Gå til innhold

Ammeslutt for 5 åring.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er verdens mest naturligste ting. Hvordan kan du si noe sånn?🥲

Anonymkode: 16d3d...bd2

Det er ikke verdens mest naturlige ting å amme en skolestarter.

Anonymkode: aebdd...a9c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer min 3 åring enda. Ønsker å avslutte, for han har jo blitt så stor, men det er vanskelig, for ammingen betyr veldig mye for han. Når han er sliten eller trist og lei, så er fem minutter på puppen en mirakelkur🙈

Anonymkode: a7095...536

• Liker 3
Skrevet
Hottentått skrev (2 timer siden):

Og du skal begynne å avvenne amming. Uansett tenker jeg det letteste er å bare si det som det er. Barnet ditt kan skrive og kanskje lese. Da skjønner det at det er på tide å slutte med pupp også. 

Jeg har ikke ammet mine barn til de ble fem år. Mitt yngste barn ble ammet til hun var 1 år og 10 måneder, da fikk jeg kreft og måtte bråslutte ammingen. Det var en enorm sorg for både henne og meg, vi var ikke klare til å slutte noen av oss. Hadde jeg ikke fått kreft, hadde vi fortsatt mye, mye lenger. Kanskje ikke så lenge som fem år, men vi hadde fått en langt mer naturlig ammeslutt når vi begge var klare for det. 

Jeg synes det er dumt at samfunnet vårt har blitt slik at de liksom skal være traumatisk for et barn å bli ammet lenge når det rent biologisk ikke er en eneste ulempe ved det, men derimot mange fordeler. 

Anonymkode: b7aec...b3f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke verdens mest naturlige ting å amme en skolestarter.

Anonymkode: aebdd...a9c

Noen ammer til de er 7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du virkelig har ammet til nå som slutter du bare. Gaffatape over puppen og fortell at det er tomt, at barnet er stort nok til å slutte. Og så er den saken ferdig. Ikke vrikk deg inn i noe styr rundt riktige måter å gjøre det på. Bare gjør det.

Anonymkode: 008fc...63e

Gaffatape 🤣🤣

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis det hadde vært enkelt så hadde det ikke vært nødvendig med tips. 

Er det vanskelig for deg, eller barnet? Har du problemer med grensesetting generelt?

Anonymkode: 0fba8...821

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanskelig for deg, eller barnet? Har du problemer med grensesetting generelt?

For begge. Slutter fordi det røde rundt nippelen begynner og bli grønt .

Skrevet
tussi84 skrev (8 timer siden):

Helt ærlig. Å amme 5åringer hører ingen plass hjemme. Amming hører ingen sted hjemme etter at ungen er 2 år spør du meg, helst yngre (1,5 år). 

amming er for babyer og veldig småbarn. 

Merkrlig mening når det er anbefalt til minimum 2 år

Anonymkode: 12a67...889

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes det er dumt at samfunnet vårt har blitt slik at de liksom skal være traumatisk for et barn å bli ammet lenge når det rent biologisk ikke er en eneste ulempe ved det, men derimot mange fordeler. 

Hvilke fordeler? En 5-åring har et fullt utviklet immunforsvar. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke alle 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan alltid få bedre immunforsvar, om vi hadde "fullt utviklet" innumforsvar noen gang hadde vi aldri blitt syke. Ved amming overføres antistoffer begge veier mellom mor og barn, så de påvirker begge hverandres innumforsvar. Amming minsker også kvinnens sjanse for brystkreft og eggstokkreft, og her er det en tydelig sammenheng mellom hvor lenge mor ammer og hvor mye sjansen minsker. Jo lenger, jo bedre. Også sjansen for enkelte andre sykdommer, som diabetes 2 og hjerte-kar-sykdommer minskes. I tillegg kommer alle psykososiale fordeler, som at de reduserer stress og bedrer søvnkvalitet for både mor og barn. Brystmelk endrer seg og tilpasser seg det barnet som ammes og er alltid sunt. 

Kumelk til en femåring reagerer ingen på, men det er jo faktisk morsmelk det også. Bare fra et annet dyr, som ikke er tilpasset menneskebarn på noen som helst måte. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan alltid få bedre immunforsvar, om vi hadde "fullt utviklet" innumforsvar noen gang hadde vi aldri blitt syke. Ved amming overføres antistoffer begge veier mellom mor og barn, så de påvirker begge hverandres innumforsvar. Amming minsker også kvinnens sjanse for brystkreft og eggstokkreft, og her er det en tydelig sammenheng mellom hvor lenge mor ammer og hvor mye sjansen minsker. Jo lenger, jo bedre. Også sjansen for enkelte andre sykdommer, som diabetes 2 og hjerte-kar-sykdommer minskes. I tillegg kommer alle psykososiale fordeler, som at de reduserer stress og bedrer søvnkvalitet for både mor og barn. Brystmelk endrer seg og tilpasser seg det barnet som ammes og er alltid sunt. 

Kumelk til en femåring reagerer ingen på, men det er jo faktisk morsmelk det også. Bare fra et annet dyr, som ikke er tilpasset menneskebarn på noen som helst måte. 

100% enig med deg. 

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ikke ammet mine barn til de ble fem år. Mitt yngste barn ble ammet til hun var 1 år og 10 måneder, da fikk jeg kreft og måtte bråslutte ammingen. Det var en enorm sorg for både henne og meg, vi var ikke klare til å slutte noen av oss. Hadde jeg ikke fått kreft, hadde vi fortsatt mye, mye lenger. Kanskje ikke så lenge som fem år, men vi hadde fått en langt mer naturlig ammeslutt når vi begge var klare for det. 

Man har alle sine historier. Kanskje du ville ammet lenger, men kanskje ikke også. Det vet du ikke. Kan hende du hadde vært dritt lei også. 

Det er ikke traumatisk for et skolebarn å bli ammet, men det er jo ikke vanlig i Norge. Ts er jo redd for at skolebarnet vil få traumer av å slutte med pupp, og det er DER problemet kommer. Da har det gått for langt, hvis et skolebarn får traumer av å ikke få pupp. 

Skrevet
Hottentått skrev (31 minutter siden):

Man har alle sine historier. Kanskje du ville ammet lenger, men kanskje ikke også. Det vet du ikke. Kan hende du hadde vært dritt lei også. 

Dette er jo bare tull. Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke hadde vært drittlei, jeg var jo faktisk i min egen kropp selv om jeg fikk kreft. Det var ingenting som tydet på at jeg eller barnet mitt skulle bli lei på en veldig god stund, tvert om var ammingen viktig for oss begge. For noen av oss er amming en fin og naturlig ting helt til barnet er betydelig eldre enn et år. 

• Liker 1
Skrevet

Man ammer babyer, ikke barn. Slutt! Stakkars unger, som faktisk blir å huske at de suttet på puppen til mor. På grensen til incest.

Anonymkode: 6d489...149

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke hadde vært drittlei, jeg var jo faktisk i min egen kropp selv om jeg fikk kreft. Det var ingenting som tydet på at jeg eller barnet mitt skulle bli lei på en veldig god stund, tvert om var ammingen viktig for oss begge. For noen av oss er amming en fin og naturlig ting helt til barnet er betydelig eldre enn et år. 

Du vet jo ikke hvordan det hadde blitt frem i tid. Jeg elsket også ammingen i sommer, da var barnet mitt 1,5 år. Nå derimot, kjenner jeg veldig på at jeg er ferdig. Ting snur, selvom man ikke tror at det vil det. Barnet endrer seg også, og det påvirker jo ammingen. Jeg ammet min eldste til hun var 2 år. Det er forskjell på å amme i 2-3 år og til barnet går på skole. Og i tillegg at barnet ikke spiser vablig mat 😱 høres jo helt bak mål ut. 

Skrevet
Hottentått skrev (7 minutter siden):

Du vet jo ikke hvordan det hadde blitt frem i tid. Jeg elsket også ammingen i sommer, da var barnet mitt 1,5 år. Nå derimot, kjenner jeg veldig på at jeg er ferdig. Ting snur, selvom man ikke tror at det vil det. Barnet endrer seg også, og det påvirker jo ammingen. Jeg ammet min eldste til hun var 2 år. Det er forskjell på å amme i 2-3 år og til barnet går på skole. Og i tillegg at barnet ikke spiser vablig mat 😱 høres jo helt bak mål ut. 

Det spiser vanlig mat i tileegg altså. 

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spiser vanlig mat i tileegg altså. 

Ts skrev jo at barnet spiser grønnsaker og proteiner ved siden av. Det er jo ikke bra i det hele tatt for et barn som skal konsentrere seg og orke å være aktiv. Derfor tror jeg dette bare er kødd. 

Skrevet

Tror ikke på at dette er seriøst (mest pga "grønn pupp") men synes det er trist at enkelte har et såpass forskrudd syn på amming og bryst at de ser på amming som noe styggedom som barn ikke skal huske. Incest? Seriøst? Det er et bryst med melk inni liksom. Ta dere sammen!

Det hjelper heller ikke å si til større barn at brystet er tomt. Så dumme er de ikke. Hvis man føler at det er på tide å slutte, så må man rett og slett forklare barnet at han/hun er så stor så nå blir det ikke mer amming. 🙂 

Anonymkode: 5520c...ae3

• Liker 7
Skrevet

Ikke alle 

Men da er det bare å kjøre på med amming til mor blir for gammel? Hvis det er så viktig for immunforsvaret er det jo ingen grunn til å stoppe noen sinne. Kan bli travelt for mor hvis hun har mange barn!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...