AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #61 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Er de bortskjemte i julaften eller på julaften?🤔 Anonymkode: f8848...15c 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #62 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Han er 6 år! Get a grip!!!! Anonymkode: f8848...15c 3
Antiviruset Skrevet 22. desember 2021 #63 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Slik har det vært til alle tide, barna er veldig opptatte av gaver og kun det. Så må foreldrene faktisk bidra da! Lære barna om hvorfor vi feirer jul? Sosialt samvær, hygge og godt mat? Alt dette virker som er borte, og det er bare mammon som regjerer. Det er ikke barna sin feil, foreldrene har hele skylden.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #64 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns det er en uting at vi voksne skal være nødt til å takke for ting vi hverken trenger eller ønsker oss. Det er en annen tid - jeg bryr meg om miljøet, ikke om å ha masse ting jeg ikke trenger, som tar opp plass, plass som må varmes opp Anonymkode: 8f336...232 ...også lurer man på hvorfor barn ikke kan å vise takknemlighet Anonymkode: 876c8...545 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #65 Skrevet 22. desember 2021 got2go skrev (2 timer siden): Nei. Barn skal lære seg å bli takknemlig over de gavene de får, selv om det kanskje ikke er det de ønsket seg. Ja, nettopp - de skal lære seg takknemlighet, og det er ikke gjort i en håndvending, eller på skarve seks år hvor tre-fire av de er brukt på å lære seg å krabbe, gå, løpe, hoppe og prate. Og de kommer til å gå i baret igjen og igjen, og da er det vår oppgave som foreldre å korrigere og veilede. Men inntil de er fullt utlærte, og evnen til å vise takknemlighet er integrert i personligheten (sånn mellom 12-18 en gang), så kan man ikke forvente upåklagelig oppførsel og 100 % takknemlighet på en så overtent dag som julaften - og hvertfall ikke av en 6-åringen. Men man kan korrigere de uhensiktsmessige reaksjonene som kommer, og da er læringen i gang. Generelt har mange her veldig høye - og helt urealistiske - forventninger til 6-åringer og deres evne til impulskontroll, empati og mentalisering. Jeg mistenker at flertallet av disse ikke har egne barn, ser f. eks at det er mange tanter her, og da er det jo lett å ha sterke meninger om andres barn oppførsel all den tid man mangler kunnskap om barns utvikling. Anonymkode: 4e8f7...c59 11
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #66 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, nettopp - de skal lære seg takknemlighet, og det er ikke gjort i en håndvending, eller på skarve seks år hvor tre-fire av de er brukt på å lære seg å krabbe, gå, løpe, hoppe og prate. Og de kommer til å gå i baret igjen og igjen, og da er det vår oppgave som foreldre å korrigere og veilede. Men inntil de er fullt utlærte, og evnen til å vise takknemlighet er integrert i personligheten (sånn mellom 12-18 en gang), så kan man ikke forvente upåklagelig oppførsel og 100 % takknemlighet på en så overtent dag som julaften - og hvertfall ikke av en 6-åringen. Men man kan korrigere de uhensiktsmessige reaksjonene som kommer, og da er læringen i gang. Generelt har mange her veldig høye - og helt urealistiske - forventninger til 6-åringer og deres evne til impulskontroll, empati og mentalisering. Jeg mistenker at flertallet av disse ikke har egne barn, ser f. eks at det er mange tanter her, og da er det jo lett å ha sterke meninger om andres barn oppførsel all den tid man mangler kunnskap om barns utvikling. Anonymkode: 4e8f7...c59 Enig. Dette var veldig fornuftig Anonymkode: 1ed3d...b39 1
got2go Skrevet 22. desember 2021 #67 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, nettopp - de skal lære seg takknemlighet, og det er ikke gjort i en håndvending, eller på skarve seks år hvor tre-fire av de er brukt på å lære seg å krabbe, gå, løpe, hoppe og prate. Og de kommer til å gå i baret igjen og igjen, og da er det vår oppgave som foreldre å korrigere og veilede. Men inntil de er fullt utlærte, og evnen til å vise takknemlighet er integrert i personligheten (sånn mellom 12-18 en gang), så kan man ikke forvente upåklagelig oppførsel og 100 % takknemlighet på en så overtent dag som julaften - og hvertfall ikke av en 6-åringen. Men man kan korrigere de uhensiktsmessige reaksjonene som kommer, og da er læringen i gang. Generelt har mange her veldig høye - og helt urealistiske - forventninger til 6-åringer og deres evne til impulskontroll, empati og mentalisering. Jeg mistenker at flertallet av disse ikke har egne barn, ser f. eks at det er mange tanter her, og da er det jo lett å ha sterke meninger om andres barn oppførsel all den tid man mangler kunnskap om barns utvikling. Anonymkode: 4e8f7...c59 Tror ikke det er det folk reagerer på, men mer på de foreldrene som lar ungene holde på, og ikke korrigerer dem og lærer dem folkeskikk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #68 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Han er 6 år! Get a grip!!!! Anonymkode: f8848...15c Ingen barn på 6 -12 år ønsker seg klær til julegave. Anonymkode: 17f0f...d32 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #69 Skrevet 22. desember 2021 got2go skrev (7 minutter siden): Tror ikke det er det folk reagerer på, men mer på de foreldrene som lar ungene holde på, og ikke korrigerer dem og lærer dem folkeskikk. Men da får en være irritert på foreldrene da. Og ikke ungen. Anonymkode: 1ed3d...b39 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #70 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen barn på 6 -12 år ønsker seg klær til julegave. Anonymkode: 17f0f...d32 Nettopp?! Hvorfor sitter du meg? Anonymkode: f8848...15c
Mammamia2014 Skrevet 22. desember 2021 #71 Skrevet 22. desember 2021 Bruker man virkelig ordet bortskjemt i 2021? 😳😳 Synes det ordet burde blitt begravet tidlig 2000 tallet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #72 Skrevet 22. desember 2021 got2go skrev (41 minutter siden): Tror ikke det er det folk reagerer på, men mer på de foreldrene som lar ungene holde på, og ikke korrigerer dem og lærer dem folkeskikk. Ja, og det er jo mer berettiget - men det er ikke problemstillingen i HI eller ikke mange av de andre innleggene, TS er spesifikt skuffet over sin 6 år gamle nevø som er mer opptatt av gavene enn å spille spill og å leke med leire (?). Da tenker jeg at TS har lite kunnskap om barn og barns utvikling, som i sin tur fører til helt urealistiske forventninger til et lite barn på julaften. Anonymkode: 4e8f7...c59 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #73 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da holder en skuffelsen inni seg, fremfor å vise skuffelsen, være irritert, lage dårlig stemning etc over at en har fått en presang. Utakknemlighet viser bare dårlig barneoppdragelse. Anonymkode: 8943d...007 Har du barn selv? for det virker nemmelig ikke sånn Anonymkode: 06dc1...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #74 Skrevet 22. desember 2021 Mammamia2014 skrev (1 time siden): Bruker man virkelig ordet bortskjemt i 2021? 😳😳 Synes det ordet burde blitt begravet tidlig 2000 tallet. Hvorfor i all verden syns du det? Et bortskjemt barn er et bortskjemt barn, ærlig galt. Anonymkode: 77cad...64f
Mammamia2014 Skrevet 22. desember 2021 #75 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor i all verden syns du det? Et bortskjemt barn er et bortskjemt barn, ærlig galt. Anonymkode: 77cad...64f Fordi det ordet ble brukt helt horribelt før (tidlig 2000) Man skulle ikke ta opp barn som gråt litt- da ble det bortskjemt. Barn ble bortskjemt av for mye skryt og oppmerksomhet ( les: ble sett) Barn som maste seg til å bli hørt - var bortskjemte. jeg har barn født tidlig 2000 og de holdningene jeg møtte hos andre er skremmende sett i lys av hvordan syn på barn er nå. minste barnet mitt er født 2014- i ei tid som er mye mer opplyst om barns behov for å bli sett. Barn er født med egen personlighet og vi foreldre skal rettlede dem - læring gjør de helt selv. Gir vi dem kjærlighet, oppmerksomhet, klare regler vil de stort sett utvikle en god selvfølelse. Med god selvfølelse kommer evnen til å føle empati, takknemlighet og omsorg for seg selv og andre. vi trenger ikke bruke det utdaterte ordet bortskjemt. Æsj. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #76 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er en uting at vi voksne skal være nødt til å takke for ting vi hverken trenger eller ønsker oss. Det er en annen tid - jeg bryr meg om miljøet, ikke om å ha masse ting jeg ikke trenger, som tar opp plass, plass som må varmes opp Anonymkode: 8f336...232 Ikke rart dagens barn ikke vet at man sjal takke for gaven når det finnes voksne med slike holdninger som du har! Om du ikke liker gaven, synd for deg, men normal høflighet er å takke likevel! Gaver du ikke liker kan du enten gi videre eller selge! Anonymkode: f77a9...70a 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #77 Skrevet 23. desember 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Dette har ikke noe med bortskjemt het å gjøre, det er helt naturlig for en 6 åring å bry seg om gavene, og så klart er det kjedelig for en 6 åring å få klær, det er det jo for folk i alle aldre så sant man ikke har ønsket seg det. Frem til ca 18-20 er det gavene som teller. Etter det er det maten (så sant an liker julemat da) Anonymkode: b7533...605 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2021 #78 Skrevet 23. desember 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: En kan ikke alltid få det en vil ha, det er helt greit å kjøpe ting et barn trenger også.. Det er jo ikke gaver til barnet, men til foreldrene... Anonymkode: b7533...605
Fru Uperfekt Skrevet 23. desember 2021 #79 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Mine og elsker gavene og snakker om de hver dag, vi åpner 25 og de gleder seg sånn til å stå opp tidelig og starte. Klær er helt greit for mine å få, så der bør vel hans foreldre få han regulert litt 1
Fru Uperfekt Skrevet 23. desember 2021 #80 Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): De er bortskjemte bare hvis foreldre tillater det. Kjøp ÉN gave og ferdig med saken. Anonymkode: 973bf...ddf Du vet de ofte får fra flere enn mor og far?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå