Gå til innhold

Synes dere synd på narkomaner som bevisst har tatt et slikt valg om å bli narkiser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det forstår jeg. Og jeg ønsker deg og familien din det beste. Har selv en far som har svindlet moren min for flere tusen kroner på grunn av natkoproblem, og jeg klarer ikke å være noe annet enn sint på han. Ser hvert fall ikke synd på han

Anonymkode: 7df77...6cc

Det gjorde en svoger også, han har ikke ett rusproblem. Skjer i flere familier enn vi aner i flg advokaten som hjalp med å rydde i boet.

HarryDotter skrev (4 minutter siden):

Da har de tatt valget om å tro de kunne stoppe. De har valgt å begynne på stoffer de vet er sterkt avhengighetsskapende. Det er i de fleste tilfeller et valgt. Syntes ikke synd i de som har fått valget.

Det gjør jeg hver gang jeg setter meg i bilen også. Jeg velger å tro at jeg skal klare å følge reglene når jeg kjører og at jeg skal klare å ta gode avgjørelser hvis det skulle skje noe uforutsett.

Anonymkode: 4dfc0...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg personlig gir jeg faen. Hadde faren min eller moren min vært narkiser, og tatt et slikt bevisst valg om å være så egoister, så hadde jeg aldri prata med dem, uansett grunnlag for å bli narkoman. Det ødelegger et barns liv, og det kommer i veien for å danne relasjoner med folk. Jeg har fått mye pes for å ha kutta ut narkiser i livet mitt, rett og slett fordi jeg ikke gidder å gå rundt og passe på at de holder seg clean kontstant. Og hvert fall synes jeg ikke synd på dem.  Kan hende jeg er egoistisk og er trangsynt, men jeg synes ikke synd på narkomaner som til slutt ender opp med overdose, og bryr seg 0 om de som de etterlater

Anonymkode: 7df77...6cc

Enig i dette. 

Er du forresten samme person som føler liknende om fattige, og har opprettet en tråd om det nylig? Hvis ikke, kan dere sikkert bli venner. 

Anonymkode: b0f54...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i dette. 

Er du forresten samme person som føler liknende om fattige, og har opprettet en tråd om det nylig? Hvis ikke, kan dere sikkert bli venner. 

Anonymkode: b0f54...77b

Altså det jeg hadde uthevet i teksten din.

Anonymkode: b0f54...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i dette. 

Er du forresten samme person som føler liknende om fattige, og har opprettet en tråd om det nylig? Hvis ikke, kan dere sikkert bli venner. 

Anonymkode: b0f54...77b

Jeg har ikke startet innlegget om fattigdom. Men hvis det handler om valget om å være fattig, er jeg tilsynelatende enig. I Norge har alle sammen mulighet til å ta en utdanning. Og vi har en flott mulighet gjennom Lånekassen til å klare oss gjennom en utdanning - som kan sikre oss en god jobb - og kan sikre oss fastlønn. Så jeg er litt enig om det var det tema var. Men jeg skapte ikke innlegget 👍🏼🙂

Anonymkode: 7df77...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke startet innlegget om fattigdom. Men hvis det handler om valget om å være fattig, er jeg tilsynelatende enig. I Norge har alle sammen mulighet til å ta en utdanning. Og vi har en flott mulighet gjennom Lånekassen til å klare oss gjennom en utdanning - som kan sikre oss en god jobb - og kan sikre oss fastlønn. Så jeg er litt enig om det var det tema var. Men jeg skapte ikke innlegget 👍🏼🙂

Anonymkode: 7df77...6cc

Du tar utgangspunkt i at alle har samme fysiske og psykiske helse som deg selv....Vet du hva man kaller sånt? "Ableist". Du burde google uttrykket før du fortsetter med samme unyanserte mølet ditt.

Anonymkode: dc23a...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen begynner å ruse seg med den intensjonen at man skal bli avhengig og narkoman. 

 

Anonymkode: e16b0...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg personlig gir jeg faen. Hadde faren min eller moren min vært narkiser, og tatt et slikt bevisst valg om å være så egoister, så hadde jeg aldri prata med dem, uansett grunnlag for å bli narkoman. Det ødelegger et barns liv, og det kommer i veien for å danne relasjoner med folk. Jeg har fått mye pes for å ha kutta ut narkiser i livet mitt, rett og slett fordi jeg ikke gidder å gå rundt og passe på at de holder seg clean kontstant. Og hvert fall synes jeg ikke synd på dem.  Kan hende jeg er egoistisk og er trangsynt, men jeg synes ikke synd på narkomaner som til slutt ender opp med overdose, og bryr seg 0 om de som de etterlater

Anonymkode: 7df77...6cc

tror ingen som endte som narjomane hadde et bevisst ønske om å bli narkomane altså....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man tar et valg om å prøve rus for første gang, men man velger ikke selv og bli avhengig. Ja det er en sykdom men man kan ikke skylde på det for alle dumme valg man tar. Syns det er utrolig egoistisk å få barn hvis man har et rusproblem fra før av.. Og skjønner godt at endel da ønsker å kutte ut kontakt med foreldre/familie som er rusavhengige, selv om disse menneskene ikke kan noe for det..

Anonymkode: 4e1c3...590

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

jeg rusa meg pga traumer. Noen blir sterkt overvektig av samme type traumer. andre blir kriminelle og utagerende. og noen svært få klarer å undertrykke alt og fungere tilsynelatende greit for endel år, men som regel så ender de også med psykosomatiske plager av noe slag. Men poenget er at nesten ingen som blir utsatt for overgrep klarer å gå upreget livet ut. De som har hatt godt støtteapparat og omsorgsgivende mennesker er de som blir minst preget. Resten ender på kjøret, med diverse diffuse plager, drikker for mye, angst-og-depresjonslidende m.m. Ikke døm andre fordi de ikke har vært like forskånet fra overgrep som du selv mest sannsynlig har vært.

Anonymkode: dc23a...d7d

Jeg dømmer ingen på bakgrunn av hvor ille de har blitt truffet av livet, bare på bakgrunn av hvilke valg de tar for å komme seg gjennom det.

Du har min sympati med tanke på traumen. Men å prøve å døyve dem med å ta stoffer som ødelegger hodet og sinnet, er et valg til syvende og sist. Og det er et destruktivt valg. Jeg vet dog av erfaring selv at det er fryktelig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette trolling? Hvis ikke er det veldig lite opplyst og nyansert tenkende. Eller at du selv har et behov for å heve deg over andre.

Anonymkode: 49ca1...636

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor lenge man har visst hvordan narkotika fungerer kan jeg ikke si jeg synes nevneverdig synd på dem. Det er et frivillig valg med høy risiko, og man støtter kriminelle med tusenvis av liv på samvittigheten både direkte og indirekte. Det er derimot synd på familien osv.

Anonymkode: 9357d...a73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar utgangspunkt i at alle har samme fysiske og psykiske helse som deg selv....Vet du hva man kaller sånt? "Ableist". Du burde google uttrykket før du fortsetter med samme unyanserte mølet ditt.

Anonymkode: dc23a...d7d

Jeg driter i hva det ordet betyr. Så det er sagt. Det finnes mange med annen fysisk og psykisk tilstand   - som absolutt ikke bruker rus. Det kalles å tenke på andre rundt seg. Jeg har skrevet i innlegget hvorfor jeg ikke ser synd på narkomaner, og hvis du ikke kan respektere argumentet, så er det vel bare å komme seg ut av innlegget og diskutere andre ting 

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er dette trolling? Hvis ikke er det veldig lite opplyst og nyansert tenkende. Eller at du selv har et behov for å heve deg over andre.

Anonymkode: 49ca1...636

Dette er ikke trolling, og beklager for at det fremstår slik. Jeg kan være trangsynt, men jeg hever meg ikke over noen. Jeg skrev tidligere i innlegget at min far var en rusavhengig som svindlet min mor for flere tusen kr. Og etterlot oss med stor gjeld. Jeg ser ikke ned på noen, men jeg klarer bare ikke å synes synd på folk som bevisst tar er valg for å prøve narkotika. Da er man villig til å gjøre ting med høy risiko, og man vet aldri hvor «god» kontroll man har. 

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

tror ingen som endte som narjomane hadde et bevisst ønske om å bli narkomane altså....

Nei, kan hende det ikke er slik. Men du setter deg selv for risikoen, du risikerer å bli avhengig. Hva tenkte de som tok heroin første gang? Alle vet jo at det er sinnsykt avhengighetsskapende. Dessverre har de ikke tenkt på noen andre lyster enn sine egne. De tenker ikke over familie og venner som sitter igjen uten dem etterpå 

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem andre enn suicidale mennesker det som går inn for å bli narkomane da? Av de få narkomane jeg kjenner er det ingen som hadde det som mål. Nesten alle ble også rusavhengige før voksen alder, men bryr nok ikke du deg om uansett.

Anonymkode: 05689...c36

Det er mange mennesker som går inn for å bli narkomane. Det kan hende at det begynner på en uskyldig kveld på byen på en fest elns. Men det kan ha fatale konsekvenser om det går ille

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er ikke trolling, og beklager for at det fremstår slik. Jeg kan være trangsynt, men jeg hever meg ikke over noen. Jeg skrev tidligere i innlegget at min far var en rusavhengig som svindlet min mor for flere tusen kr. Og etterlot oss med stor gjeld. Jeg ser ikke ned på noen, men jeg klarer bare ikke å synes synd på folk som bevisst tar er valg for å prøve narkotika. Da er man villig til å gjøre ting med høy risiko, og man vet aldri hvor «god» kontroll man har. 

Anonymkode: 7df77...6cc

Du burde lese deg opp på psykologi og hvordan hjernen fungerer, du burde lese om temaet du uttaler deg om. Har du lest boken til/om Arild Knutsen? Den er fantastisk bra! Der kan du få innsyn i hvordan noen kan bli narkoman, hvordan de behandles++ Det er også en del faglitteratur om temaet, men bare å google rusavhengighet, vi nok være øyeåpnende for deg. 

Anonymkode: b0f54...77b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er deres valg. De kan velge å slutte hvis de vil. 

Anonymkode: 8458e...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2021 den 22.10):

Har du tatt et bevisst valg om å ikke bli avhengig av noe? Jeg har ikke bevisst valgt det, jeg har bare ikke blitt det.

Anonymkode: a3dae...7b7

Jeg venter spent på svar, ts 😄

Anonymkode: a3dae...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og alle som er enige med HI:
Tenker dere det samme om personer som sliter med spiseforstyrrelser (anoreksi, bulimi, overspising)? Alhoholisme? Selvskading? Selvmordsforsøk?

Skam dere. Som mange sier her: Ingen ønsker å bli narkomane. 

Anonymkode: 1e10a...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...