AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #21 Skrevet 21. november 2021 Det handler ikke kun om pensjon men også kutt i kapitalinskudd = dårligere tilbud for barn og foreldre. Her er SU enige med barnehagen så vår bhg stenger kl 14. Anonymkode: e99c6...63e 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #22 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man trenger ikke søke. Man kan bare si nei og henvise til at dette ikke er en lovlig aksjon. Det finnes bare to muligheter for å stenge barnehager: 1) ved streik eller lock-out i tariffoppgjøret, 2) når barnehager blir pålagt det av smittevernhensyn. Om barnehager så brenner ned er eierne pålagt å finne alternative lokaler og kan ikke stenge. Anonymkode: 9c308...32c Nei man må søke Anonymkode: a3198...c1b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #23 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen er at de ikke vil tjene mindre penger. De har fått penger fra staten som skulle gått til pensjon til ansatte men har tatt en del av de pengene selv. Da sier staten ok dere får litt mindre til pensjon da siden dere ikke brukte alt, og nå skal de da "aksjonere" pga det og så dytter de barnehagetilbudet foran seg som en grunn selv om det ikke er sant. De trenger ikke kutte i bemanning eller noe sånt, de kunne kuttet i å gi de ekstra pengene til seg selv som utbytte. Veldig naivt som forelder i barnehage å stå på eierenes side her og liksom "aksjonere" med dem for at de skal tjene mer penger men ok, deg om det. Anonymkode: ab688...f85 Dy burde lese deg litt mer opp, veldig naivt det du skriver Anonymkode: a3198...c1b 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #24 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler ikke kun om pensjon men også kutt i kapitalinskudd = dårligere tilbud for barn og foreldre. Her er SU enige med barnehagen så vår bhg stenger kl 14. Anonymkode: e99c6...63e Jupp, Nettop. Mange hundre tusen det er snakk om der mitt barn går Anonymkode: a3198...c1b 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #25 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke barnehagen her har råd til å betale for mine 2 timer med tapt inntekt. Så jeg kommer å henter de kl 17 som vanlig Anonymkode: ead7e...170 Da må du nok hente dem hos barnevernsvakten. Men det går jo bra! Anonymkode: e8892...a27 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #26 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei man må søke Anonymkode: a3198...c1b Nei. Det er en ulovlig aksjon. Om din bhg har sagt at du må søke, har de løyet til deg. Anonymkode: 9c308...32c 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #27 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei. Det er en ulovlig aksjon. Om din bhg har sagt at du må søke, har de løyet til deg. Anonymkode: 9c308...32c Nei Anonymkode: a3198...c1b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #28 Skrevet 21. november 2021 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/a7aPJa/onsdag-stenger-flere-barnehager-tidlig-i-protest-fullstendig-uhoert Quote På PBLs nettside som tar for seg spørsmål og svar om aksjonen, heter det: «Ettersom markeringen i juridisk forstand er et brudd på avtalen barnehagene har med foreldrene, har barnehagene i siste omgang ikke annet valg enn å forholde seg til foreldrenes beslutninger. Barnehagene bør derfor ha beredskap på at ikke alle barna blir hentet innen klokken 14.00» Og makan til sutring i media fra private barnehager. Vet dere hva som er urettferdig? Det er at antallet barn stuper, noe som fører til at barnehager stenger fordi det ikke er nok barn. Og da er det KUN kommunale barnehager som stenger, for kommunen har ikke lov til å stenge private barnehager! De private barnehagene har rett på tilskudd fra kommunen og kan fortsette festen som før, mens de kommunale barnehagene blir stengt som følge av demografiske endringer. DER har dere foreldre noe å sutre over og støtte kommunen i, men neida, støtten deres går til kapitalsterke eiere. Heia, heia! Anonymkode: 4cc22...a30 10
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #29 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Private barnehager skal stenge klokka 14 på onsdag, i protest mot et kutt i pensjonstilskuddet. Det kuttet kommer fordi pensjonstilskuddet de har fått til nå har vært høyere enn deres reelle pensjonsutgifter. Altså har pensjonstilskuddet gitt barnehagene overskudd. PBL sier nå at dette vil gå ut over vikarbruk og kompetanseheving hos de ansatte, men pensjonstilskuddet var aldri ment å bruke på det uansett. Anonymkode: 9c308...32c Dersom dette medfører riktighet (artikkelen som det er linket til i tråden er bak betalingsmur) så støtter jeg ikke denne aksjonen i det hele tatt. I vår barnehage er bemanningen allerede lavere enn bemanningsnormen tilsier på fast basis, i tillegg har de mye fravær og leier ikke inn vikar for å dekke opp for alt fraværet. Så der er det bånn i bøtta allerede. Anonymkode: fd488...53d 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #30 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hæ? Kan man nekte og hente klokka 14? Bare la barna være? Det står Jo bhg stenger.. Anonymkode: 1adb4...768 Ja, det kan man. Fordi bhg bryter avtalen ved å stenge. Så PBL sier selv at det til syvende og sist er foreldrene som avgjør. Anonymkode: 85b86...2fe 2
minister-mio Skrevet 21. november 2021 #31 Skrevet 21. november 2021 Jeg støtter av hele mitt hjerte 2
Gjest Hottentått Skrevet 21. november 2021 #32 Skrevet 21. november 2021 Ja selvfølgelig! Det er barna våres det går ut over om vi ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #33 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei Anonymkode: a3198...c1b Jo. Se innlegget som siterer PBL under meg. Anonymkode: 9c308...32c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #34 Skrevet 21. november 2021 Hottentått skrev (22 minutter siden): Ja selvfølgelig! Det er barna våres det går ut over om vi ikke gjør det. Det er barna deres det går ut over om dere gjør det. Disse barnehagene har altså mottatt mer enn 1 milliard kroner for mye i pensjonstilskudd, bare i 2017. Tenk på det. 1 milliard kroner som altså i realiteten har gått rett i lomma på eierne av barnehagene. Det er jo også helt horribelt å bruke barn som middel i en politisk streik. Og igjen; ulovlig. Det kommer heller ikke til å medføre noe, en regjering kan ikke la seg presse gjennom en ulovlig streik. Anonymkode: 9c308...32c 10
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #35 Skrevet 21. november 2021 Skal alle private barnehager være med på dette? Har ikke hørt noe fra min angående dette 🤔 Anonymkode: 3f077...202
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #36 Skrevet 21. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skal alle private barnehager være med på dette? Har ikke hørt noe fra min angående dette 🤔 Anonymkode: 3f077...202 Jeg har heller ikke hørt noe fra vår barnehage Privat den også. Så jeg henter som vanlig med mindre jeg får beskjed om annet. Da tar jeg en vurdering, sannsynligvis støter jeg ikke dette her. Anonymkode: 7790f...4e6
Gjest Chroma Skrevet 21. november 2021 #37 Skrevet 21. november 2021 Vi har fått beskjed om at vi må hente før klokken 14.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #39 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Skal alle private barnehager være med på dette? Har ikke hørt noe fra min angående dette 🤔 Anonymkode: 3f077...202 Vi fikk beskjed for et par timer siden.. dette er jo planlagt lenge, så vi kunne fått litt lengre frist. Anonymkode: b5a8a...941
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #40 Skrevet 21. november 2021 Vår barnehage ga informasjon ut til alle foreldre fredag kl 14. Rart at ikke alle har hørt noe. Dere kan gå inn på pbl og se hvor mye barnehagen deres mister i tilskudd dersom dette går gjennom. Vet dere med sikkerhet at dere ikke støtter noe godt, dere som lar være å støtte aksjonen? Kan dere spørre styreren deres spesifikt om hvordan dette kommer til å påvirke barnehagen direkte? Anonymkode: e99c6...63e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå