Gå til innhold

Burde utroskap vært straffbart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Anonymkode: 40ae9...49b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, jeg trengte han til å ta vare på familien etter jeg ble helt ødelagt etter sviket.

Anonymkode: 73924...f0d

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Politiet burde bruke ressursene sine på voldtektssaker i stedet. Så ikke selv de med bevis blir henlagt. Er et hån mot norske kvinner at det er så og si risikofritt å voldta oss. 

Anonymkode: d3e6d...4fb

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes at den bedratte bør få f.eks boligen eller andre verdier, men fengsel er litt i overkant. Eventuelt kan den utro betale for utgifter til terapi, mange sliter voldsomt etter at de er blitt bedratt.

Anonymkode: 3d662...7cd

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det burde belønnes.  Alltid en grunn for utroskap,den som er utro blir ofte "straffet" hjemme.

Anonymkode: 42a2c...20c

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Enkelt og greit. Og ja, jeg har selv opplevd utroskap fra min mann. 

Anonymkode: ff819...b32

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utroskap er kilden til mye tragedie. Samlivsbrudd og familier i oppløsning. Kunne det vært en tanke å innføre utroskap i straffeloven?  At de som i ekteskapet begår utroskap straffes med fengsel og må gi alle sine verdier til partneren i et skilsmisseoppgjør?

Da måtte vi i tilfelle begynne å styre etter morallover og det åpner for mye annet. Skal det feks være ulovlig å krangle? Det kan også føre til mye dritt. Eller hva med forbud mot å lyve?

Anonymkode: 0e479...3aa

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da måtte vi i tilfelle begynne å styre etter morallover og det åpner for mye annet. Skal det feks være ulovlig å krangle? Det kan også føre til mye dritt. Eller hva med forbud mot å lyve?

Det er allerede ulovlig å krangle. Det er "psykisk vold". "Beskyldninger" er psykisk vold. Det er også "psykisk vold" å "ignorere" en partner, eller å true med å gjøre det slutt  Dette i følge BUFDIR. I denne sammenhengen vil jeg si at utroskap burde regnes som psykisk vold, men NEI.

Politiet bør heller fokusere på voldtekt. De kan slutte med å henlegge saker der det finnes bevis. Når det er i boks kan vi vurdere å straffeforfølge andre ting. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Isambard skrev (5 minutter siden):

Det er allerede ulovlig å krangle. Det er "psykisk vold". "Beskyldninger" er psykisk vold. Det er også "psykisk vold" å "ignorere" en partner, eller å true med å gjøre det slutt  Dette i følge BUFDIR. I denne sammenhengen vil jeg si at utroskap burde regnes som psykisk vold, men NEI.

Politiet bør heller fokusere på voldtekt. De kan slutte med å henlegge saker der det finnes bevis. Når det er i boks kan vi vurdere å straffeforfølge andre ting. 

Nei, det er ikke ulovlig å krangle. Psykisk vold er nok noe annet.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at i Tyskland hadde de opp til 60-tallet regelen at en av partene fikk "skyld" for skillsmisse. Det førte som regel at man fikk mindre i oppgjøret og viktigst, hvem som fikk hovedomsorgen for barna. Det var mer enn nok straff.

Anonymkode: dc87f...dda

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap er ikke den eneste fæle tingen en partner kan gjøre mot deg. Hvorfor skal akkurat dette få en særstilling?

Mange andre måter å skape tillitsbrudd etc på.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si at eventuelle barn automatisk får fast bosted hos den bedratte.. men nei, det bør ikke brukes tid og ressurser på dette. Alt for komplisert. 

Jeg mener ikke utroskap er ok, men noen ganger kan det forstås. Selv om det burde vært løst annerledes 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiotisk forslag.

Hva tenker man at konsekvensen av at utroskap straffes skal bli? Mindre utroskap? Alle vet at det er galt allerede, men gjør det likevel. Og hvor bra blir det for eventuelle barn når den ene forelderen sitter i fengsel og/eller har mistet det meste h*n eier?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte utroskap burde gått under psykisk vold.

Anonymkode: d9e2d...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ikke gå for full sharialov da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utroskap er jo frå før «ulovleg» og i alle fall straffbart innad i forholdet, og i mange tilfelle i sosiale relasjonar ellers.

For samfunnet øvrig er det ikkje av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går nok ikke an å gjøre det straffbart, det blir for komplisert.

Men det er jo et tankekors at det er en av de styggeste og mest skadelige tingene man kan gjøre mot sin partner som ikke er ulovlig og straffbart. At utroskap har potensialet til å ødelegge liv er det ingen tvil om.

Anonymkode: bd05e...366

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ganske bortkastet lov egentlig fordi ekteskap ville forsvinne som samlivsform da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Man eier aldri et annet menneske og hvis jeg vil ha sex med kreti og pleti så gjør jeg det. Monogami er helt unaturlig i den menneskelige biologi.

Anonymkode: fb80e...51f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...