompetanse på og jobber ekstra mye med språkutvikling hos barna).

Noen barn bruker tid på å prossesere og tenke før de selv tar i bruk språket. Tror det er ganske vanlig å ikke si så mye før man er 2 år.

Det er fint dere sjekker hørselen. Jeg ville ikke vært bekymret når ikke barnehagen er bekymret. Normalspekteret er svært bredt.

Fortsett å prate med barnet, les bøker, pek og sett ord på alt dere ser rundt dere, tanker og følelser. Du kan stille spørsmål til barnet, og gi det mulighet til å svare slik at det blir inkludert selv om det ikke svarer.

Anonymkode: a97bf...56b

• Liker 2
Skrevet

Er syn og hørsel sjekket? 

Utifra det jeg leser, så kan gutten din engelske barnesanger. Dere bør fokusere på norsk. Når han ser på nettbrett så bruk apper med norsk språk. Engelsk vil han lære tidsnok. 

Anonymkode: 4afd0...720

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2022 den 20.51):

Er så bekymret for min sønn som ikke sier et eneste ord med betydning. Han kan «synge» mange sanger og forstår en del av det vi sier men ikke alt. Han kan bevegelsene på riktig tid i nesten alle typiske barnesangene. Han peker ikke, men drar oss i hånden for å kommunisere. 

hørsel er blitt sjekka og vi skal tilbake å få dren nå snart hvis han fremdeles har  væske i øret. 

Er det flere med barn som ikke snakker noe på den alderen? 

hadde ikke vert så bekymret jeg, her snakket ingen før de var 2 år og det er vanlig, så klart noen ord sa de ,men snakke gjorde de ikke

Anonymkode: 051b0...e6c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Denne tråden gjorde meg litt stresset. Jeg har en gutt på 20 måneder som er nøyaktig som TS sin. Han synger dagen lang, men kan vare melodiene. Han kan noen få ord, mamma, pappa, borte, biiiii (bil), bæsj, koko, bisss - kjeks, mi - min, nam-nam, sitte, pakke. 

Han kan kombinere to ord som mamma mi, borte bil, eller sitte mamma, se mamma, «ta på denne» . Men det er sjeldent han gjør det. Han peker lite, strekker seg mot ting eller peker kun når det er noe han vil ha. 

Men barnehagen er ikke bekymret i det hele tatt. De mener han er helt innenfor normalen og det er ingen grunn til bekymring. Han har hatt stor fremgang de siste månedene. Så jeg har slått meg til ro med det, men denne tråden ga meg en klump i magen. 

Det skal sies at han er super sosial leker og koser seg med andre barn. Oppsøker oppmerksomhet og har mye blikk kontakt med voksne. Han forstår mye av det vi sier. 

Anonymkode: 6b01c...52e

Du trenger ikke være bekymret. Han har ikke autisme og har språk innenfor normalen. Slapp helt av, du har ingenting å være nervøs over og sønnen din er langt fra nøyaktig lik min som ikke Kan noen av det din kan språklig. 

ts 

• Liker 3
Skrevet

Er syn og hørsel sjekket? 

Utifra det jeg leser, så kan gutten din engelske barnesanger. Dere bør fokusere på norsk. Når han ser på nettbrett så bruk apper med norsk språk. Engelsk vil han lære tidsnok. 

Anonymkode: 4afd0...720

Vi venter på dren, ja. De mener han kan ha hatt perioder med dårligere hørsel. Det vil uansett ikke forklare hvorfor han ikke peker. 

Han har godt syn, kan se de minste detaljer både på kort og lav avstand, så dette er ikke noe vi vil få belegg for å sjekke før en eventuell utredning.

han bader i norsk, og ser knapt på tv lenger i det hele tatt heller. Vi leser masse bøker og snakker som dagen er lang og bruker tegn med han. At han forstår hjulene på buSsen på engelsk betyr ikke at han blir neglisjert fra det norske språk. Om noe er det vel relativt bekymringsverdig at han plukker opp en sang på engelsk som han har hørt et pr ganger, men ikke kan be om mer mat/drikke, be om mamma og pappa og slike enkle ting. Dvs mangel på funksjonelt språk, men er fullstendig kapabel til å tilegne seg språklig input (sanger).

Mao. Han er ikke språkforsinket på grunn av at han sett noen videoer på engelsk😂

• Liker 1
Skrevet

Min eldste (gutt) sa nesten ingenting før hen ble to år, kun noen ytterst få enkeltord (aldri satt sammen i enkle setninger), men forstod omtrent alt, pekte og lurte på hva alt mulig het (da da? = det der?). Omtrent på toårsdagen begynte hen å snakke masse og med lengre setninger som raskt ble ganske komplekse. Han har som femåring et meget godt, variert, nyansert og presist språk, godt over en gjennomsnittlig femåring ifølge språkressursen i barnehagen (som har ekstra kompetanse på og jobber ekstra mye med språkutvikling hos barna).

Noen barn bruker tid på å prossesere og tenke før de selv tar i bruk språket. Tror det er ganske vanlig å ikke si så mye før man er 2 år.

Det er fint dere sjekker hørselen. Jeg ville ikke vært bekymret når ikke barnehagen er bekymret. Normalspekteret er svært bredt.

Fortsett å prate med barnet, les bøker, pek og sett ord på alt dere ser rundt dere, tanker og følelser. Du kan stille spørsmål til barnet, og gi det mulighet til å svare slik at det blir inkludert selv om det ikke svarer.

Anonymkode: a97bf...56b

Det høres normalt ut. Min peker ikke og sier heller ikke enkeltord i en alder av 20 måneder. Det er ikke normalt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...