Gå til innhold

Høyere lønn til sykepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ikke for få sykepleiere i Norge. Tvert i mot så er vi det landet i EØS-området med FLEST sykepleiere i forhold til befolkningen. Og det med god margin. Lønnen er også god.

Sykepleierne har ført en knallhard profesjonskamp gjennom mange år for å presse ut hjelpepleiere, og det er det vi ser resultatet av nå.

Anonymkode: e6e85...057

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykepleiere tjener vel ganske bra allerede for å drive med stell og tørke rumper?

Anonymkode: 3f811...caf

Se på provokatøren. For en idiot.

Om du får kreft og for eksempel trenger cellegift, tror du det er en lege som administrerer denne til deg og sitter ved din side? Bare et eksempel av tusenvis på hva en sykepleier gjør. 

Anonymkode: 4945a...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleierforbundet har jobbet mye for høyere tillegg og ikke mye for økt grunnlønn. Kjæresten er sykepleier på et sykehus i Oslo og ordningene de har når det gjelder forskyving av vakt og overtid er helt sinnsyke. Én ekstra nattevakt (overtid) genererer 6000 kr før skatt. Dersom vakten forskyves beholder de ofte tilleggene og får svært godt betalt for en i utgangspunktet «billig» vakt. Mange er bevisste på dette og sier nei til forskyving som ikke utløser ekstra penger - arbeidsgiver må da typisk hente inn noen på overtid og vakta koster dem ekstremt mye mer enn den kunne ha gjort. De som har dagjobber tjener luselønn i forhold. De har bare grunnlønn og den er ofte svært lav. Tilleggene utgjør ca 150 000-200 000 på et år. Det er ikke uvanlig å tjene over 700 000 på å jobbe som sykepleier i en full stilling i turnus. 

Anonymkode: 0cbd6...877

Ja, tilleggene (bortsett fra helgetillegg) er gode. Derfor tenker jeg at det hadde lønt seg å øke grunnlønnen for å beholde folk i yrket. Da hadde det blitt mindre behov for å leie inn ekstravakter hele tiden, og helseforetakene (det vil si skattebetalerne) hadde spart på det i lengden. 

Anonymkode: 21428...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i helsevesent har rævva lønn, alt fra assistenter til lege/kirurger. Eneste grunnen til at leger har høy lønn er pga at de jobber sinnsykt mye. Grunnlønna er dritdårlig. Så ja hele helsevesenet burde få et solid lønnshopp. Men da går nok Norge a/s ganske mye i minus hvert år.

Viss du ser på andre land så er det ikke slik at folk i kassa i butikker/lagermedarbeidere tjener ca det samme som folk som har tatt bachelor+ og jobber i helsevesenet.

Anonymkode: 85894...163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepleierforbundet har jobbet mye for høyere tillegg og ikke mye for økt grunnlønn. Kjæresten er sykepleier på et sykehus i Oslo og ordningene de har når det gjelder forskyving av vakt og overtid er helt sinnsyke. Én ekstra nattevakt (overtid) genererer 6000 kr før skatt. Dersom vakten forskyves beholder de ofte tilleggene og får svært godt betalt for en i utgangspunktet «billig» vakt. Mange er bevisste på dette og sier nei til forskyving som ikke utløser ekstra penger - arbeidsgiver må da typisk hente inn noen på overtid og vakta koster dem ekstremt mye mer enn den kunne ha gjort. De som har dagjobber tjener luselønn i forhold. De har bare grunnlønn og den er ofte svært lav. Tilleggene utgjør ca 150 000-200 000 på et år. Det er ikke uvanlig å tjene over 700 000 på å jobbe som sykepleier i en full stilling i turnus. 

Anonymkode: 0cbd6...877

Dette er bare tull. Hvor får du disse tallene fra? Jeg er sykepleier, og kan bekrefte at dette stemmer IKKE.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke så mye lønna, selv om man selvsagt alltid vil ha mer penger. Det hjelper heller ikke med fulltidsstillinger, så FOLK IKKE ORKER Å STÅ I DEM. Helseinstitusjonene må øke antall stillingshjemler, så det til enhver tid er flere på jobb, slik at det blir mindre på hver enkelt å gjøre. DET er løsningen. 

 

Anonymkode: 49c7b...82a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bedre lønn OG mer ressurser er nok løsningen. 

Anonymkode: 5969f...310

Og du har lyst å øke skatten din med 10 % ikke sant 😁

Anonymkode: fda06...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er kronisk mangel på sykepleiere. Og helsevesenet er i knestående.

Hvis sykepleiere fikk samme lønn som leger. Hvordan tror dere legene hadde reagert? Hadde legene da krevd mer? Det er jo sykepleiere det mangel på, ikke leger. Tilbud og etterspørsel og alt det der.

Anonymkode: b5318...2a0

Selvsagt hadde legene krevd en saftig lønnsøkning! 
Det er ikke lønna som er problemet, det er elendig ledelse og for travle avdelinger. Sånn blir det når sykepleiere gjør masse arbeidsoppgaver som helsefagarbeidere kan gjøre. 
Men lønna for spesialsykepleiere burde økes, det gir for dårlig uttelling med spesialkompetanse. 

Anonymkode: cea59...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er kronisk mangel på sykepleiere. Og helsevesenet er i knestående.

Hvis sykepleiere fikk samme lønn som leger. Hvordan tror dere legene hadde reagert? Hadde legene da krevd mer? Det er jo sykepleiere det mangel på, ikke leger. Tilbud og etterspørsel og alt det der.

Anonymkode: b5318...2a0

Tipper du ikke finner et land i verden der sykepleiere tjener bedre enn i Norge..men som du sier blir mangelen stor nok vil lønnen presses opp...samtidig med arbeidsinnvandringen selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sykepleiere tjener vel ganske bra allerede for å drive med stell og tørke rumper?

Anonymkode: 3f811...caf

Ja, vi gjør jo tross alt ikke noe annet. Et hvilket som helst annet yrke som jobber med avføring, og andre kroppsvæsker får smusstillegg for dette. Det gjør ikke vi, selvom vi kan ende opp med avføring/urin/oppkast ol. På våre private sko. Vi kan få en dusj med oppkast uten mulighet for å skifte umiddelbart. Syntes faktisk smusstillegg hadde vært på sin plass, samt tilskudd til fottøy.

Anonymkode: e3e0c...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg som sykepleier vil ha før økt lønn:

# bedre grunnbemanning så jeg har tid til å gjøre jobben min istedet for å løpe rundt som ei hodeløs høne. 

# kompensasjon for å ha studenter. 

# reelle muligheter for videreutdanning. Jeg ønsker å studere mer men må mest sannsynlig betale alt fra egen lomme da arbeidsgiver ikke har råd. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi gjør jo tross alt ikke noe annet. Et hvilket som helst annet yrke som jobber med avføring, og andre kroppsvæsker får smusstillegg for dette. Det gjør ikke vi, selvom vi kan ende opp med avføring/urin/oppkast ol. På våre private sko. Vi kan få en dusj med oppkast uten mulighet for å skifte umiddelbart. Syntes faktisk smusstillegg hadde vært på sin plass, samt tilskudd til fottøy.

Anonymkode: e3e0c...2e1

Mange yrker får ikke smusstillegg selv om de jobber med avføring. Barnehageansatte, slakteriansatte, bønder… Men ja, dere kunne gjerne fått tilskudd til fottøy. 

Anonymkode: cea59...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykepleierforbundet har jobbet mye for høyere tillegg og ikke mye for økt grunnlønn. Kjæresten er sykepleier på et sykehus i Oslo og ordningene de har når det gjelder forskyving av vakt og overtid er helt sinnsyke. Én ekstra nattevakt (overtid) genererer 6000 kr før skatt. Dersom vakten forskyves beholder de ofte tilleggene og får svært godt betalt for en i utgangspunktet «billig» vakt. Mange er bevisste på dette og sier nei til forskyving som ikke utløser ekstra penger - arbeidsgiver må da typisk hente inn noen på overtid og vakta koster dem ekstremt mye mer enn den kunne ha gjort. De som har dagjobber tjener luselønn i forhold. De har bare grunnlønn og den er ofte svært lav. Tilleggene utgjør ca 150 000-200 000 på et år. Det er ikke uvanlig å tjene over 700 000 på å jobbe som sykepleier i en full stilling i turnus. 

Anonymkode: 0cbd6...877

WOOOW 😱 viste de hadde noe høyere lønn i Oslo, men dette er jo helt sykt. Melder flytting med det samme. 150000-200000,- i tillegg, da tror jeg han/hun jobber mest ettermiddager, samt alle helligdager, jeg jobber 1-3 ettermiddager i uken og tilleggene mine for et år er 75000,- dette er da kveld, helg og 6 helligdager. 100% stilling.

Anonymkode: e3e0c...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange yrker får ikke smusstillegg selv om de jobber med avføring. Barnehageansatte, slakteriansatte, bønder… Men ja, dere kunne gjerne fått tilskudd til fottøy. 

Anonymkode: cea59...a3f

Det er selvfølgelig flere som burde hatt det, men tenker vel kanskje først og fremst dem som jobber med mennesker, ettersom dette ofte er mer smittsomt.

Anonymkode: e3e0c...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (6 minutter siden):

Ting jeg som sykepleier vil ha før økt lønn:

# bedre grunnbemanning så jeg har tid til å gjøre jobben min istedet for å løpe rundt som ei hodeløs høne. 

# kompensasjon for å ha studenter. 

# reelle muligheter for videreutdanning. Jeg ønsker å studere mer men må mest sannsynlig betale alt fra egen lomme da arbeidsgiver ikke har råd. 

Signerer dette!

Anonymkode: e3e0c...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig flere som burde hatt det, men tenker vel kanskje først og fremst dem som jobber med mennesker, ettersom dette ofte er mer smittsomt.

Anonymkode: e3e0c...2e1

Barn er som kjent mennesker… Og det er plenty med zoonoser man kan få fra dyr.

Anonymkode: cea59...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (10 minutter siden):

Ting jeg som sykepleier vil ha før økt lønn:

# bedre grunnbemanning så jeg har tid til å gjøre jobben min istedet for å løpe rundt som ei hodeløs høne. 

# kompensasjon for å ha studenter. 

# reelle muligheter for videreutdanning. Jeg ønsker å studere mer men må mest sannsynlig betale alt fra egen lomme da arbeidsgiver ikke har råd. 

Dette🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, vi gjør jo tross alt ikke noe annet. Et hvilket som helst annet yrke som jobber med avføring, og andre kroppsvæsker får smusstillegg for dette. Det gjør ikke vi, selvom vi kan ende opp med avføring/urin/oppkast ol. På våre private sko. Vi kan få en dusj med oppkast uten mulighet for å skifte umiddelbart. Syntes faktisk smusstillegg hadde vært på sin plass, samt tilskudd til fottøy.

Anonymkode: e3e0c...2e1

Både KS og Spekter har avtale om 1 krone og femti øre per time i smusstillegg. Se punkt 2.6 i overkomst III med Spekter, og punkt 5,9 kapittel 1 i hovedtariffavtalen med KS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...