Gå til innhold

flere KG-brukere i samme hus?


StinkySocks

Anbefalte innlegg

Anglofil skrev (3 timer siden):

Ja, de involverte fikk beklagelse. Denne ble gitt av Forumansvarlig.

Anglofil (teamleder)

Er det ikke rart at to av de dette gikk utover, ikke har fått denne beklagelsen?   Jeg syntes denne saken var skikkelig opprørende, særlig fordi det satt så utrolig langt inn for forumledelseno/admin/hvemvethvem å innrømme at dette var skikkelig ugreit - og ulovlig. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Sommeren2021 said:

Jeg burde legge til at du kan få MAC-addressen fra internettleverandøren om du har IP-adressen. På den måten kan f.eks. rettsvesnet finne ut hvem som er den reelle brukeren.

Du har en del påstander om MAC-adresser som ikke er sanne, jeg anbefaler å lese seg opp før du deler mer av denne informasjonen.

En MAC-adresse vil ikke identifisere hvem som er reell bruker, og er ikke noe ISP-en nødvendigvis har. Eksempelvis har ikke min leverandør det, da jeg har en egen ruter, og ikke bruker den som "fulgte med". Dermed har ISP-en overhodet ingen teknisk mulighet til å vite hvilke MAC-adresser som er på mitt interne nett, men kan kun se MAC-adressen som min ruter bruker for å sende trafikken videre til neste gateway(ruter).

Dette er ingenting unikt, selv om jeg nok har over snittet avansert nettverk hjemme, så er det helt vanlig å kjøpe egne rutere.

Endret av Jaybird
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Oj, her har det skjedd mye i løpet av helga. Anglofil har forklart hvordan vi nå gjør dette sammenlignet med tidligere, så jeg konsentrerer meg om det dere spør om etter hvert, dette med beklagelse.

Det Anglofil nok husker, er saken der det det feilaktig ble oppgitt epostadresser til noen andre (DN-saken det har blitt linket til). Dette ble umiddelbart oppdaget, beklagelse ble sendt til alle involverte (3) på epost, og saken gikk videre til vår GDPR-avdeling. Det er i den saken det ble sendt direkte epost, før det ble en gjennomgang og intern opprydning.

I saken dere hovesaklig snakker om i denne tråden, skrev jeg i starten frem og tilbake med noen av de involverte som mente de var feilaktig utestengt, og saken ble undersøkt. Deretter ble også dette en sak for GDPR-avdelingen, i tillegg til at vi besluttet å endre våre rutiner slik at vi ikke skulle risikere at noe slikt kunne skje igjen.

Jeg ble fortalt at GDPR-avdelingen skulle være i kontakt med alle som hadde tatt kontakt og sende dem informasjon om situasjonen og en beklagelse. Jeg eller moderatorteamet skulle ikke lenger være involvert ettersom det var blitt en GDPR-sak. Derfor har jeg hele tiden vært sikker på at dette ble gjort, ettersom GDPR-avdelingen skulle ta kommunikasjonen direkte med alle parter. Det er ganske lenge siden nå, så jeg husker ikke nøyaktig hvordan dette foregikk, men jeg ble bedt om å trekke meg ut av saken og at det var GDPR-avdelingen som skulle ta seg av det.

Hvis det viser seg å ikke stemme, må jeg rett og slett ta en dobbeltbeklagelse her. Hvis de ikke har sendt ut annet enn informasjon og ikke en direkte beklagelse, beklager jeg det på deres vegne.

I tillegg: På vegne av Kvinneguiden beklager jeg (altfor lenge på etterskudd) at våre rutiner ikke har vært gode nok tidligere og at det har skjedd ting som ikke skulle skje med våre brukere, samt at flere har følt seg urettferdig behandlet.

Vi har som nevnt helt andre rutiner i dag. 

Ønsker alle en riktig god jul!

Forumansvarlig

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (2 timer siden):

Hvis det viser seg å ikke stemme, må jeg rett og slett ta en dobbeltbeklagelse her. Hvis de ikke har sendt ut annet enn informasjon og ikke en direkte beklagelse, beklager jeg det på deres vegne.

I tillegg: På vegne av Kvinneguiden beklager jeg (altfor lenge på etterskudd) at våre rutiner ikke har vært gode nok tidligere og at det har skjedd ting som ikke skulle skje med våre brukere, samt at flere har følt seg urettferdig behandlet.

Etter at jeg fikk tilsendt informasjon de hadde på meg, har jeg ikke hatt noe mer kommunikasjon. Så nei, ingen beklagelse sendt. Eller forklaring. 

Rutiner er en ting, måten man ble behandlet på via mail, da man kom å var forvirret og fortvilt over å ha blitt feilaktig utestengt er en helt annen. Og jeg håper dere har tatt en gjennomgang av dette også. 

Som jeg sa til de andre som hadde blitt utestengt, hadde dere vært litt mottakelig for å høre etter, hadde jeg vært villig til å identifisere meg, så dere eventuelt kunne sammenlignet det med de andre som satt på email med dere. Men det var ingen villighet til å høre etter. Vi var skyldige, og det var alt dere brydde dere om. Selv etter at dere innså feilen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SlemUlv skrev (12 minutter siden):

Etter at jeg fikk tilsendt informasjon de hadde på meg, har jeg ikke hatt noe mer kommunikasjon. Så nei, ingen beklagelse sendt. Eller forklaring. 

Rutiner er en ting, måten man ble behandlet på via mail, da man kom å var forvirret og fortvilt over å ha blitt feilaktig utestengt er en helt annen. Og jeg håper dere har tatt en gjennomgang av dette også. 

Som jeg sa til de andre som hadde blitt utestengt, hadde dere vært litt mottakelig for å høre etter, hadde jeg vært villig til å identifisere meg, så dere eventuelt kunne sammenlignet det med de andre som satt på email med dere. Men det var ingen villighet til å høre etter. Vi var skyldige, og det var alt dere brydde dere om. Selv etter at dere innså feilen. 

Veldig trist at du opplevde det sånn, sånn skal det rett og slett ikke være. Vi har tatt en gjennomgang av alle ledd i rutinene våre slik at ikke noe av dette skal skje igjen, inkludert kommunikasjon. 

Rart du ikke fikk mer fra dem, jeg hørte ikke noe mer etter at de skulle overta saken.

Vi håper og tror at ting er annerledes nå.

Forumansvarlig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 18.12.2021 den 18.08):

Jeg kan bekrefte opplysningene til @SlemUlv - jeg husker godt denne saken, som var temmelig opprørende og oppsiktsvekkende. Det var flere tråder om det her på Ris og ros.

Mods mente de hadde et idiotsikkert system for å finne ut hvilke brukere som tilhørte samme person - det hadde de IKKE. Dermed ble helt random personer som ikke hadde noe med hverandre å gjøre og ikke kjente hverandre beskyldt for å være samme person og for å diskutere med seg selv - og følgelig utestengt samtidig. De ble snedig nok også nektet å få opplysninger om hvilke andre brukere de angivelig hadde, fordi dette ville være brudd på personvernet, som @SlemUlv skriver. Så vidt jeg husker fikk noen utestengte brukere vite om hverandre og kontakt takket være tråder på Ris og ros, men først etter lange, urettmessige utestengelser.

KG har ikke gitt klare svar på om praksisen med å utestenge på samme grunnlag fremdeles foregår. Men det er også et problem i mange underforum at troll og/eller stalkere lager seg stadig nye brukere etter utestengelse, så jeg skjønner i og for seg behovet fra KGs side for å finne en måte å håndtere det på.

Den framgangsmåten de brukte i saken som rammet @SlemUlv var imidlertid IKKE den riktige, og det satt svært langt inne for KG å innse og innrømme akkurat det.

Den feilen fikk vel også Egmont til å innse at GDPR-praksisen deres var helt feil, slik at de måtte endre masse. Ble stor sak hos Datatilsynet.

Endret av Wade
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (På 20.12.2021 den 13.26):

Veldig trist at du opplevde det sånn, sånn skal det rett og slett ikke være. Vi har tatt en gjennomgang av alle ledd i rutinene våre slik at ikke noe av dette skal skje igjen, inkludert kommunikasjon. 

Rart du ikke fikk mer fra dem, jeg hørte ikke noe mer etter at de skulle overta saken.

Vi håper og tror at ting er annerledes nå.

Forumansvarlig

Eh nei. Dere SKAL gjøre ting annerledes nå. Tro kan du gjøre i kjerka. Ærlig talt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (6 minutter siden):

Eh nei. Dere SKAL gjøre ting annerledes nå. Tro kan du gjøre i kjerka. Ærlig talt. 

Lite religiøs her, så beklager upresis formulering. Du har rett. Vi vet at ting er annerledes nå. Og det skal de forbli.

Forumansvarlig

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Forumansvarlig skrev (På 20.12.2021 den 10.10):

Hei

Oj, her har det skjedd mye i løpet av helga. Anglofil har forklart hvordan vi nå gjør dette sammenlignet med tidligere, så jeg konsentrerer meg om det dere spør om etter hvert, dette med beklagelse.

Det Anglofil nok husker, er saken der det det feilaktig ble oppgitt epostadresser til noen andre (DN-saken det har blitt linket til). Dette ble umiddelbart oppdaget, beklagelse ble sendt til alle involverte (3) på epost, og saken gikk videre til vår GDPR-avdeling. Det er i den saken det ble sendt direkte epost, før det ble en gjennomgang og intern opprydning.

I saken dere hovesaklig snakker om i denne tråden, skrev jeg i starten frem og tilbake med noen av de involverte som mente de var feilaktig utestengt, og saken ble undersøkt. Deretter ble også dette en sak for GDPR-avdelingen, i tillegg til at vi besluttet å endre våre rutiner slik at vi ikke skulle risikere at noe slikt kunne skje igjen.

Jeg ble fortalt at GDPR-avdelingen skulle være i kontakt med alle som hadde tatt kontakt og sende dem informasjon om situasjonen og en beklagelse. Jeg eller moderatorteamet skulle ikke lenger være involvert ettersom det var blitt en GDPR-sak. Derfor har jeg hele tiden vært sikker på at dette ble gjort, ettersom GDPR-avdelingen skulle ta kommunikasjonen direkte med alle parter. Det er ganske lenge siden nå, så jeg husker ikke nøyaktig hvordan dette foregikk, men jeg ble bedt om å trekke meg ut av saken og at det var GDPR-avdelingen som skulle ta seg av det.

Hvis det viser seg å ikke stemme, må jeg rett og slett ta en dobbeltbeklagelse her. Hvis de ikke har sendt ut annet enn informasjon og ikke en direkte beklagelse, beklager jeg det på deres vegne.

I tillegg: På vegne av Kvinneguiden beklager jeg (altfor lenge på etterskudd) at våre rutiner ikke har vært gode nok tidligere og at det har skjedd ting som ikke skulle skje med våre brukere, samt at flere har følt seg urettferdig behandlet.

Vi har som nevnt helt andre rutiner i dag. 

Ønsker alle en riktig god jul!

Forumansvarlig

Takk for en foreløpig beklagelse, som vi som ble rammet også skulle ha mottatt fra GDPR-avdelingen sammen med en forklaring.
Selv hadde jeg denne saken gående med moderatorer, admin, forumansvarlig, GDPR-avdelingen og Datatilsynet over ganske mange måneder i 2019, så så veldig lenge siden er det ikke. Etter mange motstridende og mye inkonsekvent innhold i e-post som fra deres side skulle bevise at jeg var ansvarlig for alvorlige regelbrudd, og inneha minst 5 ulike brukere, håper jeg virkelig at dere har endret deres interne rutiner. Jeg har dog fortsatt tvil. Jeg har til dags dato ikke fått utlevert den informasjonen jeg gjentatte ganger etterspurte i 2019, i stedet fikk jeg: "Vi svarer ikke på flere henvendelser i denne saken" samt en god del e-post med mindre profesjonell/tilnærmet respektløs formulering.

La meg igjen få minne om at senest i år, altså i 2021, sendte Datatilsynet en veiledning i personvern-regelverket, der det ble påpekt at ønsket informasjon skal utleveres når dette utbes, og at Datatilsynet når som helst kan velge etterkontrollere at dette blir gjort.

Når det gjelder det uthevede, var det aldri snakk om å føle seg urettferdig behandlet. Vi ble, de facto, utsatt for graverende feil som vi altså til dags dato ennå ikke har mottatt en forklaring på og en uforbeholden beklagelse for - med unntak av akkurat din her i tråden i år. Vi ble alle sanksjonert over flere måneder for regelbrudd enkelte av oss ikke hadde begått, samtidig som dere endret regelverket uten tilbakevirkende kraft for brukerne i akkurat denne saken.
Dette glemmer jeg ikke.
Og som dere alle kan se, her er minst to individuelle brukere som ikke er samme person som har opplevd akkurat det samme. De andre tre brukerne i denne saken har kanskje endret brukernavn, men de er ikke glemt - og jeg håper de også mottar en forklaring og en beklagelse.

Selv har jeg måttet etterlyse dette hos GDPR-avdelingen, og de har som kjent 30 dagers ventetid på tilbakemelding til tross for at dette er noe som skulle ha vært sendt oss uten at vi må purre på det.
Så da sier jeg Godt Nytt år, da. Denne saken forfølger jo alle involverte inn i 2022 og blir derfor ikke glemt.
Mon tro hvorfor, ref. denne og andre tråder samt andre brukeres opplevelser.

Endret av Cavatina
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg mottok nylig svar på min etterlysning på "forklaring og beklagelse" fra GDPR-avdelingen som blant andre @SlemUlv og jeg skulle ha mottatt. Det må være temmelig flaut å bli tatt med buksene nede når det gjelder utestengelse av 4-5 brukere som ble blandet sammen som én og sanksjonert for handlinger én bruker foretok seg. Desto flauere må det være å innrømme at Kvinneguiden og GDPR-avdelingen har begått feil, og ikke vil beklage dette.

Jeg siterer: "Vi beklager at du har opplevd å få tilsendt brukernavn, IP-adresser, nettleserinformasjon og dato for siste aktivitet for andre brukerkontoer. Dette er ikke i tråd med Kvinneguidens rutiner."

Dette er IKKE en forklaring av grove overtramp, og heller ikke en beklagelse av overtrampene begått på feil grunnlag.
Denne uviljen KG/Egmont utviser med å ikke innrømme å ha gjort graverende feil og uforbeholdent beklage dette overfor hver og én av samtlige brukere som ble utestengt på feil grunnlag er rett og slett et hån overfor alle vi brukerne som bidrar til inntekt for Egmont.

Skjermdump av mottatt e-post vedlagt.

Egmont Gdpr-unnskyldning.JPG

Endret av Cavatina
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye til beklagelse. Jeg vil kalle det for en manglende beklagelse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så KG og Egmont beklager altså opplevelsen, men ikke selve hendelsen ... 

Hadde det ikke vært for sakens graverende karakter, så kunne man ha avskrevet hele affæren som et studie i særs amatørmessig behandling. 

Det er tydelig enklere å hente ned månen enn å få en uforbeholden beklagelse, samt uttømmende forklaring på hvordan i det hele tatt disse overtrampene kunne finne sted - all den tid KGs moderatorer/administratorer har hevdet og fortsatt hevder at den slags ikke har funnet hhv. finner sted. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel si det slik at dette ikke var en opplevelse av at noe fant sted, men at det ganske enkelt fant sted.
Og det kan se ut til at det fortsatt gjentar seg, i og med denne trådens opprettelse.

Det jeg leser her er at @Forumassistentbeklager at brukerne har følt seg urettferdig behandlet når vi faktisk ble feilaktig sanksjonert og utestengt samtidig som regler og rutiner ble endret uten tilbakevirkende kraft for de saken gjaldt, mens GDPR-avdelingen til meg beklager at jeg opplevde å få tilsendt 4-5 andre brukeres informasjon som om jeg var alle disse brukerne. Dette var jo den sammensausede årsaken kokt sammen på bakrommet, til at jeg/vi i utgangspunktet ble utestengt: At jeg var alle disse brukerne, for det hadde de metoder for å finne ut av på bakrommet.

Siden disse opplysningene ikke inneholdt sensitive opplysninger som stred i mot personopplysningsloven, er logikken at de ikke har gjort noe feil.

Bortsett fra å utestenge de rammede brukerne i minimum tre måneder for regelbrudd vi ikke hadde begått.

Sitat fra e-posten: Utestengelse av en bruker fra forum kan kun skje på bakgrunn av regelbrudd fra vedkommende bruker.
Vel, det fungerte jo fint for oss som ble utestengt på feil grunnlag.
Og etter at fadesen ble bevist måtte sanksjonene mot oss likevel opprettholdes mens rutinene, (selve årsaken til det feilaktige grunnlaget for utestengelsen; koblingen mellom IP, enheter, lokasjon, mac) for metoden man bekrefter at én bruker har flere brukere ble endret på bakrommet slik at Utestengelse av en bruker fra forum kan kun skje på bakgrunn av regelbrudd fra vedkommende bruker .

Det var den beklagelsen.

Endret av Cavatina
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi har endret på dette, slik at det ikke skal skje igjen. Beklager at beklagelsen er dumt formulert, det er ikke så lett å finne de rette ordene alltid. For det er klart dere fortjener en beklagelse som er ordentlig og oppriktig. Det er dessverre ikke mulig å kompensere for de feilene i ettertid, men vi har lært av dem. 

Jeg prøver igjen.

Jeg beklager at dere ble urettferdig behandlet, at dere ble sett på som samme bruker, og at dette fikk konsenvenser for dere som dere ikke fortjente. Det er ikke noe rart det føltes urettferdig, for det var det jo. Det skulle ikke ha skjedd, vi skjønner at det var veldig uheldig, og det burde definitivt blitt ryddet opp i raskere. Det er ikke sånn vi ønsker å behandle brukerne, og jeg skjønner godt reaksjonen. Det skal ikke skje igjen.

Akkurat hvordan GDPR-avdelingen formulerer seg får jeg ikke kontrollert, dessverre. Det ser ut til at deres svar er ganske standardisert, så jeg håper dette kan være en litt mer personlig beklagelse. 

Jeg har jo ikke lenger dette som jobb, men siden det skjedde mens jeg hadde den, syns jeg det er mest logisk at jeg svarer likevel.

Forumassistent (tidl. forumansvarlig)

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...