Gå til innhold

Er ikke veganisme egentlig en privligert middelklasselivsstil? Og helt urealistisk for fattige og vanlige folk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv trygg middelklasse bosatt i Oslo og har ingen problemer med at folk lever vegansk. Men er det ikke ganske kunstig å leve sånn? Maten er jo ikke lett tilgjengelig hvis man ikke bor urbant? Og det krever mye mer av forbrukeren. Mange mennesker har mer nok med å få i seg mat. 
 

 

Anonymkode: ee49d...e76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er selv trygg middelklasse bosatt i Oslo og har ingen problemer med at folk lever vegansk. Men er det ikke ganske kunstig å leve sånn? Maten er jo ikke lett tilgjengelig hvis man ikke bor urbant? Og det krever mye mer av forbrukeren. Mange mennesker har mer nok med å få i seg mat. 
 

 

Anonymkode: ee49d...e76

Mange fattige urfolk er mer eller mindre veganske. Typ de spise sjeldens kjøtt for det er vansklig å oppdrive. 
 

Norge anno 2021, bønner og linser er billigere enn kjøtt. Skal du spise beyondmeats og veggiedeig hver dag er det dyrt. Spiser du faktisk plantebasert er det drit billig. Vi bruker mindre penger på mat nå enn vi gjorde før. 
 

Bønner/linser/ris fåes kjøpt i bulk på asianshop grisebillig. 

Anonymkode: a36d4...d8b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er selv trygg middelklasse bosatt i Oslo og har ingen problemer med at folk lever vegansk. Men er det ikke ganske kunstig å leve sånn? Maten er jo ikke lett tilgjengelig hvis man ikke bor urbant? Og det krever mye mer av forbrukeren. Mange mennesker har mer nok med å få i seg mat. 
 

 

Anonymkode: ee49d...e76

Kunstig? Mnja. Vil påstå alt annet i samfunnet er kunstig også. Avler du opp og dreper grisen selv? Neppe.  
 

Frokostblanding er kunstig. 
Brus er kunstig. 
Iskrem er kunstig. 
Smågodt er kunstig. 
Kjøtt er kunstig tilsatt nitrit salt for å beholde den røde fargen. Ellers ville det blitt brunt rimelig kjapt. 

Det aller meste av det du spiser er ultraprossesert uansett om du velger å leve vegansk eller ei. Så at noe er kunstig er ikke er gyldig argument egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre man har det jo mer problemer ser man i heeelt normale ting. 

Anonymkode: b411c...e4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man holder seg til råvarer og ikke ultraprosseserte matvarer så er et vegansk kosthold både billig og lett tilgjengelig. Selvfølgelig krever det mer jobb en halvfabrikata, men det er et valg man gjør. 

Anonymkode: 466db...ff3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige folk har bedre råd enn meg og jeg er veggis. Arbeiderklassen i dag tjener ikke dårlig. De har fått greit med økonomisk løft siden etterkrigstid og også etter 1980, så ingen vits i å skylde på økonomi for at man ikke er veggis. Ærlig talt - jeg er oppvokst i arbeiderklassen. Teit å late som de generelt er fattigfolk. Finn en annen unnskyldning i så fall. Bønner, linser, kikerter etc. er skitbillig og som tørrvare varer de i femti år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Jeg sparer tusenvis på å spise vegansk. Ris, pasta, poteter, bønner, linser, havregryn og fryste grønnsaker er jo noe av det billigste maten man kan finne, og som man kan kjøpe i bulk. Det som koster litt er jo nøtter, salat, krydder og frukt, men det er vel noe kjøttetere spiser også. 

Å spise vegansk er mye billigere. 

Anonymkode: d9925...349

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede bønner og linser og slikt er jo veldig billig. Vanlige grønnsaker er helt normalt å finne å bygda også. Å dyrke en del selv har en jo også mulighet for når en har litt plass rundt seg. 

Jeg tror du kan ha rett i noe at det er en middelkassegreie, men det går mer på trend, og kanskje også kunnskap, overskudd til å.omstille seg, og interesse, en penger. 

Det er bare tull at Det er dyrt å leve sunt i Norge. 

Anonymkode: 682b3...bce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (2 minutter siden):

Kunstig? Mnja. Vil påstå alt annet i samfunnet er kunstig også. Avler du opp og dreper grisen selv? Neppe.  
 

Frokostblanding er kunstig. 
Brus er kunstig. 
Iskrem er kunstig. 
Smågodt er kunstig. 
Kjøtt er kunstig tilsatt nitrit salt for å beholde den røde fargen. Ellers ville det blitt brunt rimelig kjapt. 

Det aller meste av det du spiser er ultraprossesert uansett om du velger å leve vegansk eller ei. Så at noe er kunstig er ikke er gyldig argument egentlig. 

Nei men jeg jakter, skyter og slakter elgen, hjorten, rådyret og rypa selv, og fisker fisken selv… Tilsetter ikke nitrit heller. 

Ellers er det da forholdsvis vanlig (blant mine bekjente) å spleise på et grisekull på våren, så får de vokse opp på småbruket til en av personene og så er det felles slakt på høsten. Man har jo da ikke avlet opp grisen selv, men man har vært med på det meste av prosessen. Jeg har ikke vært med på dette da jeg ikke er så begeistret for svinekjøtt.

 

Spiser hverken frokostblanding, smågodt eller drikker brus, og iskrem lages selv. Iskrem inneholder ikke noe kunstig, det er jo stort sett egg, fløte, vanilje og enten sukker, honning, kokosblonstsukker eller lignende som søtning pkuss kanskje bær av et slag, men nei det er jo ikke naturlig som i at det vokser på en busk - jeg vet ikke hva du legger i naturlig/kunstig.

 

Det meste jeg spiser er absolutt ikke ultraprosessert. Kjøper som hovedregel ikke mat med ingrediensliste, kun rene ingredienser. Ikke alle har et fullstendig søplete kosthold.

Men veganerene jeg kjenner spiser mye mer ultraprosessert mat enn de av kjøtteterene som  har et bevisst forhold til mat. Jeg spiser gjerne god vegansk mat av rene råvarer, men det kjøtterstatnings-søppelet mange spiser er på linje med annen ferdigmat og uaktuelt å ha i meg.

Anonymkode: dc0ad...127

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som lever i hovedsak på usunne matvarer som korn og belgfrukter har selvsagt et billig kosthold, men man kan spise billig dritt som kjøtteter også, med svinekjøtt til 29 kroner kiloen og MUK. Anbefaler ikke noen av delene.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er bare tull at Det er dyrt å leve sunt i Norge. 

Vi har neppe samme syn på sunn mat. 

Sunn mat for meg er kjøtt av gressforede dyr, villfanget fisk, grønnsaker, bær, varierte nøtter og frø, egg, noe feite meieriprodukter, noe frukt. Minimalt med korn, bønner og linser, ikke sukker eller kunstig søtning, ikke noe margarin, rapsolje, solsikkeolje og sånt.

Anonymkode: dc0ad...127

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn som er veganer, og ser helt klart på kassalappen de helgene vi bare er h*n og meg. Jeg spiser vegansk når det bare er oss av bekvemmelighet. Og det er klart MYE billigere...! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 2-3 ganger så mye penger på mat, som veganer.

Gikk på butikken og handlet 1-2 ganger for dag for 2-300kr.

Orket ikke spise bare ris og bønner.

Laget som regel stir fry og kasseroller til middag - og smoothies, juicer og salater til frokost og lunsj. Så jeg trengte mye ingredienser.

Frukt og grønt (og bær) er dyrt i Norge. Nøtter også. 50kr for en liten pose cashew. 

Det er jo veldig ofte stor forskjell på veganere. Du har dem som ikke er særlig helsebevisst og da kan trives med ris og bønner + vegansk ferdigmat. Da blir det mye billigere så klart.

Så har man dem som er super bevisst alt de putter i seg - folk som juicer i ukesvis, eller bare spiser vannmelon i kilovis over en periode. De som er opptatt av å rense kroppen og blir besatt av det. Da blir det dyrt.

Sellerijuice f.eks har jo lenge nå vært så trendy. Men skal man få f.eks en halvliter sellerijuice trenger man 3-4 bunter, som her koster 37 ,- pr stykk. Det blir en dyr juice.

Det siste jeg hørte om nå er druedietten - får å liksom helbrede kroppen. Druer koster 29,- per pakke. Å spise 3-4 pakker for dag kommer på over 100 kr. 

Jeg syns det blir vanvittig dyrt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Salat, grønnsaker, bønner, linser, quinoa, tofu, havregryn, brun ris, helkornpasta osv. 

Alt dette er billig. Det krever en liten omstilling å venne seg til nye retter, men  ingrediensene er tildels svært billige og tilgjengelige i alle avkroker av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natta1980 skrev (5 timer siden):

Jeg brukte 2-3 ganger så mye penger på mat, som veganer.

Gikk på butikken og handlet 1-2 ganger for dag for 2-300kr.

Orket ikke spise bare ris og bønner.

Laget som regel stir fry og kasseroller til middag - og smoothies, juicer og salater til frokost og lunsj. Så jeg trengte mye ingredienser.

Frukt og grønt (og bær) er dyrt i Norge. Nøtter også. 50kr for en liten pose cashew. 

Det er jo veldig ofte stor forskjell på veganere. Du har dem som ikke er særlig helsebevisst og da kan trives med ris og bønner + vegansk ferdigmat. Da blir det mye billigere så klart.

Så har man dem som er super bevisst alt de putter i seg - folk som juicer i ukesvis, eller bare spiser vannmelon i kilovis over en periode. De som er opptatt av å rense kroppen og blir besatt av det. Da blir det dyrt.

Sellerijuice f.eks har jo lenge nå vært så trendy. Men skal man få f.eks en halvliter sellerijuice trenger man 3-4 bunter, som her koster 37 ,- pr stykk. Det blir en dyr juice.

Det siste jeg hørte om nå er druedietten - får å liksom helbrede kroppen. Druer koster 29,- per pakke. Å spise 3-4 pakker for dag kommer på over 100 kr. 

Jeg syns det blir vanvittig dyrt.

 

Forstår ikke hvordan du klarte å bruke så mye penger på mat som veganer?

Jeg spiser ris, poteter, pasta, bønner, linser, fryste grønnsaker, havregryn, som et noe av det billigste man kan finne og fint kan kjøpes i bulk og holder seg i evigheter. (linser kan kjøpes tørt, og da får man mye for lite). Spinat kan kjøpes fryst og er mye billigere enn å kjøpe ferskt som blir dårlig i kjøleskapet kjapt. En fryst bærblanding koster ikke mye, og den kan vare i flere dager om man bruker det som smoothie med havregryn. Kokosmelk er fantastisk som ekstra smak i gryter og annet. Tomat på boks er vel 7-10kr for.

Bruker vel rundt 15-20kr på middag hver dag. Frokost koster enda mindre. Spiser jeg ris og bønner? Nei, jeg spiser lasagne, pastagryter, ovnsbakte rotgrønnsaker, grønnsaksblandinger, linsegryte, bakt potet etc. 

Det dyreste jeg kjøper er frukt nå og da, krydder når jeg må fylle opp krydderhylla, også om jeg ønsker noe lørdagsgodt. Men dette er jo noe folk som spiser kjøtt også bruker penger på.

Anonymkode: d9925...349

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (6 timer siden):

Jeg brukte 2-3 ganger så mye penger på mat, som veganer.

Gikk på butikken og handlet 1-2 ganger for dag for 2-300kr.

Orket ikke spise bare ris og bønner.

Laget som regel stir fry og kasseroller til middag - og smoothies, juicer og salater til frokost og lunsj. Så jeg trengte mye ingredienser.

Frukt og grønt (og bær) er dyrt i Norge. Nøtter også. 50kr for en liten pose cashew. 

Det er jo veldig ofte stor forskjell på veganere. Du har dem som ikke er særlig helsebevisst og da kan trives med ris og bønner + vegansk ferdigmat. Da blir det mye billigere så klart.

Så har man dem som er super bevisst alt de putter i seg - folk som juicer i ukesvis, eller bare spiser vannmelon i kilovis over en periode. De som er opptatt av å rense kroppen og blir besatt av det. Da blir det dyrt.

Sellerijuice f.eks har jo lenge nå vært så trendy. Men skal man få f.eks en halvliter sellerijuice trenger man 3-4 bunter, som her koster 37 ,- pr stykk. Det blir en dyr juice.

Det siste jeg hørte om nå er druedietten - får å liksom helbrede kroppen. Druer koster 29,- per pakke. Å spise 3-4 pakker for dag kommer på over 100 kr. 

Jeg syns det blir vanvittig dyrt.

 

Jeg vil si det er sunnere å spise ris og bønner enn å spise vannmelon i kilovis over en periode. Hvordan er ris og bønner usunt egentlig? Litt kjedelig om du ikke gjør mer med det selvsagt, men særlig usunt er det jo ikke. Jeg er veldig bevist på hva jeg putter i kroppen på hverdager, og spiser verken vannmelon eller juicer. Jeg spiser noe ris og bønner, men da gjerne som en chilli sin carne eller lignende. Går også mye i linser, quinoa, fullkornspasta, poteter, kikerter, tofu, kokosmelk, all slags grønnsaker osv osv. Opptatt av å få i meg gode karbohydrater, alle farger, fiber, bra fett og proteiner til hvert måltid. Frokost går i grovt (gjerne hjemmebakt) brød med feks hummus, sunt og veldig billig. 

Nøtter er ikke så dyrt om du kjøper det på riktig sted, frukt, grønt og bær synes jeg ikke er ekstremt dyrt (når man ikke driver med juicing da). 

Veganske ferdigretter er jo kjempedyrt, tror jeg hadde tjent på å kun spise vannmelon egentlig. Om man kun tenker penger. Litt usikker på om jeg hadde klart å holde energien oppe og å holde meg mett. Trener en del, så mye av diettene du skisserer her hadde funket dårlig, jeg vil heller spise jevnt over sunt enn og hoppe fra diett til diett. 

Selvsagt blir det vanvittig dyrt når du skal hoppe på hver eneste trend-diett som kommer. Du kan være sunn helt uten vannmelon, sellerijuice og druer..

Hvorfor tror du egentlig at man lever usunt som veganer uten alle disse diettene? Og hvordan har det endret seg når du spiser kjøtt? Er ikke sellerijuice, vannmelon og druer like nødvendig da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Mange fattige urfolk er mer eller mindre veganske. Typ de spise sjeldens kjøtt for det er vansklig å oppdrive.

Anonymkode: a36d4...d8b

Urfolk spiser kjøtt og fisk om de kan, men det stemmer nok at de som har blitt fattige har blitt nødt til å spise mer planter. Det er dessverre ikke ukjent at fremmede stater og/eller selskaper mer eller mindre stjeler land og ressurser fra urbefolkningen som dermed ikke lenger kan høste av det naturen gir, men må begynne å kjøpe mat. Og da er det gjerne snakk om billig og ultraprosessert mat. Da går de fra å ha upåklagelig helse til å få tannproblemer, overvekt, diabetes, kreft osv. Så vidt jeg vet finnes det ikke et eneste eksempel på at urfolk har fått bedre helse av å gå over til et moderne/vestlig kosthold. Det er tragisk at myndighetene både anbefaler og legger til rette for at vi skal spise mer av det som gjør oss syke.

Anonymkode: ffb0d...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spiser ikke så mye kjøtt i den forstand at jeg spiser "rent" kjøtt (biff osv). Spiser litt kjøttdeig og sånt. Salami eller leverpostei på brødskiv og slikt. Ellers går det i stekt laks, tunfisk, fiskepinner.

Vet ikke hva jeg skulle spist uten kjøtt. Kan ikke spise bønner og linser, belgfrukter osv pga tarmen. Heller ikke visse grønnsaker tåler jeg. Kål for eksempel. Gjærer seg i magen.

Har forsøkt å kutte ut kjøttdeig for bønner, kikerter osv noen år men blir helt forjævlig i magen.

Da blir jeg sittende og spise bare ris og spaghetti eller nudler. Ja, billig, men ikke særlig sunt og variert kosthold.

Jeg  er også gansks storspist av meg og blir ikke mett av en salat for eks. 

Anonymkode: 82724...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fattigste landene i verden spiser mye mer plantebasert enn det vi gjør i vesten. Dette er fordi kjøtt er dyrt, så de sper på med mye mer grønnsaker og ris/poteter etc da det er billigere enn å spise seg mett på kjøtt. Dette er allmennkunnskap. Grønnsaker, ris, bønner, poteter, pasta, linser, havregryn osv er det billigste man kan kjøpe på butikken. Det er klart om man lever på ferdigprodukter så blir det dyrt, men disse er kun dyre fordi tilsvarende kjøttprodukter blir subsidert av staten. Så lenge man har mulighet å gå på en dagligvarebutikk for å kjøpe dagligvarer, så er jeg helt uenig i at det er en priviligert måte å leve på. Det er bare en annen måte å leve på. Man kjøper bare andre type ting. 
 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men veganerene jeg kjenner spiser mye mer ultraprosessert mat enn de av kjøtteterene som  har et bevisst forhold til mat. Jeg spiser gjerne god vegansk mat av rene råvarer, men det kjøtterstatnings-søppelet mange spiser er på linje med annen ferdigmat og uaktuelt å ha i meg.

Dette stemmer kanskje for deg, men jeg har en HELT annen oppfatning av dette. Fra min erfaring spiser veganere mye mindre prosessert mat enn kjøttetere, sånn helt gjennomsnittlig. Det er MYE mindre utvalg av prossessert mat til veganere, først og fremst. En annen ting, det du kaller kjøtterstatninger MÅ ikke nødvendigvis prossessert. Ja, det man får kjøpt på butikken er det, men det gjelder vel for pølser, kjøttboller osv også som kjøttetere spiser?

Man kan f.eks lage seitan helt selv av helt vanlige ingredienser. Glutenmel, kikerter, krydder, vann, voila. Synes folk skal være forsikitige med å mene for mye om ting de absolutt ikke har satt seg inn i eller kan noe om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer mye på å spise vegansk. Men selvsagt kan du gjøre det dyrt om du vil. 

Anonymkode: c2ec2...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha mulighet til å velge/velge bort matvarer generelt, er priviligert.  De fleste fattige må spise det som er tilgjengelig, uansett hva det er.

Det forundrer meg stort at så veldig mange ikke ser hvor priviligerte vi alle er som har mulighet til å ta dette valget for oss selv!

 

 

Anonymkode: c1bdb...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...