Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke. Man eier aldri et annet menneske og hvis jeg vil ha sex med kreti og pleti så gjør jeg det. Monogami er helt unaturlig i den menneskelige biologi.

Anonymkode: fb80e...51f

Men da går du vel heller ikke inn i en relasjon og later som om du vil være monogam? ;) For i så fall er du en ekkel løgner. Om partneren din går inn i relasjonen med deg med åpne øyne så blir det noe annet.

Er det forresten greit for deg at partneren din gjør det samme?

Anonymkode: bd05e...366

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan vanskelig se at en skulle kunne straffe utroskap med fengsel eller lignende, men jeg synes det virker logisk om utroskap har en viss innvirkning i skilsmisseoppgjør og lignende. Det er tross alt et avtalebrudd som gjerne har økonomiske konsekvenser for den det rammer. Motargumentet er kanskje bevissituasjon og de potensielle problemene det medfører.

Samtidig har jeg syntes det er positivt når jeg leser om bruk av "berettiget harme" i rettsaker der noen har reagert voldelig når utroskapet ble kjent. Ikke fordi jeg på noen måte støtter eller ønsker vold, men fordi det virker rimelig å anerkjenne påkjennelsen "offeret" for utroskap har blitt påført og ikke nødvendigvis vært i stand til å takle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Utroskap er ikke alltid noe dårlig. For meg var det en boost som jeg trengte for å komme meg ut av det dårlige forholdet jeg var i med eksen. Han bidro aldri nok hjemme. Det gjorde at jeg etter hvert mistet lysten. Trodde jeg. Utroskap trenger ikke være noe dårlig, noen ganger er det starten på noe bra.

Anonymkode: f0123...186

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke ulovlig å krangle. Psykisk vold er nok noe annet.

Anonymkode: 0e479...3aa

Hvis man sjekker opp mot BUFDIRs definisjon og liste, så er det vanskelig å komme utenom at en krangel er psykisk vold. Deres definisjon av psykisk vold omfatter all oppførsel som potensielt kan skape negative følelser. Den har ingen avgrensning. "Verbale anklager" er psykisk vold, skriver BUFDIR uten forbehold.

Les og døm selv:

https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

PS: Jeg synes det BUFDIR driver med her er helt håpløst. En "definisjon" uten avgrensning er ubrukelig.

MEN: Hvis man skal ta BUFDIR på alvor så burde utroskap soleklart regnes som psykisk vold. Da burde det vært straffbart.

Endret av Isambard
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter litt over 45år med dette livet er det ingenting som var vondere enn hennes utroskap.

Ingenting som i større grad påvirket min økonomi. 

Ingenting som i større grad gikk utover min familie.

Ingenting i større grad påvirket min mentale helse.

Jeg skulle mye heller ønske at noen banket meg opp på byen, enn å oppleve det bedrageriet 

Det har blitt et før/etter-skille for hele mitt liv

Anonymkode: 750c8...c04

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Isambard said:

Hvis man sjekker opp mot BUFDIRs definisjon og liste, så er det vanskelig å komme utenom at en krangel er psykisk vold. Deres definisjon av psykisk vold omfatter all oppførsel som potensielt kan skape negative følelser. Den har ingen avgrensning. "Verbale anklager" er psykisk vold, skriver BUFDIR uten forbehold.

Les og døm selv:

https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

PS: Jeg synes det BUFDIR driver med her er helt håpløst. En "definisjon" uten avgrensning er ubrukelig.

MEN: Hvis man skal ta BUFDIR på alvor så burde utroskap soleklart regnes som psykisk vold. Da burde det vært straffbart.

Det er nok heller din forståelse som er mangelfull.. De setter absolutt ikke sammenheng mellom krangling og psykisk vold. Lea første paragraf først 

Anonymkode: 92d57...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (2 timer siden):

... jeg synes det virker logisk om utroskap har en viss innvirkning i skilsmisseoppgjør og lignende. Det er tross alt et avtalebrudd som gjerne har økonomiske konsekvenser for den det rammer...

Hvordan har utroskap større økonomiske konsekvenser enn at det blir et ufrivillig brudd fordi ene parten er lei?

Anonymkode: 04812...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Anonymkode: 40ae9...49b

Da synes jeg heller at vi kan ta en IQ-test av alle borgere ved fylte 18 år, og hvis du ikke får over 90, så blir du sendt til Bouvetøya eller Jan Mayen.

• Liker 3
Skrevet

For et latterlig forslag. Jeg tror ingen ville giftet seg om dette ble innført. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Blir jo ganske vanskelig å skaffe en tilstrekkelig bevisbyrde utenom å bryte en del av privatlivets lover med overvåking, stalking og diverse. Så, nei tror det med utroskap i et forhold blir vanskelig å lovfeste. 

Anonymkode: 71b96...35a

Skrevet

Ja, det synes jeg, men jeg aner ikke hvordan det skulle blitt håndhevet.

5 års fengsel for all utroskap i samboerskap og ekteskap hvor det er barn involvert? 

Så er neste utfordring hvor grensen skulle gå for hva som regnes som utroskap. Et kyss, nakenbilder, sex, emosjonelt utroskap? Er enkelttilfeller nok eller bør kunne de verste tilfellene hvor utroskapen har vart i årevis straffes? 

Og så kommer jo selvfølgelig perspektivet knyttet til at vi alle har rett til å bestemme over egen kropp. Har lovverket rett til å bestemme at vi ikke har lov til å bestemme hvem vi skal ha sex med, selv om man er gift eller samboer?

Det bryter vel med menneskerettigheter å legge bånd på det? Samtidig burde det vel ikke være lov å ødelegge en hel familie?

AnonymBruker
Skrevet

Alle tillitsbrudd i alle relasjoner er like ille, så da bør alle straffes likt... 

Anonymkode: 99e4b...a27

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at man først bør få på plass en egen paragraf for psykisk vold, og en egen paragraf for omsorgssvikt mot barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis noen burde straffes i dette markedet er det fuckboysa som feier over 100 damer i året og etterlater de desillusjonert og klar for  alenetilværelse med katten sin livet ut...

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke dette man har i land som Iran, Irak, Saudi-Arabia og lignende land?

Anonymkode: ff94f...20d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man kunne blitt idømt å betale den bedratte part en betydelig pengesum. Når jeg tenker meg om er utroskap en mye verre handling enn det aller meste som faktisk er straffbart, og det er jo et tankekors. Utro mennesker er ikke verdt atomene de opptar engang.

Anonymkode: 923ce...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Feminisme bør være straffbart i 2021. Det har utviklet seg til å bli en hatideologi rettet mot menn på samme måte som nasjonalsosialismen på 1930-tallet. Nasjonalsosialistiske partier ble jo kapret av en gruppe mennesker med helt andre hensikter, slik er det også med mannehatende kvinner i Norge i 2021, som har "funnet" den opprinnelige feminismen. Nyfeministiske kvinner er farlige hatpredikanter i 2021.

Anonymkode: 50a64...533

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hva som er tillatt i et forhold er en privatsak og ikke et offentlig anliggende. Noen mener all kontakt med det motsatte kjønn er utroskap, andre har åpne forhold, så her er det umulig å komme med en juridisk definisjon av hva utroskap er, og i tillegg vil slike saker være umulige å bevise, siden det er ord mot ord. 

Anonymkode: 712e8...8e8

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har utviklet seg til å bli en hatideologi rettet mot menn på samme måte som nasjonalsosialismen på 1930-tallet

Jeg sprutet kaffe over hele hjemmekontoret da jeg leste dette. Å så sint hvit mann da gitt. Du har det så fælt altså 🙂 

Endret av Ferreira
  • Liker 1
Skrevet

Vi lover å elske å ære å være tro når vi gifter oss.

Det later til å være veldig enkelt å bryte det med å ære.

Å elske vet bare den enkelte med seg selv hvordan det står til med.

Men utroskap er det fokus på. 

Jeg synes slett ikke det er noen grunn til å straffe noen, vær heller ærlig gå fra hverandre eller åpne ekteskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...