Gå til innhold

Forvirret og fortvilet over tiltaket «fritidskarantene»


Eris

Anbefalte innlegg

Hatsumomo skrev (8 minutter siden):

Fritidskarantenen faller bort når man har fått 3 dose, så etter februar så vil den nok bare gjelde for noen få uvaksinerte lærere.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta tredje dose.  Jeg har fått drøye blødningsforstyrrelser etter de andre dosene. Jeg har kanskje 3-4 dager i løpet av mnd som jeg ikke blør. Spiser sterke jerntabletter, men klarer ikke å få verdiene opp på normalt nivå. Og nå må jeg altså sette enda en dose selv om jeg vet at det ikke er bra for kroppen min. Jeg har fire barn og skal jeg sitte i fritidskarantene hver gang et barn/annen ansatt på jobb får covid, ja da sliter jeg. Alle barn skal skånes,  men mine er det vist ikke så farlig med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LivetErEnLek skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta tredje dose.  Jeg har fått drøye blødningsforstyrrelser etter de andre dosene. Jeg har kanskje 3-4 dager i løpet av mnd som jeg ikke blør. Spiser sterke jerntabletter, men klarer ikke å få verdiene opp på normalt nivå. Og nå må jeg altså sette enda en dose selv om jeg vet at det ikke er bra for kroppen min. Jeg har fire barn og skal jeg sitte i fritidskarantene hver gang et barn/annen ansatt på jobb får covid, ja da sliter jeg. Alle barn skal skånes,  men mine er det vist ikke så farlig med.

Hvis du tar den 3 hvorfor ikke prøve på den andre enn den du har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 minutter siden):

Hvis du tar den 3 hvorfor ikke prøve på den andre enn den du har nå?

Jeg skal det. Men i følge legen min, så er det meldt inn blødningsforstyrrelser som bivirkning på begge to. Jeg vurderer å rett å slett sykemelde meg istedenfor.  Jeg er uansett så tappa for krefter av jernmangel at legen min har tilbudt meg det flere ganger. Så kanskje kroppen klarer å hente seg inn før jeg setter en dose til 😔

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, LivetErEnLek said:

Jeg skal det. Men i følge legen min, så er det meldt inn blødningsforstyrrelser som bivirkning på begge to. Jeg vurderer å rett å slett sykemelde meg istedenfor.  Jeg er uansett så tappa for krefter av jernmangel at legen min har tilbudt meg det flere ganger. Så kanskje kroppen klarer å hente seg inn før jeg setter en dose til 😔

Har legen din undersøkt om det kan være andre årsaker til blødningaforstyrrelsene dine?

Her burde det virkelig være unntak for denne fritidskarantenen om legen vurderer at man bør avvente dose 3 pga blødningsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (17 timer siden):

Fritidskarantene, men vi må på jobb. Hos de syke svake eldre som staten har fokusert på at skal beskyttes i snart 2 år… 

ja virker ikke som folk ikke får meg seg at ting ikke henger på greip. Fritidskarantene er det mest idiotiske jeg har hørt til nå. Dette er jo noe de har funnet på pga ellers havner helsepersonell i karantene hele tiden. Og ja var jo de eldre og syke vi skulle beskytte...så nei det der henger ikke på greip. Hørte på st. olavs er 1000 i karantene hver dag... sunt for sykehusene..så da måtte det vel komme fritidskarantene..hva blir det neste?? Nattkarantene?? Helge karantene så folk ikke får til å være sosiale utenfor jobb lengre??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritidskarantene har jeg vært i mesteparten av tida siden pandemien starta, så akkurat det ville ikke vært et problem. Men å gå på jobb som nærkontakt er verre. 

Glad jeg er renholder og kan styre tida mi til når det er lite folk på jobb nå. Selv om jeg er dyktig lei av å aldri har kveldsfri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest:) skrev (3 timer siden):

Har legen din undersøkt om det kan være andre årsaker til blødningaforstyrrelsene dine?

Her burde det virkelig være unntak for denne fritidskarantenen om legen vurderer at man bør avvente dose 3 pga blødningsforstyrrelser.

Jeg har vært hos gynekolog og alle prøver ser bra ut. Det er ikke noe rom for skjønn her. Enten tar jeg tredje dose ellers blir jeg sittende i husarrest uten å kunne følge opp egne barn utover våren. De vil heller ikke kunne ga besøk her hjemme. Så da er det min helse som må ofres hvis jeg ikke lar legen sykemelde meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, LivetErEnLek said:

Jeg har vært hos gynekolog og alle prøver ser bra ut. Det er ikke noe rom for skjønn her. Enten tar jeg tredje dose ellers blir jeg sittende i husarrest uten å kunne følge opp egne barn utover våren. De vil heller ikke kunne ga besøk her hjemme. Så da er det min helse som må ofres hvis jeg ikke lar legen sykemelde meg.

Jeg er klar over at det ikke er rom for skjønn NÅ. Men jeg mener at det burde være rom for det, nettopp for at de få personene som er i din eller lignende situasjon ikke skal risikere å sitte i fritidskarantene hele våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (På 27.12.2021 den 21.17):

Hei, jeg er sykepleier og jobber med svært syke, som oftest eldre mennesker. På jobb har vi nå flere sykepleiere som har husstandsmedlemmer (feks barn i skolen) som har testet positivt for covid. Men kollegaene mine må allikevel komme på jobb. Fordi de er unntatt karantene på jobb. Jeg forstår ingenting. Var det ikke de svake og syke eldre vi skulle beskytte da? Hvor er logikken i at de kan komme på jobb hos svake og syke men ikke reise på feks butikken hvor det er mest av yngre oppegående folk? 🤔🤔

Fordi ellers vil det ikke være nok folk på jobb til å utføre disse tjenestene til de eldre (eller elevene/barna i barnehage). Det er bare derfor. I en situasjon hvor smitten er mye mer utbredt enn tidligere, og hvor de svakeste er vaksinert tre ganger, må tiltakene endres. Det har blitt vurdert som verre for de eldre å ikke få tjenester de trenger enn å muligens utsettes for smitte. 
Forøvrig er ikke fritidskarantene noe nytt. Kjenner en som har vært i fritidskarantene mer eller mindre sammenhengende i minst et år, pga jobb i Sverige. Hver grensepassering utløste sju (eller ti?) dager med karantene. Og hen krysset jo grensa hver uke. Så da var det å sitte hjemme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (5 timer siden):

hva blir det neste??

Ektefeller må sove på hvert sitt rom?🤷🏼‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...