Gå til innhold

Synes dere synd på narkomaner som bevisst har tatt et slikt valg om å bli narkiser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg personlig gir jeg faen. Hadde faren min eller moren min vært narkiser, og tatt et slikt bevisst valg om å være så egoister, så hadde jeg aldri prata med dem, uansett grunnlag for å bli narkoman. Det ødelegger et barns liv, og det kommer i veien for å danne relasjoner med folk. Jeg har fått mye pes for å ha kutta ut narkiser i livet mitt, rett og slett fordi jeg ikke gidder å gå rundt og passe på at de holder seg clean kontstant. Og hvert fall synes jeg ikke synd på dem.  Kan hende jeg er egoistisk og er trangsynt, men jeg synes ikke synd på narkomaner som til slutt ender opp med overdose, og bryr seg 0 om de som de etterlater

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er tilbøyelig til å være enig egentlig. Råtne, egoistiske individer.

Anonymkode: a1583...af8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på spørsmålet ditt. Ja, jeg syns synd på folk som sliter med rusavhengighet. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er mange som har tatt et bevisst valg om å ikke bli narkomane, men har du noen gang spurt en narkoman om det var et bevisst valg? Det tror ikke jeg. Mange narkomane har vonde opplevelser i barndom og ungdom som har ført dem ut i uføret tenker jeg. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusavhengighet er en sykdom. Ingen velger å bli syk. Så ja, jeg har medfølelse med rusavhengige så lenge de ikke drar barn inn i elendigheten. Ingen barn fortjener å vokse opp med rusavhengige foreldre.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke akkurat si at jeg synes synd på dem. De har heftigere opplevelser når de ruser seg enn jeg noen gang kommer til å få.

Anonymkode: feb7d...563

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bror er narkoman. Vært det i 15 år. Både meg, mine søsken og foreldre har lidd gjennom disse årene. Jeg kan plutselig tenke på han og begynne å gråte. Jeg føler på kjærlighet, skam, hat og frustrasjon. Han har vært farlig i situasjoner der han var tungt berusa. Har kuttet kontakten helt og gitt opp, hvis ikke så hadde livet mitt blitt ødelagt. Dette er så vondt. 

Anonymkode: 86ab9...a80

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min bror er narkoman. Vært det i 15 år. Både meg, mine søsken og foreldre har lidd gjennom disse årene. Jeg kan plutselig tenke på han og begynne å gråte. Jeg føler på kjærlighet, skam, hat og frustrasjon. Han har vært farlig i situasjoner der han var tungt berusa. Har kuttet kontakten helt og gitt opp, hvis ikke så hadde livet mitt blitt ødelagt. Dette er så vondt. 

Anonymkode: 86ab9...a80

Ja, det forstår jeg. Og jeg ønsker deg og familien din det beste. Har selv en far som har svindlet moren min for flere tusen kroner på grunn av natkoproblem, og jeg klarer ikke å være noe annet enn sint på han. Ser hvert fall ikke synd på han

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Teatrica skrev (25 minutter siden):

Det er ingen som bevisst velger å bli narkomane!

Men de aller fleste av dem har tatt en rekke dårlige valg i livet som til slutt ender i totalt forfall.

Det er i det fleste tilfeller et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (Akkurat nå):

Men de aller fleste av dem har tatt en rekke dårlige valg i livet som til slutt ender i totalt forfall.

Det er i det fleste tilfeller et valg.

Jepp, enig med deg.

Anonymkode: 8f5cb...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker du vel det samme om folk som dør i bilulykke også? De tar jo et bevisst valg om å sette seg inn i bilen, vel vitende om at faren for en ulykke er der. Velfortjent dødsfall spør du meg!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KvinneMannen skrev (1 minutt siden):

Da tenker du vel det samme om folk som dør i bilulykke også? De tar jo et bevisst valg om å sette seg inn i bilen, vel vitende om at faren for en ulykke er der. Velfortjent dødsfall spør du meg!

Det er absolutt ikke det samme. En person som setter seg i bilen, og følger alle kjøreregler, som til slutt ender i  dødsfall, det er ikke det samme som en person som dør av rus

Anonymkode: 7df77...6cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KvinneMannen skrev (3 minutter siden):

Da tenker du vel det samme om folk som dør i bilulykke også? De tar jo et bevisst valg om å sette seg inn i bilen, vel vitende om at faren for en ulykke er der. Velfortjent dødsfall spør du meg!

Dårlig sammenligning. Hele livet er risiko, det å gå i butikken er også farlig, for da kan man bli knivstukket av en gærning på vei dit. Men man kan ikke slutte med det ene eller andre. Å teste nark derimot, det er ikke en nødvendighet, det er bare en egoistisk og idiotisk handling. 

Anonymkode: 86ab9...a80

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dårlig sammenligning. Hele livet er risiko, det å gå i butikken er også farlig, for da kan man bli knivstukket av en gærning på vei dit. Men man kan ikke slutte med det ene eller andre. Å teste nark derimot, det er ikke en nødvendighet, det er bare en egoistisk og idiotisk handling. 

Anonymkode: 86ab9...a80

Det er nettopp derfor det er en god sammenligning. Å kjøre bil er sjeldent en nødvendighet og er ofte bare en risiko folk velger å ta fordi det er behagelig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusavhengighet er en sykdom og har egne koder for diagnose, jf ICD10. I tillegg har mange tilleggsdiagnoser innen psykiske lidelser. Årsakene til rusavhengighet kan være så mange; Smerteproblematikk som har ført til  avhengighet av medisiner, opplevde traumer med påfølgende selvmedisinering, noen har vokst opp i rushjem og vet ikke om annet.... 

Jeg synes synd på rusavhengige! 

Anonymkode: bc7c2...2ed

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
Lawyam skrev (20 minutter siden):

De har trodd de kunne stoppe. Ikke valgt det.

Jeg syns det er trist og synes synd på narkomane.

Da har de tatt valget om å tro de kunne stoppe. De har valgt å begynne på stoffer de vet er sterkt avhengighetsskapende. Det er i de fleste tilfeller et valgt. Syntes ikke synd i de som har fått valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem andre enn suicidale mennesker det som går inn for å bli narkomane da? Av de få narkomane jeg kjenner er det ingen som hadde det som mål. Nesten alle ble også rusavhengige før voksen alder, men bryr nok ikke du deg om uansett.

Anonymkode: 05689...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HarryDotter said:

Da har de tatt valget om å tro de kunne stoppe. De har valgt å begynne på stoffer de vet er sterkt avhengighetsskapende. Det er i de fleste tilfeller et valgt. Syntes ikke synd i de som har fått valget.

jeg rusa meg pga traumer. Noen blir sterkt overvektig av samme type traumer. andre blir kriminelle og utagerende. og noen svært få klarer å undertrykke alt og fungere tilsynelatende greit for endel år, men som regel så ender de også med psykosomatiske plager av noe slag. Men poenget er at nesten ingen som blir utsatt for overgrep klarer å gå upreget livet ut. De som har hatt godt støtteapparat og omsorgsgivende mennesker er de som blir minst preget. Resten ender på kjøret, med diverse diffuse plager, drikker for mye, angst-og-depresjonslidende m.m. Ikke døm andre fordi de ikke har vært like forskånet fra overgrep som du selv mest sannsynlig har vært.

Anonymkode: dc23a...d7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt et bevisst valg om å ikke bli avhengig av noe? Jeg har ikke bevisst valgt det, jeg har bare ikke blitt det.

Anonymkode: a3dae...7b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...