Gå til innhold

Barnehageaksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du barn i privat barnehage? Skal du støtte aksjonen på onsdag, og hente barnet før klokken 14? 

Barnehagen har ikke lov til å ikke levere tilbudet, så som forelder er det til syvende og sist du som bestemmer. 

Anonymkode: 85b86...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper da virkelig alle foreldrene gjør det.

Anonymkode: 9bb67...7da

• Liker 20
Skrevet

Vi støtter det fullt og helt!

• Liker 10
Skrevet

💪

Anonymkode: 3aaf0...dd1

• Liker 6
Skrevet

Hva er dette? 

Anonymkode: c54bd...3d9

• Liker 3
Skrevet

Nope, men jeg synes hele aksjonen er latterlig. Jeg hadde ikke valgt privat barnehage om det var kommunal med ledige plasser innen fornuftig avstand.

Anonymkode: 9c308...32c

• Liker 9
Skrevet

Hva er det snakk om her? 🤷‍♀️

Anonymkode: fd488...53d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det snakk om her? 🤷‍♀️

Anonymkode: fd488...53d

Private barnehager skal stenge klokka 14 på onsdag, i protest mot et kutt i pensjonstilskuddet. Det kuttet kommer fordi pensjonstilskuddet de har fått til nå har vært høyere enn deres reelle pensjonsutgifter. Altså har pensjonstilskuddet gitt barnehagene overskudd. PBL sier nå at dette vil gå ut over vikarbruk og kompetanseheving hos de ansatte, men pensjonstilskuddet var aldri ment å bruke på det uansett.

• Liker 17
Skrevet

Hæ? Kan man nekte og hente klokka 14? Bare la barna være? Det står Jo bhg stenger..

Anonymkode: 1adb4...768

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke barnehagen her har råd til å betale for mine 2 timer med tapt inntekt. Så jeg kommer å henter de kl 17 som vanlig

Anonymkode: ead7e...170

• Liker 8
Skrevet

Støtter? Egentlig ikke når man vet bakgrunnen. Huff, jeg er helt utslitt 🙈 Alene med 2 barnehagebarn. Nå må problemene som fører med barnehage snart ta slutt. Eller jeg tar de bare ut. Orker ikke mer. Skulle valgt kommunal. 

Anonymkode: 610c8...01f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Private barnehager skal stenge klokka 14 på onsdag, i protest mot et kutt i pensjonstilskuddet. Det kuttet kommer fordi pensjonstilskuddet de har fått til nå har vært høyere enn deres reelle pensjonsutgifter. Altså har pensjonstilskuddet gitt barnehagene overskudd. PBL sier nå at dette vil gå ut over vikarbruk og kompetanseheving hos de ansatte, men pensjonstilskuddet var aldri ment å bruke på det uansett.

Jadda. Er det mulig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

:klo: Hovedproblemet til de store private barnehagene er jo at eierne tar ut gigantiske utbytter og velger å ansette det absolutte minimum med folk som de så lønner det absolutte minimum. 

Om du vil protestere så kan du og de andre foreldrene skrive brev til Stortinget og be dem endre reglene slik at utbytte blir forbudt i alle selskap som mottar statsstøtte, og at lønningene til eier/leder blir regulert og kontrollert av staten. Pluss at kommunen kommer på uanmeldte kontroller månedlig og ser etter bemanning og sikkerhet. 

Anonymkode: 1dec9...c1f

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hæ? Kan man nekte og hente klokka 14? Bare la barna være? Det står Jo bhg stenger..

Anonymkode: 1adb4...768

Nei , men har man samfunnskritisk jobb kan man søke om å være lenger

Anonymkode: a3198...c1b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror ikke barnehagen her har råd til å betale for mine 2 timer med tapt inntekt. Så jeg kommer å henter de kl 17 som vanlig

For et tåpelig svar

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et tåpelig svar

Er DET tåpelig? Det er jo overhodet ikke tåpelig. Barna er tross alt i barnehagen kun for at foreldrene skal jobbe og tjene penger. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er DET tåpelig? Det er jo overhodet ikke tåpelig. Barna er tross alt i barnehagen kun for at foreldrene skal jobbe og tjene penger. 

Eh jo, de aksjonerer av en grunn, hedigivis fåtall som tenker som deg

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du har rett til å nekte, du betaler for barnehageplassen og dette er ikke en lovlig aksjon som streik eller lock-out. Det er ganske overraskende at de får lov, for staten betaler dem jo også. Så dette er en er brudd på kontrakten både med foreldre og med staten. 

De stenger for en grunn og den grunnen er at eiere av private barnehager ønsker større overskudd. Enkelt og greit. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei , men har man samfunnskritisk jobb kan man søke om å være lenger

Man trenger ikke søke. Man kan bare si nei og henvise til at dette ikke er en lovlig aksjon. Det finnes bare to muligheter for å stenge barnehager: 1) ved streik eller lock-out i tariffoppgjøret, 2) når barnehager blir pålagt det av smittevernhensyn. 

Om barnehager så brenner ned er eierne pålagt å finne alternative lokaler og kan ikke stenge. 

• Liker 7
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh jo, de aksjonerer av en grunn, hedigivis fåtall som tenker som deg

Grunnen er at de ikke vil tjene mindre penger. De har fått penger fra staten som skulle gått til pensjon til ansatte men har tatt en del av de pengene selv. Da sier staten ok dere får litt mindre til pensjon da siden dere ikke brukte alt, og nå skal de da "aksjonere" pga det og så dytter de barnehagetilbudet foran seg som en grunn selv om det ikke er sant. De trenger ikke kutte i bemanning eller noe sånt, de kunne kuttet i å gi de ekstra pengene til seg selv som utbytte.

Veldig naivt som forelder i barnehage å stå på eierenes side her og liksom "aksjonere" med dem for at de skal tjene mer penger men ok, deg om det. 

Anonymkode: ab688...f85

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...