Gå til innhold

Hvor mye pynter du til Advent begynner?


La Guapa

Anbefalte innlegg

Jeg gleder med som en gal til advent begynner.

I år er jo det allerede 27 November!!!!!! :hoppe:

Og da gjør jeg følgende:

* henger opp julegardiner

* noen kranser

* adventsstake i vinduet + julestjerne

* små juletrær i soveromsvinduet til ungene

* setter frem adventsstaken på spisebordet

* legger frem adventsduker over hele huset

* tenner kongerøkelse hver dag

* har adventslys på frokostbordet hver morgen

Enn dere.... hvor mye av pynten kommer frem til advent?

Har dere noen tradisjoner i forbindelse med starten på adventen?

Vi ser juletreet tennes der vi bor.

Hele familien er hjemme hos oss på litt varmmat og gløgg etterpå.

La Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Adventsstake og stjerne i vinduet og noen julestjerner (blomsten altså) her og der, ellers ingenting før lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter ferdig til jul til 1. søndag i advent. Juletreet pyntes lille julaften eller dagen før. Men da er jeg så lei av julepynten etter jul at alt ryddes bort så snart nyttårsfeiringen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det ingen pynting til jul før vi er ferdig innflyttet i ny leilighet. Og den overtar vi 14 des.

Og julehelgen skal tilbringes hos mine forelsdre så sannelig om jeg vet hvor mye det blir pyntet i år.

Men vanligvis så setter vi opp adventsstake på bordet og i vinduet.

Noen engler i hyllene og lilla duker på bordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg tar fram adventsstake og stjerne i vinduet og adventsstake på bordet. Men allerede i løpet av den første uka i desember kommer resten av julepynten fram (ikke juletreet da). Det er i adventstiden og fram til 1. januar det er koselig med julepyntet hus. 1. januar er jula over for min del og julepynten blir pakket sammen en av de første dagene i januar. Jeg har prøvd å vente med pynting til lille julaften, men julepynten ble pakket vekk til samme tid for det. Så derfor har vi julepyntet hus i så godt som hele desember og trives med det. Gleder meg til adventstiden begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar fram adventsstake og stjerne i vinduet og adventsstake på bordet. Men allerede i løpet av den første uka i desember kommer resten av julepynten fram (ikke juletreet da). Det er i adventstiden og fram til 1. januar det er koselig med julepyntet hus. 1. januar er jula over for min del og julepynten blir pakket sammen en av de første dagene i januar. Jeg har prøvd å vente med pynting til lille julaften, men julepynten ble pakket vekk til samme tid for det. Så derfor har vi julepyntet hus i så godt som hele desember og trives med det. Gleder meg til adventstiden begynner.

Akkurat sånn gjør vi det også.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har vi ny leilighet- og eg gler meg til å lage tradisjonar her. Må kjøpe ny adventstjerne og julegardiner- det skal selfølgelig opp til 1. søndag i advent.

Trur eg kjem til å pynte tidlig i år- som eg gjorde i fjor. Syns førjulstida er koseligast så eg vil ikkje vente heilt til lillejulafta med å pynte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger opp julegardiner på kjøkkenet. Jeg legger frem adventsduken mamma har bordert til meg på stua. Jeghenger stjerne i vinduet, og stakene. Jeg finner frem adventstaken med lilla lys som vi skal tenne hver søndag. Jeg bytter til lilla lys i de andre lysestakene også.

Også kommer jo julekalenderen opp til 1. desember da og er litt pynt i seg selv, stor som den er.

Også er vi på Lysfesten da, tenninga av juletreet på lille Lungårdsvann her i Bergen, det er kjempekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stjerner i vinduet og adventsstake som kommer frem før lille julaften.

Selv om julepynten blir fjernet første uka i januar synes jeg det mister litt sjarmen hvis vi har julepynt i hele desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger opp julegardiner lørdagskvelden før første adventssøndag. Da kommer også julestjernene opp (altså de med lys i) pluss min lille nisselandsby. Og slik fortsetter jeg ut hele desember, vasker og pynter krok etter krok, slik at jule kommer gradvis frem. Innmari koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

November blir brukt til å vaske ned huset, pusse sølv, kobber og messing. Dagen før 1. søndag i advent henger jeg opp julegardiner, pynter med nisser, setter frem adventstaker, vasker opp nisseserviset, legger på juleløpere, setter i røde lys og får skikkelig julestemning.

Jeg har alltid jobbet mye i desember, og føler at jeg må få unna alt til advent. Så når 1. søndag i advent kommer, så tenner vi lys og setter oss ned og nyter et hus ferdig til jul :nisse:

Er lei jula 1. nyttårsdag, så da pakker jeg alt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter ikke før bittelille julaften jeg - evt. lørdag om bittelille er på søndag.

Tar i "beste fall" frem en adventsstake før det og kan evt. henge opp et julenek - tidligere i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker å pynte tidlig jeg, tar ned alt i romjula, så om jeg skal ha noen glede av det må det opp tidlig. Men tror ikke det er vanlig i norge å gjøre som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar frem en del første advent: Stjerne i vinduet og adventstaker, juleservice, juleduk, julegardiner på kjøkkenet og julestjerner. Noen nisser og pynt her og der, men venter med mesteparten av dem til juletreet kommer opp lille juleaften eller dagen før. Jeg synes det er koselig med litt pynt og når en først skal ta jobben vil jeg ha det fremme litt lenger enn en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Adventsstake og stjerne i vinduet. Det er det. Kommer det en julestjerne fra noen så får den sin plass den også ;)

Ellers kommer resten opp lille julaften.

1. søndag i advent er vi samlet hele familien, øl, aqevitt og mat før vi drar å ser på julegateåpning. Blir ikke jul uten den for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bølla utlogget
Jeg pynter ferdig til jul til 1. søndag i advent. Juletreet pyntes lille julaften eller dagen før. Men da er jeg så lei av julepynten etter jul at alt ryddes bort så snart nyttårsfeiringen er over.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma pynter i midten av desember, treet pyntes lille julaften, begynner en time før Grevinnen og hovmesteren, tar en pause da, og så pynter vi ferdig.

Har akkurat flyttet fra de, så vet ikke helt hvor mye jeg skal pynt, jeg hater juleduker og gardiner, synes det er kjempeharry som oftest (ikke hyl opp nå jenter, det kan godt hende at DERES duker og gardiner er fryktelig vakre).

Men jeg har noe stæsj liggende (ståltråd og perler), lurer på å lage noe kult ut av det. Skal ikke ha tre her, men kanskje noe greier i vinduene. Og stearinlys, masse av det. Det skaper varme og kos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk mest julestemning før selve jula, altså i desember måneden, så jeg begynner med å pynte litt første søndag i advent også pynter jeg meg litt utover de tre første ukene i desember. Nå skal det sies at jeg ikke pleier å ha noe ordentlig juletre og ikke er jeg noe glad i nisser heller, men derimot liker jeg å pynte opp med røde lys og duk, noen julekuler/enkel julepynt til å henge i vinduene eller legge sammen med blomstene i en gammel vinkasse jeg har blomster i, kanelstenger med rødt bånd rundt, lyskjede og noen andre småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...