Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Anonymkode: 40ae9...49b

Nei, utroskap burde ikke være straffbart.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser at utroskap skader både personlig og samfunnet. Men det kan være formildende omstendigheter rundt alt. Vanskelig for dommere å skulle gå inn i folks følelsesliv og vurdere hvor stor skaden er og passe straff. Det var kanskje enklere før da utroskap klistret et sosialt stigma til vedkommende. Da det var mindre forhold og ryktet løp i forveien og advarte når de prøvde å bli sammen med nye. Å straffe med fengsel/bøter vil bare alle tape på. Å betale til ex'en er kanskje rett og rimelig, men opp til hver enkelt hvor mye de har råd til og samvittighet til hvis ex'en sliter økonomisk. Kanskje kineserne er inne på noen med sitt store statlige "sosiale poengsystem"? Gode gjerninger gir plusspoeng mens kriminalitet, gå på rødt lys, opprør, utroskap, smittefarlig oppførsel osv gir minuspoeng og færre muligheter og lave attraktivitet for andre. Litt dystopisk det også.

Anonymkode: 60296...2a0

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og krenkende utsagn. 

- Matas, mod. 

Endret av Matas
Skrevet

Siden ca 50% er utro, ville det blitt ganske fullt i fengslene. Så steining er mye bedre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Alterego666
Skrevet
ABM skrev (5 timer siden):

Du vil ikke gå for full sharialov da?

Tenkte akkurat det samme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Nei, heldigvis har vi ikke tilbakestående islamske sharialover i Norge.

Anonymkode: af8cd...587

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har utroskap større økonomiske konsekvenser enn at det blir et ufrivillig brudd fordi ene parten er lei?

Anonymkode: 04812...104

Jeg tror ikke noen har sagt at det nødvendigvis har det?

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, hva som er tillatt i et forhold er en privatsak og ikke et offentlig anliggende. 

Anonymkode: 712e8...8e8

Men dette mener du ikke egentlig,  du har bare valgt et perspektiv hvor det høres riktig ut når du sier det.

Hvis en kvinne banker opp mannen sin daglig er ikke det bare en privatsak, selv om mannen skulle tillate at det skjer. Det er du helt enig med meg i. Du har bare valgt at en kategori med misbruk (utroskap) skal være en privatsak.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man kan jo følge de 10 bud, de er ikke dumme de 😉

Anonymkode: 6635a...d10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Feminisme bør være straffbart i 2021. Det har utviklet seg til å bli en hatideologi rettet mot menn på samme måte som nasjonalsosialismen på 1930-tallet. Nasjonalsosialistiske partier ble jo kapret av en gruppe mennesker med helt andre hensikter, slik er det også med mannehatende kvinner i Norge i 2021, som har "funnet" den opprinnelige feminismen. Nyfeministiske kvinner er farlige hatpredikanter i 2021.

Anonymkode: 50a64...533

😂

Når du ikke liker noe, sammenlign det med Hitler.

Gode menn har ingenting å frykte av feminismen kjære deg. Kanskje derfor du reagerer slik. 

Anonymkode: d3e6d...4fb

Skrevet

Mennesket er født et fritt individ. Det bør ikke straffes for valg som utroskap. Rent etisk og sosialt bør man imidlertid ta støyten det medfører, f.eks bli forlatt, hengt ut, utestengt..

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Utroskap kan føre til værre traumer og livsvarig skade enn å bli utsatt for fysisk vold, trafikkulykke osv og den som påfører det bør straffes på lik linje med en som er voldelig eller kjører på noen med vilje 

Anonymkode: f8eb1...89b

• Liker 2
Skrevet

Haha nei! Det blir å gå mange år tilbake i tid. Folk må få gjøre som de vil👍

AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke noen har sagt at det nødvendigvis har det?

De som vil at utroskap skal straffes økonomisk,mener jo det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, utroskap skulle vært straffet med feks at den bedratte overtar bolig og innbo vederlagsfritt, den bedratte må ta med seg sin del av gjelden. Den utro må starte helt på nytt på alle plan. Den bedratte overtar full omsorg for barna og far skal betale bidrag.

Min eks var utro og jeg klarte fint å overta boligen og innbo for svært lite penger. Barna ble også hos meg 100%. Jeg bor fortsatt i samme bolig og har tjent enormt med EK til den dagen jeg selger og kjøper noe mindre. Min eks måtte ha kausjonist for å kjøpe seg ett svært gammelt hus «in The middel of nowhere»  Han har nok angret seg, mens jeg gnir meg i hendene over å ha klart å lure han med delingen 😊

Anonymkode: 9305b...277

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det høres ikke ut som en logisk tolkning. Har du eksempler? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ærlig talt.. 

Anonymkode: 310f7...cf5

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er unaturlig å vurdere det.

Ekteskap er i stor grad en økonomisk avtale mellom to parter, med tydelige rettigheter og forpliktelser. En vanlig del av ekteskapsløftet er også at man lover å være tro.

Når en part bryter en del av denne avtalen, bør det også følge at man kan vurdere at resten av avtalen skal nullstilles,  slik at den ærlige part kan gå ut av avtalen med større verdier i behold.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...