Gå til innhold

Høyere lønn til sykepleiere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sykepleierforbundet har jobbet mye for høyere tillegg og ikke mye for økt grunnlønn. Kjæresten er sykepleier på et sykehus i Oslo og ordningene de har når det gjelder forskyving av vakt og overtid er helt sinnsyke. Én ekstra nattevakt (overtid) genererer 6000 kr før skatt. Dersom vakten forskyves beholder de ofte tilleggene og får svært godt betalt for en i utgangspunktet «billig» vakt. Mange er bevisste på dette og sier nei til forskyving som ikke utløser ekstra penger - arbeidsgiver må da typisk hente inn noen på overtid og vakta koster dem ekstremt mye mer enn den kunne ha gjort. De som har dagjobber tjener luselønn i forhold. De har bare grunnlønn og den er ofte svært lav. Tilleggene utgjør ca 150 000-200 000 på et år. Det er ikke uvanlig å tjene over 700 000 på å jobbe som sykepleier i en full stilling i turnus. 

Anonymkode: 0cbd6...877

Vil si det er ganske uvanlig å tjene over 700.000 på å jobbe som sykepleier i full stilling i turnus, jo. Jeg jobber i 100% stilling i tredelt turnus og har med alle tillegg tjent 520.000 sålangt i år. Dette inkluderer en del overtid og forskyvninger.

Anonymkode: 1e383...5d4

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

ajarRun

Jeg har lest gjennom et uhorvelig antall stillingsannonser for sykepleiere og det er noen ting som går igjen.

De kan tilby uforutsigbar turnus, en merkelig stillingsprosent under 100, og de tilbyr drittlønn (tariff). 

Mange av turnusene er helt idiotisk også, men de opplyser de jo ikke om. Enkelte steder ønsker sykepleiere med kompetanse innen tvang. Det er på toppen av listen av ønskede kvalifikasjoner... 

Bedre lønn vil øke rekruttering og få flere til å bli. Med en bachelor i sykepleie kan du tjene mer på NAV eller lignende enn som sykepleier. 

Det burde også være slik at man har tillegg for sin kompetanse, uavhengig av om arbeidsgiver etterspør den. Tilleggene for videreutdanning er absurd lave, og tar man en utdanningsstilling må man binde seg for to år (mon tro hvem som får alle drittvaktene).

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Utdanningsnivået på sykepleie er som litt avansert videregående og bør lønnes deretter. Mange yrker hvor arbeidspresset er like stort og sykepleiere er ikke så enormt viktige som de skal ha det til selv.

Anonymkode: 4c8dc...067

• Liker 5
Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil si det er ganske uvanlig å tjene over 700.000 på å jobbe som sykepleier i full stilling i turnus, jo. Jeg jobber i 100% stilling i tredelt turnus og har med alle tillegg tjent 520.000 sålangt i år. Dette inkluderer en del overtid og forskyvninger.

Har du ingen ansiennitet? Hvor langt over tariff er grunnlønnen din? 

Med 10 års ansiennitet, litt forhandling på lønn ved tiltredelse, og kun nattevakt ender man jo fort opp på 750-800k hvis man jobber i Hammerfest.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ajarRun skrev (1 minutt siden):

Har du ingen ansiennitet? Hvor langt over tariff er grunnlønnen din? 

Med 10 års ansiennitet, litt forhandling på lønn ved tiltredelse, og kun nattevakt ender man jo fort opp på 750-800k hvis man jobber i Hammerfest.

Har 8 års annsiennitet. + 5000 i året som et turnustillegg. Vet at sykepleier i med 10 års annsientiet i 100% nattevaktsstilling hos oss tjener 610.000.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 19.20):

Det tar bare 3 år for å bli sykepleier 

Anonymkode: 6df08...15b

Spiller ingen rolle! Jeg har en mnd utandning og jobber som konduktør- tjener mer en en sykepleier. 

Anonymkode: 088da...c8b

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

ajarRun
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har 8 års annsiennitet. + 5000 i året som et turnustillegg. Vet at sykepleier i med 10 års annsientiet i 100% nattevaktsstilling hos oss tjener 610.000.

KS eller Spekter? Eller noen andre?

I KS blir vel tilleggene sånn 150 000 for 100% natt... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utdanningsnivået på sykepleie er som litt avansert videregående og bør lønnes deretter. Mange yrker hvor arbeidspresset er like stort og sykepleiere er ikke så enormt viktige som de skal ha det til selv.

Wow. Beskriv gjerne hvordan du ser for deg et helsevesen uten sykepleiere? 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ajarRun skrev (Akkurat nå):

KS eller Spekter? Eller noen andre?

I KS blir vel tilleggene sånn 150 000 for 100% natt... 

KS. Nattillegget er jo ikke på mer enn 53kr timen

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 19.19):

Det er kronisk mangel på sykepleiere. Og helsevesenet er i knestående.

Hvis sykepleiere fikk samme lønn som leger. Hvordan tror dere legene hadde reagert? Hadde legene da krevd mer? Det er jo sykepleiere det mangel på, ikke leger. Tilbud og etterspørsel og alt det der.

Anonymkode: b5318...2a0

Problemet er ikke lønna problemet er arbeidsbelastning og turnus! Fordi sykepleier tjener ganske godt! Fokus skulle vært å gjøre om hele turnusordningen i alle fysiske turnusarbeid. Till 80% jobb før 100% lønn. Da hade det blitt mer populært! En lønn på 29-30k Etter skatt er god lønn i Norge. 

du kan jobbe så jævla mye før masse penger men når du ikke lengre har energi til privatliv, tid over. Og kroppen og hode sier Nei Nei Nei! Da er ikke penger verdt en dritt! 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Wow. Beskriv gjerne hvordan du ser for deg et helsevesen uten sykepleiere? 

Det kommer til å gå helt fint. Hjelpepleiere kan fint ta over den rollen til en langt lavere kostnad og man kan ansette andre til å gi medisin eller eventuelt sende hjelpepliere på kurs. Uansett ikke mitt problem fordi jeg ikke kommer til å få bruk for et helsevesen hverken med eller uten sykepleiere. Så for min del kan hele skiten kollapse.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

WOOOW 😱 viste de hadde noe høyere lønn i Oslo, men dette er jo helt sykt. Melder flytting med det samme. 150000-200000,- i tillegg, da tror jeg han/hun jobber mest ettermiddager, samt alle helligdager, jeg jobber 1-3 ettermiddager i uken og tilleggene mine for et år er 75000,- dette er da kveld, helg og 6 helligdager. 100% stilling.

Anonymkode: e3e0c...2e1

Sykepleier som jobber i ambulansen. Veldig mangel på folk, sykdom osv. Grunnlønnen min er 435 000 i året, tjente alikevel 720 000 i fjor (200 timer overtid, forskyvning tillegg osv) Lengre vakter og mer fri, i tillegg til ikke for belastende vakter gjør det enkelt og ta overtid (stasjon i mindre by).  Dette gjør at jeg aldri vil tilbake til å springe raua av meg i sykepleie yrket selv om grunnlønna var høyere, aldri overskudd til å ta overtid i den jobben

Anonymkode: b5165...b13

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

KS. Nattillegget er jo ikke på mer enn 53kr timen

Hvis man jobber 33,6 timer er det 1747,2 timer i året. Ganget med 56 som er minimums nattillegg får man 106 400. I tillegg vil man jo ha 48 624 i lørdag/søndagstillegg (mulig jeg bruker tall fra en særavtale der).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

ajarRun

Sykepleier som jobber i ambulansen. Veldig mangel på folk, sykdom osv. Grunnlønnen min er 435 000 i året, tjente alikevel 720 000 i fjor (200 timer overtid, forskyvning tillegg osv) Lengre vakter og mer fri, i tillegg til ikke for belastende vakter gjør det enkelt og ta overtid (stasjon i mindre by).  Dette gjør at jeg aldri vil tilbake til å springe raua av meg i sykepleie yrket selv om grunnlønna var høyere, aldri overskudd til å ta overtid i den jobben

Var det vanskelig å komme inn i ambulanseyrket? Noen sier sykepleiere ikke er ønsket, andre sier det er lett å få jobb.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Overtid og turnusjobb tjener like godt i nesten alle bransjer. Spørsmålet er om flestparten som jobber som sykepleiere orker å jobbe turnus , og vil ta fra privatlivet og tiden for å tjene mer! Er ikke alle som vil det! Og har du barn i tillegg så er det umuligt å ta på overtid eller kun jobbe natt! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber ikke overtid og har 520k i året! En mnd utandning og jobber turnus 33.6 Tim i uken! Jobber som konduktør - 1-6 mnd utandning! Og jeg orker ikke jobbe overtid! Tror ikke alle sykepleiere orker det heller! 

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
ajarRun skrev (1 minutt siden):

Var det vanskelig å komme inn i ambulanseyrket? Noen sier sykepleiere ikke er ønsket, andre sier det er lett å få jobb.

Umulig nå (helse stavanger), jeg tok vikarkurs og gikk opp til fagprøve som privatist. Nå er eneste veien inn paramedisin eller fagutdanning via vgs (annbefales ikke da denne nok fases it på sikt) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ajarRun

Umulig nå (helse stavanger), jeg tok vikarkurs og gikk opp til fagprøve som privatist. Nå er eneste veien inn paramedisin eller fagutdanning via vgs (annbefales ikke da denne nok fases it på sikt) 

Må man ikke ha to års praksis for å få ta fagprøven?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg jobber ikke overtid og har 520k i året! En mnd utandning og jobber turnus 33.6 Tim i uken! Jobber som konduktør - 1-6 mnd utandning! Og jeg orker ikke jobbe overtid! Tror ikke alle sykepleiere orker det heller! 

Nice for deg🤩 viser at sykepleier yrket ikke er så attraktivt som utenforstående vil ha det til. 20% forlater yrket innen få år, med god grunn

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer til å gå helt fint. Hjelpepleiere kan fint ta over den rollen til en langt lavere kostnad og man kan ansette andre til å gi medisin eller eventuelt sende hjelpepliere på kurs. Uansett ikke mitt problem fordi jeg ikke kommer til å få bruk for et helsevesen hverken med eller uten sykepleiere. Så for min del kan hele skiten kollapse.

Men om hjelpepleierne skulle tatt over for sykepleierne burde jo de hatt samme lønnen? Da forskyves jo bare problemet videre. Og det at du mener at hjelpepleierne kan ta over for sykepleierene, betyr jo at oppgavene er såpass viktige at noen må ha de. 

Veldig bra for deg at du vet at du aldri får bruk for helsevesenet. Da antar jeg også at moren din fødte deg hjemme uten hjelp fra helsevesen, du var aldri til kontroller som liten, du har aldri fått en vaksine etc., og at når foreldrene dine blir gamle og syke så er det vel du som pleier, gir medisiner, legger inn kateter, overvåker, gir injeksjoner og infusjoner, har ansvar for liv og praktiserer perfekt medikamentregning. Lykke til!

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...