AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #61 Skrevet 10. november 2021 Det du beskriver kan være helt normal atferd, men kan også bunne i en diagnose. Det du bør se på er barnets funksjonsnivå i hverdagen. Hvordan har han det? Virker han veltilpasset, fungerer godt på skolen og sosialt, så er kanskje ikke behovet stort for å gjøre så mye? Dysleksi kan gi en del "tilleggsproblematikk" - det kan være såpass enkelt. Hvordan han har det inni seg er jo det viktigste. Du sier heller ikke noe om det aller mest relevante - nemlig hverdagslivet hans. Du sier du har fem barn, og nevner et halvsøsken. Har hverdagslivet hans vært forutsigbart, "rolig" og stabilt - eller har det vært ting i oppveksten som har påvirket eller påvirker han kognitivt? Selv har jeg et barn som lever mye i sin egen verden og trives godt der. Han trives godt sosialt og er veltilpasset både hjemme og på skolen, men går rett og slett såpass dypt inn i egne interesser at han ikke alltid har plass til så mye annet som er uinteressant for han. Han får dog med seg beskjeder, og husker de fleste rutiner vi har øvd på som trengs for å fungere i hverdagen. Han er ganske klønete i ballspill og løping, men mestrer helt greit alle s-ene svømming, sykling, skøyter og ski. Helt gjennomsnittlig. Det som har fungert best her er avkrysningsskjemaer over alt som må gjøres før den neste hyggelige aktiviteten kan gjøres, i innlæringsperider. Tidsplaner og alarmer på telefonen er også gode hjelpemidler. Det blir veldig håndfast for han, og gjør at vi slipper å mase (for det meste). Å rydde opp fat, glass og klær er ting han rett og slett ikke ser. Han gjør det når vi ber om det, men ser det foreløpig ikke selv. Anonymkode: 84327...9c3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #62 Skrevet 10. november 2021 Min mor kunne beskrevet meg på samme måte som du beskriver barnet ditt. Jeg var vimsete, klønete, glemte ting og måtte ha 1000 påminnelser om det meste. Det var daglig kjeft og bebreidelser for at jeg ikke hadde gjort ditt og hadde glemt datt. Jeg fikk beskjed om at jeg var både lat og dum, som ikke fikk til å være like ryddig som andre barn. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp på ADHD, og skaffe barnet ditt en utredning. Du skal være klar over at ungen din får med seg hvert eneste irriterte sukk du kommer med, hvert eneste hevede øyenbryn, hver eneste gang du himler med øynene. Alt dette vil spise av selvfølelsen og mestringsfølelsen hens. Les deg opp. Bli smart. Gjør det rette for ungen din. Anonymkode: b2e5e...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #63 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 13.46): Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg har aldri tenkt adhd/add, da hen aldri er utagerende og blir beskrevet som en god venn av klassekameratene og lærerne. Men det virker som om det er noe galt med konsentrasjonen, ja. Et eldre halvsøsken, samme far, har oppsøkt helsevesenet selv i voksen alder, og hen er på autismespekteret, men i mild grad. Hen har i grunnen aldri fått straff, men konsekvenser som hen må ta seg av selv. Alt etter alder, selvfølgelig. Skolen mener barnet ikke har andre problemer enn dysleksi. ts Anonymkode: 925de...711 Jeg har et barn med autistiske trekk. Han er også ekstremt distre og ganske klønete motorisk. Min erfaring er at aksept er den beste tilretteleggingen. Jeg prøver å ansvarliggjøre med spørsmål, og puste med magen når de enkleste ting blir glemt. Husker du hva vi snakket om i sted? Hva trenger du på skolen i dag? Har du glemt noe nå? (Trenger påminnelser om alt fra å lukke ytterdøren til å ta på sokker.) Anonymkode: 5a08c...441 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2021 #64 Skrevet 12. november 2021 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 14.50): Men gutten fungerer jo godt med venner, gjør det greit på skolen... Hva er vitsen med noen diagnose, da? Han er vel bare det vi for noen tiår siden kalte vimsete og distré. Jeg har vært det hele livet, og det finnes positive og negative ting ved å ha en sånn personlighet. Aldri følt behovet for å ha noen diagnose. Hun kunne jo sikkert kranglet seg til en ADHD-diagnose på ham. Det får jo de fleste bare de insisterer nok, men hva er poenget med det? Et kriterium for ADHD-diagnosen er jo at det må føre til betydelige funksjonsproblemer. Men å etterlate seg en smulete benk, og glemme og ta ut søpla er langt fra noe betydelig funksjonsproblem? Skjønner at det er irriterende, da. Men, ts, du burde virkelig tenke på hva du setter i gang her, og hva du evt. ønsker å få ut av det. Når det gjelder de motoriske tingene, vil jeg tro at vimsetheten og impulsiviteten gjerne kan føre til at han gjør litt rare ting. Har man mange tanker i hodet på en gang, og ikke konsentrerer seg helt om det man holder på med, så kan jo mye rart skje. At ikke de andre barna til ts er slik, betyr jo ikke at det er noe galt med den yngste og at han må "fikses". Anonymkode: cdd83...290 AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 17.16): Men det er jo ikke noe enten eller?! Det kommer jo bare an på hvordan man definerer lat. Det er ikke noen fysiske parametere som bidrar i en ADHD diagnose. Den bygger på beskrivelser og observasjon av atferd. Det er jo ikke sånn at når man får en diagnose, så mister man ansvar for sine handlinger? En diagnose som ADHD er jo høyst vag, og kan omfatte mange flere enn de som faktisk skaffer seg diagnosen. Anonymkode: cdd83...290 Ts: Jeg leste hele tråden og tenker adhd, evt autismespekteret. Begge deler kan fortone seg slik du har beskrevet barnet, i tillegg har barnet en i nær krets som har fått en autisme diagnose. Begge diagnosene er veldig arvelige. Barnet kan ha muskulære reguleringsproblemer, noe som du kan finne mer info om her: https://www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd Og ja, det har evt med adhd/ muligens autisme å gjøre. Og jeg blir provosert av at flere av dere avfeier dette som en diagnose de fleste "lett" kan få. Hadde dere lest dere skikkelig opp på kriterier, hvor vanskelig diagnosen er å få, hvor mye mange voksne sliter pr i dag pga udiagnostisert adhd osv, så hadde dere nok fått en helt annen tone enn den dere har. Man må ikke slite sosialt eller på skolen for å få adhd, man kan fint klare å ha noe som er bra, mens andre ting har man store vansker med. Det er like ulikt som hvor ulike alle med adhd er. En adhd diagnose kan føre med seg langt flere problemer hvis den fortsatt er udiagnostisert i voksen alder, hva med å se på det positive ved å be om en utredning for å få den hjelpen barnet ditt evt hadde trengt? Og bare for å ha sagt det: det å rydde rommet kan føles ekstremt overveldende ut for noen med adhd, noen av oss må gjennom hele prosessen "baklengs" for å få det til, mens andre ikke klarer å forstå hvor man skal sette i gang. Noen ser hva som bør bli gjort, men bare det å sette i gang kan føles vanskelig nok. Noen har behov for å dele de store oppgavene i mange, mange små. Fordi det er altfor mange distraksjoner underveis i ryddingen av et rom. Jeg må selv fysisk være på rommet til ene barnet mitt (udiagnostisert, men ser barnet strever..) "putt alle skitne klær i kleskurven".. Og bare her kan barnet finne problemer. Mulig barnet har hatt på seg et plagg for så å rive det av igjen fordi det klødde, sømmen var feil eller lignende. Eller at barnet tar alle klær fra en haug oppi kurven, men ser ikke de skitne sokkene under pulten, eller buksa som er gjemt under en leke eller lignende.. Så.. Det ble en liten digresjon her. I hovedsak så bør større oppgaver brytes ned. Skryt for alt barnet får til, selv om du anser det som "selvsagt" pga barnets alder. Ikke minne på 1000 ganger. Si fra en gang, deretter gå bort til barnet, ta på barnet og minne barnet på at "nå" skulle det og det skje, si det rolig. Jeg sier absolutt ikke at det må være en diagnose her. Jeg bare sier at, hvis barnet skulle ha en diagnose er det bedre for barnet å få en tidligere utredning enn en sen utredning. Anonymkode: a000a...5be 2
tøva Skrevet 13. november 2021 #65 Skrevet 13. november 2021 Du får prøve det samme ",glemme" morsomme ting dere har avtalt og så når hen klager og sutrer ,sier da sånn oppleves det for meg når du glemmer avtaler som jeg/vi har spurt deg om.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #66 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts: Jeg leste hele tråden og tenker adhd, evt autismespekteret. Begge deler kan fortone seg slik du har beskrevet barnet, i tillegg har barnet en i nær krets som har fått en autisme diagnose. Begge diagnosene er veldig arvelige. Barnet kan ha muskulære reguleringsproblemer, noe som du kan finne mer info om her: https://www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd Anonymkode: a000a...5be Jeg er ikke TS, men tusen takk for linken! Den forklarer og beskriver mye av det jeg ser hos min tiåring. Hun har ADHD med svært kraftige utslag, og har hele livet vegret seg mot blyantarbeid - og nå forstår jeg bedre hvorfor. Jeg forstår også hvorfor hun vil ha hjelp til hårvask og hvorfor hun synker så fort sammen i ryggen når jeg hjelper henne - da er det ikke vits for meg å bli irritert over det. Tusen, tusen takk! Anonymkode: 61984...194
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #67 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke TS, men tusen takk for linken! Den forklarer og beskriver mye av det jeg ser hos min tiåring. Hun har ADHD med svært kraftige utslag, og har hele livet vegret seg mot blyantarbeid - og nå forstår jeg bedre hvorfor. Jeg forstår også hvorfor hun vil ha hjelp til hårvask og hvorfor hun synker så fort sammen i ryggen når jeg hjelper henne - da er det ikke vits for meg å bli irritert over det. Tusen, tusen takk! Anonymkode: 61984...194 Her har du øvelser som en med adhd og muskulære reguleringsproblemer kan ha nytte av 😀 Ja, mange er sensitive for berøring, vann, ekle konsistenser i mat, lys, lyd osv.. Er så mye, men skulle egentlig ikke "kuppe" tråden til ts, men denne linken kan også være nyttig for ts sin sønn 😀💜 Anonymkode: a000a...5be
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #68 Skrevet 13. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her har du øvelser som en med adhd og muskulære reguleringsproblemer kan ha nytte av 😀 Ja, mange er sensitive for berøring, vann, ekle konsistenser i mat, lys, lyd osv.. Er så mye, men skulle egentlig ikke "kuppe" tråden til ts, men denne linken kan også være nyttig for ts sin sønn 😀💜 Anonymkode: a000a...5be Tusen takk! Det er generelt alt for lite fokus og informasjon rundt de mange følgevanskene ved ADHD, både fysiske og psykiske. Det er så enormt mye mer enn konsentrasjonsvansker og mental og fysisk hyperaktivitet. Anonymkode: 61984...194
AnonymBruker Skrevet 13. november 2021 #69 Skrevet 13. november 2021 Tror du heller må se litt på deg selv, og dine krav og forventninger.. Høres veldig stressende ut for et barn Du vet kanskje ikke helt hvordan hjernen fungerer? Barns utvikling? Anonymkode: 1f1ce...1a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå