Gå til innhold

Barnehageaksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I barnehagen til mitt barn ble det i 2020 og i 2019 gitt 1,3 millioner i konsernbidrag. Så at det nå kuttes 400 000 i året - etter det daglig leder oppgir, det har de åpenbart råd til. 

Anonymkode: 3cfe5...b37

Hvem ble konsernbidraget gitt til? Ofte gis konsernbidrag for å kunne spare skatt. Det betyr at det er underskudd i selskapet som mottar konsernbidraget og gjerne har vært det over lang tid. Mulig det feks ikke er korrekt internpriset for tjenester dette selskapet som mottar konsernbidraget leverer til barnehagen. 

Anonymkode: e8892...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/23/2021 at 9:14 AM, Drizzt said:

Er det derfor private barnehager slår kommunale hvert eneste år i alle foreldreundersøkelse om hvor tilfreds foreldrene er med barnehagen og tilbudet der? :klo:

Disse undersøkelsene er ubrukelige til å sammenligne privat vs kommunal. Det er frivillig å delta på disse. Problemet er at kommunen bestemmer på vegne av de kommunale, så når en kommune bestemmer at barnehagene skal delta i undersøkelsen vil et høyt flertall av de kommunale da delta. Men dette gjelder ikke de private, og de private som ikke fungerer så godt har et insentiv til å ikke delta i undersøkelsen. Andelen private som deltar i undersøkelsen er betydelig lavere enn kommunale. Det gir et skjevt utvalg, og gratulerer, du har et resultat som er ubrukelig til sammenligning. De dårlige private kan bare la være å svare, og slik pyntes statistikken. 

Anonymkode: 4cc22...a30

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem ble konsernbidraget gitt til? Ofte gis konsernbidrag for å kunne spare skatt. Det betyr at det er underskudd i selskapet som mottar konsernbidraget og gjerne har vært det over lang tid. Mulig det feks ikke er korrekt internpriset for tjenester dette selskapet som mottar konsernbidraget leverer til barnehagen. 

Det ble gitt til kjeden. Uansett, tydelig at barnehagen ikke lider noen nød. 

Anonymkode: 3cfe5...b37

Skrevet

Barnehagen vår stengte kl 14 i dag, så vi hadde ikke noe valg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gjør dét det noe bedre tenker du? Skatt går til fellesskapet, utbytte gjør noen få rikinger enda rikere. 

Anonymkode: 1df3e...936

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Politikerne fremstår jo som de mest redelige i denne saken - det er barnehagebaronene som er uredelige i all sin drift, og at de attpåtil setter kundene i en slik skvis, og påfører dem økonomiske tap for å ikke tape penger som går til utbytte, det er svært provoserende. 

Det bør komme mye (!) mer penger til barnehagene, både kommunale og private. Men det må komme som øremerkede midler, som er ulovlig å ta ut i utbytte eller sende til en paraplyorganisasjon som igjen tar ut utbytte. 

Helt riktig å gi ut pensjonstillegg etter de faktiske pensjonsutgiftene. 

Anonymkode: 1df3e...936

💯👍

Anonymkode: 03b76...830

Skrevet
Sirinna skrev (3 timer siden):

Barnehagen vår stengte kl 14 i dag, så vi hadde ikke noe valg.

Jo. Du hadde det. 

Anonymkode: f1d18...8a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo. Du hadde det. 

Hadde jeg? Altså vi fikk beskjed om at barnehagen stengte kl 14. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 16.09):

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/a7aPJa/onsdag-stenger-flere-barnehager-tidlig-i-protest-fullstendig-uhoert

Og makan til sutring i media fra private barnehager. 

Vet dere hva som er urettferdig? Det er at antallet barn stuper, noe som fører til at barnehager stenger fordi det ikke er nok barn. Og da er det KUN kommunale barnehager som stenger, for kommunen har ikke lov til å stenge private barnehager! De private barnehagene har rett på tilskudd fra kommunen og kan fortsette festen som før, mens de kommunale barnehagene blir stengt som følge av demografiske endringer. DER har dere foreldre noe å sutre over og støtte kommunen i, men neida, støtten deres går til kapitalsterke eiere. Heia, heia! 

Anonymkode: 4cc22...a30

Det virker som motstandere av aksjonen utelukkende prater om de store barnehagekonsernene som tar ut milliard utbytte her🙄 Vi snakker derimot om å støtte de 1/3 av private barnehagene som såvidt går rundt og står på randen til konkurs. Kutt i støtte kan få fatale følger for dem. Om det så bare er 50 000-100 000 kr i årlig kutt. Det kan være nok til at barnehagen ikke har råd til gi barna nye leker, bøker, pusse opp eller ta inn vikarer når de bør. 

Jeg stemte AP, men dette er ikke riktig syns jeg. De kaller seg sosialistiske. Men her tar de ikke bare fra de rike, de tar også fra dem som allerede har lite å rutte med..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo. Du hadde det. 

Så hvordan endte det da? Var det foreldre som saboterte og lot være å hente kl 14? Har ihvertfall ikke lest noe i avisene om dette. 

Selv ble jeg 5 min forsinka. Eller 10 min blir det vel, for henta kl 14.05 i stedet for kl 1355, og jeg  var ikke den eneste for å si det slik🙈 Flere foreldre kom etter meg, og personalet så ut til å ta dette ganske avslappet og greit egentlig.

Anonymkode: 43e8e...3c4

Skrevet

Mitt barn var syk i går, men jeg ville hentet innen kl 14 i respekt for Terje de aksjonerer. Støtter det. 

Anonymkode: 69b05...ff6

Skrevet
Sirinna skrev (5 timer siden):

Hadde jeg? Altså vi fikk beskjed om at barnehagen stengte kl 14. 

Det fikk vi også. Men vi ga beskjed Om at vi hentet tol vanlig tid. 

Anonymkode: 85b86...2fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...