Gå til innhold

Bortskjemte barn i julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om et barn er bortskjemt så er det foreldrenes eller andre voksnes skyld.

Anonymkode: 10ea3...59d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Savner virkelig da min nevø var 3-4 år og gledet seg mest til å spille med familien rundt bordet med leire, kort og slikt i jul, men nå handler det seg bare om julegavene :( han er 6 år nå, ikke noe nevning om spill men bare snakk om julegavene og at han gleder seg bare til gavene. Han har blitt litt bortskjemt med så mye gaver, og blir sur når han får klær osv i julegave. 
Ja barn er barn men syntes er så leit at det bare skal handle om gaver :( hva med dere?

Anonymkode: 9a4fb...fe4

Han er 6 år, kjære venne, så klart gavene er det mest spennende da. synes ikke han er bortskjemt.

Da skulle du sett en bekjent av meg på snart 17 år, som bare forlanger gant, dyre spill, penger og gavekort, får ungdommen ikke det er ungdommen sur hele kvelden og er på rommet sitt

Anonymkode: 06dc1...e6d

• Liker 1
Skrevet

ikke kjære venne ,men vene

Anonymkode: 06dc1...e6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når en er 6 år så er det lov å snakke om gaver, drømme om gaver og tenke på gaver. Det er selvfølgelig lov å bli skuffet over myke pakker også, når en er barn. Så ja, barn må få lov til å ha fokus på gavene til jul. 
Det går over med alderen. 

Anonymkode: aa8e8...7fc

Nei. 

Barn skal lære seg å bli takknemlig over de gavene de får, selv om det kanskje ikke er det de ønsket seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mening er at det er få ting som er mer ekkelt og lite sjarmerende og helt ærlig veldig ufordrdragelig enn barn som blir tydelig skuffet av myke presanger. Jeg har opplevd en jul der jeg så dette, hvor bestemor tydelig og heldigvis ga klar beskjed om at viss barnet viste den type surmuling ble alle presanger inndratt til barnet reiste hjem. Hun ville ikke ha noe frekke utakknemlige småunger i sitt hjem. 👏 heia bestemor i denne situsjonen! En kan ikke alltid få det en vil ha, det er helt greit å kjøpe ting et barn trenger også..

Anonymkode: 110d5...94f

Kopierer like gjerne et innlegg i en annen tråd.  Bortskjemte barn er kanskje bortimot det verste som finnes på en julaften.

Anonymkode: 8943d...007

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kopierer like gjerne et innlegg i en annen tråd.  Bortskjemte barn er kanskje bortimot det verste som finnes på en julaften.

Det er BARN! Det er forskjell på en tenåring som sutrer over en ny jakke og en seksåring som gleder seg masse til gaver i julen fremfor å spille spill med tante. Herlighet 

Anonymkode: 1ed3d...b39

• Liker 5
Skrevet

Man får de barna man fortjener.

Anonymkode: 9b459...22a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er BARN! Det er forskjell på en tenåring som sutrer over en ny jakke og en seksåring som gleder seg masse til gaver i julen fremfor å spille spill med tante. Herlighet 

Å være utakknemlig for gaver en får om det så er tenåring eller BARN spiller ingen rolle, det er like ille. Å klage på myke pakker er helt hinsides ufordrdragelig å høre på. Dårlig oppdragelse kalles det!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å være utakknemlig for gaver en får om det så er tenåring eller BARN spiller ingen rolle, det er like ille. Å klage på myke pakker er helt hinsides ufordrdragelig å høre på. Dårlig oppdragelse kalles det!

Å klage er ikke lov. Men det er lov å bli skuffet. Så mange ufordragelige voksne altså.. 

• Liker 3
Skrevet

Må det enten dreie seg om spill eller gaver? Det er lov å ikke like spill.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å klage er ikke lov. Men det er lov å bli skuffet. Så mange ufordragelige voksne altså.. 

Da holder en skuffelsen inni seg, fremfor å vise skuffelsen, være irritert, lage dårlig stemning etc over at en har fått en presang. Utakknemlighet viser bare dårlig barneoppdragelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da holder en skuffelsen inni seg, fremfor å vise skuffelsen, være irritert, lage dårlig stemning etc over at en har fått en presang. Utakknemlighet viser bare dårlig barneoppdragelse.

Anonymkode: 8943d...

Du stiller veldig høye krav til veldig små barn. Det er lov å være skuffet og da forteller foreldrene at det er viktig å si takk for alle gaver en får. Alt her i livet skal læres. Også det å være takknemmelig for ting en egentlig ikke ønsket seg. 

du høres ut som en utrolig ufordragelig voksen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du stiller veldig høye krav til veldig små barn. Det er lov å være skuffet og da forteller foreldrene at det er viktig å si takk for alle gaver en får. Alt her i livet skal læres. Også det å være takknemmelig for ting en egentlig ikke ønsket seg. 

du høres ut som en utrolig ufordragelig voksen. 

Det er helt normal folkeskikk å ikke sutre og være utakknemlig for myke pakker eller pakker og presanger i det store og hele, det er ikke "veldig høye krav" men helt normal folkeskikk. Du må mene hva du vil om meg slik du har vist hvilken måte du oppdrar barna dine på, og det kan jeg mene noe om. Igjen, heia bestemoren i mitt eksempel, bra måte å vise barn at utakknemlighet har og får konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet
got2go skrev (1 time siden):

Nei. 

Barn skal lære seg å bli takknemlig over de gavene de får, selv om det kanskje ikke er det de ønsket seg.

Takknemlighet er et fremmed begrep for veldig mange barn i dag. Jeg jobber i barnehage, og de gangene ungene får f.eks en is, så er det kanskje 2 av 20 som sier takk, mens resten forlanger en is til når de har slukt den første. Og de spør ikke, de forlanger. Jeg tror mange foreldre har en jobb å gjøre når det kommer til takknemlighet, og ikke minst, at barn i dag får alt for mye hele tiden.

Anonymkode: 876c8...545

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er helt normal folkeskikk å ikke sutre og være utakknemlig for myke pakker eller pakker og presanger i det store og hele, det er ikke "veldig høye krav" men helt normal folkeskikk. Du må mene hva du vil om meg slik du har vist hvilken måte du oppdrar barna dine på, og det kan jeg mene noe om. Igjen, heia bestemoren i mitt eksempel, bra måte å vise barn at utakknemlighet har og får konsekvenser.

Men tror du barn er født med folkeskikk? Dette er noe som må læres og terpes på. Jeez. Små barn lærer jo nettopp dette igjennom å få presanger og få beskjed om å si takk. Men å kreve at barna klarer å gjennomføre dette i sine første leveår uten at du som voksen ikke skal se et spor av skuffelse er for mye forlangt. 

• Liker 3
Skrevet

Selv jeg på 33år syns det er dritkjedelig å få klær i julegaver, spesielt når det ikke er noe spesifikt jeg har ønsket meg!😅

Anonymkode: f77a9...70a

• Liker 2
Skrevet

Enig. Min nevø på 13 år er det umulig å kjøpe noe til. Han har alt. Fikk ps5 for 2 måneder siden av foreldrene. Lurer på hva de kjøper i julegave til han 😒

Anonymkode: 8ab59...1d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Min nevø på 13 år er det umulig å kjøpe noe til. Han har alt. Fikk ps5 for 2 måneder siden av foreldrene. Lurer på hva de kjøper i julegave til han 😒

Anonymkode: 8ab59...1d2

Kinogavekort med popcorn meny?

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var seks år gledet jeg meg også mest til gavene. Og myke pakker var kjedelig. Slik er det vel for mange barn. Som ungdom/voksen har jeg gledet meg mest til maten, stemningen og være sammen med familien og jeg ser min barndoms julaftner i et "nytt lys" og det er ikke gavene jeg minnes da. ☺️ mine barn gleder seg nok også veldig mye til pakkene, og det tillater jeg absolutt. Det er klart det er spennende! Og jeg skjønner også at gutten min på 7 ikke synes det er like stas med klær som leker. Jeg lærer dem at de skal takke for alt de får, men så er det også viktig å huske at mange barn er veldig ærlig i sine reaksjoner. Det handler om utvikling her også. Vi voksne takker og smiler over de gusjegrønne putene vi får av tante Olga til jul, selv om vi innvendig tenker at de aldri i verden skal være fremme i huset. Jo eldre barnet er, jo mer kan man forvente at de viser takknemlighet. 

Anonymkode: 84021...b34

Jeg syns det er en uting at vi voksne skal være nødt til å takke for ting vi hverken trenger eller ønsker oss. Det er en annen tid - jeg bryr meg om miljøet,  ikke om å ha masse ting jeg ikke trenger, som tar opp plass, plass som må varmes opp

Anonymkode: 8f336...232

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ikke spesielt unormalt for en 6 åring. 

Anonymkode: 48c02...e81

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...