Måneklokke Skrevet 10. november 2021 #21 Skrevet 10. november 2021 46 minutter siden, AnonymBruker said: Hen???? Anonymkode: 8f535...cc7 Helt vanlig norsk ord som brukes når man ikke vil, eller trenger, å spesifisere om man snakker om han eller hun. 4
Juniper Skrevet 10. november 2021 #22 Skrevet 10. november 2021 Det hadde vært nyttig å vite kjønn her, da mange ting arter seg ulikt hos jenter og gutter, særlig i denne alderen. Min tanke er at hvis det virkelig er snakk om at barnet er distre eller har ADD eller noe sånt, da hadde det glemt svømmetøyet og de gøye tingene også. Så jeg tipper det er en latskap-strategi som har fungert greit hittil. Det at barnet et yngst av fem gjør jo også at det kanskje er vandt med å slippe lettere unna tingene enn eldre søsken. 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #23 Skrevet 10. november 2021 Juniper skrev (18 minutter siden): Det hadde vært nyttig å vite kjønn her, da mange ting arter seg ulikt hos jenter og gutter, særlig i denne alderen. Min tanke er at hvis det virkelig er snakk om at barnet er distre eller har ADD eller noe sånt, da hadde det glemt svømmetøyet og de gøye tingene også. Så jeg tipper det er en latskap-strategi som har fungert greit hittil. Det at barnet et yngst av fem gjør jo også at det kanskje er vandt med å slippe lettere unna tingene enn eldre søsken. Absolutt ikke noen automatikk i dette. Det er mye lettere - også for barn med ADHD - å huske det som er forbundet med glede eller sterke følelser. Min datter på ti med ADHD glemmer svært lite, fordi nøaktighet og perfeksjon er ett av personlighetstrekkene hennes. Jeg kan telle på én hånd de gangene i år hun ikke har fått med tingene sine fra A til B. Vi går dog gjennom en periode hver høst der jeg må minne henne på å lukke dører etter seg, men det er ikke mange dagene så sitter det. Noen unger er mer surrete enn andre, eller mer klønete enn andre. For noen kommer det av en diagnose, for andre er det 'bare' en del av normalvariasjonen. TS: Hvis du mistenker dyspraksi eller andre diagnostiserbare funksjonsvariasjoner, ta det opp med fastlege. Det er vel kun et lite utvalg lærevansker PPT kan diagnostisere. Anonymkode: 61984...194 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #24 Skrevet 10. november 2021 Tipper at han (bare velger et kjønn siden du skriver hen) velger å glemme kjedelige ting, siden det tydeligvis ikke får noen konsekvenser. Barn er forskjellige og har forskjellig råleranse for å utstå kjedelige oppgaver, og noen er mer pliktoppfyllende. Har må du gi ham konsekvenser! Enn så lenge er jo disse beskjedene kun en vag summing i hodet hans. Med en gang unnasluntring og "glemming" medfører konsekvenser, skal du se at det blir viktigere. Å ja, du putta ikke genseren i kaldt vann som jeg sa. Da trekker jeg 250 kr av neste ukelønn pga permanent flekk, eller da kan du desverre ikke stikke bort til Anders i kveld, for du må være hjemme og styre med vask og flekkfjerning. Neste gang han glemmer å rydde bort glass og kopper, får han være hjemme noen kvelder og gjøre kjøkkentjeneste. Samme om han glemmer søpla o.l. Du skal nok se at du får omprogrammert teflonhjernen ganske raskt. Han høres ut som en oportunist. Anonymkode: cdd83...290 4
Carrot Skrevet 10. november 2021 #25 Skrevet 10. november 2021 Jeg ser TS svarer noe om å sette inn tiltakt, det får meg til å lure på hvilke tiltak tenker du på da TS? Det kan jo være at det er mange ting dette barnet må huske slik at det rett og slett blir for mye og glitchen oppstår? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #26 Skrevet 10. november 2021 Juniper skrev (1 time siden): Det hadde vært nyttig å vite kjønn her, da mange ting arter seg ulikt hos jenter og gutter, særlig i denne alderen. Min tanke er at hvis det virkelig er snakk om at barnet er distre eller har ADD eller noe sånt, da hadde det glemt svømmetøyet og de gøye tingene også. Så jeg tipper det er en latskap-strategi som har fungert greit hittil. Det at barnet et yngst av fem gjør jo også at det kanskje er vandt med å slippe lettere unna tingene enn eldre søsken. Jeg har tenkt litt i samme baner som deg. For det er ikke å komme fra at hen har blitt mer dullet med og hjulpet enn de andre, da en ivrig gjeng eldre søsken hele tiden har minnet hen på ditten og datten og kostet vekk alt støv i veien 😄 Samtidig forklarer ikke det de grovmotoriske ferdighetene, men klart: det kan være to forskjellige ting. ts Anonymkode: 925de...711
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #27 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Absolutt ikke noen automatikk i dette. Det er mye lettere - også for barn med ADHD - å huske det som er forbundet med glede eller sterke følelser. Min datter på ti med ADHD glemmer svært lite, fordi nøaktighet og perfeksjon er ett av personlighetstrekkene hennes. Jeg kan telle på én hånd de gangene i år hun ikke har fått med tingene sine fra A til B. Vi går dog gjennom en periode hver høst der jeg må minne henne på å lukke dører etter seg, men det er ikke mange dagene så sitter det. Noen unger er mer surrete enn andre, eller mer klønete enn andre. For noen kommer det av en diagnose, for andre er det 'bare' en del av normalvariasjonen. TS: Hvis du mistenker dyspraksi eller andre diagnostiserbare funksjonsvariasjoner, ta det opp med fastlege. Det er vel kun et lite utvalg lærevansker PPT kan diagnostisere. Anonymkode: 61984...194 Det ble tatt opp med fastlege for et drøyt år siden. Han hadde en vente og se holdning, og det var visst ikke stort de kunne gjøre med dyspraksi heller. ts Anonymkode: 925de...711
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #28 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men dette startet ikke nå. Hen har vært sånn hele livet. Og de fire andre har også vært under ombygging, uten at det ble så ekstremt som med denne. Ts Anonymkode: 925de...711 Er du bekymret så kontakter du lege for å bli henvist videre. Skjønner ikke hvorfor du skal spørre om noe sånn på KG da du selv sier at ingen av de 4 andre barna har vært sånn. Anonymkode: d4f55...5de
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #29 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tipper at han (bare velger et kjønn siden du skriver hen) velger å glemme kjedelige ting, siden det tydeligvis ikke får noen konsekvenser. Barn er forskjellige og har forskjellig råleranse for å utstå kjedelige oppgaver, og noen er mer pliktoppfyllende. Har må du gi ham konsekvenser! Enn så lenge er jo disse beskjedene kun en vag summing i hodet hans. Med en gang unnasluntring og "glemming" medfører konsekvenser, skal du se at det blir viktigere. Å ja, du putta ikke genseren i kaldt vann som jeg sa. Da trekker jeg 250 kr av neste ukelønn pga permanent flekk, eller da kan du desverre ikke stikke bort til Anders i kveld, for du må være hjemme og styre med vask og flekkfjerning. Neste gang han glemmer å rydde bort glass og kopper, får han være hjemme noen kvelder og gjøre kjøkkentjeneste. Samme om han glemmer søpla o.l. Du skal nok se at du får omprogrammert teflonhjernen ganske raskt. Han høres ut som en oportunist. Anonymkode: cdd83...290 Hen har fått utallige konsekvenser. Og ikke som en nå og da, men konsekvente konsekvenser. Som sagt har jeg fire eldre barn, så jeg kan barneoppdragelse, altså 😄 Konsekvenser har rett og slett ingen innvirkning på atferden. Hen kan bli sur der og da, hvis hen for eksempel må vaske kjøkkengulvet etter å ha skvulpet saft overalt og så trødd det utover fordi hen ikke gadd å tørke opp, men neste gang hen søler, så er det akkurat det samme likevel. Når hen roter bort telefonen så kommer konsekvensen av seg selv ved at hen ikke har telefon, men da er hen bare uten til den dukker opp av seg selv. ts Anonymkode: 925de...711
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #30 Skrevet 10. november 2021 Lorieen skrev (2 timer siden): Haha! 😂 Nei men altså, jeg har en tolvåring og en fjortenåring og det er veldig mye som er gjenkjennbart her. Fjortenåringen har vært sånn «alltid», hos tolvåringen er det mer nyoppstått. I puberteten burde egentlig alle ungdommer ha et skilt rundt halsen der det står: «Lyset er på, men ingen er hjemme. Stengt for ombygging.» Nå lo jeg godt 😂 Anonymkode: d4f55...5de 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #31 Skrevet 10. november 2021 Carrot skrev (6 minutter siden): Jeg ser TS svarer noe om å sette inn tiltakt, det får meg til å lure på hvilke tiltak tenker du på da TS? Det kan jo være at det er mange ting dette barnet må huske slik at det rett og slett blir for mye og glitchen oppstår? Hvis barnet har noen form for kognitiv svikt så trenger hen annen oppfølging og tilnærming enn om hen bare er makelig og lat. ts Anonymkode: 925de...711 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #32 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hen???? Anonymkode: 8f535...cc7 Ja. Trådstarter ønsker ikke å avsløre kjønnet på barnet. Derfor blir hen brukt. Anonymkode: 53cca...080 1
Carrot Skrevet 10. november 2021 #33 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis barnet har noen form for kognitiv svikt så trenger hen annen oppfølging og tilnærming enn om hen bare er makelig og lat. ts Anonymkode: 925de...711 Hva legger du i kognitiv svikt, har du noen tanker om hva som kan være problemet siden du konsekvent bruker dette begrepet? Det er som oftest brukt i forbindelse med eksempelvis demens og aldersrelaterte begrensinger, om skader som følge av parkinsons, hjerneskade etter kraftige epelepsi episoder osv, så det blir litt merkelig å bruke det om et barn som opptrer distre syns jeg, derfor spør jeg. Har du noen grunn til å tro at det er noe galt med hjernen til barnet ditt? Har det hatt en kraftig hjernerystelse, slått seg eller blitt slått osv, har det hatt en veldig markant sen utvikling i for eksempel barndommen i form av språk, motorikk som å fokusere, ta etter ting osv? Eller har du googlet deg frem til dette uten å sette det i perspektiv? Det er for meg som forelder ganske spesielt å henge seg opp i et begrep som dette uten videre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #34 Skrevet 10. november 2021 Hva faen er hen? Intetkjønn?? Anonymkode: db1bb...501 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #35 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hen har fått utallige konsekvenser. Og ikke som en nå og da, men konsekvente konsekvenser. Som sagt har jeg fire eldre barn, så jeg kan barneoppdragelse, altså 😄 Konsekvenser har rett og slett ingen innvirkning på atferden. Hen kan bli sur der og da, hvis hen for eksempel må vaske kjøkkengulvet etter å ha skvulpet saft overalt og så trødd det utover fordi hen ikke gadd å tørke opp, men neste gang hen søler, så er det akkurat det samme likevel. Når hen roter bort telefonen så kommer konsekvensen av seg selv ved at hen ikke har telefon, men da er hen bare uten til den dukker opp av seg selv. ts Anonymkode: 925de...711 Haha, du har faktisk en vanskelig case her 😂 Noen er jo bare håpløst distré... Anonymkode: cdd83...290
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #36 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det ble tatt opp med fastlege for et drøyt år siden. Han hadde en vente og se holdning, og det var visst ikke stort de kunne gjøre med dyspraksi heller. ts Anonymkode: 925de...711 Da er det kanskje på tide å ta det opp på nytt? Og selv om det ikke er noe å 'gjøre med' dyspraksi så kan det gi forståelse for at barnet ikke nødvendigvis kan noe for alle uhell også. Anonymkode: 61984...194
Hactar Skrevet 10. november 2021 #37 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hen har fått utallige konsekvenser. Og ikke som en nå og da, men konsekvente konsekvenser. Som sagt har jeg fire eldre barn, så jeg kan barneoppdragelse, altså 😄 Konsekvenser har rett og slett ingen innvirkning på atferden. Hen kan bli sur der og da, hvis hen for eksempel må vaske kjøkkengulvet etter å ha skvulpet saft overalt og så trødd det utover fordi hen ikke gadd å tørke opp, men neste gang hen søler, så er det akkurat det samme likevel. Når hen roter bort telefonen så kommer konsekvensen av seg selv ved at hen ikke har telefon, men da er hen bare uten til den dukker opp av seg selv. ts Anonymkode: 925de...711 Jeg tenker at når straff/konsekvenser ikke har virkning, må du tenke i de baner at barnet ikke klarer bedre. Og da blir straff bare en avstandsskapende ekstra frustrasjon uten hensikt. Det høres heller ikke ut som barnet husker alt han vil, om han flere ganger har rotet bort telefonen uten å klare mobilisere nok fokus til å finne den igjen. Det kan høres ut som et konsentrasjonsproblem og at det kan være verdt det å undersøke videre. Ved ADHD, er det veldig vanlig at konsentrasjonen er god når barnet er interessert, men at de strever med å holde fokus når motivasjon ikke hjelper dem. Motivasjon fungerer ikke på samme måte for dem. De finner gjerne ikke motivasjon i tanken på å bare få noe unna og får ikke den samme gode følelsen av å ha blitt ferdig med noe kjedelig. Hvis han skulle ha en slikt type problem, er det ikke overraskende at han skritter rett over søppelposen han nettopp sa ja til å ta med seg. Tankene er allerede på vei ut døra, og den muligens veldig gode intensjonen forsvant på veien. Med dårlig kroppskontroll, kan det også være han ikke legger like godt merke til hva som skjer i kroppen. Kanskje legger han ikke særlig merke til at han nesten snublet over søppelposen på veien, for eksempel. Jeg ville i alle fall sluttet med straff. Du har prøvd, og det fungerer ikke. Hvis det er slik at han ikke klarer bedre, vil straff bare gjør at han føler seg mislykket. Det sagt, tenker jeg han i størst mulig grad bør ordne opp selv når noe har gått skeis. Han kan gjerne hankes inn til å plukke opp klærne som skulle vært i skittentøyskurven og sendes på kjøkkenet for å vaske opp saften han sølte. Det er slik vi alle må gjøre, og ingen straff for å fortelle at han har gjort noe feil. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #38 Skrevet 10. november 2021 Carrot skrev (39 minutter siden): Hva legger du i kognitiv svikt, har du noen tanker om hva som kan være problemet siden du konsekvent bruker dette begrepet? Det er som oftest brukt i forbindelse med eksempelvis demens og aldersrelaterte begrensinger, om skader som følge av parkinsons, hjerneskade etter kraftige epelepsi episoder osv, så det blir litt merkelig å bruke det om et barn som opptrer distre syns jeg, derfor spør jeg. Har du noen grunn til å tro at det er noe galt med hjernen til barnet ditt? Har det hatt en kraftig hjernerystelse, slått seg eller blitt slått osv, har det hatt en veldig markant sen utvikling i for eksempel barndommen i form av språk, motorikk som å fokusere, ta etter ting osv? Eller har du googlet deg frem til dette uten å sette det i perspektiv? Det er for meg som forelder ganske spesielt å henge seg opp i et begrep som dette uten videre. I kognitiv svikt ligger det at det er et problem med de tankemessige funksjonene. Jeg bruker begrepet fordi det er slik jeg oppfatter barnet, det er svikt i hukommelse og oppmerksomhet. Hvor det "ofte er brukt" er helt uvesentlig. De fleste mennesker vet hva ordet kognitiv betyr, og det er enklere med ett begrep enn 15 linjer forklaring. Ellers er det vel du som har hengt deg opp i begrepet, og ikke jeg 😄 Som jeg allerede har beskrevet, så er barnets grovmotorikk svært dårlig. Hen er mer enn bare distre. Det ser jeg på mine fire andre barn, og jeg får også tilbakemeldinger fra andre på at hen ikke forholder seg til beskjeder mer enn i kort tid. Når hen er på besøk hos andre, så kan hen for eksempel få beskjed om å ikke vippe på stolen, men stopper da kun aktiviteten i kort tid før det må sies på nytt, og på nytt, og på nytt. ts Anonymkode: 925de...711 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #39 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I kognitiv svikt ligger det at det er et problem med de tankemessige funksjonene. Jeg bruker begrepet fordi det er slik jeg oppfatter barnet, det er svikt i hukommelse og oppmerksomhet. Hvor det "ofte er brukt" er helt uvesentlig. De fleste mennesker vet hva ordet kognitiv betyr, og det er enklere med ett begrep enn 15 linjer forklaring. Ellers er det vel du som har hengt deg opp i begrepet, og ikke jeg 😄 Som jeg allerede har beskrevet, så er barnets grovmotorikk svært dårlig. Hen er mer enn bare distre. Det ser jeg på mine fire andre barn, og jeg får også tilbakemeldinger fra andre på at hen ikke forholder seg til beskjeder mer enn i kort tid. Når hen er på besøk hos andre, så kan hen for eksempel få beskjed om å ikke vippe på stolen, men stopper da kun aktiviteten i kort tid før det må sies på nytt, og på nytt, og på nytt. ts Anonymkode: 925de...711 Det du beskriver er adferd, ikke hjernens funksjon Anonymkode: 37a51...e5b
Carrot Skrevet 10. november 2021 #40 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I kognitiv svikt ligger det at det er et problem med de tankemessige funksjonene. Jeg bruker begrepet fordi det er slik jeg oppfatter barnet, det er svikt i hukommelse og oppmerksomhet. Hvor det "ofte er brukt" er helt uvesentlig. De fleste mennesker vet hva ordet kognitiv betyr, og det er enklere med ett begrep enn 15 linjer forklaring. Ellers er det vel du som har hengt deg opp i begrepet, og ikke jeg 😄 Som jeg allerede har beskrevet, så er barnets grovmotorikk svært dårlig. Hen er mer enn bare distre. Det ser jeg på mine fire andre barn, og jeg får også tilbakemeldinger fra andre på at hen ikke forholder seg til beskjeder mer enn i kort tid. Når hen er på besøk hos andre, så kan hen for eksempel få beskjed om å ikke vippe på stolen, men stopper da kun aktiviteten i kort tid før det må sies på nytt, og på nytt, og på nytt. ts Anonymkode: 925de...711 Beklager om du syns jeg fokuserte på ordene du brukte i svarene dine men jeg tenker at du er bestemt på at det er noe galt med hjernen til barnet ditt så da er vel lege beste løsning?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå