Gå til innhold

Forvirret og fortvilet over tiltaket «fritidskarantene»


Eris

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er sykepleier og jobber med svært syke, som oftest eldre mennesker. På jobb har vi nå flere sykepleiere som har husstandsmedlemmer (feks barn i skolen) som har testet positivt for covid. Men kollegaene mine må allikevel komme på jobb. Fordi de er unntatt karantene på jobb. Jeg forstår ingenting. Var det ikke de svake og syke eldre vi skulle beskytte da? Hvor er logikken i at de kan komme på jobb hos svake og syke men ikke reise på feks butikken hvor det er mest av yngre oppegående folk? 🤔🤔

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres helt vilt ut. 

Dette går faktisk faen meg ikke an. Når kommer protesten med å kollektivt nekte sånn … husarrest, ehm karantene? 

Og dette skjer altså fordi vi har for få hurtigtester?? 
https://www.nrk.no/nordland/mangler-hurtigtester_-kommunene-kan-ikke-teste-alle-skoler-og-barnehager-for-korona-1.15787154

Når skal de slutte holde oss som som gisler på grunn av rævva beredskap og planlegging? 

Endret av parmanoia
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (1 time siden):

Hei, jeg er sykepleier og jobber med svært syke, som oftest eldre mennesker. På jobb har vi nå flere sykepleiere som har husstandsmedlemmer (feks barn i skolen) som har testet positivt for covid. Men kollegaene mine må allikevel komme på jobb. Fordi de er unntatt karantene på jobb. Jeg forstår ingenting. Var det ikke de svake og syke eldre vi skulle beskytte da? Hvor er logikken i at de kan komme på jobb hos svake og syke men ikke reise på feks butikken hvor det er mest av yngre oppegående folk? 🤔🤔

Gjelder dette også de med 2 doser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (26 minutter siden):

Gjelder dette også de med 2 doser?

Ja hvert fall hos oss. Ikke alle som har tatt 3. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (12 timer siden):

Dette går faktisk faen meg ikke an. Når kommer protesten med å kollektivt nekte sånn … husarrest, ehm karantene? 

Kommer aldri til å skje i Norge. Det beviste vi i 1940, og folkesjela har ikke endret seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eris skrev (13 timer siden):

Hei, jeg er sykepleier og jobber med svært syke, som oftest eldre mennesker. På jobb har vi nå flere sykepleiere som har husstandsmedlemmer (feks barn i skolen) som har testet positivt for covid. Men kollegaene mine må allikevel komme på jobb. Fordi de er unntatt karantene på jobb. Jeg forstår ingenting. Var det ikke de svake og syke eldre vi skulle beskytte da? Hvor er logikken i at de kan komme på jobb hos svake og syke men ikke reise på feks butikken hvor det er mest av yngre oppegående folk? 🤔🤔

Er det husstandsmedlemmer som er smittet, skal de ikke stille på jobb. Slik jeg har forstått det gjelder fritidskarantene for "øvrige nærkontakter".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (14 timer siden):

Hei, jeg er sykepleier og jobber med svært syke, som oftest eldre mennesker. På jobb har vi nå flere sykepleiere som har husstandsmedlemmer (feks barn i skolen) som har testet positivt for covid. Men kollegaene mine må allikevel komme på jobb. Fordi de er unntatt karantene på jobb. Jeg forstår ingenting. Var det ikke de svake og syke eldre vi skulle beskytte da? Hvor er logikken i at de kan komme på jobb hos svake og syke men ikke reise på feks butikken hvor det er mest av yngre oppegående folk? 🤔🤔

I dette tilfellet må de også være fullvaksinerte (antar det vil si 3 doser), ha testet negativt samme dag før de kommer på jobb og bruke munnbind i arbeidstiden.

Tillater meg å tvile på at risikoen for at de da skal ta med seg smitte er noe særlig større enn for andre.

"Fritidskarantenen" er vel der for at samfunnskritisk personell som unntas smittekarantenen på jobb i andre sammenhenger skal ha samme regler som resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (6 timer siden):

Er det husstandsmedlemmer som er smittet, skal de ikke stille på jobb. Slik jeg har forstått det gjelder fritidskarantene for "øvrige nærkontakter".

Så lenge du er vaksinert og testet neg så skal en på jobb selv om de i husstanden er positive.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerende skrev (8 timer siden):

I dette tilfellet må de også være fullvaksinerte (antar det vil si 3 doser), ha testet negativt samme dag før de kommer på jobb og bruke munnbind i arbeidstiden.

Tillater meg å tvile på at risikoen for at de da skal ta med seg smitte er noe særlig større enn for andre.

"Fritidskarantenen" er vel der for at samfunnskritisk personell som unntas smittekarantenen på jobb i andre sammenhenger skal ha samme regler som resten av befolkningen.

Høres helt i orden ut spør du meg.👍

zemer skrev (3 timer siden):

Så lenge du er vaksinert og testet neg så skal en på jobb selv om de i husstanden er positive.  

Ja hvorfor ikke?Bedre å jobbe og kunne bidra når man er frisk vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollie skrev (10 timer siden):

Må man ikke være i karantene uansett når det er husstandsmedlemmer som er positive?? 

Fritidskarantene, men vi må på jobb. Hos de syke svake eldre som staten har fokusert på at skal beskyttes i snart 2 år… 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selena81 skrev (2 minutter siden):

Høres helt i orden ut spør du meg.👍

Ja hvorfor ikke?Bedre å jobbe og kunne bidra når man er frisk vel.

Saken er jo at den testen som var neg på morgenen kan være pos på kvelden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pianobar
Selena81 skrev (6 minutter siden):

Høres helt i orden ut spør du meg.👍

Ja hvorfor ikke?Bedre å jobbe og kunne bidra når man er frisk vel.

Fordi man sier at faren for smitte er så stor at man ikke ønsker disse menneskene på feks butikken. De får ikke LOV til å dra på butikken. Men de kan dra på jobb, for DA er det ikke så farlig om de smitter noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nå fortsatt det om at samfunnet skal gå rundt de neste vintermnd. så kan ikke en haug friske mennesker sitte hjemme en uke av gangen bare for å sitte hjemme(i karantenetida). I visse yrker som nå får disse bestemmelsene. Da er det bedre å teste seg jevnlig og dermed kunne være i jobb. Og kanskje droppe kafeturen med venniner den uka man har fritidskarantene. Man dør ikke av det. For tror det er der skoen trykker i det landet her, ingen skal komme å fortelle noen hva man skal gjøre(i en ukes tid).😏🙄

Er forresten ingen andre som har noe særlig til sosialt liv heller i disse tider. Å må man på butikken etter jobb så gå på butikken, tror ingen arresterer en for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selena81 skrev (3 timer siden):

Mener nå fortsatt det om at samfunnet skal gå rundt de neste vintermnd. så kan ikke en haug friske mennesker sitte hjemme en uke av gangen bare for å sitte hjemme(i karantenetida). I visse yrker som nå får disse bestemmelsene. Da er det bedre å teste seg jevnlig og dermed kunne være i jobb. Og kanskje droppe kafeturen med venniner den uka man har fritidskarantene. Man dør ikke av det. For tror det er der skoen trykker i det landet her, ingen skal komme å fortelle noen hva man skal gjøre(i en ukes tid).😏🙄

Er forresten ingen andre som har noe særlig til sosialt liv heller i disse tider. Å må man på butikken etter jobb så gå på butikken, tror ingen arresterer en for det.

"Den uka"? Det er ikke snakk om EN uke her. Sannsynligheten er stor for at mange barn i klassen blir smittet, og da vil fritidskarantenen resettes HVER gang en ny elev blir smittet. Kjempegøy når man er lærer for 30 elever. Ekstra gøy hvis man er så heldig at man er faglærer og underviser flere hundre barn i løpet av en uke. Det siste gjør min bedre halvdel. Synes dette er rimelig frekt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sydney skrev (6 timer siden):

"Den uka"? Det er ikke snakk om EN uke her. Sannsynligheten er stor for at mange barn i klassen blir smittet, og da vil fritidskarantenen resettes HVER gang en ny elev blir smittet. Kjempegøy når man er lærer for 30 elever. Ekstra gøy hvis man er så heldig at man er faglærer og underviser flere hundre barn i løpet av en uke. Det siste gjør min bedre halvdel. Synes dette er rimelig frekt. 

Denne fritidskarantenen kan for mange lærere gjelde frem til sommerferien. 

Tror ikke mange følger opp dette. Du skal på jobb, men holde deg inne og unna folk på fritiden.  Hva slags regel er det? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritidskarantenen faller bort når man har fått 3 dose, så etter februar så vil den nok bare gjelde for noen få uvaksinerte lærere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (3 minutter siden):

Fritidskarantenen faller bort når man har fått 3 dose, så etter februar så vil den nok bare gjelde for noen få uvaksinerte lærere.

Det smittes jo stadig folk med 3 doser og som har hatt Korona tidligere. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (2 minutter siden):

Det smittes jo stadig folk med 3 doser og som har hatt Korona tidligere. 

Gjør jo det, men det er lagt opp til at personer med 3 doser slipper fritidskarantene.  Hvor lurt det er er en ting, men dette har myndighetene altså bestemt. 
Ingen som har sagt at reglene skal være logisk 😂

Endret av Hatsumomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...