Gå til innhold

Barn med teflonhjerne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså: ingenting fester seg. Uten å overdrive, så har det blitt sagt over 1000 ganger at skittentøyet skal legges i skittentøyskurven, men skjer det av seg selv? Nei! På samme måten er det med mange andre ting. Hen lukker ingen dører etter seg, gjør ikke lekser uten å bli minnet om det, selv om hen vet at hen skal gjøre lekser mandag etter skoletid. Hen "glemmer" å rydde vekk fat og glass etter seg selv, og smulene på benken blir liggende på benken. Hen mister ting absolutt hele tiden. Lapper hen skal levere på skolen blir glemt, og hvis lærerne spør etter dem, så sier hen ofte at hen ikke har dem/ikke finner dem. Men de ligger i sekken...

Hen glemmer også beskjeder som nettopp har blitt gitt. I forrige uke blødde hen neseblod og hadde blødd på genseren også. Jeg var akkurat på vei ut døren, og sa til hen at hen måtte legge genseren i kaldt vann. Ja, sa hen, men gjorde det ikke.
I morges, jeg begynner senere på jobb i dag, sa stefar til hen at hen skulle ta med søpla ut når hen gikk til skolen. Ja, sa hen, men da jeg sto opp rett etterpå, så sto søppelposen foran ytterdøren. Hen måtte skritte over den for å komme ut døra, men har likevel glemt den.

Jeg har fem barn, og dette er den yngste. Ingen av de andre har oppført seg på denne måten, så jeg begynner å lure på om det er noe galt med 12-åringens kognitive evner. Hen har andre merkelige ting for seg også, som konsekvent å fylle glass helt til randen, og da ofte søle ut innhold. Hen bumper ofte borti ting, og hen setter seg rett som det er altfor langt ut på stoler, og deiser i gulvet. Hen har faktisk også ramlet i gulvet når hen bare sto der uten å gjøre noe. Det meste går også i lusefart.

På skolen går det tålelig greit, men hen har dysleksi. Synet er sjekket, og det er i orden.

Jeg begynner å bli oppgitt og rådvill, og mer og mer irritert. Drittlei av å si den samme tingen hele tiden. Med fire eldre barn, så vet jeg at barn kan glemme, ikke gidde osv., men med denne ungen så er det helt vilt!

Har noen her en formening om hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: 925de...711

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsentrasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å være så mye galt.  Så spm mitt er. Er dette barnet veldig oppfinsomt og har mye fantasi?

Jeg har en veldig kreativ unge som er sånn. Men ikke klønete direkte. Men komplett håpløs på ballspill 

Anonymkode: d9c68...2ca

Skrevet (endret)

Veldig vanlig. Hvor gammelt er barnet? Edit: Ser nå at ungen er 12. Du kan ta det helt med ro. Hen er under ombygging.

Endret av Lorieen
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke å være så mye galt.  Så spm mitt er. Er dette barnet veldig oppfinsomt og har mye fantasi?

Jeg har en veldig kreativ unge som er sånn. Men ikke klønete direkte. Men komplett håpløs på ballspill 

Evnt hvis, det er tilfelle, må en og en oppgave jobbes inn som rutine. Kreative hoder kan slite med å konsentrere seg om dagligdagse ting rundt seg. Og glemmer ofte beskjeder, siden noe skjer i hodet hele tiden. 

Hvis du er bekymret for at noe er galt, så kontakt lege og forklar 

• Liker 2
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Veldig vanlig. Hvor gammelt er barnet?

12 år skrev hun... Er dette noe du kjenner deg igjen i kanskje? 🤪

Anonymkode: 0ec6a...77e

Skrevet

12 år skrev hun... Er dette noe du kjenner deg igjen i kanskje? 🤪

Anonymkode: 0ec6a...77e

Haha! 😂 Nei men altså, jeg har en tolvåring og en fjortenåring og det er veldig mye som er gjenkjennbart her. Fjortenåringen har vært sånn «alltid», hos tolvåringen er det mer nyoppstått. I puberteten burde egentlig alle ungdommer ha et skilt rundt halsen der det står: «Lyset er på, men ingen er hjemme. Stengt for ombygging.»

• Liker 19
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Veldig vanlig. Hvor gammelt er barnet? Edit: Ser nå at ungen er 12. Du kan ta det helt med ro. Hen er under ombygging.

Men dette startet ikke nå. Hen har vært sånn hele livet. Og de fire andre har også vært under ombygging, uten at det ble så ekstremt som med denne.

Ts

Skrevet

Fa ungen testet, har jo problemer både kognitivt og med koordinasjon.

Anonymkode: 9a2a4...a36

• Liker 1
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (6 minutter siden):

Konsentrasjon. 

Hos meg eller ungen?
Hvordan får jeg hen til å konsentrere seg da?

ts

Skrevet

Men dette startet ikke nå. Hen har vært sånn hele livet. Og de fire andre har også vært under ombygging, uten at det ble så ekstremt som med denne.

Ts

Min fjortenåring er lik. Det KAN være ADD/konsentrasjonsvansker, men det kan også bare være en distré/vimsete personlighet. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fa ungen testet, har jo problemer både kognitivt og med koordinasjon.

Anonymkode: 9a2a4...a36

PPT vil ikke teste for annet enn dysleksi. Jeg har selv tenkt at hen kan ha dyspraksi, på grunn av koordinasjonsproblemene, men samtidig er det ting som ikke passer med dette. Blant annet er finmotorikken når hen tegner eller skriver veldig bra.

Ts

Skrevet

Hedda Montgomery sa en gang at tenåringer lider av pubertal demens. Senk kravene, antall beskjeder og vær tydelig når du sier noe. Snakk med barnet ditt på en din oppmuntrende måte. 

Noen er bare distre og noen har f.eks adhd/add som gjør at da er det vanskelig. Hvis du lurer på om dette kan være ditt barn så les litt om det og ta en uoffisiel test på nett på vegne av ditt barn. 

Dersom barnet ditt et ellers velfungerende så vil jeg si at dette du skriver er normalt. 

Anonymkode: 45dab...aa8

• Liker 4
Skrevet

Veldig vanlig, men her trekker vi faktisk ukepenger hvis barna ikke klarer å følge opp sine daglige behov og glemmer andre ting.

Kanskje ikke riktig å gjøre, men det fungerer. Å da fortsetter vi med det. Ikke snakk om at jeg skal gå å mase høl i hodet på barna mine frem til de flytter ut.

Anonymkode: 5a0aa...0ef

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Altså: ingenting fester seg. Uten å overdrive, så har det blitt sagt over 1000 ganger at skittentøyet skal legges i skittentøyskurven, men skjer det av seg selv? Nei! På samme måten er det med mange andre ting. Hen lukker ingen dører etter seg, gjør ikke lekser uten å bli minnet om det, selv om hen vet at hen skal gjøre lekser mandag etter skoletid. Hen "glemmer" å rydde vekk fat og glass etter seg selv, og smulene på benken blir liggende på benken. Hen mister ting absolutt hele tiden. Lapper hen skal levere på skolen blir glemt, og hvis lærerne spør etter dem, så sier hen ofte at hen ikke har dem/ikke finner dem. Men de ligger i sekken...

Hen glemmer også beskjeder som nettopp har blitt gitt. I forrige uke blødde hen neseblod og hadde blødd på genseren også. Jeg var akkurat på vei ut døren, og sa til hen at hen måtte legge genseren i kaldt vann. Ja, sa hen, men gjorde det ikke.
I morges, jeg begynner senere på jobb i dag, sa stefar til hen at hen skulle ta med søpla ut når hen gikk til skolen. Ja, sa hen, men da jeg sto opp rett etterpå, så sto søppelposen foran ytterdøren. Hen måtte skritte over den for å komme ut døra, men har likevel glemt den.

Jeg har fem barn, og dette er den yngste. Ingen av de andre har oppført seg på denne måten, så jeg begynner å lure på om det er noe galt med 12-åringens kognitive evner. Hen har andre merkelige ting for seg også, som konsekvent å fylle glass helt til randen, og da ofte søle ut innhold. Hen bumper ofte borti ting, og hen setter seg rett som det er altfor langt ut på stoler, og deiser i gulvet. Hen har faktisk også ramlet i gulvet når hen bare sto der uten å gjøre noe. Det meste går også i lusefart.

På skolen går det tålelig greit, men hen har dysleksi. Synet er sjekket, og det er i orden.

Jeg begynner å bli oppgitt og rådvill, og mer og mer irritert. Drittlei av å si den samme tingen hele tiden. Med fire eldre barn, så vet jeg at barn kan glemme, ikke gidde osv., men med denne ungen så er det helt vilt!

Har noen her en formening om hva jeg kan gjøre?

Hen????

Anonymkode: 8f535...cc7

• Liker 4
Skrevet

Dysleksi har ikke automatisk et = mot andre issues enn lesing. PPT og skolen er pålagt å teste om dere som foreldre krever det. 
Bli medlem – personlig - Dysleksi Norge

sjekk ut denne og forhåpentligvis kan du få hjelp her til å få dette sjekket. 

Men, når det er sagt trenger det ikke være dysleksi som er problemet, mange barn, jenter spesielt med eksempelvis en adhd variasjon kan slite med fokus og konsentrasjon også, samtidig som det rett og slett kan være at barnet ditt bare er distre og helt OK. 

Anonymkode: 37a51...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hedda Montgomery sa en gang at tenåringer lider av pubertal demens. Senk kravene, antall beskjeder og vær tydelig når du sier noe. Snakk med barnet ditt på en din oppmuntrende måte. 

Noen er bare distre og noen har f.eks adhd/add som gjør at da er det vanskelig. Hvis du lurer på om dette kan være ditt barn så les litt om det og ta en uoffisiel test på nett på vegne av ditt barn. 

Dersom barnet ditt et ellers velfungerende så vil jeg si at dette du skriver er normalt. 

Anonymkode: 45dab...aa8

Som sagt så startet ikke dette nå. Hen har alltid vært slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dysleksi har ikke automatisk et = mot andre issues enn lesing. PPT og skolen er pålagt å teste om dere som foreldre krever det. 
Bli medlem – personlig - Dysleksi Norge

sjekk ut denne og forhåpentligvis kan du få hjelp her til å få dette sjekket. 

Men, når det er sagt trenger det ikke være dysleksi som er problemet, mange barn, jenter spesielt med eksempelvis en adhd variasjon kan slite med fokus og konsentrasjon også, samtidig som det rett og slett kan være at barnet ditt bare er distre og helt OK. 

Anonymkode: 37a51...e5b

Jeg tror da heller ikke at dysleksi er årsaken til "glemming" for eksempel. Jeg vet ikke heller om jeg ville kalt hen distre, for hen glemmer aldri noe hen vil, for eksempel svømmetøy. Det er jo det som gjør meg så usikker på om hen har en slags kognitiv svikt, eller om hen bare er allergisk mot alt kjedelig og glemmer med vilje. For avhengig av om det er det ene eller det andre må tiltakene settes inn deretter.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Veldig vanlig, men her trekker vi faktisk ukepenger hvis barna ikke klarer å følge opp sine daglige behov og glemmer andre ting.

Kanskje ikke riktig å gjøre, men det fungerer. Å da fortsetter vi med det. Ikke snakk om at jeg skal gå å mase høl i hodet på barna mine frem til de flytter ut.

Anonymkode: 5a0aa...0ef

Hvis det virkelig er vanlig å måtte si det samme over 1000 ganger, da skjønner jeg at jeg har vært ekstremt heldig med de fire første.

Det hjelper ikke å ta vekk goder, det endrer ingenting.

ts

• Liker 1
Skrevet

Du får trøste deg med at 4 av 5 barn er innafor. Og det er jo bra😀

Jeg fikk forøvrig et tips en gang og det var å gå bort til barnet, legge hånden min på skulderen, se på barnet og rolig og hyggelig gi beskjeden. Ikke stå på kjøkkenet og rope beskjeder ut i stua feks. Når jeg bruker dette tipset virker det overraskende ofte. Du kan jo prøve 😊

Anonymkode: a6c3b...57e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...