Gå til innhold

Burde utroskap vært straffbart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja. Bot eller erstatning for emosjonell vold. 

Anonymkode: 69a1e...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er måte på hva samfunnet kan regulere. Skal vi tilbake til tiden når utro kvinner ble murt inne i husveggen? Det er pyton å bli svikter - absolutt. Likevel ikke noe som hører inn under lovverket. 

Anonymkode: ebb57...bc0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Men de som virkelig fortjener straff kan da få det uten at staten blander seg inn med deres lover 

Anonymkode: f59e2...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 3.1.2022 den 15.31):

Siden ca 50% er utro, ville det blitt ganske fullt i fengslene. Så steining er mye bedre.

Så la den som er uten skyld kaste den første steinen.

Svaret på det er ingen. Slutt og kast stein i glasshus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje,  men ikke med fengsel. Mer noe som viste folk at de hadde oppført seg som en dritt. Litt midt mellom humor og gapestokk slik at det ble skikkelig pinlig å bli tatt i utroskap. 

Anonymkode: a3dc4...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, for det finns virkelig mange ting som er verre en utroskap. Bitterkjerringer sier selvsagt at det er tull, men fornuftige folk ser at jeg har rett. 

Anonymkode: 04ba3...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 9.11):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Anonymkode: 40ae9...49b

Like teit som å tvinge den som ikke vil ha sex i ekteskapet til det samtidig! 

Anonymkode: 604cb...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om utroskap skulle ha vært straffbart, burde avvisning også ha vært det! 

Hadde aldri vært utro om jeg ikke først ble avvist utallige ganger! 

Anonymkode: 8daaa...340

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utroskap burde normaliseres 100%. Da hadde vi sluppet alt dette tullet og dramaet rundt det.

Anonymkode: 8b6bc...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette ville i så fall blitt en lov som stort sett rammer kvinner. Siden det er kvinner som stort sett er utro.

Det passer dårlig i et land som jobber for mer likestilling. Ikke mindre.

Anonymkode: eccde...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Utroskap burde normaliseres 100%. Da hadde vi sluppet alt dette tullet og dramaet rundt det.

Håper du mener ikke-monogami.

Lyving bør aldri normaliseres.

Anonymkode: 04812...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ønsker flere partnere så er det så klart helt greit, men da går man ikke inn i et monogamt forhold. Å mene at tillitsbrudd burde normaliserer er jo helt sinnssykt.

Anonymkode: fb80e...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig ikke. 

Rent prinsipielt og etisk sett så blir det for mye statlig makt over individet hvor de kikker under skjørtene til folk og blander seg inn i privatliv. Jeg får også assosiasjoner til sharialover og religiøs seksualmoral som gjennomsyrer stat og samfunn. Leste nylig om en brite tror jeg det var, eller om hun var dansk, som sitter fengslet i Dubai fordi da hun ville skille seg fra mannen så beskyldte han henne bare for å være utro, og voila - rett i fengsel, får ikke dra hjem til mor. Det er visst falsk anklage også, men om hun så faktisk hadde vært utro så synes jeg IKKE det er god grunn for å sitte fengslet i Dubai................ det er umenneskelig.

Rent praktisk sett er det enorme ressurser brukt i rettsysstemet på å etterforske og føre sak, og du vi også ta masse arbeidsdyktige folk ut av arbeid som genererer inntekter for landet og spandere fengsel på dem? Så vi skal bli en fattigere stat og flytte milliarder av statsbudsjettet fra skole og sykehjem til folk som har dyppet pølsa feil sted og såret noen. Sende far bak murene fordi mor er GAL, så får hun bli alenemor og ungene leve uten en farnoen år fordi han lå med sekretæren på julebordet. Og staten må vel inn og betale den fengslede farens barnebidrag på toppen av det hele, ellers ender mor under fattigdomsgrensa.

Jeg tror dette er det dummeste forslaget jeg har hørt i hele mitt liv. Det dukker opp her til stadighet, og jeg lar meg aldri slutte å overraske.. 

Jeg leste faktisk om ei som vant frem i en skilsmissesak på at mannen hadde vært utro, men de hadde faktsik satt opp en kontrakt hvor utroskap var en del av det. Og fyren skulle ikke i fengsel liksom, det er ikke forbud, det er ikke staten som legger seg opp i det, det var en privatsak mellom to personer angående økonomisk fordeling/kompensasjon. Det er avtalefrihet i dette landet, jeg har aldri hørt om noe klausul om utroskap men det må da gå an å sette opp om man innbiller seg at det vil ha en effekt...

Anonymkode: 70313...8e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper du mener ikke-monogami.

Lyving bør aldri normaliseres.

Nei en bør derfor normalisere det, så en slipper å lyve om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man ønsker flere partnere så er det så klart helt greit, men da går man ikke inn i et monogamt forhold. Å mene at tillitsbrudd burde normaliserer er jo helt sinnssykt.

Anonymkode: fb80e...51f

Det er ikke tillitsbrudd når det normaliseres. Da er det bare en vanlig ting i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei en bør derfor normalisere det, så en slipper å lyve om det.

Også i dag er det fullt mulig å inngå ikke-monogame forhold med likesinnede.

Men da kan man ikke lyve, og mange som er utro liker dessverre å lyve og å ha kontroll på partner mens de selv forsyner seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...