Gå til innhold

Ammeslutt for 5 åring.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kutter tvert. Pupp ferdig.

Anonymkode: b9f2c...60b

Bare det at jeg ikke vil skape traumer ..

Anonymkode: 16d3d...bd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når er du ammer mest? For oss var det ved legging. Jeg ammet h*n i søvn. Dette sluttet jeg med (fikk amme men ikke til h*n sovnet). Og så gikk det egentlig sakte over til ingenting derfra. Ville prøvd å skyve litt på ammingene, si at barnet må vente litt - at du er opptatt med noe og så før aktiviserer du barnet med ett eller annet som forhåpentligvis gjør at barnet glemmer av hele ammingen. Skjer det mange nok ganger så blir det sakte men sikkert mindre. 

Anonymkode: 31113...003

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så glederlig melding fra deg. Vi  koser oss og har ammet både hjemme som ute. Ammet du også lenge? 

Jeg har dessverre ikke barn selv, men har lest mye om amming og helsefordelene rundt det og hvor bra det er. Vil helt klart prioritere amming når jeg får barn 🥰

Anonymkode: 7ad3b...df2

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare det at jeg ikke vil skape traumer ..

Barnet får ikke traumer av å ikke ammes i en alder av 5 år! Tenk på de som aldri blir ammet engang og ikke tar skade av det??

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (26 minutter siden):

Barnet får ikke traumer av å ikke ammes i en alder av 5 år! Tenk på de som aldri blir ammet engang og ikke tar skade av det??

Det er en forskjell 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

H* n får vanlig mat også som grønnsaker og proteiner samt morsmelk for å bygge immunforsvaret. 

5år? Jeg håper du tuller. For stor til morsmelk  og pupp 

• Liker 2
Skrevet
Anonymous 91 skrev (15 minutter siden):

5år? Jeg håper du tuller. For stor til morsmelk  og pupp 

Hvorfor skal jeg tulle? Selv fikk jeg puppe melk til langt over det. Resultat av at tennene mine har fått nok kalsium. 

Skrevet

Jeg tenker nok at det er sært å amme så lenge i et land der vi har nok tilgang til næring (i u-land med dårlig mattilgang er det selvfølgelig en fordel å amme lenge). Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er unormalt med morsmelk etter en viss alder, men helt greit med et annet dyrs melk.

Skal ungene først drikke melk innbiller jeg meg at melken som er «designet» for oss er bedre enn melk som er «designet» for en kalv og i tillegg kraftig bearbeidet. Vi spiser melkeprodukter altså, men ungene drikker ikke så mye ren melk (selv liker jeg det ikke).

Anonymkode: 6fc1a...ea2

• Liker 7
Skrevet (endret)

Helt ærlig. Å amme 5åringer hører ingen plass hjemme. Amming hører ingen sted hjemme etter at ungen er 2 år spør du meg, helst yngre (1,5 år). 

amming er for babyer og veldig småbarn. 

Endret av tussi84
  • Liker 6
Skrevet

Jeg syns rett og slett at det er ekkelt å amme en 5-åring. Det er bare tre år siden jeg selv hadde en femåring. Og allerede da spiste han mer til måltidene enn meg. Blir uvel av tanken på å skulle amme han. 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 1.28):

Jeg tenker nok at det er sært å amme så lenge i et land der vi har nok tilgang til næring (i u-land med dårlig mattilgang er det selvfølgelig en fordel å amme lenge). Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er unormalt med morsmelk etter en viss alder, men helt greit med et annet dyrs melk.

Skal ungene først drikke melk innbiller jeg meg at melken som er «designet» for oss er bedre enn melk som er «designet» for en kalv og i tillegg kraftig bearbeidet. Vi spiser melkeprodukter altså, men ungene drikker ikke så mye ren melk (selv liker jeg det ikke).

Anonymkode: 6fc1a...ea2

Jeg tenker at hvis det er så viktig å få morsmelk, så går det an å pumpe seg. Unødvendig å la en førsteklassing ligge på fanget til mor å die:)

• Liker 5
Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at hvis det er så viktig å få morsmelk, så går det an å pumpe seg. Unødvendig å la en førsteklassing ligge på fanget til mor å die:)

Enig med deg i at det er ekkelt å ha en 5 åring til å sutte på puppen. 

Skrevet
Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Om en femåring klarer å die helt fint selv er det vel unødvendig å pumpe ut melka. Om barnet syns det er godt med puppen så har det vel ingenting å si

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok en tulletråd. Men jeg sluttet å amme eldste barnet mitt da hun var 3 år. De to forrige da de var 1 og 2 år. 1 åringen sluttet av seg selv da jeg ble gravid og melka mi tydeligvis smakte rart. 2 åringen var vanskeligst å forklare at nå var det stopp. Mye snått og tårer noen kvelder og netter der. Og hadde jeg visst hvor mye lettere det ble jo eldre de ble og skjønner mer, så hadde jeg nok drøyd den ammestoppen 6-12 måneder til😌

Anonymkode: b7adc...fd3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om en femåring klarer å die helt fint selv er det vel unødvendig å pumpe ut melka. Om barnet syns det er godt med puppen så har det vel ingenting å si

Selvsagt klarer en femåring å die selv. De fleste femåringer klarer veldig mye på egenhånd. De klarer å smøre sine egne brødskiver til og med. Bare èn av grunnene til at det er så absurd å skulle amme så store unger:)

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

H* n får vanlig mat også som grønnsaker og proteiner samt morsmelk for å bygge immunforsvaret. 

Så fint🥰

Anonymkode: 38100...a9e

Skrevet
Hannah80 skrev (5 timer siden):

Selvsagt klarer en femåring å die selv. 

Det er ingen selvfølge i det hele tatt. Å die krever en helt spesiell teknikk og evnen til dette mister barna naturlig når de er mellom 3 og 7 år gamle, ulikt fra barn til barn. Å amme et barn som har glemt dieteknikken vil for de fleste være smertefullt og det vil sjelden komme ut særlig mye melk. 

Anonymkode: b7aec...b3f

• Liker 4
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 23.17):

Jo, det er det. Naturlig ammeslutt er mellom 3 og 7 år. Det er bare i vår kultur vi har et helt ødelagt forhold til amming og tror det er unaturlig etter 1 år. 

Det er ikke unaturlig etter 1 år. Men å begynne å avvenne amming først ved 5 år er ikke normalt. Barnet må da kunne få i seg nok næring ellers? Barnet ditt er eldst i bhg liksom 😱 skolebarn til høsten! Og du skal begynne å avvenne amming. Uansett tenker jeg det letteste er å bare si det som det er. Barnet ditt kan skrive og kanskje lese. Da skjønner det at det er på tide å slutte med pupp også. 

AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 23.17):

Jeg har dessverre ikke barn selv, men har lest mye om amming og helsefordelene rundt det og hvor bra det er. Vil helt klart prioritere amming når jeg får barn 🥰

Å prioritere amming er ikke det samme som å amme i 5 år. Tro meg, du kommer til å være ganske ferdig etter 2 år. 

Skrevet

Som en annen her sier så tyder all forsking på at vi skal amme så lenge man kan og jeg har nok melk til og amme en kalv. 

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 8.33):

Det er ingen selvfølge i det hele tatt. Å die krever en helt spesiell teknikk og evnen til dette mister barna naturlig når de er mellom 3 og 7 år gamle, ulikt fra barn til barn. Å amme et barn som har glemt dieteknikken vil for de fleste være smertefullt og det vil sjelden komme ut særlig mye melk. 

Nettopp. Det er en ære rett og slett. 

Gjenferdet skrev (På 31.12.2021 den 2.41):

Enig med deg i at det er ekkelt å ha en 5 åring til å sutte på puppen. 

Det er verdens mest naturligste ting. Hvordan kan du si noe sånn?🥲

• Liker 4
Skrevet
Gjenferdet skrev (10 timer siden):

Må si jeg hadde fått traumer av å bli ammet til jeg ble 5 år.

Ønsker ikke å huske at moren min ammet meg🥴

Anonymkode: 98414...2a2

• Liker 5
Skrevet
tussi84 skrev (7 timer siden):

Helt ærlig. Å amme 5åringer hører ingen plass hjemme. Amming hører ingen sted hjemme etter at ungen er 2 år spør du meg, helst yngre (1,5 år). 

amming er for babyer og veldig småbarn. 

Helt ærlig. Så jo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...