Gå til innhold

kjørelæreren prøver å tjene penger på meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

ajarRun skrev (På 12.11.2021 den 22.42):

En god del av mine elever har like god selvinnsikt som de har kjøreferdigheter. Det er en interessant kombinasjon. Noe av det vanskeligste jeg møter er en elev som insisterer på å gå videre i opplæring uten nødvendig kompetanse, da tvinges jeg til å fokusere på hva som ikke funker (sier jeg for mye positivt brukes det for å argumentere for neste trinn). Å gå for fort fram er dyrt og lite effektivt. 

Noen lærere har lite å gjøre, og noen kjører ekstra timer. Andre har X-antall de sier til alle elever de trenger og presser alle gjennom samme løypa. Hvis du føler opplæringen ikke passer deg, bytt lærer eller skole. Med det sagt har læreren ofte et helt annet syn på hva som er viktig enn det du har. Elever bryr seg masse om de kveler bilen, det interesserer meg stort sett ikke. 

Man stryker ikke av å velge bort en luke, man stryker for at man har gjennomgående dårlig stryk. Sensor forteller bare de viktigste årsakene til at man stryker. Derfor ender mange opp med å stryke på nytt med annen begrunnelse (begge var der første gangen, men en var mer fremtredende enn den andre). Hvis man består forteller sensor kun de viktigste grunnene til at man består, de har egentlig ikke lov til å fortelle om feil elevene har gjort da. Derfor kan en dårlig elev komme fra førerprøven og si: "Jeg gjorde bare EN feil!" mens sensor forteller meg at prøven var stryk den første halvdelen, men løftet seg så vidt til bestått i den andre. 

Klasse B har 19 obligatoriske timer. En time på trinn to (trinnvudering), fem på trinn tre (trinnvudering og 4 timer på bane) og tretten på trinn fire.

Hvorfor har de ikke lov til det? Jeg besto, men ønsket å vite hva jeg evt. kunne forbedre for min egen del videre, men sensoren svarte unnvikende. Men klagde jo ikke på at jeg besto, så holdt kjeft da jeg skjønte at han egentlig ikke ville si noe. 

Anonymkode: 80ee3...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok noen luringer i bransjen. Spesielt de "kjøreskolene" som bare klistrer et skoleskilt bak på en helt anonym bil.

Men har man øvelseskjørt privat i 13(!) år, så har jeg vanskelig for å tro det er kjøreskolen det er noe feil med om fremdriften ikke er der. Greit nok at de kan finne på å si at du ikke er helt klar for oppkjøring enda, men de gir deg vel grunner til det? Ting du må jobbe med?

Hvis kjørelæreren ikke klarer å gi konkrete tilbakemeldinger om det du må jobbe med, eventuelt at du ikke forstår hvorfor du må jobbe med de konkrete tilbakemeldingene, så må du bytte lærer/skole. Det har ikke noen hensikt å lære av noen man ikke klarer å kommunisere med.

Anonymkode: 9f4ec...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme. Uansett hvor god jeg var, så var jeg ikke god nok. Jeg bytta trafikkskole. Fikk da lappen innen en måned. 

Anonymkode: 587c7...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 19.50):

Et klassisk eksempel som alle ferskinger - tror de er så gode atte....

Anonymkode: d3f27...36c

 Folk med lappen kjører jo værst. Direkte farlige. Det er jo bare å se på trafikken så ser man det.

Anonymkode: 0a6b5...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvor i landet holder du til? Kanskje vi kan foreslå en god trafikkskole/lærer :)

Anonymkode: fbe77...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 19.46):

Har hatt en kjørelærer som bare prøvde å drøye lengst mulig for å tjene mest mulig. Bytt kjøreskole om du føler det er tilfellet 

Anonymkode: 85eb4...f7f

Men da har man betalt dobbelt...? 

Anonymkode: 8b6c0...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha opplevd kjørelærer som sier han skal bestille f,eks bane ( etter å ha kjørt og betalt jevnlig i nesten 2 år ) så gjør han det ikke. Søkte fri fra jobb og måtte forklare arb giver hvorfor jeg ikke trengte fri likevel.

Samme kjørelærer la ut i vide og brede om hvor fantastisk søt jeg var, en skikkelig superwoman- da jeg ikke responderte med annet en slutt, så ble han fornærmet virker det som. Han svarte ikke på meldinger om kjøretimer igjen.

Jeg er også blitt behandlet nedlatende fordi jeg kjørte feil i rundkjøringer, rett og slett blitt skreket til.

Anonymkode: 30fa1...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.11.2021 den 22.10):

 

Hvorfor har de ikke lov til det? Jeg besto, men ønsket å vite hva jeg evt. kunne forbedre for min egen del videre, men sensoren svarte unnvikende. Men klagde jo ikke på at jeg besto, så holdt kjeft da jeg skjønte at han egentlig ikke ville si noe. 

Anonymkode: 80ee3...88f

De skal begrunne hvorfor vedtaket ble slik det ble. Hvis du består betyr det at de må fortelle hva som var bra med kjøringen. Hvis du stryker må de fortelle hva som er feil.

Personlig skulle jeg ønske man fikk en karakter, slik at man vet om man har bestått så vidt eller med god margin, og at man fikk utskrift over alle anmerkninger de har gjort underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 18.09):

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

Det beste hadde vært om trafikklærere og var statlig ansatte og kjøreskolene statlige. Da kunne vi være mer sikre på at de ville samfunnets beste og ikke sin egen lommebok.

Anonymkode: f8528...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 18.09):

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

Du må slutte å være så innbilsk å tro at du vet best. Du er i en læringssituasjon og da må du høre etter hva trafikklæreren sier til deg og ta det til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 8 kjøretimer før han satt meg da opp på det obligatoriske,  hadde alt av det obligatoriske mai i fjor. Bestod oppkjøring I juli. Tok 6 måneder fra start til slutt.  Er veldig mye å lære. Ikke stress med å bli ferdig fortest mulig. Det et en grunn for at man må igjennom det man skal igjennom:)

Anonymkode: 41144...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2021 at 11:44 AM, AnonymBruker said:

Hahhahahha det er sånne feil du ikke kan ha. Det var nok en test, du skal alltid følge med i trafikken. Herregud! 

Uansett hva hun sier. Du er bak rattet! 

Anonymkode: e50f2...802

Ikke en test, dette er helt vanlig i starten. Da fokuserer eleven på det tekniske, og kjørelæreren passer trafikken. Noe annet ville jo vært livsfarlig!

Anonymkode: 9d8fe...3f1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke en test, dette er helt vanlig i starten. Da fokuserer eleven på det tekniske, og kjørelæreren passer trafikken. Noe annet ville jo vært livsfarlig!

Anonymkode: 9d8fe...3f1

👍Common sense. Temmelig logisk. Hvordan skulle førerkort opplæring i trafikk begynt ellers? Først et par runder i noen vanskelige rundkjøringer? .."Og du følger faen meg med på reglene sjæl, din lille gjengkriminelle jævel-unge."🤠🤠

"Og i neste time, tufsen, skal du få lære hvordan bremsepedalen virker.".🤣🤣

Klassisk trafikklærer fra tidligere DDR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 12.02):

Du har tydeligvis ikke nok erfaring til å vite at hun har rett. For i et av de tidligere trinnene så skal du fokusere på det inni bilen. Hun må vite om du virkelig kan det inni bilen for å gå videre. 

Din subjektive mening veier ikke tyngst. Det å ha trinnvurdering etter 4 timer er veldig lite, du må kjøre mer. 

Anonymkode: d60dc...408

Sønnen her hadde trinnvurdering under første kjøretime. Han tok kun det obligatoriske som han trengte. Lang kjøring, glattkjøring, landevei, bykjøring, mørkekjøring. Selv med kun obligatoriske kostet der 21000kr.

Men så ser vi på jenta ho er mer forsiktig og usikker og der sa kjøreturer her trengs det nok mer timer en hva sønnen deres trengte

Anonymkode: fdf02...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Fint hun er nøye for Ola og Kari Normann kan ikke kjøre bil. Bare det kommer snø som i går så skal man ligge 40 km i time, midt i veien, og ikke slippe folk forbi ved bruk av busslommer. Man skal ikke blinke og gjerne plassere seg feil også, man skal også kutte svinge nesten treffe de som står klar for å kjøre ut til venstre i et kryss.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...