Gå til innhold

Barn med teflonhjerne

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hactar skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at når straff/konsekvenser ikke har virkning, må du tenke i de baner at barnet ikke klarer bedre. Og da blir straff bare en avstandsskapende ekstra frustrasjon uten hensikt. Det høres heller ikke ut som barnet husker alt han vil, om han flere ganger har rotet bort telefonen uten å klare mobilisere nok fokus til å finne den igjen.

Det kan høres ut som et konsentrasjonsproblem og at det kan være verdt det å undersøke videre. Ved ADHD, er det veldig vanlig at konsentrasjonen er god når barnet er interessert, men at de strever med å holde fokus når motivasjon ikke hjelper dem. Motivasjon fungerer ikke på samme måte for dem. De finner gjerne ikke motivasjon i tanken på å bare få noe unna og får ikke den samme gode følelsen av å ha blitt ferdig med noe kjedelig.  

Hvis han skulle ha en slikt type problem, er det ikke overraskende at han skritter rett over søppelposen han nettopp sa ja til å ta med seg. Tankene er allerede på vei ut døra, og den muligens veldig gode intensjonen forsvant på veien. Med dårlig kroppskontroll, kan det også være han ikke legger like godt merke til hva som skjer i kroppen. Kanskje legger han ikke særlig merke til at han nesten snublet over søppelposen på veien, for eksempel. 

Jeg ville i alle fall sluttet med straff. Du har prøvd, og det fungerer ikke. Hvis det er slik at han ikke klarer bedre, vil straff bare gjør at han føler seg mislykket. Det sagt, tenker jeg han i størst mulig grad bør ordne opp selv når noe har gått skeis. Han kan gjerne hankes inn til å plukke opp klærne som skulle vært i skittentøyskurven og sendes på kjøkkenet for å vaske opp saften han sølte. Det er slik vi alle må gjøre, og ingen straff for å fortelle at han har gjort noe feil.

Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg har aldri tenkt adhd/add, da hen aldri er utagerende og blir beskrevet som en god venn av klassekameratene og lærerne. Men det virker som om det er noe galt med konsentrasjonen, ja. Et eldre halvsøsken, samme far, har oppsøkt helsevesenet selv i voksen alder, og hen er på autismespekteret, men i mild grad.

Hen har i grunnen aldri fått straff, men konsekvenser som hen må ta seg av selv. Alt etter alder, selvfølgelig. Skolen mener barnet ikke har andre problemer enn dysleksi.

ts

Anonymkode: 925de...711

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du beskriver er adferd, ikke hjernens funksjon

Anonymkode: 37a51...e5b

Så du tror ikke det har noe med hjernens funksjoner å gjøre når en 12-åring til stadighet sklir utfor kanten der hen sitter, og deiser i gulvet? Det er bare en merkelig atferd? Oppmerksomhetssyke kanskje?

ts

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (7 minutter siden):

Beklager om du syns jeg fokuserte på ordene du brukte i svarene dine men jeg tenker at du er bestemt på at det er noe galt med hjernen til barnet ditt så da er vel lege beste løsning? 

Jeg håper for barnets del at det ikke er noe galt med hvordan hjernen fungerer, utover dysleksi. Men jeg tror at det kan være det, med tanke på at hen er så annerledes en søsknene i hvordan hen opptrer og forholder seg til ting.

Men ja, det må nok bli en ny tur til legen.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg har aldri tenkt adhd/add, da hen aldri er utagerende og blir beskrevet som en god venn av klassekameratene og lærerne. Men det virker som om det er noe galt med konsentrasjonen, ja. Et eldre halvsøsken, samme far, har oppsøkt helsevesenet selv i voksen alder, og hen er på autismespekteret, men i mild grad.

Hen har i grunnen aldri fått straff, men konsekvenser som hen må ta seg av selv. Alt etter alder, selvfølgelig. Skolen mener barnet ikke har andre problemer enn dysleksi.

ts

Om barnet har ADHD uoppmerksom type, kan det være vanskeligere for omgivelsene å få tak i det. Uroen er gjerne mer indre, og barnet kan støtte seg til de andre elevene og slik se ut til å få med seg flere beskjeder enn han/hun egentlig gjør. Hvis du som fembarnsmor tenker at han er mer enn naturlig glemsk, tenker jeg at det bør taes på alvor.

Og beklager, ser nå at du ikke har skrevet noe om at dere har brukt straff som inndragelse av goder og slike virkemidler. 

• Liker 1
Skrevet

Min datter på 10, er ganske lik. Tror hun husker det hun vil huske. Lite blir gjort her hjemme, uten konstante påminnelser. Ender med at jeg som oftest gjør det selv, for å få det gjort. Men jeg er drittlei. Og det med at alt skjer i lusefart, som du sier, er også noe hun har fått kommentarer på hele livet - fra barnehage og skole. Nåværende lærer mente at det kan være noe problem med konsentrasjonen. Men hvordan få de til å konsentrere seg bedre da? Hjemme er det også ofte sånn at om hun starter på én ting, glemmer hun hva hun holder på med, og starter med noe annet. Jeg forstår det ikke.. Å rydde rommet tar i utgangspunktet 5-10min, men så skal det danses, ta en tlf, en tur på do, drikke, spise, tegne... Så det å rydde rommet, ble til et heldags-prosjekt🙄

Anonymkode: 39237...4c3

Skrevet
Hactar skrev (28 minutter siden):

Om barnet har ADHD uoppmerksom type, kan det være vanskeligere for omgivelsene å få tak i det. Uroen er gjerne mer indre, og barnet kan støtte seg til de andre elevene og slik se ut til å få med seg flere beskjeder enn han/hun egentlig gjør. Hvis du som fembarnsmor tenker at han er mer enn naturlig glemsk, tenker jeg at det bør taes på alvor.

Og beklager, ser nå at du ikke har skrevet noe om at dere har brukt straff som inndragelse av goder og slike virkemidler. 

Men gutten fungerer jo godt med venner, gjør det greit på skolen... Hva er vitsen med noen diagnose, da? Han er vel bare det vi for noen tiår siden kalte vimsete og distré. Jeg har vært det hele livet, og det finnes positive og negative ting ved å ha en sånn personlighet. Aldri følt behovet for å ha noen diagnose. 

Hun kunne jo sikkert kranglet seg til en ADHD-diagnose på ham. Det får jo de fleste bare de insisterer nok, men hva er poenget med det?

Et kriterium for ADHD-diagnosen er jo at det må føre til betydelige funksjonsproblemer. 

Men å etterlate seg en smulete benk, og glemme og ta ut søpla er langt fra noe betydelig funksjonsproblem? Skjønner at det er irriterende, da. Men, ts, du burde virkelig tenke på hva du setter i gang her, og hva du evt. ønsker å få ut av det.

Når det gjelder de motoriske tingene, vil jeg tro at vimsetheten og impulsiviteten gjerne kan føre til at han gjør litt rare ting. Har man mange tanker i hodet på en gang, og ikke konsentrerer seg helt om det man holder på med, så kan jo mye rart skje. 

At ikke de andre barna til ts er slik, betyr jo ikke at det er noe galt med den yngste og at han må "fikses". 

Anonymkode: cdd83...290

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som mannen min. Han er veldig distré og klumsete. Alltid vært sånn. Men han funker i jobb, tok en mastergrad og er flink med ungene og bidrar hjemme. Han er normal, men på en irriterende side av normalen når det gjelder å huske hva han skal og hva han driver med når det gjelder ting som ikke er veldig spennende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men gutten fungerer jo godt med venner, gjør det greit på skolen... Hva er vitsen med noen diagnose, da? Han er vel bare det vi for noen tiår siden kalte vimsete og distré. Jeg har vært det hele livet, og det finnes positive og negative ting ved å ha en sånn personlighet. Aldri følt behovet for å ha noen diagnose. 

Hun kunne jo sikkert kranglet seg til en ADHD-diagnose på ham. Det får jo de fleste bare de insisterer nok, men hva er poenget med det?

En diagnose skal uansett ikke settes og behandling iverksettes fordi det er bekvemt for omgivelsene. Alt som gjøres skal være i barnets interesse.

TS har beskrevet en del om hvordan barnet fremstår, men ikke så mye om hvordan barnet har det. Barnet kan ha en plagsom indre uro og føle seg som en håpløs klums uten at han klarer å sette ord på det fordi han ikke kjenner til annet. 

Jeg tenker at så lenge det er en sjanse for at barnet kan bli bedre forstått eller få det bedre, kan det være nyttig å utforske. Det finnes tilrettelegging som kan forsøkes om det nå viser seg at barnet har flere vansker enn dysleksi, og barnet kan kanskje forstå seg selv bedre.

Målet er ikke å krangle seg til en diagnose eller «dope ned» barnet, men at barnet skal ha det så godt som mulig. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Har noen her en formening om hva jeg kan gjøre?

Start med å kalle hen for han.

Det med fysisk klønethet kan bare være en fase pga "voksesmerter". Hvor mange cm har han vokst siste året? Hodet bruker tid på å tilvenne seg en større kropp. Om han deltar i en teknisk idrett (fotball?) kan det også bidra til bedret kroppslig koordinasjon. Noen mener til og med at bedre kroppslig koordinasjon kan forbedre mentale evner, men jeg vet ikke om forskningen er i mål på dette ennå. Får han nok søvn? La iallfall ungdommen sove ut i helga, ikke tving de opp unødvendig.

Anonymkode: 67577...579

• Liker 2
Skrevet

Skru av wifi om natta så de faktisk sover. I noen rutere kan det settes opp automatisk.

• Liker 1
Skrevet

Adhd? 

Anonymkode: 35b98...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I kognitiv svikt ligger det at det er et problem med de tankemessige funksjonene. Jeg bruker begrepet fordi det er slik jeg oppfatter barnet, det er svikt i hukommelse og oppmerksomhet. Hvor det "ofte er brukt" er helt uvesentlig. De fleste mennesker vet hva ordet kognitiv betyr, og det er enklere med ett begrep enn 15 linjer forklaring.
Ellers er det vel du som har hengt deg opp i begrepet, og ikke jeg 😄

Som jeg allerede har beskrevet, så er barnets grovmotorikk svært dårlig. Hen er mer enn bare distre. Det ser jeg på mine fire andre barn, og jeg får også tilbakemeldinger fra andre på at hen ikke forholder seg til beskjeder mer enn i kort tid. Når hen er på besøk hos andre, så kan hen for eksempel få beskjed om å ikke vippe på stolen, men stopper da kun aktiviteten i kort tid før det må sies på nytt, og på nytt, og på nytt.

ts

Les om apd, kan vere noe der?

Anonymkode: 9a2a4...a36

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min datter på 10, er ganske lik. Tror hun husker det hun vil huske. Lite blir gjort her hjemme, uten konstante påminnelser. Ender med at jeg som oftest gjør det selv, for å få det gjort. Men jeg er drittlei. Og det med at alt skjer i lusefart, som du sier, er også noe hun har fått kommentarer på hele livet - fra barnehage og skole. Nåværende lærer mente at det kan være noe problem med konsentrasjonen. Men hvordan få de til å konsentrere seg bedre da? Hjemme er det også ofte sånn at om hun starter på én ting, glemmer hun hva hun holder på med, og starter med noe annet. Jeg forstår det ikke.. Å rydde rommet tar i utgangspunktet 5-10min, men så skal det danses, ta en tlf, en tur på do, drikke, spise, tegne... Så det å rydde rommet, ble til et heldags-prosjekt🙄

Anonymkode: 39237...4c3

Kjenner igjen det der, ja. Å rydde rommet tar hele dagen 😕 Og lusefart med andre ting også, må alltid vente. Huff!

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et kriterium for ADHD-diagnosen er jo at det må føre til betydelige funksjonsproblemer. 

Men å etterlate seg en smulete benk, og glemme og ta ut søpla er langt fra noe betydelig funksjonsproblem? Skjønner at det er irriterende, da. Men, ts, du burde virkelig tenke på hva du setter i gang her, og hva du evt. ønsker å få ut av det.

Når det gjelder de motoriske tingene, vil jeg tro at vimsetheten og impulsiviteten gjerne kan føre til at han gjør litt rare ting. Har man mange tanker i hodet på en gang, og ikke konsentrerer seg helt om det man holder på med, så kan jo mye rart skje. 

At ikke de andre barna til ts er slik, betyr jo ikke at det er noe galt med den yngste og at han må "fikses". 

Diagnose i seg selv er ikke noe mål. Men det hadde vært greit å vite om hen er lat eller ikke kan noe for det.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Start med å kalle hen for han.

Det med fysisk klønethet kan bare være en fase pga "voksesmerter". Hvor mange cm har han vokst siste året? Hodet bruker tid på å tilvenne seg en større kropp. Om han deltar i en teknisk idrett (fotball?) kan det også bidra til bedret kroppslig koordinasjon. Noen mener til og med at bedre kroppslig koordinasjon kan forbedre mentale evner, men jeg vet ikke om forskningen er i mål på dette ennå. Får han nok søvn? La iallfall ungdommen sove ut i helga, ikke tving de opp unødvendig.

Hen er liten, og har alltid vært liten. Klumsetheten har også alltid vært der til tross for deltagelse i flere idretter. Tok hen flere år å lære å svømme, men svømmer fortsatt ikke bra. Og da har hen hatt svømming på skolen + svømmetrening.

ts

Skrevet

Kanskje jeg bommer litt her. Men visst du som foreldre skal stadig kritisere barnet, så får jo hen veldig høye skuldrer etterhvert. Og av erfaring når jeg selv for mye kjeft og har høye skuldrer, så gjør jeg også enda mer feil.

Gi heller mindre beskjeder og heller tolerere glemselen og rotet. Etterhvert så klarer dem å regulerer seg selv og bidrar kanskje mer 

Anonymkode: 339b1...e2e

Skrevet

Helt normalt, ingenting går inn, du må si at ting skal gjøres nu. Ellers blir klærne på rommet dems et gulvteppe

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Diagnose i seg selv er ikke noe mål. Men det hadde vært greit å vite om hen er lat eller ikke kan noe for det.

ts

Men det er jo ikke noe enten eller?! Det kommer jo bare an på hvordan man definerer lat. Det er ikke noen fysiske parametere som bidrar i en ADHD diagnose. Den bygger på beskrivelser og observasjon av atferd. Det er jo ikke sånn at når man får en diagnose, så mister man ansvar for sine handlinger? En diagnose som ADHD er jo høyst vag, og kan omfatte mange flere enn de som faktisk skaffer seg diagnosen. 

Skrevet

Høres veldig ut som min bror. Han har dysleksi, dyspraksi, dyskalkuli og ADD. 

Han er 25 nå. Det går bedre, men han er er enda meget svimete.. 

Anonymkode: 97cf6...4bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvilke tiltak dere har gjort, når det har vært sånn i alle år. Når søppelposen ikke er tatt, tar du den da selv, eller sørger du for at barnet tar den? Når servise ligger igjen på kjøkkenet, rydder du det opp, eller roper du barnet tilbake for å rydde det? Hvis vottene er lagt igjen på skolen, sender du han da tilbake for å hente dem?

Det kan være at vedkommende bare er distré av seg, det kan være oppmerksomhetsvansker, det kan være ren latskap. Hvis dere har fulgt det opp, og ingenting skjer, ville jeg vurdert utredning, f.eks. for ADHD.

Anonymkode: 548b4...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...