Gå til innhold

kjørelæreren prøver å tjene penger på meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

Du mener du er klar. Kan hende hun ser du ikke er det. Kjenner mange som er elendige til å kjøre, selv om de har kjørt i mange år.

Anonymkode: 64e51...bd2

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelærere tjener penger på elever som går på kjøreskoler, ja.

Anonymkode: ed51f...218

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er dette? 

Jeg stilte meg selv spørsmålet da jeg tok lappen i Asker-området nå i år. Læreren min begynte opplæringen helt fra scratch, selv om jeg hadde øvelseskjørt i flere år og tatt timer et annet sted tidligere (avbrutt grunnet pandemien). Dette var til og med ETTER første kjøretime, da læreren skulle kartlegge hvor langt jeg hadde kommet. Han sa at han merket at jeg hadde kjørt mye, men de første påfølgende kjøretimene brukte vi altså på å lære å SVINGE riktig. 

Konfliktsky som jeg er, betalte jeg bare, og lot det gå. Det hendte også at jeg sakket farten før vi ankom tettbebygd strøk, slik at jeg skulle ha riktig fart inn mot 50 sonen, men da ga han på med sin egen gasspedal og sa "Husk at du skal være nede i 50 FØR skiltet". Jeg merket jo at gasspedalen gikk innover, selv om han styrte den på sin side. 

Jeg var lenge overbevist om at han prøvde å tjene penger på meg. Men merker nå at jeg har fått ekstremt god opplæring derfra også. Besto på første forsøk og trengte ikke være nervøs for oppkjøringa heller. Han her var også kvass, spesielt etter kl. 14. Helt til de siste gangene. Da ble han faktisk hyggeligere🤣

Anonymkode: c4492...418

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes trafikkskoler og deres lærere. Nettopp for at ikke elever og evt deres foreldre skal få avgjøre om de er gode nok eller ikke for en førerprøve. " jeg er så flink jeg, for jeg bulker nesten aldri.."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en kjørelærer som bare prøvde å drøye lengst mulig for å tjene mest mulig. Bytt kjøreskole om du føler det er tilfellet 

Anonymkode: 85eb4...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

Hvordan kommer du frem til 1080 timer?

Anonymkode: fbbf9...ca8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk eksempel som alle ferskinger - tror de er så gode atte....

Anonymkode: d3f27...36c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 12 år siden jeg tok lappen, så kanskje reglene har endret seg litt. Men.

Jeg hadde kjørt privat sånn ca 50t. Komt il kjørelareren, han sa noe ala " du trenger ca 40-50 timer, altså før alt det obligatoriske. Ca 500kr timen x 50timer blir alene 25k. Pluss alt det andre i tillegg. Nei tenkte jeg, kan ikke være mulig. Jeg var ikke så dårlig. Dro til en annen kjørelarer, han sa jeg var praktisk talt ferdig, kjørte med han 3t, så startet det obligatoriske. Så lappen kostet ca 21k totalt. Hadde jeg gått med på han første, hadde jeg punget ut med ca 50k pluss at jeg måtte kjøre i flere mnd før jeg ble ferdig, istedenfor 2,5mnd. 

Så ja, det er forskjellige lærere der ute med forskjellige integritet. Følg magefølelsen din. Synes du vurderingen er galt, så bytt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør bytte, ikke bare lærer, men skole! En venn av meg var i en lignende situasjon som deg, tok mange timer og kom aldri til neste trinn. Byttet kjøreskole og fikk oppkjøring 1 mnd senere som vedkommende besto med null feil. Ja, kjørelærer vet som regel bedre enn eleven, men det finnes kjørelærere som vet bedre enn andre kjørelærere også.

Anonymkode: 2f7a1...44c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også jeg var sååå god da jeg begynte. Jeg hadde øvelseskjørt med samboeren i lang tid, og kjørte hver gang vi skal noe.

Sett i retrospekt tror jeg at jeg hadde trengt færre timer om jeg var nesten fersk. For det å luke av alle uvanene tok tid.

Anonymkode: 7d5e2...873

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt! Du må gjøre det billigst mulig å ta lappen. I Norge er man hysterisk på dette med lappen. Skulle tro det var flysertifikat det var snakk om. Den viktigste læringen får du når du sitter alene i bilen og kjører. At du har fått lappen i hånden viser bare det er trygt nok å slippe deg ut på veien. Så er det ymse hvordan folk utvikler kjøringen senere…

Anonymkode: a2327...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo umulig for oss her inne å vurdere om du faktisk er bedre til å kjøre en læreren din gir deg cred for og om vedkommende prøver å tjene noen ekstra kroner - eller om det er du som ikke forstår helt hva du ikke kan. Det er nok mange eksempler på mennesker som har kjørt masse privat, men likevel mangler mye og har lagt seg til uvaner… 

Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet kjøreskole, for du har ikke tillit til den læreren du har nå og vedkommendes vurdering av deg. MEN når du kommer til neste kjørelærer bør du være veldig lydhør for denne. Hvis den nye synes du er mye flinkere, er jo alt greit. Dersom den nye også deler oppfatningen til den første - da er du nok ikke så flink som du tror. Da bør du lytte til det, og justere din egen oppfatning av dine egne ferdigheter. 

Anonymkode: 2c4ab...fc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken by er det du er i? Jeg begynte med kjøretimer 5 januar og fikk lappen 29 april, dette uten mye øvelseskjøring privat. Hadde like mange timer som deg og det var jeg som bestilte time etter time ikke lærer som presset meg til å bestille så mange. Følte selv at jeg ikke var god nok til oppkjøring men besto på første forsøk! Og dette er i Bergen.

Anonymkode: 74123...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for varierende svar. 
 

jeg er vanligvis veldig kritisk til meg selv, og glad i å få kritikk, sånn at jeg på den måten kan bli bedre. Jeg er 29 år, øvelseskjørt siden jeg var 16, litt mindre de siste årene kanskje, men mye de siste ukene , bestod teorien med 0 feil. Hadde som sagt en annen kjørelærer for noen år tilbake, desverre jobber ikke hun der lenger. 
 

hadde absolutt ikke hatt et problem med å se egne feil og mangler, bilkjøring er risikabelt, og for meg er det viktig å kjøre trygt. 
 

men i dette tilfellet er jeg trygg på at jeg er god nok, og overhode ikke skulle trengt så mange timer på trinn 2. tenker å ringe anonymt til resepsjonen på trafikkskolen, for å høre om det er mulig å bytte kjørelærer/ få en ny vurdering. 
 

jeg oppfattes nok som veldig ydmyk og lydig, og dette utnytter kjørelæreren kanskje :/. 
 

forrige time jobbet vi med rekkefølgen på tegn, plassering og bremsing når man skal ta av i et kryss, bremser litt tidlig tydeligvis. Utenom det sa hun jo at jeg har alt på plass, og jeg fikk det på plass forrige Time så. 
 

dette er i nes kommune i viken. 

Anonymkode: dcf9d...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har kjørt mye privat, og jeg er god på det. Startet nylig opp på trafikkskole igjen, kjørelæreren min er noe sur og kvass, jeg tviler på at hun har rett når hun sier at «spørs om du er klar til oppkjøring i midten av februar» 

ettersom jeg skal ha 24 kjøretimer fordelt på 3 mnd, før den tid. Altså, 90 min i uken, tilsammen 1080 timer, så kommer glattkjøring og det på trinn 4 da. 
noe som etter min mening kanskje er litt vel mye, med tanke på at jeg har lang erfaring 😛 
 

hittil har jeg hatt 4 kjøretimer, på trinn 2, hun har enda ikke tatt trinn vurdering?! Selvom jeg mestrer bilen teknisk, kan alt av regler, skilt. Det eneste hun reagerer på av å til er at jeg bremser før jeg titter i speilet, eller at jeg lå litt feil i en plassering.  Men dette endret jeg fort på på samme timen. 

da vi kjørte i et kryss, ba hun meg om å ikke følge med på trafikken, for det skulle hun ta seg av, jeg skulle kun høre på henne, og kjøre når hun sa det var klart. 
Fordi fokuset var på det tekniske ved bilen, og ikke andre trafikanter?

er det riktig at hun «avlærer» meg å følge med i trafikken på denne måten? Jeg har øvelseskjørt i flere år, også med en annen kjørelærer tidligere. Men dette virker helt absurd for meg altså. Som om hun prøver å tjene penger på meg

 

Anonymkode: dcf9d...6e7

Hahhahahha det er sånne feil du ikke kan ha. Det var nok en test, du skal alltid følge med i trafikken. Herregud! 

Uansett hva hun sier. Du er bak rattet! 

Anonymkode: e50f2...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...