AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #61 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er så i tvil om hva vi skal gjøre i morgen, hente tidlig eller til normal tid. Barna går i en enkeltstående privat barnehage som ikke tar ut profitt, kun lønn til de ansatte, så den er ingen velferdsprofitør, og den er sårbar for kutt i finansiering. Vi har tidligere stilt oss bak barnehagen i aksjoner mot kutt. Imidlertid føles akkurat denne aksjonen som en aksjon mot oss foreldre. Den rammer oss foreldre, i en tid der vi på kort tid har brukt et hav av tid hjemme med syke barn. Vi står i spagaten på jobb. Aksjonen kunne vært lagt til et senere tidspunkt på dagen. Vi vil være lojale mot nærbarnehagen vår, samtidig som vi er kritiske til at de velger virkemidler som rammer foreldrene. Hele tiltaket reduserer nok vår videre innsatsvilje for barnehagen. Anonymkode: fb6b7...9e0 Forstår godt hva du mener, men det er jo nettopp dette som er kriterier for streik og lignende. At det skal "svi". Det er dessverre foreldre som må provoseres. Hvordan skulle de straffet politikerne ? Og det hadde ikke svidd nok om de gjorde dette kl 16.. dessverre..men dette er jo grunnlinjen for alle aksjoner. Hvis ikke er det ikke en aksjon. Så foreldre: involver dere! Gi full gass og hjelp oss å sloss mot politikere. Bli sint! Ingenting har hjulpet før Anonymkode: 1c228...29e 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #62 Skrevet 23. november 2021 Ga beskjed til vår barnehage at vi ikke hadde mulighet til å hente tidligere. Fikk til svar at det var helt greit og ikke noe problem. Anonymkode: 3cfe5...b37
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #63 Skrevet 23. november 2021 Jeg sitter i su i vår barnehage og støtter barnehagen fullt ut. Oppfordrer alle til å støtte sin barnehage å hente innen klokken 14 Anonymkode: 3f095...3c8 7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #64 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg sitter i su i vår barnehage og støtter barnehagen fullt ut. Oppfordrer alle til å støtte sin barnehage å hente innen klokken 14 Anonymkode: 3f095...3c8 Jeg sitter også i su, men støtter ikke aksjonen. Anonymkode: fb6b7...9e0 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #65 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Forstår godt hva du mener, men det er jo nettopp dette som er kriterier for streik og lignende. At det skal "svi". Det er dessverre foreldre som må provoseres. Hvordan skulle de straffet politikerne ? Og det hadde ikke svidd nok om de gjorde dette kl 16.. dessverre..men dette er jo grunnlinjen for alle aksjoner. Hvis ikke er det ikke en aksjon. Så foreldre: involver dere! Gi full gass og hjelp oss å sloss mot politikere. Bli sint! Ingenting har hjulpet før Anonymkode: 1c228...29e Uenig med deg her, en aksjon er en aksjon om den hadde foregått også kl 17. Vi foreldre i vår barnehage er allerede svært lojale mot barnehagen, har stilt i aksjoner og påvirket politisk tidligere, i sist runde om finansieringsordningen. Ved å provosere oss i denne runden, skyter barnehagen seg i foten. Mange av foreldrene i vår barnehage er i tvil om hva de skal gjøre i morgen. Anonymkode: fb6b7...9e0 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #66 Skrevet 23. november 2021 Drizzt skrev (11 timer siden): Er det derfor private barnehager slår kommunale hvert eneste år i alle foreldreundersøkelse om hvor tilfreds foreldrene er med barnehagen og tilbudet der? Dette er en sannhet med modifikasjoner. Joda, det stemmer at private bhg scorer litt høyere enn kommunale, men dette gjelder i størst grad ideelle bhg, og ikke de store kommersielle kjedene(som også er de med mest slagkraft i PBL). Anonymkode: 4df26...ff5 3
boblevann Skrevet 23. november 2021 #67 Skrevet 23. november 2021 (endret) Jeg skal støtte det 100%. Jeg har jobbet i en kommunal barnehage, og har ungen min i en privat en (samme kommune). Den private er så UENDELIG mye bedre! Nye, fine lokaler, flott lekeområde ute, svært mye høyere andel utdannet personale (høyere andel barnehagelærere og fagarbeidere, mye flere ufaglærte i kommunale bhg her), mye flere planlagte aktiviteter, mer «eksotiske» aktiviteter for ungene, mer av alt som er bra egentlig. Har også snakket med flere foreldre som har unger i kommunale barnehager, og jeg er uten tvil om at barnehagen til min sønn er den beste i kommunen både pedagogisk sett og ift bygningsmasse, uteareal og utstyr. Og ja, min sønns bhg er den del av en «stor, kommersiell kjede» som tydeligvis er så fælt. Jeg synes eierne fortjener millionlønn som klarer å skape så fantastiske plasser for lek, trygghet og læring som min sønn har. Endret 23. november 2021 av boblevann 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #68 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg sitter i su i vår barnehage og støtter barnehagen fullt ut. Oppfordrer alle til å støtte sin barnehage å hente innen klokken 14 Anonymkode: 3f095...3c8 Så flott at flere oppfordrer Anonymkode: a3198...c1b 1
Tellus Skrevet 23. november 2021 #69 Skrevet 23. november 2021 Støtter aksjonen så ja: henter kl 14:) 3
Frøken fjong Skrevet 23. november 2021 #70 Skrevet 23. november 2021 Jeg støtter selvfølgelig aksjonen, og henter kl 14. Den gagner barna! 5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #71 Skrevet 23. november 2021 Kommer til å hente ungen før kl 14 for ungens skyld, men støtter ikke PBL sitt propaganda stønt. Anonymkode: f9735...c7c 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #72 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er så i tvil om hva vi skal gjøre i morgen, hente tidlig eller til normal tid. Barna går i en enkeltstående privat barnehage som ikke tar ut profitt, kun lønn til de ansatte, så den er ingen velferdsprofitør, og den er sårbar for kutt i finansiering. Vi har tidligere stilt oss bak barnehagen i aksjoner mot kutt. Imidlertid føles akkurat denne aksjonen som en aksjon mot oss foreldre. Den rammer oss foreldre, i en tid der vi på kort tid har brukt et hav av tid hjemme med syke barn. Vi står i spagaten på jobb. Aksjonen kunne vært lagt til et senere tidspunkt på dagen. Vi vil være lojale mot nærbarnehagen vår, samtidig som vi er kritiske til at de velger virkemidler som rammer foreldrene. Hele tiltaket reduserer nok vår videre innsatsvilje for barnehagen. Anonymkode: fb6b7...9e0 Dette er ikke et generelt kutt. Det er kutt i pensjonstilskudd, og om bhg din nå får mindre i pensjonstilskudd enn de betaler i pensjon for sine ansatte, kan de søke. Det er ikke snakk om driftskutt. Anonymkode: 85b86...2fe 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #73 Skrevet 24. november 2021 De barnehagene som dessverre er mest skadelidende her, er de små, privateide barnehagene som ikke ligger under en stor barnehage-eiers paraply. Små barnehager som er sårbar fra før, sliter enda mer nå, og dette vil dessverre tremtvinge nedleggelser. Store barnehager under større AS vil klare seg og få det til på et vis, men de små har ikke mange steiner å vende på. Anonymkode: dbbbd...949 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #74 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke et generelt kutt. Det er kutt i pensjonstilskudd, og om bhg din nå får mindre i pensjonstilskudd enn de betaler i pensjon for sine ansatte, kan de søke. Det er ikke snakk om driftskutt. Anonymkode: 85b86...2fe Jeg er godt kjent med innholdet i hva dette dreier seg om. Og jo, påstanden i debatten er jo nettopp at kutt i pensjonsmidlene vil ramme som kutt i finansiering, som feks vil gå ut over tilbudet til barna. Med mindre barnehagene får tildelt mellomlegget over søknad, men dette ses ikke som en optimal løsning. Anonymkode: fb6b7...9e0
Lukia Skrevet 24. november 2021 #75 Skrevet 24. november 2021 boblevann skrev (12 timer siden): Jeg skal støtte det 100%. Jeg har jobbet i en kommunal barnehage, og har ungen min i en privat en (samme kommune). Den private er så UENDELIG mye bedre! Nye, fine lokaler, flott lekeområde ute, svært mye høyere andel utdannet personale (høyere andel barnehagelærere og fagarbeidere, mye flere ufaglærte i kommunale bhg her), mye flere planlagte aktiviteter, mer «eksotiske» aktiviteter for ungene, mer av alt som er bra egentlig. Har også snakket med flere foreldre som har unger i kommunale barnehager, og jeg er uten tvil om at barnehagen til min sønn er den beste i kommunen både pedagogisk sett og ift bygningsmasse, uteareal og utstyr. Og ja, min sønns bhg er den del av en «stor, kommersiell kjede» som tydeligvis er så fælt. Jeg synes eierne fortjener millionlønn som klarer å skape så fantastiske plasser for lek, trygghet og læring som min sønn har. Jeg kan forstå foreldrenes entusiasme for slike barnehager. Har jobbet i en selv og foreldrene var så syykt fornøyde. Massevis av fine planer og pedagogisk opplegg. Beste bhg i verden mente de. Desverre var det ikke en god arbeidsplass. Fikk sjelden vikar hvis vi spurte, for mange barn per ansatt, ekstra barn for å kompensere for kokk, garderober ble inkludert i beregningen av lekeareal noe som resulterte i altfor små avdelinger, veldig mye ungt personale som ble litt som paradise hotel. Personal som hadde sex med hverandre i kjelleren og flørting istedenfor lek med barna. Selvfølgelig ble alt dette tiet om til foreldrene. Jeg ønsker ikke å jobbe ræva av meg på en slik arbeidplass for at eiere tar ut millioner istedenfor å sørge for god nok bemanning. Finnes helt klart andre private kjedebarnehager med bedre arbeidsmiljø, men realiteten er at bemanningsnormen er altfor svak til at jeg ønsker å støtte uttak av profitt. Det er synd her at de små private og ideelle taper på reduksjonen i denne pensjonskampen… 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #76 Skrevet 24. november 2021 Jeg har også jobbet i en privat barnehage som foreldrene var veldig fornøyde med. Jeg har ingen erfaring med å jobbe i kommunal bhg, så jeg skal ikke sammenlikne, men faktum er at de fleste foreldre ikke aner noe om hva som foregår i bhg til barna sine. Der jeg jobbet ble også kokken inkludert i beregningen av personale, selv om hun aldri var sammen med barna. Avdelingene var store og det ble ikke satt inn vikar, så ved sykdom kunne jeg være alene med 18 barn i alderen 1-2 år. Noe som i praksis betydde at noen av dem bare måtte bli gående med bæsj i bleia, for jeg kunne ikke gå fra de andre. Fire avdelinger delte på ett bad, så det var lavngt unna også. Vi hadde også for lite areal, fordi garderober og bad ble telt med og det var mildt sagt et helvete når det var for kaldt til å være ute, særlig når det var flere uker i strekk. 18 barn og seks voksne sperret inne i et lite rom hele dagen. Etter å ha jobbet der var det veldig klart for meg at mine barn ikke skal gå i en stor kjedebarnehage der målet er profitt. Barnehagen vår har maks ni småbarn og her avdeling har eget bad inne på sin egen avdeling. Dette gjør at det ikke er noe problem å skifte på ett barn selv om man er alene på yttervakt. De har nesten like mye plass til 9 barn som min gamle arbeidsplass hadde til 18, fordi badet og garderobene er utenom. De har ingen kokk, men jeg vil heller ha voksne som tar vare på barna enn som lager mat og de klarer å servere enkel varmmat som de lager inne på avdelingen. Anonymkode: 9c308...32c 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #77 Skrevet 24. november 2021 Politikerne fremstår jo som de mest redelige i denne saken - det er barnehagebaronene som er uredelige i all sin drift, og at de attpåtil setter kundene i en slik skvis, og påfører dem økonomiske tap for å ikke tape penger som går til utbytte, det er svært provoserende. Det bør komme mye (!) mer penger til barnehagene, både kommunale og private. Men det må komme som øremerkede midler, som er ulovlig å ta ut i utbytte eller sende til en paraplyorganisasjon som igjen tar ut utbytte. Helt riktig å gi ut pensjonstillegg etter de faktiske pensjonsutgiftene. Anonymkode: 1df3e...936 6
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #78 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 17.34): Det er barna deres det går ut over om dere gjør det. Disse barnehagene har altså mottatt mer enn 1 milliard kroner for mye i pensjonstilskudd, bare i 2017. Tenk på det. 1 milliard kroner som altså i realiteten har gått rett i lomma på eierne av barnehagene. Det er jo også helt horribelt å bruke barn som middel i en politisk streik. Og igjen; ulovlig. Det kommer heller ikke til å medføre noe, en regjering kan ikke la seg presse gjennom en ulovlig streik. Anonymkode: 9c308...32c Det de sier er at de har mottat mindre i tilskudd til andre ting enn det de faktisk trenger. Pengene har gått til barna. Anonymkode: e8892...a27
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #79 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (På 22.11.2021 den 8.05): Skrevet av Åse Lund, i FB gruppa foreldreoppgjøret: God morgen! Mange har reagert på at PBL stenger barnehagene i en politisk aksjon på onsdag. Jeg har formulert et brev som FAU/enkeltforeldre kan bruke for å vise motstand til aksjonen. Send det gjerne både til barnehagen og til konsernet. Informasjonsbrevet fra barnehagene er sendt ut fra PBL sentralt, så da kan vel vi gjøre det samme her. Fredag 19/11 fikk mange foreldre brev fra barnehagen sin om at barnehagen stenger kl. 14 onsdag 24/11, tre timer før ordinær stengetid. Stenginga gjøres for å markere motstand mot de foreslåtte endringene i pensjonstilskudd til private barnehager, og er organisert av arbeidsgiver- og interesseorganisasjonen Private barnehagers landsforbund. PBL som arbeidsgiverorganisasjon ber altså medlemsbarnehagene sine om å stenge en lovpålagt velferdstjeneste som et ledd i en politisk markering. PBLs protest går ut over dem som benytter seg av den lovfesta retten de har til barnehageplass. Barnehagene i Norge er finansiert av det offentlige i tilegg til foreldrebetaling. Likevel velger PBL å markere seg politisk ved å stenge ned et tilbud som foreldrene og det offentlige har betalt for. Protesten Private Barnehagers Landsforbund nå ber barnehagene være med på, går ut over barnas tilbud, og tvinger foreldre til å ta ut avspasering el.l. fordi de må hente lenge før en normal arbeidsdag er over. Informasjonen som ble sendt ut til foreldrene er i beste fall misvisende. Mange har fått brev hvor det vises til hvor mye barnehagen vil miste av tilskudd, og at dette vil gå utover tilbudet til barna. Det får vi ikke til å stemme med informasjon fra f.eks. Storberget-rapporten om finansering av private barnehager. Private barnehager er i dag finansiert gjennom foreldrebetaling og en stykkprisfinansering basert på kommunale utgifter per barn. I tillegg får barnehagene et pensjonspåslag som inntill nå har vært på 13%. Nå settes det ned til 10%. Det var allerede foreslått et nedtrekk til 11 % av forrige regjering. Bakgrunnen er at mange private barnehager over lengre tid har fått mer i tilskudd til pensjon enn de har hatt i pensjonsutgifter. I 2019 var den samlede summen overbetaling på 929 millioner, ifølge en rapport fra Telemarksforsking. Det er de store kommersielle kjedene som har tjent mest på ordninga, fordi de jevnt over har de laveste utgiftene til pensjon. Det er derfor uærlig å skrive at regjeringas kutt vil gå utover tilbudet til barna og at dette handler om barnas beste. Forslaget i statsbudsjettet handler om at staten skal unngå å bruke mer penger på pensjonstilskudd enn det barnehagene reelt sett bruker på pensjon. De ansatte vil fortsatt få den pensjonen de har rett på. De eneste som taper på dette, er de store kjedene som har tjent seg rike på pensjonstilskudd de ikke har bruk for. Det er også viktig å vite at det er kommet på plass helt nye vilkår for søknader for barnehager med høye pensjonsutgifter. De har krav på å få dekt ekstra pensjonsutgifter utover pensjonspåslaget. Det betyr at nedtrekket i pensjonstilskuddet er langt mindre dramatisk enn det PBL gir uttrykk for i informasjonsbrevet til foreldrene. Med dette som bakgrunn, burde PBL trekke tilbake forslaget om å stenge, se på regnestykket sitt én gang til, og oppfordre om at barnehagetilbudet går som normalt på onsdag. PBL som aktør skal selvsagt få protestere på politikk de er uenig i, men å bruke foreldre og barn som et middel i en politisk markering er ikke greit. Anonymkode: 03b76...830 Har du hørt om avsnitt? Anonymkode: e8892...a27 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2021 #80 Skrevet 24. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det de sier er at de har mottat mindre i tilskudd til andre ting enn det de faktisk trenger. Pengene har gått til barna. Anonymkode: e8892...a27 I barnehagen til mitt barn ble det i 2020 og i 2019 gitt 1,3 millioner i konsernbidrag. Så at det nå kuttes 400 000 i året - etter det daglig leder oppgir, det har de åpenbart råd til. Anonymkode: 3cfe5...b37 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå