Gå til innhold

Er ikke veganisme egentlig en privligert middelklasselivsstil? Og helt urealistisk for fattige og vanlige folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ha mulighet til å velge/velge bort matvarer generelt, er priviligert.  De fleste fattige må spise det som er tilgjengelig, uansett hva det er.

Det forundrer meg stort at så veldig mange ikke ser hvor priviligerte vi alle er som har mulighet til å ta dette valget for oss selv!

 

 

Anonymkode: c1bdb...4f9

Alle som går og handler på dagligvarebutikker velger eller velger bort matvarer av det som er i butikken? Det kalles å handle. 

Anonymkode: 2310c...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mange fattige urfolk er mer eller mindre veganske. Typ de spise sjeldens kjøtt for det er vansklig å oppdrive. 
 

Norge anno 2021, bønner og linser er billigere enn kjøtt. Skal du spise beyondmeats og veggiedeig hver dag er det dyrt. Spiser du faktisk plantebasert er det drit billig. Vi bruker mindre penger på mat nå enn vi gjorde før. 
 

Bønner/linser/ris fåes kjøpt i bulk på asianshop grisebillig. 

Anonymkode: a36d4...d8b

Her er du inne på noe. Det er forskjell på en veganer som foretrekker grønnsaker og en nymotens veganer som vil spise vegansk men at maten skal smake, ligne og føles som kjøttmaten de spiste før. Det siste er veganer men mentalt misforstått og svært dyrt. 

Blir litt som de som går på slankekurer og bare kjøper shaker, barer og tilskudd. Det er svindyrt og slett ikke meningen at dette er basisen. Det er ment som hjelpeprodukteter, ikke som hovedernæring. En diett kan følges uten ett eneste spesialprodukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venn er veganer og han klarte seg på 150,000 i året i mange, mange år.

Han er ekstremt fornuftig og sparsommelig da, nærmest pietistisk, og svært god på ernæring og å gjøre god mat av enkle og billige ingredienser.

Omtrent så langt fra Løkka-hipster-veganer du kan komme. Han liker IKKE sånne juksekjøtt og jukseost produkter og styrer unna de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (13 minutter siden):

Min beste venn er veganer og han klarte seg på 150,000 i året i mange, mange år.

Han er ekstremt fornuftig og sparsommelig da, nærmest pietistisk, og svært god på ernæring og å gjøre god mat av enkle og billige ingredienser.

Omtrent så langt fra Løkka-hipster-veganer du kan komme. Han liker IKKE sånne juksekjøtt og jukseost produkter og styrer unna de.

150 000 på mat i året ?? 

Eller totalt med bolig, klær fritidsaktiviteter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKC skrev (48 minutter siden):

150 000 på mat i året ?? 

Eller totalt med bolig, klær fritidsaktiviteter osv?

Totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ha mulighet til å velge/velge bort matvarer generelt, er priviligert.  De fleste fattige må spise det som er tilgjengelig, uansett hva det er.

Det forundrer meg stort at så veldig mange ikke ser hvor priviligerte vi alle er som har mulighet til å ta dette valget for oss selv!

 

 

Anonymkode: c1bdb...4f9

Jeg er fattig (lever under fattigdomsgrensa) og er veganer 

Anonymkode: ba208...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å ha mulighet til å velge/velge bort matvarer generelt, er priviligert.  De fleste fattige må spise det som er tilgjengelig, uansett hva det er.

Det forundrer meg stort at så veldig mange ikke ser hvor priviligerte vi alle er som har mulighet til å ta dette valget for oss selv. 

Anonymkode: c1bdb...4f9

Som veganere velger man bort det dyreste man kan finne i butikken: kjøtt, ost og melk. Det er ikke priviligert, det er smart om man vil spare penger. 

deedee_ skrev (3 timer siden):

De aller fattigste landene i verden spiser mye mer plantebasert enn det vi gjør i vesten. Dette er fordi kjøtt er dyrt, så de sper på med mye mer grønnsaker og ris/poteter etc da det er billigere enn å spise seg mett på kjøtt. Dette er allmennkunnskap. Grønnsaker, ris, bønner, poteter, pasta, linser, havregryn osv er det billigste man kan kjøpe på butikken. Det er klart om man lever på ferdigprodukter så blir det dyrt, men disse er kun dyre fordi tilsvarende kjøttprodukter blir subsidert av staten. Så lenge man har mulighet å gå på en dagligvarebutikk for å kjøpe dagligvarer, så er jeg helt uenig i at det er en priviligert måte å leve på. Det er bare en annen måte å leve på. Man kjøper bare andre type ting. 
 

Dette stemmer kanskje for deg, men jeg har en HELT annen oppfatning av dette. Fra min erfaring spiser veganere mye mindre prosessert mat enn kjøttetere, sånn helt gjennomsnittlig. Det er MYE mindre utvalg av prossessert mat til veganere, først og fremst. En annen ting, det du kaller kjøtterstatninger MÅ ikke nødvendigvis prossessert. Ja, det man får kjøpt på butikken er det, men det gjelder vel for pølser, kjøttboller osv også som kjøttetere spiser?

Man kan f.eks lage seitan helt selv av helt vanlige ingredienser. Glutenmel, kikerter, krydder, vann, voila. Synes folk skal være forsikitige med å mene for mye om ting de absolutt ikke har satt seg inn i eller kan noe om. 

Absolutt. Det er noe som heter kongedietten. Tidligere i historien var det kun konger og priviligerte som hadde råd til å spise kjøtt titt og ofte. De var ofte overvektige og syke (de spiste andre ting også, selvfølgelig). Men et kosthold med kjøtt ble kjent som kongedietten. 

Vanlige folk hadde ikke råd til å bruke penger på kjøtt hver uke. Det gikk i karbohydrater, for det var billig og mettende. 

Nå spiser alle kongedietten. 

Anonymkode: d9925...349

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er fattig (lever under fattigdomsgrensa) og er veganer 

Anonymkode: ba208...651

Samme her. Det at jeg lever under fattigdomsgrensa var det utløsende til at jeg ble veganer.Det er billigere.

Anonymkode: 5564b...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Jeg spiser mest vegetarisk, og jeg velger kikerter og bønner. Det blir like dyrt som kjøtt så fort du kjøper erstatningsprodukter, jeg ser helt ærlig ikke helt poenget. Men ja, det er et privilegie fordi jeg gjør dette frivillig. Vi har grei råd, når jeg var student derimot var det mer av nødvendighet.

Jeg og mannen sparer veldig mye penger på det. Vi blir mette på 10 kr med kikerter vs 80 kr kjøttdeig (når vi først kjøper velger vi økologisk). Vi holder matbudsjettet kraftig nede ved å velge 90% vegetarisk.

Anonymkode: e908a...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Samme her. Det at jeg lever under fattigdomsgrensa var det utløsende til at jeg ble veganer.Det er billigere.

Anonymkode: 5564b...acd

Nå ble jeg veganer for dyrene,men at det hjalp økonomisk var en stor bonus 😀

Anonymkode: ba208...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forstår ikke hvordan du klarte å bruke så mye penger på mat som veganer?

Jeg spiser ris, poteter, pasta, bønner, linser, fryste grønnsaker, havregryn, som et noe av det billigste man kan finne og fint kan kjøpes i bulk og holder seg i evigheter. (linser kan kjøpes tørt, og da får man mye for lite). Spinat kan kjøpes fryst og er mye billigere enn å kjøpe ferskt som blir dårlig i kjøleskapet kjapt. En fryst bærblanding koster ikke mye, og den kan vare i flere dager om man bruker det som smoothie med havregryn. Kokosmelk er fantastisk som ekstra smak i gryter og annet. Tomat på boks er vel 7-10kr for.

Bruker vel rundt 15-20kr på middag hver dag. Frokost koster enda mindre. Spiser jeg ris og bønner? Nei, jeg spiser lasagne, pastagryter, ovnsbakte rotgrønnsaker, grønnsaksblandinger, linsegryte, bakt potet etc. 

Det dyreste jeg kjøper er frukt nå og da, krydder når jeg må fylle opp krydderhylla, også om jeg ønsker noe lørdagsgodt. Men dette er jo noe folk som spiser kjøtt også bruker penger på.

Anonymkode: d9925...349

Spiste mye frukt, og som du sier selv så er det dyrt. 

Jeg var den type veganer som var super opptatt av helse og detox, slik at jeg spiste aldri den middagen du beskriver som f.eks lasagne.

Nesten alt jeg spiste var ferskt fra grønt-avdelingen. 

Syns frosne bærblandinger ikke er noe gode - dårlig kvalitet. Akkurat spinat holder jeg meg unna pga fare for nyrestein. Og ja, spiste havregryn hver dag. Det er billig men mandelmelka oppå er dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
theTitanic skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på en veganer som foretrekker grønnsaker og en nymotens veganer som vil spise vegansk men at maten skal smake, ligne og føles som kjøttmaten de spiste før. Det siste er veganer men mentalt misforstått og svært dyrt.

Kan du utdype dette litt mer? 

Har spist plantebasert i snart ti år og bruker mye produkter som "ligner" på døde dyr. At det er dyrt er jeg enig med deg i, men mentalt misforstått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (4 timer siden):

Jeg vil si det er sunnere å spise ris og bønner enn å spise vannmelon i kilovis over en periode. Hvordan er ris og bønner usunt egentlig? Litt kjedelig om du ikke gjør mer med det selvsagt, men særlig usunt er det jo ikke. Jeg er veldig bevist på hva jeg putter i kroppen på hverdager, og spiser verken vannmelon eller juicer. Jeg spiser noe ris og bønner, men da gjerne som en chilli sin carne eller lignende. Går også mye i linser, quinoa, fullkornspasta, poteter, kikerter, tofu, kokosmelk, all slags grønnsaker osv osv. Opptatt av å få i meg gode karbohydrater, alle farger, fiber, bra fett og proteiner til hvert måltid. Frokost går i grovt (gjerne hjemmebakt) brød med feks hummus, sunt og veldig billig. 

Nøtter er ikke så dyrt om du kjøper det på riktig sted, frukt, grønt og bær synes jeg ikke er ekstremt dyrt (når man ikke driver med juicing da). 

Veganske ferdigretter er jo kjempedyrt, tror jeg hadde tjent på å kun spise vannmelon egentlig. Om man kun tenker penger. Litt usikker på om jeg hadde klart å holde energien oppe og å holde meg mett. Trener en del, så mye av diettene du skisserer her hadde funket dårlig, jeg vil heller spise jevnt over sunt enn og hoppe fra diett til diett. 

Selvsagt blir det vanvittig dyrt når du skal hoppe på hver eneste trend-diett som kommer. Du kan være sunn helt uten vannmelon, sellerijuice og druer..

Hvorfor tror du egentlig at man lever usunt som veganer uten alle disse diettene? Og hvordan har det endret seg når du spiser kjøtt? Er ikke sellerijuice, vannmelon og druer like nødvendig da? 

De juicene var eksempler på hvordan det kan være - men poenget mitt er at jeg kjenner til veganere som ikke bryr seg om hverken frukt eller ferske grønnsaker. Så ja, da sparer man en del penger som veganer :) 

Hva som er sunnest skal jeg ikke si noe om. Men tror ikke brød er det.

Min måte å være veganer var fordi jeg stortrivdes med det akkurat sånn. Personlig ting for de fleste, tror jeg.

Hadde ikke klart å spise bare havregryn, brød, ris og linser hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vegetarianer, mao jeg spiser noe egg og meieriprodukter også, men det meste jeg spiser er vegansk. Matbudsjettet mitt er på maks 1200 kr måneden, så det er absolutt ikke dyrt

Tørkede linser, bønner, kikerter, osv, er utrolig billig, varer lenge og metter lenge. 

Anonymkode: 16018...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (44 minutter siden):

De juicene var eksempler på hvordan det kan være - men poenget mitt er at jeg kjenner til veganere som ikke bryr seg om hverken frukt eller ferske grønnsaker. Så ja, da sparer man en del penger som veganer :) 

Hva som er sunnest skal jeg ikke si noe om. Men tror ikke brød er det.

Min måte å være veganer var fordi jeg stortrivdes med det akkurat sånn. Personlig ting for de fleste, tror jeg.

Hadde ikke klart å spise bare havregryn, brød, ris og linser hver dag. 

Frukt og grønnsaker bør man jo spise uansett hvilket kosthold man har. Og om man bare spiser produkter som ligner på kjøtt, eller ferdigretter blir det mye dyrere å være veganer. Jeg selv spiser mye frukt og grønt, men lite erstatningsprodukter og sparer enormt på dette kostholdet i forhold til når jeg spiste kjøtt. Har alltid vært opptatt av å få i meg frukt og grønt, så spiste jo det da også.

Brød har fått på seg et veldig dårlig rykte av lavkarbofolket. Det er ingenting usunt med brød så lenge man velger et grovt et.  Mye bra fiber og energi der! 

Selvfølgelig er det personlig hva man liker å spise. Det jeg lurte på var hvorfor sellerijuice og vannmelon kun var når du spiste vegansk? Det er jo ikke noe som sier at det er mindre sunt om du spiser kjøtt. Detox er vel like utbredt uansett kosthold.. Det blir likevel feil å si at et vegansk kosthold er dyrt pga juicing og vannmelon da de færreste av oss lever på det. Ditt veganske kosthold kjenner jeg ikke igjen. Personlig ville jeg sultet om jeg ikke fikk i meg mer fiber og proteiner. 

Jeg hadde heller aldri klart å spise kun havregryn, brød, ris og linser. Tror du misforstår litt. Jeg spiser jo ikke dette i ren form. Jeg spiser jo måltider som er laget av det og mye annet. Feks, ris og linser kan være en Indisk Daal. Kikerter kan være falafler eller hummus. Bønner er en fantastisk Chilli sin Carne. Jeg kan også lage ovnsbakte posteier av linser. Jeg spiser selvsagt mye mer enn dette. Forrige uke hadde jeg feks pasta med tomatsaus og linser, thaisuppe med kikerter, taco, kong pao tofu og lasagne til middag, en dag spiste jeg ute med ei venninne. 

Endret av Inwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner, linser, ris, nøtter, pasta, frukt og grønnsaker får man da overalt. Tofu også som regel. Havremelk kan man lage billig selv. Bruker ikke mer penger på mat, man trenger ikke ferdigprodukter.

Anonymkode: 88032...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Natta1980 skrev (11 timer siden):

Jeg brukte 2-3 ganger så mye penger på mat, som veganer.

Gikk på butikken og handlet 1-2 ganger for dag for 2-300kr.

Orket ikke spise bare ris og bønner.

Laget som regel stir fry og kasseroller til middag - og smoothies, juicer og salater til frokost og lunsj. Så jeg trengte mye ingredienser.

Frukt og grønt (og bær) er dyrt i Norge. Nøtter også. 50kr for en liten pose cashew. 

Det er jo veldig ofte stor forskjell på veganere. Du har dem som ikke er særlig helsebevisst og da kan trives med ris og bønner + vegansk ferdigmat. Da blir det mye billigere så klart.

Så har man dem som er super bevisst alt de putter i seg - folk som juicer i ukesvis, eller bare spiser vannmelon i kilovis over en periode. De som er opptatt av å rense kroppen og blir besatt av det. Da blir det dyrt.

Sellerijuice f.eks har jo lenge nå vært så trendy. Men skal man få f.eks en halvliter sellerijuice trenger man 3-4 bunter, som her koster 37 ,- pr stykk. Det blir en dyr juice.

Det siste jeg hørte om nå er druedietten - får å liksom helbrede kroppen. Druer koster 29,- per pakke. Å spise 3-4 pakker for dag kommer på over 100 kr. 

Jeg syns det blir vanvittig dyrt.

 

Det du beskriver her har jo lite med veganisme å gjøre, det du snakker om er ortoreksi. Og absolutt ikke sunt eller bra for kroppen på noen som helst måte 🤷‍♀️

Å være veganer eller vegetarianer er langt billigere enn et ordinært kjøttbasert kosthold, men det er også mulig å være kjøtteter og spise svært billig, i og med at ultraprosessert mat av lav kvalitet koster lite. 

Anonymkode: f0b77...eab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (58 minutter siden):

Spiste mye frukt, og som du sier selv så er det dyrt. 

Jeg var den type veganer som var super opptatt av helse og detox, slik at jeg spiste aldri den middagen du beskriver som f.eks lasagne.

Nesten alt jeg spiste var ferskt fra grønt-avdelingen. 

Syns frosne bærblandinger ikke er noe gode - dårlig kvalitet. Akkurat spinat holder jeg meg unna pga fare for nyrestein. Og ja, spiste havregryn hver dag. Det er billig men mandelmelka oppå er dyr.

Jeg er også veldig opptatt av helse og å spise sunt. Lasagnen jeg lager er sunn. Linsegryte er sunt. Bakt potet med salat og hummus er sunt. Mye grønnsaker, ris, potet, havregryn etc. Lager mat fra bunnen av. 

Spinat gir ikke fare for nyrestein med mindre man spiser store mengder.

Presset og blendet du alt, så er det ikke rart du brukte mye på mat. Når man presser og blender maten, så prosesseres det. Fiberet og glucose blir skilt, og kroppen vil da ta opp glucosen kjapt og blodsukkeret går raskt opp, og raskt ned. 

Juicing og blending er en rask måte å få i seg vitaminer, men det er ikke så bra for kroppen når det kommer til insulinregulering.

Begynner man å spise mandelmelk og kjøtt-erstatninger, så blir det selvfølgelig like dyrt som å spise kjøtt og melk. 

Anonymkode: d9925...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som veganere velger man bort det dyreste man kan finne i butikken: kjøtt, ost og melk. Det er ikke priviligert, det er smart om man vil spare penger. 

Absolutt. Det er noe som heter kongedietten. Tidligere i historien var det kun konger og priviligerte som hadde råd til å spise kjøtt titt og ofte. De var ofte overvektige og syke (de spiste andre ting også, selvfølgelig). Men et kosthold med kjøtt ble kjent som kongedietten. 

Vanlige folk hadde ikke råd til å bruke penger på kjøtt hver uke. Det gikk i karbohydrater, for det var billig og mettende. 

Nå spiser alle kongedietten. 

Anonymkode: d9925...349

Før vi hadde konger spiste ALLE "kongedietten." Kjøtt ble alltid prioritert (og blir det fortsatt i de få jeger/sanker-samfunnene som enda lever fritt), fordi det gir mest næring og energi for innsatsen. Og disse var slett ikke overvektige og syke. Det ble de først da dyrkede planter overtok for jaktet og samlet mat.

Anonymkode: ffb0d...5aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter er helt klart billigere enn kjøtt, men man kan leve forholdsvis billig på animalske produkter også. Det kan ikke sammenlignes helt side om side siden animalske produkter for det meste metter mer og gir mer næring pr. gram. Men man kan finne ganske mye billig animalsk mat uten at det nødvendigvis er prosessert. Egg er nok det som gir mest næring pr krone. Nakkekoteletter kan man få for 30 kr/kg, men da er det sannsynligvis fra dyr som har spist kraftfor og annen mat de ikke ville spist i naturen, og som påvirker fettsammensetning osv. Laks er billig, men der gjelder det samme som for svin.

Innmat er lite populært, men ekstremt næringsrikt og som regel billig. Seige kjøttstykker blir gode hvis man koker dem lenge nok.

Anonymkode: ffb0d...5aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...