Gå til innhold

Prøverør 2022 ❤


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nittifem skrev (10 minutter siden):

Skal om ikke så lenge sette inn ett egg på frys. Hvordan er gangen i dette forsøket? Må jeg inn på en kontroll før selve innsettingen eller er det barre å sette inn på eggløsningsdagen? Skal sette inn i naturlig syklus. 

Da har du ultralyd på syklusdag 9, 10 eller 11. Der måler de ledende follikel og tykkelsen på slimhinnen. Slimhinnen må være 7 mm eller mer før innsett. På ultralyd får du vite om slimhinnen er ok og om når du kan begynne å teste etter eggløsning. Du setter inn egget X antall dager etter positiv eggløsningstest.  Jeg anbefaler de rosa fra clearblue, de er enkle med bare smilefjes eller ikke smilefjes. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neutral90 skrev (22 timer siden):

Da har du ultralyd på syklusdag 9, 10 eller 11. Der måler de ledende follikel og tykkelsen på slimhinnen. Slimhinnen må være 7 mm eller mer før innsett. På ultralyd får du vite om slimhinnen er ok og om når du kan begynne å teste etter eggløsning. Du setter inn egget X antall dager etter positiv eggløsningstest.  Jeg anbefaler de rosa fra clearblue, de er enkle med bare smilefjes eller ikke smilefjes. Lykke til!

Tusen takk for svar! Okei, da er jeg litt mer forberedt på hva som skjer. Skal kjøpe di 👍🏼 Tusen takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har akkurat startet på sprøyter, første gang ivf og har ingen barn fra før. Har heller ikke prøvd å få barn tidligere, før jeg dag ble henvist av gyn til videre utredning. 

Viste seg at jeg har lav AMH, tette eggledere og væske på høyre eggstokk. På UL var det lite eggposer å se, så legen var ikke i tvil at ivf var riktig for oss. Hadde samtale 2.desember og begynte med Bemfola nå på lørdag. Har gått meget raskt i svingene dette 😅 

Er vel mest bekymret for egguttaket 😔 Noen som har gjort dette før og kan berolige meg? Lå innlagt for en heftig infeksjon for ca 1 år siden og hadde ekstreme smerter over en lengre periode. Er vel derfor jeg er ekstra urolig og spent på denne delen. Hvor mye smertestillende får jeg og hva kan jeg forvente etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LJo11 skrev (16 minutter siden):

Hei! Har akkurat startet på sprøyter, første gang ivf og har ingen barn fra før. Har heller ikke prøvd å få barn tidligere, før jeg dag ble henvist av gyn til videre utredning. 

Viste seg at jeg har lav AMH, tette eggledere og væske på høyre eggstokk. På UL var det lite eggposer å se, så legen var ikke i tvil at ivf var riktig for oss. Hadde samtale 2.desember og begynte med Bemfola nå på lørdag. Har gått meget raskt i svingene dette 😅 

Er vel mest bekymret for egguttaket 😔 Noen som har gjort dette før og kan berolige meg? Lå innlagt for en heftig infeksjon for ca 1 år siden og hadde ekstreme smerter over en lengre periode. Er vel derfor jeg er ekstra urolig og spent på denne delen. Hvor mye smertestillende får jeg og hva kan jeg forvente etterpå? 

Hei 🙂 

Jeg var kjempe redd når jeg skulle ha uttak, sov ikke å var helt i fra meg - men det var helt unødvendig. Det gikk såå fint - selv om jeg var overstimulert så var det ikke vondt. Litt ubehagelig ja - men ikke vondt. Sa til samboer etterpå at dette gjør jeg gjerne igjen om jeg må. 
Fikk rikelig med smertestillende, paracet, ibux, oxynorm, og 2 til jeg ikke husker navnet på. 
Det går nok veldig fint ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.bie skrev (1 minutt siden):

Hei 🙂 

Jeg var kjempe redd når jeg skulle ha uttak, sov ikke å var helt i fra meg - men det var helt unødvendig. Det gikk såå fint - selv om jeg var overstimulert så var det ikke vondt. Litt ubehagelig ja - men ikke vondt. Sa til samboer etterpå at dette gjør jeg gjerne igjen om jeg må. 
Fikk rikelig med smertestillende, paracet, ibux, oxynorm, og 2 til jeg ikke husker navnet på. 
Det går nok veldig fint ❤️

Takk for oppmuntring! Håper det går fort for seg. Har UL på fredag så krysser fingre for at jeg slipper å vente så veldig lenge. 

Husker du om du hadde ubehag dagen etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.bie skrev (4 minutter siden):

Hei 🙂 

Jeg var kjempe redd når jeg skulle ha uttak, sov ikke å var helt i fra meg - men det var helt unødvendig. Det gikk såå fint - selv om jeg var overstimulert så var det ikke vondt. Litt ubehagelig ja - men ikke vondt. Sa til samboer etterpå at dette gjør jeg gjerne igjen om jeg må. 
Fikk rikelig med smertestillende, paracet, ibux, oxynorm, og 2 til jeg ikke husker navnet på. 
Det går nok veldig fint ❤️

Dette var beroligende for meg også å høre, jeg holder på med stimulering nå og skal antakelig gjøre egguttak i slutten av uka som kommer. Jeg får nok vite mer etter kontroll i morgen. Jeg har forstått at man får godt med smertestillende, beroligende og i tillegg lokalbedøvelse. Jeg skal kjøres av ei venninne, regner med at jeg blir ganske slått ut etterpå😅 men føler meg hvertfall ganske trygg på at man får godt med smertestillende ved denne prosedyren! 🤞🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er mensen på vei og fryseinnsett i naturlig syklus kan starte (uttak i oktober 2021). Skal ringe klinikken imorgen og varsle at vi vil igangsette nå i januar. Spennende tider!  

/ 🐼 AnonymPanda

Anonymkode: 63af2...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker gjerne å være med 🌸 Jeg er PCOS’er og har fint lite og ingen eggløsning! Dette har vært et problem for meg siden, jah så lenge jeg kan huske. Har aldri hatt menstrasjon.
 

Kort fortalt om meg, jeg er en dame på 31 år og samboer på 35. Vi har vært ilag i 10 år, hvor vi var så heldige der vi fikk vårt første barn i 2015, med IVF førsøk. Lykken var og er enda virkelig stor! Vi er veldig glade for at vi har fått ett barn, om vi ikke klarer å få fler ♥️ 
 Tiden med IVF prøving var veldig turbolent med mye forskjellige medisiner og mange misslykkede forsøk. De siste årene har vi prøvd flere forskjellige lavdose stimuleringer, vært i kontakt med privatklinik for å best mulig få det til selv på lavdosebehandling. Men fant ut at vi bare måtte krype til korset atter en gang. 
 

Vi skal nå inn til søskenforsøk uke 9 i haugesund, og jeg kjenner virkelig at jeg gruer meg! Så det er veldig kjekt å denna gang få muligheten til å delta i forum, følte meg så alene forje gang, selv om jeg fant mye trøst i solskinnshistorier på forum ♥️ Håper dette er året for oss alle! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nittifem skrev (16 timer siden):

Tusen takk for svar! Okei, da er jeg litt mer forberedt på hva som skjer. Skal kjøpe di 👍🏼 Tusen takk! 

Jeg skal også ha fryseforsøk i naturlig syklus nå. Jeg tar UL-kontrollene hos min lokale gynekolog, så reiser kun til St. Olavs for selve innsettet. 

Skal i tillegg ta Lutinus vaginaltabletter har jeg fått beskjed om, men vet ikke ennå når jeg skal starte på det og hvor lenge jeg må bruke det. Noen som vet?😊

Har aldri brukt Lutinus. Er det bivirkninger av de?🥺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertespar skrev (11 timer siden):

Dette var beroligende for meg også å høre, jeg holder på med stimulering nå og skal antakelig gjøre egguttak i slutten av uka som kommer. Jeg får nok vite mer etter kontroll i morgen. Jeg har forstått at man får godt med smertestillende, beroligende og i tillegg lokalbedøvelse. Jeg skal kjøres av ei venninne, regner med at jeg blir ganske slått ut etterpå😅 men føler meg hvertfall ganske trygg på at man får godt med smertestillende ved denne prosedyren! 🤞🏻🙂

Jeg hadde samme opplevelsen som frk.bie, gruet meg unødig mye i forkant. Det var ikke ille i det hele tatt, tvert imot ble det faktisk en ganske fin opplevelse. De er så fine de som jobber der, de snakker rolig og fint til deg under hele uttaket og spør hele tiden hvordan det går. Du får se på en skjerm undervegs og har dermed «underholdning»- og vipps så er det over. Jeg synes stikkene når de gir bedøvelsene merkes mest, men det er ikke vondt, bare litt ubehagelig. Resten kjente jeg nesten ikke😊 Et godt tips er å prøve å slappe av i stolen, ikke spenne deg. Og snakke med de undervegs slik at du får annet å tenke på😊

Du får slappe av i en seng etterpå hvor det er sykepleiere som passer på deg, hvor du får mer info om endelig resultat fra laben. Jeg har ikke vært vondt etterpå, kun en del ubehag den ene gangen jeg ble litt overstimulert. Ikke noe annet 😊

Så dette går nok kjempefint👏🏼👏🏼🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (1 time siden):

Jeg skal også ha fryseforsøk i naturlig syklus nå. Jeg tar UL-kontrollene hos min lokale gynekolog, så reiser kun til St. Olavs for selve innsettet. 

Skal i tillegg ta Lutinus vaginaltabletter har jeg fått beskjed om, men vet ikke ennå når jeg skal starte på det og hvor lenge jeg må bruke det. Noen som vet?😊

Har aldri brukt Lutinus. Er det bivirkninger av de?🥺

Lykke til med frys i naturlig syklus🙌🏼 Det var det som til slutt utgjorde full klaff hos oss❤️ Jeg hadde en god del bivirkninger av Lutinus dessverre, har i etterkant fått Cyclogest som har vært mye bedre. Jeg ble svimmel og kvalm av lutinus. Hadde også mye murringer og hodepine mens jeg gikk på de. Men, mange opplever få/ingen bivirkninger av lutinus også, det er jo så individuelt. 
Jeg begynte på lutinus 2 dager etter EL, og gikk på de frem til ca. 2 dager før testdato. Ble vel totalt to pakker til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LJo11 skrev (13 timer siden):

Takk for oppmuntring! Håper det går fort for seg. Har UL på fredag så krysser fingre for at jeg slipper å vente så veldig lenge. 

Husker du om du hadde ubehag dagen etterpå? 

Jeg ble overstimulert så jeg ble ganske dårlig noen daget etter uttaket, så føler ikke jeg skal uttale meg om hva som er vanlig🙈 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (11 timer siden):

Jeg hadde samme opplevelsen som frk.bie, gruet meg unødig mye i forkant. Det var ikke ille i det hele tatt, tvert imot ble det faktisk en ganske fin opplevelse. De er så fine de som jobber der, de snakker rolig og fint til deg under hele uttaket og spør hele tiden hvordan det går. Du får se på en skjerm undervegs og har dermed «underholdning»- og vipps så er det over. Jeg synes stikkene når de gir bedøvelsene merkes mest, men det er ikke vondt, bare litt ubehagelig. Resten kjente jeg nesten ikke😊 Et godt tips er å prøve å slappe av i stolen, ikke spenne deg. Og snakke med de undervegs slik at du får annet å tenke på😊

Du får slappe av i en seng etterpå hvor det er sykepleiere som passer på deg, hvor du får mer info om endelig resultat fra laben. Jeg har ikke vært vondt etterpå, kun en del ubehag den ene gangen jeg ble litt overstimulert. Ikke noe annet 😊

Så dette går nok kjempefint👏🏼👏🏼🥰

Tusen takk ☺️ ja, jeg er egentlig ganske rolig og skal prøve å ikke tenke så mye på at det kanskje kan bli vondt. Man får jo en god cocktail av smertestillende og beroligende, og jeg skal prøve å gjøre litt mentale forberedelser sånn at jeg kanskje klarer å slappe litt bedre av i stolen. Spenner meg fort når jeg blir redd for smerter. Så blir jeg kjørt hjem av ei venninne etterpå, og så bare legger jeg  opp til å ta det med ro resten av dagen. Foreløpig føler jeg meg helt OK av hormonene - det stikker og kramper en del i magen, som forventet. Men jeg føler at jeg tåler det bra. Håper kroppen også takler uttaket greit - det blir antagelig på fredag, da eggposene hadde vokst veldig bra på de 5 dagene jeg har gått på Gonal. Nå er det Fyremadel i tillegg og ny kontroll på onsdag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da er mensen på vei og fryseinnsett i naturlig syklus kan starte (uttak i oktober 2021). Skal ringe klinikken imorgen og varsle at vi vil igangsette nå i januar. Spennende tider!  

/ 🐼 AnonymPanda

Anonymkode: 63af2...668

Her venter jeg fremdeles. Føltes ut som den skulle komme siden lørdag, og det kom lyst blod på papiret igår når jeg skrev, men det forsvant. Det hadde jo vært fint om kroppen spilte på lag nå når vi først skulle i gang. Var så spent på og ringe inn idag! 

Hjertespar skrev (1 time siden):

Tusen takk ☺️ ja, jeg er egentlig ganske rolig og skal prøve å ikke tenke så mye på at det kanskje kan bli vondt. Man får jo en god cocktail av smertestillende og beroligende, og jeg skal prøve å gjøre litt mentale forberedelser sånn at jeg kanskje klarer å slappe litt bedre av i stolen. Spenner meg fort når jeg blir redd for smerter. Så blir jeg kjørt hjem av ei venninne etterpå, og så bare legger jeg  opp til å ta det med ro resten av dagen. Foreløpig føler jeg meg helt OK av hormonene - det stikker og kramper en del i magen, som forventet. Men jeg føler at jeg tåler det bra. Håper kroppen også takler uttaket greit - det blir antagelig på fredag, da eggposene hadde vokst veldig bra på de 5 dagene jeg har gått på Gonal. Nå er det Fyremadel i tillegg og ny kontroll på onsdag 🙂

Hvis jeg skal si noe trøstende, for alle har ulike opplevelser og smerteterskel, uansett hva som skjer, så er det virkelig over på 1-2-3 og de aller fleste ville og gjør det igjen

/ 🐼 AnonymPanda 

Anonymkode: 63af2...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her venter jeg fremdeles. Føltes ut som den skulle komme siden lørdag, og det kom lyst blod på papiret igår når jeg skrev, men det forsvant. Det hadde jo vært fint om kroppen spilte på lag nå når vi først skulle i gang. Var så spent på og ringe inn idag! 

Hvis jeg skal si noe trøstende, for alle har ulike opplevelser og smerteterskel, uansett hva som skjer, så er det virkelig over på 1-2-3 og de aller fleste ville og gjør det igjen

/ 🐼 AnonymPanda 

Anonymkode: 63af2...668

Takk AnonymPanda☺️🙏🏻 Jeg gleder meg til å få det overstått og til å få vite mer om eggene mine og hvordan det hele går! 

Håper mensen kommer snart for deg så du får kommet i gang med forsøket!🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen😊 Jeg blir med i dette fine forumet og finner mye lettelse i at vi kan dele tanker, grublerier og erfaringer med hverandre. 
 
Vi er et par som har prøvd naturlig i snart 2 år og har nå fått time til førstegangskonsultasjon for ivf på Ullevål om noen dager. Jeg er veldig spent og lurer på om noen vet hva denne timen går ut på? Er det bare ren samtale/planlegging eller er det rett på sak med datoer og hormoner? Evt hvor tidlig er man i gang med uttak etter det første møtet?

Kan nevne at det er mannlig faktor (ikke steril) om det er relevant for første timen.

Takk for svar og heier på dere alle♥️

Endret av Rosenkvarts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosenkvarts skrev (5 timer siden):

Hei alle sammen😊 Jeg blir med i dette fine forumet og finner mye lettelse i at vi kan dele tanker, grublerier og erfaringer med hverandre. 
 
Vi er et par som har prøvd naturlig i snart 2 år og har nå fått time til førstegangskonsultasjon for ivf på Ullevål om noen dager. Jeg er veldig spent og lurer på om noen vet hva denne timen går ut på? Er det bare ren samtale/planlegging eller er det rett på sak med datoer og hormoner? Evt hvor tidlig er man i gang med uttak etter det første møtet?

Kan nevne at det er mannlig faktor (ikke steril) om det er relevant for første timen.

Takk for svar og heier på dere alle♥️

Jeg kan dele min erfaring.

Vi var på konsultasjon i august. Jeg opplevde det som en prat om oss, hvem vi er og hvordan prosedyren foregår fra A til Å. Bli kjent samtale. Når vi var der, fikk vi beskjed om suksessrate og ventetid, spesielt sistnevte at det var nokså lang ventetid på og starte opp.

Vi fikk beskjed at vi kunne ringe inn på syklusen i november, for og starte opp på hormoner. Det betydde et potensielt første forsøk ville vært nå i februar. De sa de kjører lang protokoll for og ha full kontroll. Det var ventetid for de måtte stenge ned en periode og mange som hadde ventet gjennom corona. De mistet en del av personalet sitt til andre kritiske avdelinger. ♥️ Jeg opplevde det som en veldig ærlig og åpen prat, de delte at mange føler det kan bli litt klinisk og på samlebånd i det offentlige, at man skulle forberede og tenke på det.

Jeg syns konsultasjonen i det offentlige var bedre enn på privat klinikk: følte meg litt for dullet med hos sistnevnte. Jeg liker fakta og åpenhet. Vi valgte og gå for privat likevel pga ventetid, og kunne starte opp uka etter samtalen vi hadde med hormoner og forsøk.

Lykke til på praten, og gi oss en oppdatering hvordan det går! 

/ 🐼 AnonymPanda

Anonymkode: 63af2...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenkvarts skrev (7 timer siden):

Hei alle sammen😊 Jeg blir med i dette fine forumet og finner mye lettelse i at vi kan dele tanker, grublerier og erfaringer med hverandre. 
 
Vi er et par som har prøvd naturlig i snart 2 år og har nå fått time til førstegangskonsultasjon for ivf på Ullevål om noen dager. Jeg er veldig spent og lurer på om noen vet hva denne timen går ut på? Er det bare ren samtale/planlegging eller er det rett på sak med datoer og hormoner? Evt hvor tidlig er man i gang med uttak etter det første møtet?

Kan nevne at det er mannlig faktor (ikke steril) om det er relevant for første timen.

Takk for svar og heier på dere alle♥️

Velkommen 🙂

Jeg går privat, som andre her. Så har ikke erfaring med offentlig hjelp. Er veldig fornøyd med oppfølging og behandlingen så langt der hvor jeg går. Ikke minst gikk det fort fra samtale til forsøk. Vi begynte bare i førstkommende syklus. Også mwd oppstart av IVF gikk det unna. Jeg fikk raskt time slik at vi kunne begynne med en gang neste syklus startet, når første forsøk ikke lyktes (inseminasjon med donorsæd i naturlig syklus + litt hormonstøtte). Jeg hadde ikke villet gå offentlig på egen hånd i hvertfall. Jeg vil heller betale for rask hjelp og kanskje litt tettere oppfølging (?). Men som par er det sikkert lettere, hvis man er motivert for og orker en del venting. Lykke til med samtalen, hold oss oppdatert ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenkvarts skrev (14 timer siden):

Hei alle sammen😊 Jeg blir med i dette fine forumet og finner mye lettelse i at vi kan dele tanker, grublerier og erfaringer med hverandre. 
 
Vi er et par som har prøvd naturlig i snart 2 år og har nå fått time til førstegangskonsultasjon for ivf på Ullevål om noen dager. Jeg er veldig spent og lurer på om noen vet hva denne timen går ut på? Er det bare ren samtale/planlegging eller er det rett på sak med datoer og hormoner? Evt hvor tidlig er man i gang med uttak etter det første møtet?

Kan nevne at det er mannlig faktor (ikke steril) om det er relevant for første timen.

Takk for svar og heier på dere alle♥️

Vi ordnet henvisning fra privat gynekolog i oktober. Fikk samtale med Riksen i februar. Oppstart hormoner i mai. Så det tok lang tid.

Så var det lang protokoll og ferskt innsett i juni.

I høst har det vært mye venting og flere avbrutte forsøk, men vi skal prøve igjen med første frysefosøk nå i februar.

Dvs, fra jeg var inne til samtale og til porensielt andre innsett har det gått et helt år i det offentlige.

 

Jeg har hatt gynekologiske undersøkelser alle ganger jeg har vært inne, så vær alltid klar for det. 🤗

Anonymkode: 62fef...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenkvarts skrev (17 timer siden):

Hei alle sammen😊 Jeg blir med i dette fine forumet og finner mye lettelse i at vi kan dele tanker, grublerier og erfaringer med hverandre. 
 
Vi er et par som har prøvd naturlig i snart 2 år og har nå fått time til førstegangskonsultasjon for ivf på Ullevål om noen dager. Jeg er veldig spent og lurer på om noen vet hva denne timen går ut på? Er det bare ren samtale/planlegging eller er det rett på sak med datoer og hormoner? Evt hvor tidlig er man i gang med uttak etter det første møtet?

Kan nevne at det er mannlig faktor (ikke steril) om det er relevant for første timen.

Takk for svar og heier på dere alle♥️

Så spennende med første samtale 😊 Vi har akkurat vært inne og kom raskt i gang. St.Olavs har ikke ventetid akkurat nå, så vi ble enige at vi kunne starte i neste syklus etter jul (mitt ønske da jeg ikke orket å holde på i jula) 😄 

Første samtale var kartlegging av sykdomshistorikk, legemiddelbruk, bruk av prevensjon og hva vi tenkte om prosessen. Legen var veldig rett på sak, noe jeg synes er herlig. Orker ikke å bli dullet med, men heller få omsorg når jeg trenger det. Hadde en vaginal ultralyd og videre plan for prosessen. Sykepleier hadde tid til å ta sprøyteopplæring før vi dro. Da slapp jeg å være veldig usikker når jeg skulle starte, men det har gått veldig fint (YouTube er gull) 😉

Startet med sprøyter 1 mnd etter samtalen og skal inn til ultralyd nå på fredag. Uttak kan bli allerede neste uke, så dette har gått fort for seg 😁 

Lykke til med oppstart! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...