Gå til innhold

Aldri før har jeg følt meg så mislykket, ubrukelig og nedverdiget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at hvis noen foreslår at du bør få en besøksvenn, så er det helt sikkert godt ment. Ingen ville vel prøve å hjelpe noen for å være slemme? Kanskje vedkommende har misforstått, og vedkommende burde jo snakket med deg først… Men jeg er sikker på at vedkommende bare prøvde å hjelpe. 

Anonymkode: 837d7...ea9

Men det er jo den som ønsker besøksvenn som skal opplyse om interesser/behov osv. i søknaden. Man er rimelig dum hvis man tror at en hjelper ved å gjette seg til hva en annen ønsker.

Anonymkode: 79da3...037

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo den som ønsker besøksvenn som skal opplyse om interesser/behov osv. i søknaden. Man er rimelig dum hvis man tror at en hjelper ved å gjette seg til hva en annen ønsker.

Anonymkode: 79da3...037

Personen du svarer gjetter seg til hva en annen kan ha ment med å melde TS som en som trenger besøksvenn. Altså «rimelig dum».

Anonymkode: 7e457...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En evt besøksvenn skal jo bidra til at man fungerer bedre, kommer seg ut av ensomhet, osv. Sånne kommentarer gjør det jo bare verre. Og problemet for meg er jo at noen har bestemt seg for å melde dette inn. Men jeg aner ikke hvem, og sitter da med følelsen av at jeg trodde jeg hadde venner jeg ikke har, eller at jeg ikke vet hvem jeg kan stole på etter dette. 

Anonymkode: 97a2f...f8c

Skjønner godt at dette er vondt ❤️ Ikke akkurat beste måten , hvis hensikten er å få deg litt opp og frem ❤️ Sender deg styrke og en klem ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Personen du svarer gjetter seg til hva en annen kan ha ment med å melde TS som en som trenger besøksvenn. Altså «rimelig dum».

Anonymkode: 7e457...d30

Er jeg dum fordi jeg velger å tro det beste om folk? Jeg er enig i at det var klønete utført. Klart vedkommende burde ha snakket med TS først, og ikke bare ha gått ut fra at hun trengte en besøksvenn eller hadde spesifikke utfordringer. 

Samtidig VET vi jo at det er mange som er ensomme, som som synes det er vanskelig å be om hjelp selv. Det snakkes stadig om at vi må bli flinkere til å bry oss om andre og strekke ut en hånd til folk vi mistenker at ikke har det så bra. 

Vi her på forumet kan ikke vite om det var godt eller vondt ment. Jeg tenker at normalt oppegående mennesker ikke gjør noe sånt for å være stygg eller plage en annen. Og folk flest er jo normalt oppegående, selv om det naturligvis finnes syke, onde mennesker der ute. Det virker bare som en rar måte å være ond på. Besøksvenn-ordningen er jo en fin ting, som hjelper mange - selv om det ikke passer for TS. 

Anonymkode: 837d7...ea9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jeg dum fordi jeg velger å tro det beste om folk? Jeg er enig i at det var klønete utført. Klart vedkommende burde ha snakket med TS først, og ikke bare ha gått ut fra at hun trengte en besøksvenn eller hadde spesifikke utfordringer. 

Samtidig VET vi jo at det er mange som er ensomme, som som synes det er vanskelig å be om hjelp selv. Det snakkes stadig om at vi må bli flinkere til å bry oss om andre og strekke ut en hånd til folk vi mistenker at ikke har det så bra. 

Vi her på forumet kan ikke vite om det var godt eller vondt ment. Jeg tenker at normalt oppegående mennesker ikke gjør noe sånt for å være stygg eller plage en annen. Og folk flest er jo normalt oppegående, selv om det naturligvis finnes syke, onde mennesker der ute. Det virker bare som en rar måte å være ond på. Besøksvenn-ordningen er jo en fin ting, som hjelper mange - selv om det ikke passer for TS. 

Anonymkode: 837d7...ea9

Tja, man kan jo spørre seg om normalt oppegående folk fyller ut skjema på andres vegne uten å forstå et det er et overtramp. Uansett hvor ensom noen er, er det ikke greit å frata noen autonomi på denne måten.

Anonymkode: 79da3...037

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et genuint forslag. Skal gjøre det samme med naboen 🙂

Anonymkode: 72c12...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel be om innsyn? Hvis en frivillig organisasjon eller det offentlige har lagret informasjon om deg har du rett på innsyn. Be om å få alle opplysninger rundt at dette skjemaet ble fylt ut.

Anonymkode: 7be4d...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var et genuint forslag. Skal gjøre det samme med naboen 🙂

Anonymkode: 72c12...893

Ja, du kan foreslå det for naboen og tilby deg å hjelpe å fylle ut søknaden, men med mindre du er mindre begavet, gjør du det ikke på den måten ts beskriver h*n er blitt utsatt for.

Anonymkode: 79da3...037

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan vel be om innsyn? Hvis en frivillig organisasjon eller det offentlige har lagret informasjon om deg har du rett på innsyn. Be om å få alle opplysninger rundt at dette skjemaet ble fylt ut.

Anonymkode: 7be4d...2f7

Poenget er vel at søknaden ikke er gyldig før ts signerer det, noe h*n ikke gjorde. Skjemaet er fylt ut av en anonym person, men jeg forstår fremdeles ikke hvordan denne mystiske pensjonisten har fått det i hende.

Anonymkode: 79da3...037

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes merkelig ut. Besøksvenn skal vel ikke være oppsøkende. Det gjør man vel av egen, fri vilje.... 

Anonymkode: 89f60...f42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi her på forumet kan ikke vite om det var godt eller vondt ment. 

Anonymkode: 837d7...ea9

Nettopp. Så slutt å dikte opp at det lå gode intensjoner bak handlingen. Du vet ikke hva du snakker om og du skriver det selv.

Anonymkode: 7e457...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette var et genuint forslag. Skal gjøre det samme med naboen 🙂

Anonymkode: 72c12...893

Håper du settes under vergemål, du har åpenbart kognitive problemer.

Anonymkode: 7e457...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hva er egentlig en sånn besøksvenn? Kommer hun fra kommunen, eller privat, frivillig organisasjon som står bak?  

Kan være en ny ansatt, kan tenke meg at nå, spesielt etter gjenåpningen, enkelte kommuner ønsker å bidra med et slik tiltak å besøke gamlinger? Mange som har vært (nesen hermetisk) isolert i 1,5 år? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjentkjendis skrev (22 minutter siden):

Lurer på hva er egentlig en sånn besøksvenn? Kommer hun fra kommunen, eller privat, frivillig organisasjon som står bak?  

Kan være en ny ansatt, kan tenke meg at nå, spesielt etter gjenåpningen, enkelte kommuner ønsker å bidra med et slik tiltak å besøke gamlinger? Mange som har vært (nesen hermetisk) isolert i 1,5 år? 

 

Dette tilbudet har eksistert i mange år. Noen frivillige organisasjoner som f.eks Røde Kors har dette tilbudet. Det er den som ønsker besøksvenn som søker om det, organisasjonene som tilbyr dette driver ikke oppsøkende virksomhet der de ringer på hos folk.

https://www.rodekors.no/lokalforeninger/vestfold/om-vestfold-rode-kors/liv-i-verdighet/besoksvenn/

https://www.fransiskushjelpen.no/besksvenn

https://moss.frivilligsentral.no/dokument?hva-er-forskjellen-på-en-besøksvenn-og-en-støttekontakt&Id=77738

 

 

Anonymkode: 79da3...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du andre tjenester i kommunen el? Om ikke er det litt spesielt å få et levert på døren, klart til å underskrives.

Anonymkode: 31334...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud ikke vær så hårsår da, klart man må skrive sånt for å få innvilget søknaden. Fastlegen min gjorde akkurat det samme da han skulle sende noen papirer til nav eller hvem det nå var, fylte ut diverse diagnoser som depresjon og angst, bare for at den søknadsprosessen skulle bli enklere for meg, og det ble den jo👍🏼

Anonymkode: 15b62...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en mulighet for at denne pensjonisten har tatt feil av ts og en annen person? Selv psykisk utviklingshemmede får støttekontakter dyttet på seg hvis de ikke vil det selv.

Anonymkode: c48ec...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var denne pensjonisten da? Var det den som skulle bli besøksvennen eller hvem var det? Besøksvenn via røde kors da?

Anonymkode: c6c00...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herregud ikke vær så hårsår da, klart man må skrive sånt for å få innvilget søknaden. Fastlegen min gjorde akkurat det samme da han skulle sende noen papirer til nav eller hvem det nå var, fylte ut diverse diagnoser som depresjon og angst, bare for at den søknadsprosessen skulle bli enklere for meg, og det ble den jo👍🏼

Anonymkode: 15b62...d34

🙄

Anonymkode: 31334...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...