Gå til innhold

Er det sant at intelligente ikke har så mange venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AprilRyan skrev (1 time siden):

Det å ha få eller ingen venner kan også ha med at man skiller seg ut fra hvordan de fleste er og tenker. Det har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre slik jeg ser det, men med interesser, oppvekst og personlighet. 

Det med at man ikke orker å ha så mye med folk som virker lite intelligent er ikke noe bare de som er veldig høyt oppe på skalaen opplever, men også de som er innenfor normalspekteret. Når noen ikke forstår hva jeg snakker om fordi jeg bruker for "vanskelige" ord så orker ikke jeg heller å kommunisere særlig mye med dem. 

Ellers holder jeg en knapp på at personlighet, sosial intelligens og snevre interesser har mer å si enn intelligens. 

Jeg tror man skal ganske høyt opp på skalaen før det at man ikke finner likesinnede begynner å bli et stort problem. 

Og her bommer du nok ja...jeg vet godt hvem jeg leker best med..og det med hvilke interesser folk har henger nok nøye sammen med intelligensen det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AprilRyan
ABM skrev (3 minutter siden):

Og her bommer du nok ja...jeg vet godt hvem jeg leker best med..og det med hvilke interesser folk har henger nok nøye sammen med intelligensen det og..

Og hvorfor bommer jeg? Det er jo mange faktorer annet enn intelligens som gjør at folk har få eller ingen venner, men jo høyere intelligens man har, jo færre vil man jo klikke med. Ikke akkurat rakettforskning at det er slik, men man skal nok litt opp på skalaen før det gjør seg gjeldende i en slik grad at det er grunnen til at folk ikke har venner eller få av dem. 

Hvilke interesser folk har kan henge sammen med intelligens, men ikke nødvendigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 23.37):

Hva legger du i intelligent da? Jeg har vært mensa-medlem 🤷🏼‍♀️

Har masse venner.

Anonymkode: 7afc2...e50

Å ta mensatester og melde seg inn i mensa er jo per def uintelligent.

Anonymkode: 7cc51...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (10 minutter siden):

Og hvorfor bommer jeg? Det er jo mange faktorer annet enn intelligens som gjør at folk har få eller ingen venner, men jo høyere intelligens man har, jo færre vil man jo klikke med. Ikke akkurat rakettforskning at det er slik, men man skal nok litt opp på skalaen før det gjør seg gjeldende i en slik grad at det er grunnen til at folk ikke har venner eller få av dem. 

Hvilke interesser folk har kan henge sammen med intelligens, men ikke nødvendigvis. 

For å være litt slem skal jeg si det slik..:  Normalintelligente kommer aldri til å forstå hvor utrolig kjedelige samtalepartnere de er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
ABM skrev (2 minutter siden):

For å være litt slem skal jeg si det slik..:  Normalintelligente kommer aldri til å forstå hvor utrolig kjedelige samtalepartnere de er...

Det er da ikke spesielt interessant å diskutere med noen som ikke kan diskutere på et ordentlig vis heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke spesielt interessant å diskutere med noen som ikke kan diskutere på et ordentlig vis heller. 

Jeg vet ikke helt hvor du vil.. men du forstår iallefall ikke problemstillingen...Skal prøve å forklare...

Du prater med folk i en sosial setting og praten kommer inn på et tema som intereserer deg..etter en kort stund oppdager du at de andre rundt bordet er 6 år......d.v.s. deres tilnærming og kunnskap om temaet er den samme du hadde da du var 6 år..

Fra det punktet holder du kjeft...så enkelt er det..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (13 minutter siden):

Det er da ikke spesielt interessant å diskutere med noen som ikke kan diskutere på et ordentlig vis heller. 

En annen litt morsom effekt er at normalintelligente får mange flere likes/upvote på sosiale media og kommentarfelt enn de på begge endene av skalen...

Åpenbart av samme grunn...mange fler brukere med samme tankemønster/IQ..enn råskarpe /tilbakestående har..

Så normalintelligente er mer populære...har flere venner..og får generelt bedre tilbakemeldinger fra omverdenen...helt ufortjent forøvrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
ABM skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hvor du vil.. men du forstår iallefall ikke problemstillingen...Skal prøve å forklare...

Du prater med folk i en sosial setting og praten kommer inn på et tema som intereserer deg..etter en kort stund oppdager du at de andre rundt bordet er 6 år......d.v.s. deres tilnærming og kunnskap om temaet er den samme du hadde da du var 6 år..

Fra det punktet holder du kjeft...så enkelt er det..

 

Sukk. Jeg forstår det ja, men poenget mitt var er at det ikke nødvendigvis er kun den høye intelligensen som gjør at folk har få eller ingen venner. Selvfølgelig når man kommer veldig høyt opp på skalaen så blir det vanskeligere å finne noen man klikker med, men det er et fåtall dette gjelder siden det ikke er spesielt mange som er veldig intelligente. 

Trådens spørsmål spør om intelligente har færre venner og nei, det er ikke nødvendigvis sånn at når man er intelligent så har man færre venner og det er ikke nødvendigvis at det er intelligensen som gjør at man har få eller ingen venner. Det er først når man begynner å få veldig få "artsfrender" at dette blir et problem og jo mer intelligent man jo vanskeligere blir det. 

Så spørs det når man får lov til å kalle seg intelligent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (Akkurat nå):

Sukk. Jeg forstår det ja, men poenget mitt var er at det ikke nødvendigvis er kun den høye intelligensen som gjør at folk har få eller ingen venner. Selvfølgelig når man kommer veldig høyt opp på skalaen så blir det vanskeligere å finne noen man klikker med, men det er et fåtall dette gjelder siden det ikke er spesielt mange som er veldig intelligente. 

Trådens spørsmål spør om intelligente har færre venner og nei, det er ikke nødvendigvis sånn at når man er intelligent så har man færre venner og det er ikke nødvendigvis at det er intelligensen som gjør at man har få eller ingen venner. Det er først når man begynner å få veldig få "artsfrender" at dette blir et problem og jo mer intelligent man jo vanskeligere blir det. 

Så spørs det når man får lov til å kalle seg intelligent. 

Ja hvor vil du legge listen? Og du merket deg kanskje at utsagnet TS starter tråden med kommer fra et av de mest intelligente mennesker som har gått på jorda til alle tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
ABM skrev (1 minutt siden):

En annen litt morsom effekt er at normalintelligente får mange flere likes/upvote på sosiale media og kommentarfelt enn de på begge endene av skalen...

Åpenbart av samme grunn...mange fler brukere med samme tankemønster/IQ..enn råskarpe /tilbakestående har..

Så normalintelligente er mer populære...har flere venner..og får generelt bedre tilbakemeldinger fra omverdenen...helt ufortjent forøvrig..

Ja, jeg vet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
ABM skrev (1 minutt siden):

Ja hvor vil du legge listen? Og du merket deg kanskje at utsagnet TS starter tråden med kommer fra et av de mest intelligente mennesker som har gått på jorda til alle tider..

Sitatet sier at man blir mer selektiv jo mer intelligent man er og det har ikke jeg akkurat vært uenig i, men så spørs det når man får lov til å være en av de intelligente da. 

For å være medlem hos Mensa så må ha minst 130. Hvis man skal sette grensen der før man kan kalle seg intelligent så er det ganske få som virkelig er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (1 minutt siden):

Sitatet sier at man blir mer selektiv jo mer intelligent man er og det har ikke jeg akkurat vært uenig i, men så spørs det når man får lov til å være en av de intelligente da. 

For å være medlem hos Mensa så må ha minst 130. Hvis man skal sette grensen der før man kan kalle seg intelligent så er det ganske få som virkelig er det. 

And in the end of the day it all boiles down to a numbers game..?....

Jaja...alt har vel egentlig med perspektiv å gjøre...

Jeg synes ikke et menneske som er det statistisk smarteste i en gruppe på 50 ( 130IQ)  er spesielt smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
ABM skrev (1 minutt siden):

And in the end of the day it all boiles down to a numbers game..?....

Jaja...alt har vel egentlig med perspektiv å gjøre...

Jeg synes ikke et menneske som er det statistisk smarteste i en gruppe på 50 ( 130IQ)  er spesielt smart...

Neivel, det er det man har å måle etter. Synserier har ikke særlig mye verdi sånn generelt sett. Det hjelper lite hva jeg mener siden jeg sitter med mine erfaringer og måte å se ting på når andre igjen ikke ser det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ta mensatester og melde seg inn i mensa er jo per def uintelligent.

Anonymkode: 7cc51...cf5

Å være medlem i mensa indikerer ikke automatisk at man har tatt en «mensatest». Jeg fikk feks opptak via en WAIS-IV jeg tok hos dps. Wais-iv skal være en av de beste metodene å beregne intelligens på, fordi det måler flere forskjellige ting, ikke bare logikk. Testen tok jeg fordi psykologen min ville starte å sjekke om jeg hadde adhd. 

Anonymkode: 0aefc...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er IQ, en annen ting er interesse. Jeg har relativt høy IQ (over 130), men jeg har ikke spesielt intellektuelle interesser. Intelligensen betyr ikke at jeg nødvendigvis er så kunnskapsrik, bare at jeg har en større kapasitet til å lære raskt og se sammenhenger og sette ting i system. Ettersom jeg har helt normale interesser klarer jeg fint å være sosial og ha mange bekjentskaper, inkludert flere nære og gode venner. Selv om jeg merker at flere av vennene mine har såkalt lavere IQ enn meg, så veier gleden med samværet opp (jeg er et sosialt vesen).

Anonymkode: b537b...105

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (1 time siden):

Sitatet sier at man blir mer selektiv jo mer intelligent man er og det har ikke jeg akkurat vært uenig i, men så spørs det når man får lov til å være en av de intelligente da. 

For å være medlem hos Mensa så må ha minst 130. Hvis man skal sette grensen der før man kan kalle seg intelligent så er det ganske få som virkelig er det. 

Mennesker er intelligente vesener, men i denne sammenhengen ville det jo gitt lite mening å omtale hele menneskeheten. Skal sitatet og tråden ha mening må det jo nettopp være snakk om et nivå få ligger på.

Anonymkode: 20c32...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mennesker er intelligente vesener, men i denne sammenhengen ville det jo gitt lite mening å omtale hele menneskeheten. Skal sitatet og tråden ha mening må det jo nettopp være snakk om et nivå få ligger på.

Anonymkode: 20c32...100

Ja, jeg er enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (3 timer siden):

Nok en påstand tatt ut av ingenting...

Absolutt ikke. Hadde du noe å bidra med i tråden? 

Anonymkode: 20c32...100

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Absolutt ikke. Hadde du noe å bidra med i tråden? 

Anonymkode: 20c32...100

Nå og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaddyDom skrev (På 5.1.2022 den 7.01):

Når man er over 125 så funker ikke bell curven like bra, men ja ca 3% i befolkningen som en skrev her har over 130. 

Du skriver du kjenner mange ganske mange med høy IQ. 

Dette er åpenbart feil ettersom det kun er ca 3% av befolkningen som har over 130 i IQ. Det er ikke «mange» med høy IQ.  Mao, du kan ikke kjenne ganske mange med mindre du er medlem i Mensa og drar jevnlig på treff med din lokale Mensa-krets. 

Du har rett i at IQ er ikke alt for å være smart. Og viljesvakhet/styrke har nok ingenting med IQ å gjøre, men ser man på studier med IQ og f.eks fysisk form ser man at jo smartere man er jo mindre forekomst av fedme. Det er ikke 1-1 forhold, men en korrelasjon der.

Det kan tyde på at ved høyere IQ så får man hlyere viljestyrke fordi man «tror» mer på forskningen og kan la seg styre av dette. Videre vil jeg også si at ved høyere IQ vil man bedre kunne nyttiggjøre seg av informasjon/kunnskap ellers enn ikke, samt sile vekk unødvendig kunnskap. Men kan dette også læres og øves på uavhengig av IQ? Ja absolutt så det er ikke 1 til 1 forhold her. Men uten tvil vil en med høyere IQ lettere kunne nyttiggjøre seg info fra ett felt inn i ett annet. Men f.eks kan personlighet her ødelegge med at en med tvangstanker men høy IQ vil fastholde i noe altfor lenge.

Alle smarte her i denne diskusjonen skjønner at det er ikke noe 1 til 1 med ulike forhold og IQ. Men alle smarte her burde forstå at når man snakker om mennesker med IQ over 130 og under 70 så vil de ha en mindre gruppe med likeverdige «peers» å bli venner med. Ca 3%. Mao, helt naturlig at man har færre venner pga dette. 

Også er det ett godt poeng at man vil ikke like når det er for stort spenn i dette. Tenk en på 125 snakker med en 75, det er som om den på 75 snakker med ett lite barn. Det kan funke litt, men de har ikke grunnlaget for å bli beste venner med mindre de er i slekt eller under spesielle omstendigheter. 

Og til noen her inne, joda, smarte mennesker kan skrive feil de også. Smarte kan lide av f.eks dysleksi. De kan også tenke at nøyaktighet ikke er så farlig så lenge betydningen er der. 

Artig å se at flere her i tråden virker å tro at IQ over 130 er forsvinnende sjelden. Det er det ikke. 2.5% av befolkningen utgjør en hel del mennesker.  

Tror heller ikke det er så uvanlig å kjenne mange med høy IQ. Leger henger for eksempel ofte med leger, og advokater med advokater. 

Jeg har en profesjonsutdanning, og de fleste jeg henger med har samme type utdanning som meg, eller doktorgrad innen andre områder.

Mener å ha lest at gjennomsnittlig IQ på jusstudiet er 130. Har ikke dokumentasjon på det, men tviler egentlig ikke på at det er sant.

Anonymkode: 3626e...dd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...