AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #21 Skrevet 22. desember 2021 Når en er 6 år så er det lov å snakke om gaver, drømme om gaver og tenke på gaver. Det er selvfølgelig lov å bli skuffet over myke pakker også, når en er barn. Så ja, barn må få lov til å ha fokus på gavene til jul. Det går over med alderen. Anonymkode: aa8e8...7fc 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #22 Skrevet 22. desember 2021 Leit at du lar alt handle om nevø og la ham ødelegge jula for deg, t.o.m. på forhånd. Du gir ham altfor mye makt. Det er ikke han som verken skal lage magisk julestemning og førjulstid for alle eller har makt til å ødelegge den. Bare å overse, og være takknemlig for egne gaver, egen stemning, egne forventninger til hva du selv skal gjøre og hvordan du skal ha det. Hvis du vil spille kort og leke med leire på julaften, så få med deg noen andre som liker slikt. Anonymkode: f2eb1...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #23 Skrevet 22. desember 2021 La nå barn være barn! Gaver er gøy! Tro meg, om man holder på tradisjoner gjennom jula så vil de som større igjen sette mest pris på de. Men når man er 6 år og hele verden kan ligge innpakket under et juletre - det er jo helt magisk! Handler ikke så mye om å være bortskjemt tror jeg. Like moro om det er 2 gaver eller 15. De er for små til å sammenlikne seg med andre enda, heldigvis. Bare å nyte det til de begynner å sammenlikne antall gaver og enda verre prisen på gavene når de når tenårene osv. Da er det galskapen begynner. Anonymkode: 5b6ec...38b 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #24 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Det er deres feil, ingen andres. Takk dere selv. Anonymkode: 99d93...b26 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #25 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver hva med dere? Anonymkode: 9a4fb...fe4 Jeg skulle ønske jeg hadde den barnslige gleden og gledet meg til gavene på samme måte som en 6 åring. En 6 åring trenger ikke være glad for klær. Klær får han jo når han trenger det og er egentlig en gave til foreldrene ikke til barnet Anonymkode: 1ed3d...b39 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #26 Skrevet 22. desember 2021 Jeg syns vi skal slutte å gi gaver til barn, og heller gi til de voksne istedenfor. Unger har ingenting de trenger. Anonymkode: bd2f7...b9e 1
sommermor Skrevet 22. desember 2021 #27 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): La nå barn være barn! Gaver er gøy! Tro meg, om man holder på tradisjoner gjennom jula så vil de som større igjen sette mest pris på de. Men når man er 6 år og hele verden kan ligge innpakket under et juletre - det er jo helt magisk! Handler ikke så mye om å være bortskjemt tror jeg. Like moro om det er 2 gaver eller 15. De er for små til å sammenlikne seg med andre enda, heldigvis. Bare å nyte det til de begynner å sammenlikne antall gaver og enda verre prisen på gavene når de når tenårene osv. Da er det galskapen begynner. Anonymkode: 5b6ec...38b Barn snakker nok om hva de fikk til jul i barnehagen på nyåret tenker jeg. Og barn snakker iallefall om det på barneskolen. Så små barn kan dessverre føle seg utenfor angående julegaver tidlig.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #28 Skrevet 22. desember 2021 Det ene utelukker vel ikke det andre? En 6-åring kan fint like å spille spill, og samtidig være ellevill og spent på gaver. Ikke gi opp. Dere må bare finne morsomme brettspill. Jeg skjønner godt at ungen ikke liker å fåklær. Det gjør ikke ungene mine å. Da er det mer spennende med Lego, slim og spill. Men de må jo takke fint for den nystrikkede genseren. Som er laget med kjærlighet for å holde dem varm. Anonymkode: 47943...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #29 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er bortskjemte bare hvis foreldre tillater det. Kjøp ÉN gave og ferdig med saken. Anonymkode: 973bf...ddf Uenig. Jeg har kjøpt én gave. Hva gjør dere med haugen av gaver som dere får fra familien da? Gir dem videre til andre og håper at familien ikke merker noe når de er på besøk og spør barnet om de likte gaven? Har prøvd å få besteforeldre, tanter, onkler osv til å bremse ned, men de hører ikke på meg. Anonymkode: d7c01...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #30 Skrevet 22. desember 2021 Har en femåring som får alt for mange gaver. Jeg minner henne på at man ikke viser utakknemlighet når man får gaver, men det er ikke enkelt gitt. Klær er "kjedelig" Anonymkode: d7c01...5d2
Gjest Era Vulgaris Skrevet 22. desember 2021 #31 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): fyfaen, hadde blitt så irritert av sånn oppførsel. Hva sier egentlig foreldrene til sånne små monstre? Anonymkode: 6443e...224 Det er vel kun foreldrenes skyld at barnet oppfører seg sånn. Takknemlighet må læres.
solmåneogstjerner Skrevet 22. desember 2021 #32 Skrevet 22. desember 2021 Dette minte meg om en jul da jeg var barn. Var rundt 6-7-8 år. Jeg var nesten sikker på at jeg skulle få en bestemt ting jeg ønsket meg av besteforeldrene mine. Og når pakken lå under juletreet så fikk jeg det bekreftet, helt riktig form og størrelse. Jeg gledet meg gjennom hele middagen og hadde vanskelig for å vente. Så når det endelig var klart for å åpne så drar jeg selvsagt av papiret med full iver, bare for å finne noe som var noe helt annet. Noe som både var helt uinteressant og 'barnslig'. Var jo godt oppdratt og klarte å stotre frem et 'tusen takk', men klarte ikke å stoppe tårene selv så mye jeg prøvde. Ville jo ikke skuffe besteforeldrene mine heller... sånn er det å være barn, uansett oppdragelse. 4
Lou Salome Skrevet 22. desember 2021 #33 Skrevet 22. desember 2021 Du får ta en alvorsprat med ham da. Fortelle ham at for deg fremstår han bortskjemt, at han må skjerpe seg og late som han blir like glad for klær som for de andre spennende tingene (gi ham realistiske forventninger), fortelle at du lengter etter å spille spill og leke, og at du blir skuffet fordi han ikke virke lengte like mye etter det som deg. At du syns det er leit, at han ødelegger julestemningen din på denne måte. Så kan du se om det blir noen "bedring"? Eller om det er du som er tante Pose og ikke blir bedt neste år... Jeg syns det er naturlig at mye handler om gaver når man er 6 år. Du må lage litt magi selv, holde huskonsert, lage bål i hagen og drikke gløgg der, ta noen med i kirken, -spille spill med søsken. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #34 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): La nå barn være barn! Gaver er gøy! Tro meg, om man holder på tradisjoner gjennom jula så vil de som større igjen sette mest pris på de. Men når man er 6 år og hele verden kan ligge innpakket under et juletre - det er jo helt magisk! Handler ikke så mye om å være bortskjemt tror jeg. Like moro om det er 2 gaver eller 15. De er for små til å sammenlikne seg med andre enda, heldigvis. Bare å nyte det til de begynner å sammenlikne antall gaver og enda verre prisen på gavene når de når tenårene osv. Da er det galskapen begynner. Anonymkode: 5b6ec...38b Det trodde jeg også, men tro meg, femåringen vet godt at hun f.eks er den eneste som bor i én etasje. Og hun nekter å gå med arve-ski i barnehagen (litt utdaterte, men ikke treski) 🤭. Men hun vet heldigvis ikke hva gavene koster da. 🙂 Anonymkode: d7c01...5d2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #35 Skrevet 22. desember 2021 Syntes ikke det hørtes så ille ut, det er en 6-åring, de kan ikke akkurat gå å kjøpe seg ting de vil ha resten av året, så hva forventer du når det er den ene tiden i året de kan få noe nytt? Og hvem er de kjipe som fortsatt kjøper klær/håndklær til barn?! Ikke bare er den en klisje at ingen liker myke pakker.. men man skal liksom kjøpe noe TIL en person. Barn bryr seg ikke om hva de har på seg, eller hva slags håndkle som tørker dem… så den gaven er jo da til foreldrene. Å kjøpe noe du vet en person ikke ønsker seg og så bli sur for at de ikke er ekstatiske er jo å forvente litt mye uansett. Anonymkode: 1df95...37d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #36 Skrevet 22. desember 2021 Du bør mer jobbe på å endre egen toleransegrense enn å kreve endring av et barns reaksjon som er helt vanlig for alderen. Jobb med deg selv hvorfor alt det barnet gjør irriterer deg. Man begynner med seg selv først før man krever endring hos andre. Anonymkode: 1228e...495 1
Snabeltann Skrevet 22. desember 2021 #37 Skrevet 22. desember 2021 bondevett skrev (5 timer siden): Ååå de årene går så fort!! Plutselig er de store og blir ikke helt elleville rundt gaver lengre (vi er på stadiet de de ønsker seg Vipps 😆🤣). Ta vare på de årene der barna blir helt fra seg av spenning rundt pakker, plutselig er de over! Det er snakk om så kort tid 😭 elsker forventningsfulle barn med stjerner i øynene når de ser gavene under treet! ❤️❤️❤️ Tenk å ha den følelsen selv da! For en gave! Du skrev akkurat det jeg tenkte på!
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #38 Skrevet 22. desember 2021 Sånn går det når dagens barn får alt de peker på av foreldrene. Anonymkode: 0b5e7...019
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #39 Skrevet 22. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn går det når dagens barn får alt de peker på av foreldrene. Anonymkode: 0b5e7...019 Barn har til alle tider ikke klart å skjule skuffelsen over gaver når de forventer. Jeg er snart 50 år, mine foreldre var var ressurssterke med at begge jobbet fulltid og er oppvokst på bygda, riktignok hvor 80 % pendlet minst 30 min en vei. Jeg fikk masse julegaver, men aldri alt på listen. Det var mange av mine venner som fikk mye mer og dyrere enn meg, så det å si at dagens barn får alt de peker på stemmer ikke. Mange fler foreldre har bedre råd og vil gjerne kompensere for dårlig økonomi i egen barndom. Mine barn får masse dyre gaver, men ikke fra meg, de er vant til å skrive laange ønskelister fra den ene siden av familien, men kun litt fra den andre og oss. Det har nok dempet litt på det, men hadde det plutselig blitt slutt på masse dyre gaver og ikke noe på ønskelisten så hadde selv tenåringene blitt skuffet. Ting blir en vane. Vi har brukt mye tid på hvordan ungene skal møte forventninger, for vi vet det er vanskelig. Hva unger forventer om ting vet man ikke før man har spurt. Har gått i fella mange ganger med barna hvor deres forventninger på ting er helt motsatt av vår, men det med kommunikasjon gjelder også for voksne, bare at mange voksne er bedre på å skjule skuffelse etter dårlig kommunikasjon. Anonymkode: 1228e...495 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2021 #40 Skrevet 22. desember 2021 Hak er 6 år!! Det er mye forventninger og spenning knyter til julaften , om du dømmer barn utfra en dag så bør du gå litt i deg selv Anonymkode: f4be6...3e9 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå