Gå til innhold

Chris Noth aka Mr.Big anklaget for voldtekter!


Magrat

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (34 minutter siden):

Du bommer jo fullstendig her. Du liker nok tanken på gapestokk og at menn blir dømt på kvinners ord, bare fordi du er kvinne selv og har medfølse med dine medsøstre. Jeg kan forstå frustrasjonen. Det er desverre ikke like morsomt når man er personen som feilaktig havner i gapestokken. Det dreier seg ikke om beleilighet eller at politiet ikke gidder etterforske eller ikke tror på kvinnene som anmelder. Det handler om å kunne avsi en dom hvor fakta ligger til grunn og ikke følser. Norge er nå engang en demokratisk rettstat! Systemet er finpusset så langt det lar seg gjøre for å beskytte offer, enten det er en som blir forsøkt drept, voldtatt eller anklaget for noe på falsk grunnlag.

Kanskje menn helt burde slutte å ha sex med kvinner? En del anmeldelser dreier seg også om samtykke først og anger dagen etterpå. Og sex er jo ikke en vare man selger eller forhandler om. Mye av lidenskapen og spenningen med sex forsvinner helt om man må skrive under kontrakt for å gjennomføre.

Hadde jeg vært på kjøttmarkedet og bedrevet ons helt random, ville jeg alltid hatt med telefonen på skjult opptak. Eneste måten å sikre seg på. Kvinner burde gjøre det samme. Da sitter hun og han på bevis.

Så din løsning er et overgrep? Å filme eller ta opp noe uten samtykke er et overgrep. Menn som kan samtykke trenger ikke dette, de vet at kvinnen vil, hvis ikke stopper de opp. 

Det er veldig tydelig at du ikke bryr deg om kvinner. 

Vi går til media fordi det er den eneste måten å stoppe voldtektsmannen og redde andre kvinner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thanos skrev (2 timer siden):

Du bommer jo fullstendig her. Du liker nok tanken på gapestokk og at menn blir dømt på kvinners ord, bare fordi du er kvinne selv og har medfølse med dine medsøstre. Jeg kan forstå frustrasjonen. Det er desverre ikke like morsomt når man er personen som feilaktig havner i gapestokken. Det dreier seg ikke om beleilighet eller at politiet ikke gidder etterforske eller ikke tror på kvinnene som anmelder. Det handler om å kunne avsi en dom hvor fakta ligger til grunn og ikke følser. Norge er nå engang en demokratisk rettstat! Systemet er finpusset så langt det lar seg gjøre for å beskytte offer, enten det er en som blir forsøkt drept, voldtatt eller anklaget for noe på falsk grunnlag.

Kanskje menn helt burde slutte å ha sex med kvinner? En del anmeldelser dreier seg også om samtykke først og anger dagen etterpå. Og sex er jo ikke en vare man selger eller forhandler om. Mye av lidenskapen og spenningen med sex forsvinner helt om man må skrive under kontrakt for å gjennomføre.

Hadde jeg vært på kjøttmarkedet og bedrevet ons helt random, ville jeg alltid hatt med telefonen på skjult opptak. Eneste måten å sikre seg på. Kvinner burde gjøre det samme. Da sitter hun og han på bevis.

Jeg vet om mange kvinner som lar være å ha sex de har lyst på fordi de er redde for konsekvenser (at det går over i voldtekt, latterliggjøring, følelsen av å bli brukt, rykter osv).

Har aldri hørt om menn som lar være. Hører stadig menn si som deg at kanskje vi skal, nå må vi nesten bla bla. Men i praksis mener dere det ikke. Der er kun et argument.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig være veldig, veldig forsiktig med å stemple en mann som voldtektsforbryter eller overgriper før det foreligger en dom. Og generelt bør man avstå fra å synse og mene noe om saken offentlig eller i sosiale medier før dommen er felt. Men jeg synes man likevel kan få uttrykke sympati med de som står frem som ofre. Det ene utelukker ikke det andre. 

Å bli feilaktig dømt og uthengt er selvsagt en tragedie for den det gjelder. Men, uten at jeg har noen statistikk på det, tror jeg det er rimelig å anta at antall feilaktige, uthengte menn som har fått livene sine ødelagt av falske anklager er forsvinnende liten sammenlignet med antall kvinner som har fått livene sine ødelagt av overgrep og voldtekt hvor gjerningmann ikke er blitt dømt.

Underdogen i dette scenariet er jo åpenbart kvinnen, så derfor er det litt forstemmende å se så mange putte penga på den som hele veien har vært den overlegne vinneren i slike saker. Nesten litt feigt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (2 timer siden):

Man skal selvfølgelig være veldig, veldig forsiktig med å stemple en mann som voldtektsforbryter eller overgriper før det foreligger en dom. Og generelt bør man avstå fra å synse og mene noe om saken offentlig eller i sosiale medier før dommen er felt. Men jeg synes man likevel kan få uttrykke sympati med de som står frem som ofre. Det ene utelukker ikke det andre. 

Å bli feilaktig dømt og uthengt er selvsagt en tragedie for den det gjelder. Men, uten at jeg har noen statistikk på det, tror jeg det er rimelig å anta at antall feilaktige, uthengte menn som har fått livene sine ødelagt av falske anklager er forsvinnende liten sammenlignet med antall kvinner som har fått livene sine ødelagt av overgrep og voldtekt hvor gjerningmann ikke er blitt dømt.

Underdogen i dette scenariet er jo åpenbart kvinnen, så derfor er det litt forstemmende å se så mange putte penga på den som hele veien har vært den overlegne vinneren i slike saker. Nesten litt feigt.

Så noen uskyldige må få livet ødelagt fordi at det finnes kvinner som ikke vinner frem i rettsapparatet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petternilsen skrev (15 minutter siden):

Så noen uskyldige må få livet ødelagt fordi at det finnes kvinner som ikke vinner frem i rettsapparatet? 

Fordi det "finnes kvinner som ikke vinner frem"? 80% av alle anmeldelser av voldtekt blir henlagt, og av de 20% som faktisk går til rettsak, ender kun 1 av 10 med dom. Det vil si at nesten ingen kvinner vinner frem i rettsapparatet. 

https://www.overgrep.no/hvorfor-blir-sa-mange-overgrepssaker-henlagt/

 

Men nei, jeg mener selvfølgelig ikke at noen skal dømmes uten lov og dom. Utsagnet ditt var bare utrolig bagatelliserende. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gunn Greta

Fysj for en fyr! 

Jeg leste artikkelen med fortellingene til kvinnene. Han er jo en sadist! Voldta kvinner til blods bakfra mens han ser på seg sjøl i speilet?! Det er grovt og ingen vanlig tafsesak. 

Jeg er redd serien vil bli ødelagt for fryktelig mange. Mr. Big viste seg å være sadistisk voldtektsmann. Jeg for min del tviler på at jeg klarer å se den igjen, på samme måte. 

Håper han får livstid. For ofra, for kollegene i SATC, for oss som elsker serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla82 skrev (11 timer siden):

Jeg vet om mange kvinner som lar være å ha sex de har lyst på fordi de er redde for konsekvenser (at det går over i voldtekt, latterliggjøring, følelsen av å bli brukt, rykter osv).

Har aldri hørt om menn som lar være. Hører stadig menn si som deg at kanskje vi skal, nå må vi nesten bla bla. Men i praksis mener dere det ikke. Der er kun et argument.

Men at mange kvinner føler at det er slik og sånn, betyr jo ikke at det stemmer. Sosiale medier, media generellt og rykter er med på å spre konseptet om at menn er så farlige mot kvinner og høyst sansynlig kan voldta dem om de velger å ha sex. Det er bullshit! De fleste menn vil bare ha god sex med en dame de finner tiltrekkende. 

Om det er noen menn som er en ekstra risiko, tipper jeg det er menn med mye makt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petternilsen skrev (11 timer siden):

Så noen uskyldige må få livet ødelagt fordi at det finnes kvinner som ikke vinner frem i rettsapparatet? 

Det er på ingen måter ideelt, nei. Jeg tror de aller fleste kan si seg enig i det. Flåsete sagt kan man kalle det collateral damage.

Det spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor engasjementet fra enkelte menn er såpass stort overfor den lille prosenten uskyldig dømte målt opp mot det overveldende antallet kvinner som får livene sine ødelagt av overgrepene som begås. Det fremstår som selvrettferdig og overdrevent defensivt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (4 timer siden):

Men at mange kvinner føler at det er slik og sånn, betyr jo ikke at det stemmer. Sosiale medier, media generellt og rykter er med på å spre konseptet om at menn er så farlige mot kvinner og høyst sansynlig kan voldta dem om de velger å ha sex. Det er bullshit! De fleste menn vil bare ha god sex med en dame de finner tiltrekkende. 

Om det er noen menn som er en ekstra risiko, tipper jeg det er menn med mye makt.

Nei det er _ikke_ bullshit at mange menn er farlige for kvinner. Statistikkene er helt tydelige. Veldig mange kvinner opplever voldtekt, vold, overgrep og seksuell trakassering fra menn, for det er i hovedsaken menn som forgriper seg. Du får ta det opp med disse mennene for det er jo dem som er roten til problemet. Ikke kvinnene som velger å fortelle om overgrepene begått mot dem. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (6 timer siden):

Men at mange kvinner føler at det er slik og sånn, betyr jo ikke at det stemmer. Sosiale medier, media generellt og rykter er med på å spre konseptet om at menn er så farlige mot kvinner og høyst sansynlig kan voldta dem om de velger å ha sex. Det er bullshit! De fleste menn vil bare ha god sex med en dame de finner tiltrekkende. 

Om det er noen menn som er en ekstra risiko, tipper jeg det er menn med mye makt.

Makt kan gå til hodet på folk, helt klart. Men de fleste damer har aldri eller sjelden sex med menn med makt. 

Jeg vil påstå at det farligste er menn som føler de burde hatt mer makt enn de har, eller at de burde ha oppnådd mer enn de har. De som føler at andre "får mer" om at de også fortjener noe.

Jeg vet om en del litt stakkarslige menn som har lett for å trå over grenser.

Men det skumle er hvor "vanlige" menn vi selv og andre har opplevd overskridende atferd vi ikke hadde forventet det av. Media har aldri skremt meg.

Kan legge til at jeg kjenner en del menn med makt som jeg aldri har merket noe uggent med. Så der er ingen automatikk i den.

Endret av Embla82
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Jeg tipper at SJP var raskt ute med å støtte kvinnene, pga hun selv har vært i hardt vær med mobbeanklager fra Kim Cattrall. Hun turte sikkert ikke å risikere å bli anklaget for å støtte en mulig overgriper. Men ironien er jo at hun da ikke støtter en man skulle tro var en venn. Tenk hvis hennes venner ikke hadde vært der for henne når hun selv ble anklaget ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Synes og det et litt rart at det har tatt så lang tid for disse kvinnene å stå frem, etter alt rabalderet som har vært de siste årene. De har hatt hundre gylne sjanser etter metoo. Og hvorfor tør Chris Noth å stikke trynet sitt frem, når han vet det er mange som har noe på han? Hadde vært lettere for han å forsvinne inn i solnedgangen.

Og dersom SJP var så sikker på at han var en overgriper, så hvorfor i all verden spille inn en ny serie med han???

Føler det er mye som skurrer her. Men jeg er i hvert fall ferdig med drittkjerringen SJP og co, hele serien og sulamitten. Tror faktisk at Kim Cattrall hadde noen gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inocybe skrev (1 time siden):

Nei det er _ikke_ bullshit at mange menn er farlige for kvinner. Statistikkene er helt tydelige. Veldig mange kvinner opplever voldtekt, vold, overgrep og seksuell trakassering fra menn, for det er i hovedsaken menn som forgriper seg. Du får ta det opp med disse mennene for det er jo dem som er roten til problemet. Ikke kvinnene som velger å fortelle om overgrepene begått mot dem. 

Statistikken ja....

Den kan innholde alt fra en sosialt klønete mann som forteller en kvinnelig kollega at han syntes hun er deilig, og hun føler seg trakassert, til den groveste overfallsvoldtekten på vei hjem fra byen. Fokuset på hva som er greit og ikke greit, har i de siste årene vært så enorm at vi får høre om alle disse spekterne av trakassering 24/7.  Mange av dem er av typen ubehageligheter som man enkelt burde konfrontere fyren med der og da og bli raskt ferdig med. Det er grader av alvorlighet her. Og ingen med vettet i behold latterliggjør kvinner som melder om voldtekter! Har selv opplevd svært ubehagelige episoder i arbeidslivet. Det har ikke gitt meg traumer. Når det er sagt, er ikke hverken plystring, klåing eller voldtekt på noen måte greit! Men som samfunn må vi håndtere alt sammen slik at reaksjonen er i samsvar med forbrytelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (46 minutter siden):

Statistikken ja....

Den kan innholde alt fra en sosialt klønete mann som forteller en kvinnelig kollega at han syntes hun er deilig, og hun føler seg trakassert, til den groveste overfallsvoldtekten på vei hjem fra byen. Fokuset på hva som er greit og ikke greit, har i de siste årene vært så enorm at vi får høre om alle disse spekterne av trakassering 24/7.  Mange av dem er av typen ubehageligheter som man enkelt burde konfrontere fyren med der og da og bli raskt ferdig med. Det er grader av alvorlighet her. Og ingen med vettet i behold latterliggjør kvinner som melder om voldtekter! Har selv opplevd svært ubehagelige episoder i arbeidslivet. Det har ikke gitt meg traumer. Når det er sagt, er ikke hverken plystring, klåing eller voldtekt på noen måte greit! Men som samfunn må vi håndtere alt sammen slik at reaksjonen er i samsvar med forbrytelsen.

Holdninger som dine er absolutt en del av problemet. Bagatelliseringer, han var sikkert bare litt klønete, det er neppe så ille, nå får man ikke lov å fortelle en kvinne man liker henne lengre, mansplaining om hvordan situasjonen kvinnen opplevde egentlig var, kvinner er så hårsåre og så videre. 🤮 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (3 timer siden):

Det er på ingen måter ideelt, nei. Jeg tror de aller fleste kan si seg enig i det. Flåsete sagt kan man kalle det collateral damage.

Det spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor engasjementet fra enkelte menn er såpass stort overfor den lille prosenten uskyldig dømte målt opp mot det overveldende antallet kvinner som får livene sine ødelagt av overgrepene som begås. Det fremstår som selvrettferdig og overdrevent defensivt.

I en rettsstat er det bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nimbus2000
loveli skrev (På 21.12.2021 den 21.13):

Umulig å si hvem som har gjort hva i slike saker.

Men jeg blir overrasket over at kvinnene i SATC støtter henne så fort. Hva sier dét oss?

Hm...

Skuespillerne tenker hva som er best for deres karriere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petternilsen skrev (1 time siden):

I en rettsstat er det bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt.

Med andre ord mener du altså det bedre at 10 voldtektsofre (som jo primært er kvinner) ikke får rettferdighet, enn at en person (som regel en mann) blir feilaktig dømt. 

Og hvis 10 skyldige går fri, hvor mange av disse går fri flere ganger? 

Hvor mange kriminelle skal vi la gå rundt i samfunnet og påføre befolkningen traumer og legge liv i ruiner (endel kvinner blir uføretrygdede, andre tar sitt eget liv grunnet voldtekt), bare fordi en og annen mann en sjelden gang blir urettmessig anklaget?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
SmuleSMitt skrev (1 time siden):

Med andre ord mener du altså det bedre at 10 voldtektsofre (som jo primært er kvinner) ikke får rettferdighet, enn at en person (som regel en mann) blir feilaktig dømt. 

Og hvis 10 skyldige går fri, hvor mange av disse går fri flere ganger? 

Hvor mange kriminelle skal vi la gå rundt i samfunnet og påføre befolkningen traumer og legge liv i ruiner (endel kvinner blir uføretrygdede, andre tar sitt eget liv grunnet voldtekt), bare fordi en og annen mann en sjelden gang blir urettmessig anklaget?

Det var ikke meg du siterte, men i prinsippet så mener jeg det ja. Helt grusomt at en uskyldig person skal bli beskyldt og straffet for noe han eller hun ikke har gjort. Ja det er grusomt med ugjerninger som gjøres, men da er gjerningen allerede gjort. Den forblir ikke ugjort uansett hvor mye man straffer noen. Det at uskyldige blir dømt ødelegger mye mer enn bare livet til den ene personen, men og samfunnet og tillit til en rettsstat. Det ser man jo bare med alle sakene som blir rullet opp siste tiden hvor det ene justismordet etter det andre er blitt begått. Så dessverre så må det være slik at man trenger sterke bevis for å dømme noen. Jeg er forresten en kvinne, dersom du lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...