Gå til innhold

Ammeslutt for 5 åring.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men da er det bare å kjøre på med amming til mor blir for gammel? Hvis det er så viktig for immunforsvaret er det jo ingen grunn til å stoppe noen sinne. Kan bli travelt for mor hvis hun har mange barn!

Anonymkode: 0fba8...821

Hadde det ikke vært for at det muligens har oppstått en infeksjon hadde det nok fortsatt slik anbefalingene er. 

Anonymkode: 16d3d...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er nok en tulletråd. Men jeg sluttet å amme eldste barnet mitt da hun var 3 år. De to forrige da de var 1 og 2 år. 1 åringen sluttet av seg selv da jeg ble gravid og melka mi tydeligvis smakte rart. 2 åringen var vanskeligst å forklare at nå var det stopp. Mye snått og tårer noen kvelder og netter der. Og hadde jeg visst hvor mye lettere det ble jo eldre de ble og skjønner mer, så hadde jeg nok drøyd den ammestoppen 6-12 måneder til😌

Anonymkode: b7adc...fd3

Ikke sant. Vå eldste var 3,5 og bytta pupp mot dinosaurleker. Det var trist i omtrent 30 sekunder.

Anonymkode: a4345...c33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke på at dette er seriøst (mest pga "grønn pupp") men synes det er trist at enkelte har et såpass forskrudd på amming og bryst at de ser på amming som noe styggedom som barn ikke skal huske. Incest? Seriøst? Det er et bryst med melk inni liksom. Ta dere sammen!

Det hjelper heller ikke å si til større barn at brystet er tomt. Så dumme er de ikke. Hvis man føler at det er på tide å slutte, så må man rett og slett forklare barnet at han/hun er så stor så nå blir det ikke mer amming. 🙂 

Anonymkode: 5520c...ae3

Ved infeksjon blir det grønt…?! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pga voksne som deg

Anonymkode: 12a67...889

Det er vi voksne som må være gode rollemodeller. Noen er tynne, tykke, noen er høy, noen er små, sammen er vi alle en spå⚖️ 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Anonymous 91 skrev (13 timer siden):

Det er Galskap og amme en 5åring.  Gi barnet vanlig melk

Så brystmelk fra en ku er ok, men ikke fra mammaen sin?

Skrevet
Dævendøtte skrev (9 minutter siden):

Har aldri sett noe barn drikke kumelk fra spenene på kuen. En normalt utviklet femåring bør mestre å drikke morsmelk fra glass. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri sett noe barn drikke kumelk fra spenene på kuen. En normalt utviklet femåring bør mestre å drikke morsmelk fra glass. 

Er helt sikker på at denne femåringen mestrer å drikke fra glass.

Det finnes ingen forskning som sier at det er skadelig å amme i mange år. Tvert i mot. 

Skrevet

Jeg ville forklart barnet hvorfor dere må slutte med ammingen. Det at han er 5 år gjør jo at han kan forstå årsaken. Når årsaken er at du har betennelse i brystet blir det jo også enklere å akseptere det tenker jeg. Mulig det blir trist for han, men så lenge dere foreldre lar han være trist og trøster han når det trengs, så blir det ikke traumatisk. 

Anonymkode: 6ed70...ede

• Liker 2
Skrevet
Dævendøtte skrev (25 minutter siden):

Ikke som 5åring nei

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 12.41):

Men da er det bare å kjøre på med amming til mor blir for gammel? Hvis det er så viktig for immunforsvaret er det jo ingen grunn til å stoppe noen sinne. Kan bli travelt for mor hvis hun har mange barn!

Mor har ikke mange barn 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 14.38):

Det å amme store barn er nok mer vanlig enn man tror. Mødre snakker sikkert ikke så høyt om det for å slippe å bli møtt av fordommer som man ser i denne tråden

Anonymkode: 7ad3b...df2

Mange fordommer her, trist. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare det at jeg ikke vil skape traumer ..

Eller brystbetennelse.

Skrevet
Thyra skrev (1 minutt siden):

Eller brystbetennelse.

Som en annen sier så er risikoen for kreft i bryset minimalt nå, og det er jo bra og starte det nye året med. 

Skrevet (endret)
Hottentått skrev (På 31.12.2021 den 11.39):

Man har alle sine historier. Kanskje du ville ammet lenger, men kanskje ikke også. Det vet du ikke. Kan hende du hadde vært dritt lei også. 

Det er ikke traumatisk for et skolebarn å bli ammet, men det er jo ikke vanlig i Norge. Ts er jo redd for at skolebarnet vil få traumer av å slutte med pupp, og det er DER problemet kommer. Da har det gått for langt, hvis et skolebarn får traumer av å ikke få pupp. 

Barnet får ikke traumer av å ikke få pupp, men kanskje av å bråslutte.

Hottentått skrev (På 31.12.2021 den 12.22):

Du vet jo ikke hvordan det hadde blitt frem i tid. Jeg elsket også ammingen i sommer, da var barnet mitt 1,5 år. Nå derimot, kjenner jeg veldig på at jeg er ferdig. Ting snur, selvom man ikke tror at det vil det. Barnet endrer seg også, og det påvirker jo ammingen. Jeg ammet min eldste til hun var 2 år. Det er forskjell på å amme i 2-3 år og til barnet går på skole. Og i tillegg at barnet ikke spiser vablig mat 😱 høres jo helt bak mål ut. 

Hvor står det at barnet ikke spiser vanlig mat??

Hannah80 skrev (På 31.12.2021 den 2.34):

Jeg syns rett og slett at det er ekkelt å amme en 5-åring. Det er bare tre år siden jeg selv hadde en femåring. Og allerede da spiste han mer til måltidene enn meg. Blir uvel av tanken på å skulle amme han. 

Om du ikke har ammet ungen på mange år, skjønner jeg at tanken på å skulle amme han er ekkelt. Men om man fortsetter å amme, når kan man si at det er ok i dag, men ekkelt i morgen? Selv ammer jeg barnet mitt på snart to år, aner ikke hvor lenge vi vil fortsette. Før jeg fikk barn selv tenkte jeg det var litt spesielt å amme en toåring. Nå føles det helt naturlig. WHO anbefaler amming til minst to år.

Jeg regner med å slutte lenge før fem år, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tenker at dette er en trolletråd. 

Endret av Thyra
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
Thyra skrev (23 timer siden):

Om du ikke har ammet ungen på mange år, skjønner jeg at tanken på å skulle amme han er ekkelt. Men om man fortsetter å amme, når kan man si at det er ok i dag, men ekkelt i morgen? Selv ammer jeg barnet mitt på snart to år, aner ikke hvor lenge vi vil fortsette. Før jeg fikk barn selv tenkte jeg det var litt spesielt å amme en toåring. Nå føles det helt naturlig. WHO anbefaler amming til minst to år.

Jeg regner med å slutte lenge før fem år, men jeg skjønner ikke hvorfor så mange tenker at dette er en trolletråd. 

Ikke jeg heller…..

Thyra skrev (23 timer siden):

Og hvem følger ikke en anbefaling fra WHO? De som er opptatt av intelligens- som morsmelk også bidrar med. 

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet
Thyra skrev (36 minutter siden):

Hvor står det at barnet ikke spiser vanlig mat??

Det står et eller annet sted i tråden der ts svarer på hva barnet får av mat ellers. (Hvis ikke det er tatt bort).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom man er overbevist om at morsmelk er så utrolig viktig for barnet, hvorfor ikke gi det i et glass?

Det burde være unødvendig å fungere som smokk for et stort barn. Nærhet, kos og trøst er fullt mulig å gi uten å dra frem puppen.

Hvis ungen ikke har noen problemer med å suge melka rett fra puppen, ser ikke jeg noe poeng i å gi i kopp eller glass. Om barnet finner mye trøst og kos i puppen så syns jeg det er helt greit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og hvem følger ikke en anbefaling fra WHO? De som er opptatt av intelligens- som morsmelk også bidrar med. 

Morsmelk har nok ikke særlig innvirkning på IQ etter spedbarnsalder. Det er snakk om 1-2 poeng hos barn som er født til termin, så intelligensen er i større grad styrt av genetikk. Man blir ikke automatisk et geni av å bli ammet til skolealder.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis ungen ikke har noen problemer med å suge melka rett fra puppen, ser ikke jeg noe poeng i å gi i kopp eller glass. Om barnet finner mye trøst og kos i puppen så syns jeg det er helt greit. 

Hva med å lære barnet å søke trøst og ro på annet vis?

Dette minner om infantilisering av barnet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å lære barnet å søke trøst og ro på annet vis?

Dette minner om infantilisering av barnet.

Hvorfor minner det om det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor minner det om det?

Da er vi ferdig med ammingen🥳 godt nytt år og takk for alle svar🤩

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...