Gå til innhold

Arving av klær, masse gammelt ræl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eventuelt kan man si man må hjem å sjekke hva man trenger før man tar i mot en pose. Da blir du garantert ikke spurt igjen da de som gir poser med ræl vare stapper alt nedi samme posene uten å vite hva det er.

du som har søsken som vil ha alt. Selg før de får sjansen til å «ta» det. Si at klær du vil beholde selv ble ødelagt i vask. Nå vet jeg ikke hvordan tone dere har mellom dere, er det mulig for deg å tulle med de si noe som «nå har vi sponset dere med så mye klær så nå er det på tide dere tar meg med ut på middag». Eller kan du begynne spørre de om hjelp når de spør om klær? Når de sier den og den vil jeg ha kan du kunne du sagt «vi skal puse opp stua/tømme takrenner/hugge ved osv kal dere hjelpe meg med det?»

Anonymkode: 6c95a...dfc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Beklager, jeg har lovet det bort til venninne X allerede. Ja, den andre der også. Og den her, ja. Hun manglet så mye, skjønner dere, så jeg hjelper henne." Evt.  også "Jeg vet jo at dere uansett har råd til nytt, så jeg tenkte det var bedre å hjelpe noen som trengte det." 🤪😅

Anonymkode: 405d9...051

Hæ? Vi er jo familie, man gir jo til familie først. Den Lillelam dressen, den blir bare SÅ fin på … neste vinter, så kan … ta den fra nøstebarn. Da blir det rettferdig.»

Anonymkode: a3a09...b50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (6 timer siden):

Jeg nå bare kommentere at jeg syns søsknene dine er utrolig frekke når det gjelder dette! De kunne gitt noe tilbake.

Min datter arvet masse fint tøy fra eldre tremenninger. Det er ikke noen vi bor i samme by som, og vi har ikke så mye kontakt. Likevel fikk vi poser med flotte klær, også dyre uteklær da hun var i alderen 10-14 år, og de var meget pent brukt. Vi valgte da å kjøpe gavekort på klesbutikk og sende jentene hun arvet fra, som en takk. Gavekortene var jo ikke tilsvarende plaggenes verdi, men ble litt betaling likevel. 

Jeg syns søsknene dine kunne gjort noe lignende, så fikk du litt bidrag til å kjøpe klær i større størrelse til ungen din (som de uansett ville forvente å arve senere....)

Haha, det artige er jo at DE selger det og tjener penger på det når de er ferdige med klærne. Da går det rett på Finn.no.

Anonymkode: a3a09...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Vi er jo familie, man gir jo til familie først. Den Lillelam dressen, den blir bare SÅ fin på … neste vinter, så kan … ta den fra nøstebarn. Da blir det rettferdig.»

Anonymkode: a3a09...b50

Det var du som sa du ville gi det til en venninne men ikke kunne fordi de protesterte🤷‍♀️

Anonymkode: 405d9...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var du som sa du ville gi det til en venninne men ikke kunne fordi de protesterte🤷‍♀️

Anonymkode: 405d9...051

Ja, og det jeg nå skrev ville mine søsken svart. 

Anonymkode: a3a09...b50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei! I det siste har jeg fått flere poser med klær opp i hendene i forbindelse med aktiviteter med sønnen min. Hun har ikke spurt meg på forhånd. Det er gjerne klær som er arvet av andre igjen og brukt av andre barn. Som stillongser med masse lapper på, regntøy der sømmene er ødelagte osv, nuppete sokker, osv. 

Så blir det jeg som må kjøre klærne til Fretex etterpå. Snill som jeg er har jeg vanskelig for å så nei. Synes det er litt overraskende at noen velger å gi bort så slitte klær. Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg på en høflig måte si at jeg ikke er interessert i klærne? 

Anonymkode: 74ef6...aef

Hvem er hun? 

Anonymkode: 8c17e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, og det jeg nå skrev ville mine søsken svart. 

Anonymkode: a3a09...b50

Kan du kan være ærlig og si du trenger pengene og ønsker å selge mest mulig. Da kan de eventuelt få det som ikke blir solgt etterpå.

(Veldig rart tilfelle, jeg har i hvertfall ingen aning om hva slags merker det er på klærne til barna til broren min, og jeg kan aldri tenke meg at han legger noe videre merke til mine barns klær heller.)

Anonymkode: f9bd3...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei! I det siste har jeg fått flere poser med klær opp i hendene i forbindelse med aktiviteter med sønnen min. Hun har ikke spurt meg på forhånd. Det er gjerne klær som er arvet av andre igjen og brukt av andre barn. Som stillongser med masse lapper på, regntøy der sømmene er ødelagte osv, nuppete sokker, osv. 

Så blir det jeg som må kjøre klærne til Fretex etterpå. Snill som jeg er har jeg vanskelig for å så nei. Synes det er litt overraskende at noen velger å gi bort så slitte klær. Noen som har opplevd det samme? Hvordan kan jeg på en høflig måte si at jeg ikke er interessert i klærne? 

Anonymkode: 74ef6...aef

Fretex skal vel heller ikke ha ødelagt tøy?

Anonymkode: cbc13...f11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei takk så har giveren sjansen til å gi det til noen som trenger og har lyst på. Jeg elsker arveklær selv, og gir ting videre når vi er ferdige med det.
 Men hadde jeg visst at mottaker bare kaster det rett til Fretex hadde jeg begynt å lure på hvorfor de tok imot det..Det er jo ikke sånn at man har noe med hva folk gjør med ting de har fått, men det virker jo litt meningsløst. 

Anonymkode: 48d54...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si nei takk så har giveren sjansen til å gi det til noen som trenger og har lyst på. Jeg elsker arveklær selv, og gir ting videre når vi er ferdige med det.
 Men hadde jeg visst at mottaker bare kaster det rett til Fretex hadde jeg begynt å lure på hvorfor de tok imot det..Det er jo ikke sånn at man har noe med hva folk gjør med ting de har fått, men det virker jo litt meningsløst. 

Anonymkode: 48d54...15c

Har inntrykk av at de fleste som er ivrig på å gi bort «ræl» egentlig gir blaffen i om det blir kastet, brukt eller ekspedert videre til Fretex. De vil bare kvitte seg med det så de slipper å ha det liggende hos seg selv, og spare seg jobben med å måtte kjøre det til Fretex.

Anonymkode: 2fbf3...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og det jeg nå skrev ville mine søsken svart. 

Anonymkode: a3a09...b50

Jeg hadde gått for den med at de har bedre råd, så de trenger det ikke. Og når de er så argumenterede for alt du sier, så må du til slutt bare si "nei". Og gjenta det, uansett hvilke argumenter de kommer med, ikke prøv å komme med motargumenter. Slike mennesker trenger å møte noen tydelige grenser. 

Anonymkode: 405d9...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde gått for den med at de har bedre råd, så de trenger det ikke. Og når de er så argumenterede for alt du sier, så må du til slutt bare si "nei". Og gjenta det, uansett hvilke argumenter de kommer med, ikke prøv å komme med motargumenter. Slike mennesker trenger å møte noen tydelige grenser. 

Anonymkode: 405d9...051

Og smil og vær blid mens du sier nei, det irriterer slike folk 😄 Hvis de krangler på nei-inga så kan du være veldig tydelig og si "jeg har sagt nei, og jeg forventer at dere respekterer det". Gjenta... 

Anonymkode: 405d9...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har inntrykk av at de fleste som er ivrig på å gi bort «ræl» egentlig gir blaffen i om det blir kastet, brukt eller ekspedert videre til Fretex. De vil bare kvitte seg med det så de slipper å ha det liggende hos seg selv, og spare seg jobben med å måtte kjøre det til Fretex.

Anonymkode: 2fbf3...4ac

Er da like mye jobb å kjøre det til Fretex som å gi det bort til andre.. Jobben er jo å sortere og pakke. 

Anonymkode: a3a09...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har latt venner gå gjennom sekker med klær (har en jente og en gutt. Noen ganger har jeg samlet sekker med fine brukte klærtil familiemedlem som slet økonomisk. Fikk ikke engang et takk, så hun får ikke mer. Det var pent brukte utedresser, ullklær, kjoler og mye mer.  Datteren min synes det er gøy å se venners barn med hennes gamle klær. Sønnen synes det har vært litt rart når klassekompisen som er mye mindre har kommet på skolen i hans gamle klær.

Før arvet vi veldig mye, men de vi arvet fra flyttet så langt bort at det ikke lar seg gjøre mer. Datteren elsket å gå gjennom klærne vi fikk. De vi ikke ville ha ga vi videre.  Noen ganger mye og noen ganger lite.

Ville aldri betalt for brukte klær. Ingen av barnas klær (unntatt undertøy) går i tørketrommelen, alt arvetøy har alltid vært i tørketrommel og har en litt annen konsistens- noe jeg ikke vil betale for.

Anonymkode: 5ac5a...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er da like mye jobb å kjøre det til Fretex som å gi det bort til andre.. Jobben er jo å sortere og pakke. 

Anonymkode: a3a09...b50

Det jeg mente er at de som gir bort alt mulig dritt sorterer ofte ikke. Og da slipper de jo den verste jobben, når de bare stapper det i en sekk og gir det til noen. Jobben med å sortere og levere til Fretex blir da overlatt til den «heldige» nye eier av brukttøyet.

Anonymkode: 2fbf3...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim skal INGEN tekstiler i restavfallet. Uansett hvor hullete og utslitte de er. Det må sendes til Fretex.

https://www.facebook.com/trondheim.renholdsverk/photos/ingen-tekstiler-skal-i-restavfallet-uansett-forfatning-form-farge-eller-material/1298682940199543/

Klarere kan det ikke sies.

Quote

Ingen tekstiler skal i restavfallet - uansett forfatning, form, farge eller materiale.

 

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 14.54):

Er da like mye jobb å kjøre det til Fretex som å gi det bort til andre.. Jobben er jo å sortere og pakke. 

Anonymkode: a3a09...b50

Men rælet blir jo ikke sortert når man gir det bort 🤣

Anonymkode: af039...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men rælet blir jo ikke sortert når man gir det bort 🤣

Anonymkode: af039...72a

Nei, men du løfter det opp og putter det et sted, det er jo ser jobben ligger. 

Anonymkode: a3a09...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (6 minutter siden):

I Trondheim skal INGEN tekstiler i restavfallet. Uansett hvor hullete og utslitte de er. Det må sendes til Fretex.

https://www.facebook.com/trondheim.renholdsverk/photos/ingen-tekstiler-skal-i-restavfallet-uansett-forfatning-form-farge-eller-material/1298682940199543/

Klarere kan det ikke sies.

 

Dette ble skrevet for 4 år siden. Fretex har sluttet å ta imot ødelagte klær.

Anonymkode: ff010...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 8.10):

Haha, det artige er jo at DE selger det og tjener penger på det når de er ferdige med klærne. Da går det rett på Finn.no.

Anonymkode: a3a09...b50

Dette er jo ikke artig. Det er ren utnyttelse. De forlanger å få, for så å tjene penger på klærne i ettertid? Selg heller klærne selv, så kan de finne ut om de vil betale bruktpris eller kjøpe nytt selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...