Gå til innhold

Arving av klær, masse gammelt ræl


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, de forventer å få det. Både bror og søster ser seg ut hvilke plagg de vil arve og fordeler seg i mellom. 

Anonymkode: a3a09...b50

Frekke folk 😂 Hadde lett sagt til de at jeg beholder i tilf nr 2, evt som annen bruker her sier, at de er lovet bort til en permittert alenemor eller noe. 
Jeg selger alt av verdi, så får søster det som er igjen om hun vil. Pengene jeg får inn brukes til å kjøpe nye (brukte) klær.

Anonymkode: 01df1...274

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi du ikke liker å kjøpe klær? 
Bra med gjenbruk, men jeg kjøper klærne mine i butikk. Liker ikke bruke brukte klær. Ungdommene i huset kan Arve noe fra kusinene sine om det er noe de liker. Ellers kjøper vi alt på butikk.

 

Anonymkode: 5c1ea...431

Nei.. Fordi det er fornuftig. Jeg får mer for pengene, eller sparer penger, fordi det er bra med gjenbruk. 

Jeg kjøper stort sett vanlige klær i butikk til meg selv, fordi det er ikke det samme utvalget som barneklær på bruktmarkedet, men jeg kjøper nesten ikke klær så.. Sko kjøper vi alltid nytt fordi det ikke er bra å bruke sko som er tilpasset andre sin fot, med mindre vi er heldige og finner noen som selger ubrukte sko pga feil str eller noe, ellers kjøper jeg så mye som mulig brukt. Så kan jo du gjøre hva du vil, men det at mange kjøper/får/gir bort/selger brukte klær betyr altså ikke at noe er unormalt eller man tror folk er fattig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du klær? Jeg kunne aldri gitt bort klær til noen, med mindre jeg kjenner de og vet at de sliter økonomisk. Jeg har ei venninne med barn, som arver, og min datter har ei i klassen, som har vist interesse for å arve, så hun får mye. Jeg vet også at moren er alene med henne og fem andre barn, så jeg tror det kommer til nytte.. Personlig hadde jeg blitt litt fornærmet av å bli tilbudt klær, om jeg ikke trengte. Og er det bare ræl hele tiden, hadde jeg sagt at "Takk, men nå har vi alt vi trenger."

Anonymkode: 27272...f1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (3 timer siden):

Nei? Til barna sjekker jeg alltid bruktmarkedet først. Får/kjøoer fra kjente og gir/selger billig til kjente. Til meg selv kjøper jeg ytterst sjeldent klær i det store og det hele og sjekker gjerne bruktmarkedet først, spesielt på ting som koster litt. Gjelder forøvrig andre ting og. Gjenbruk er bra, og man sparer helt sykt mye penger på det.

Selger du brukte klær til kjente i stedet for å gi det bort…? Og du må betale for å arve klær fra kjente? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm du er litt gammeldags du eller? De fleste jeg kjenner kjøper alltid brukt når de kan, på grunn av miljøet. Ikke på grunn av lommeboken for å si det sånn. 

Anonymkode: df5a8...75a

Jeg kjenner nesten ingen som kjøper brukt. Ikke fordi vi er så miljøsvin, men ingen er så griske at de tar penger for brukte klær og sko. Jeg har arvet masse til mitt barn, og gir videre både det vi har arvet, fått i gaver og kjøpt selv (men det som er utslitt kaster vi selv, prakker ikke det på andre?). Alt trenger heldigvis ikke å handle om å klore til seg mest mulig penger.

 

Til ts: jeg hadde bare sagt nei takk, vi har det vi trenger.

Anonymkode: 6fc34...ff3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm du er litt gammeldags du eller? De fleste jeg kjenner kjøper alltid brukt når de kan, på grunn av miljøet. Ikke på grunn av lommeboken for å si det sånn. 

Anonymkode: df5a8...75a

Gammeldags? Jeg er snart 50 og de fleste jeg kjenner kjøper brukt til barna og har kjøpt brukt samt arvet oss imellom

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selger du brukte klær til kjente i stedet for å gi det bort…? Og du må betale for å arve klær fra kjente? 

Jeg kjenner nesten ingen som kjøper brukt. Ikke fordi vi er så miljøsvin, men ingen er så griske at de tar penger for brukte klær og sko. Jeg har arvet masse til mitt barn, og gir videre både det vi har arvet, fått i gaver og kjøpt selv (men det som er utslitt kaster vi selv, prakker ikke det på andre?). Alt trenger heldigvis ikke å handle om å klore til seg mest mulig penger.

 

Til ts: jeg hadde bare sagt nei takk, vi har det vi trenger.

Anonymkode: 6fc34...ff3

Gir du bort bilen din når det er tid for å bytte? Mister ting verdien sin fullstendig med en gang lappen klippes av?

Jeg gir bort mye , både til venner og veldedighet og har jeg mye dyre og gode klær som er som ny (eller kanskje har lappen på enda), ullklær, uteklær, merkeklær osv ja, da hender det seg at jeg selger. Men jeg slår gjerne av en del på prisen til venner kontra om jeg hadde lagt det ut. Nå nylig feks solgte jeg to stappfulle poser med klær i utmerket stand, inkl en del ullsett . Altså alt som trengs av klær det neste året minus undertøy og yttertøy for 250kr. Så får du synes hva du vil om det, men det er ett kupp, selv fant jeg ikke noe særlig brukt denne gangen og har vært og handlet tilsvarende til mitt barn nytt for nesten 4000 kr.  Og selvsagt betaler jeg om kjente har bæreposer fulle med fullt brukbare klær, hadde føltes ugreit å ikke gjøre det.. Hvorfor skal man ikke det?

 

Ødelagte og slitte klær sorteres alltid ut å leveres til gjennvinning, det blir ikke gitt bort eller solgt. Og de får selvsagt se igjennom alt, Ikke sånn at de må kjøpe usett. 

Vinterdresser som koster nesten 2000kr ny og holder en sesong til et barn i vekst, det er verdiløst å bare å gi bort etterpå sant? Gud forby at man tar en symbolsk sum på par hundrelapper mens de som kjøper dressen sparer seg nesten 2000kr. 🤦

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frekke folk 😂 Hadde lett sagt til de at jeg beholder i tilf nr 2, evt som annen bruker her sier, at de er lovet bort til en permittert alenemor eller noe. 
Jeg selger alt av verdi, så får søster det som er igjen om hun vil. Pengene jeg får inn brukes til å kjøpe nye (brukte) klær.

Anonymkode: 01df1...274

De vet at jeg ikke skal ha nr. 2, og de har faktisk vært ganske på når jeg har sagt at jeg har en venninne med samme kjønn som barnet mitt, som har fått noe. "det spiller ingen rolle for oss at det er "feil kjønn,"  vi vil ha alt og trenger alt."

Det er egentlig greit, men skulle veldig gjerne ønske at jeg også hadde noen å arve fra nå og da. Om så noe som var litt utslitt da, som kunne vært ekstraklær i barnehagen. Jeg mener ts har et skikkelig luksusproblem. Hun får arve masse tøy og så er noe av det utslitt og hun må hive det eller gå til fretex med det, buhu. Hun FÅR gratis klær. Det er ikke synd på meg altså, vi har ok/normal  økonomi, men det hadde sannelig vært deilig å arve en litt sliten regndress vi kunne ha som backup. 

Anonymkode: a3a09...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (5 minutter siden):

Gir du bort bilen din når det er tid for å bytte? Mister ting verdien sin fullstendig med en gang lappen klippes av?

Jeg gir bort mye , både til venner og veldedighet og har jeg mye dyre og gode klær som er som ny (eller kanskje har lappen på enda), ullklær, uteklær, merkeklær osv ja, da hender det seg at jeg selger. Men jeg slår gjerne av en del på prisen til venner kontra om jeg hadde lagt det ut. Nå nylig feks solgte jeg to stappfulle poser med klær i utmerket stand, inkl en del ullsett . Altså alt som trengs av klær det neste året minus undertøy og yttertøy for 250kr. Så får du synes hva du vil om det, men det er ett kupp, selv fant jeg ikke noe særlig brukt denne gangen og har vært og handlet tilsvarende til mitt barn nytt for nesten 4000 kr.  Og selvsagt betaler jeg om kjente har bæreposer fulle med fullt brukbare klær, hadde føltes ugreit å ikke gjøre det.. Hvorfor skal man ikke det?

 

Ødelagte og slitte klær sorteres alltid ut å leveres til gjennvinning, det blir ikke gitt bort eller solgt. Og de får selvsagt se igjennom alt, Ikke sånn at de må kjøpe usett. 

Vinterdresser som koster nesten 2000kr ny og holder en sesong til et barn i vekst, det er verdiløst å bare å gi bort etterpå sant? Gud forby at man tar en symbolsk sum på par hundrelapper mens de som kjøper dressen sparer seg nesten 2000kr. 🤦

Jeg har ikke behov for eller ser poenget med en symbolsk pris på 200 kroner for en dress til 2000 kroner, noe så meningsløst. Neitakk. Glad det er mer pay it foreward holdning i min omgangskrets. Jeg trenger ikke å be om 250 kroner for to poser fine klær, og trenger heller ikke å betale om en venn gir meg to poser med fine klær. 

Hva mener du med «tid for å bytte bil»? Har bare kjøpt biler og behold til den var brukt opp (kondemnert), jeg. Driver ikke å bytter ut ting bare for å få noe bedre - det er da ikke særlig miljøvennlig…

Anonymkode: 6fc34...ff3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De vet at jeg ikke skal ha nr. 2, og de har faktisk vært ganske på når jeg har sagt at jeg har en venninne med samme kjønn som barnet mitt, som har fått noe. "det spiller ingen rolle for oss at det er "feil kjønn,"  vi vil ha alt og trenger alt."

Det er egentlig greit, men skulle veldig gjerne ønske at jeg også hadde noen å arve fra nå og da. Om så noe som var litt utslitt da, som kunne vært ekstraklær i barnehagen. Jeg mener ts har et skikkelig luksusproblem. Hun får arve masse tøy og så er noe av det utslitt og hun må hive det eller gå til fretex med det, buhu. Hun FÅR gratis klær. Det er ikke synd på meg altså, vi har ok/normal  økonomi, men det hadde sannelig vært deilig å arve en litt sliten regndress vi kunne ha som backup. 

Anonymkode: a3a09...b50

Jeg tror jeg hadde gitt alt til ei venninne eller solgt det en stund, til de skjønner hvor mye verdt det faktisk er…

Anonymkode: 25dc5...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (7 minutter siden):

Gir du bort bilen din når det er tid for å bytte? Mister ting verdien sin fullstendig med en gang lappen klippes av?

Jeg gir bort mye , både til venner og veldedighet og har jeg mye dyre og gode klær som er som ny (eller kanskje har lappen på enda), ullklær, uteklær, merkeklær osv ja, da hender det seg at jeg selger. Men jeg slår gjerne av en del på prisen til venner kontra om jeg hadde lagt det ut. Nå nylig feks solgte jeg to stappfulle poser med klær i utmerket stand, inkl en del ullsett . Altså alt som trengs av klær det neste året minus undertøy og yttertøy for 250kr. Så får du synes hva du vil om det, men det er ett kupp, selv fant jeg ikke noe særlig brukt denne gangen og har vært og handlet tilsvarende til mitt barn nytt for nesten 4000 kr.  Og selvsagt betaler jeg om kjente har bæreposer fulle med fullt brukbare klær, hadde føltes ugreit å ikke gjøre det.. Hvorfor skal man ikke det?

 

Ødelagte og slitte klær sorteres alltid ut å leveres til gjennvinning, det blir ikke gitt bort eller solgt. Og de får selvsagt se igjennom alt, Ikke sånn at de må kjøpe usett. 

Vinterdresser som koster nesten 2000kr ny og holder en sesong til et barn i vekst, det er verdiløst å bare å gi bort etterpå sant? Gud forby at man tar en symbolsk sum på par hundrelapper mens de som kjøper dressen sparer seg nesten 2000kr. 🤦

Jeg bare gir bort alt til diverse bekjente, og vi får veldig mye også. Veldig enkelt, i hvertfall.

Jeg er over 40, og da jeg var barn fikk vi også stadig vekk poser med arveklær fra søskenbarn og tremenninger. Det føles veldig fjernt å skulle ta penger for sånt. Det er fint for oss at noen vil ta med seg noen poser innimellom, det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre med sånt ellers, det blir fort veldig mye klær. Det er heller ikke så lett å selge på finn som noen skal ha det til, jeg har prøvd noen ganger (da det ikke var noen opplagte kjente å gi klærne til), og responsen har vært laber.

Damen i hovedinnlegget er derimot ganske frekk som prøver å prakke på andre ting de ikke vil ha, klær som er i dårlig stand i tillegg. Det må være greit å bare si nei takk.

Anonymkode: f9bd3...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke behov for eller ser poenget med en symbolsk pris på 200 kroner for en dress til 2000 kroner, noe så meningsløst. Neitakk. Glad det er mer pay it foreward holdning i min omgangskrets. Jeg trenger ikke å be om 250 kroner for to poser fine klær, og trenger heller ikke å betale om en venn gir meg to poser med fine klær. 

Hva mener du med «tid for å bytte bil»? Har bare kjøpt biler og behold til den var brukt opp (kondemnert), jeg. Driver ikke å bytter ut ting bare for å få noe bedre - det er da ikke særlig miljøvennlig…

Anonymkode: 6fc34...ff3

Jeg spesifiserte vell hva jeg mente. Mister ting verdien bære fordi man klipper av lappen? 

Jeg trenger heller ikke å be om penger, folk betaler, og jeg betaler om jeg får masse fine klær. Det skulle da bare mangle, enten man trenger pengene eller ikkez spesielt siden de man får klær av gjerne ikke er de samme som evt arver klær fra meg. 

Hva du gjør er jo revnende likegyldig for hva andre gjør. 🤷 stort sett må jeg på bruktmarkedet å finne klær så jeg ikke har så mange venner med barn i sånn alder at det klaffer å arve/kjøpe fra de og jeg synes det er bra at det kan være litt verdiskaping der, da det oppfordrer folk til å gjøre det samme. Viss ikke er det nok mange som bare hiver klærne istedet for å slippe å styre med det. Så jeg betaler gjerne for klærne okke som. Så står andre heldigvis fritt til å gjøre akkurat som de vil. 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått stoore mengder arveklær frå søstra mi. Noko ser nytt ut, noko ser godt brukt ut, og noko er søppel. Vi lagde dungar når vi gjekk gjennom "beholde - freetex - søppel". Kjedeleg å måtte kvitte seg med ting sjølv, men vi har jo spart tusenvis av kroner så syns det er verdt det 🤷‍♀️ Dersom det ikkje er interessant er det jo berre å sei neitakk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er overraskende at folk gir bort slitte klær, men selv gir du det til Fretex? De er da ikke mer interessert i slitte klær enn hva du er, og det er lenge siden Fretex tok imot filler for å lage noe av materialene. Nå vil de kun ha klær og ting som er salgbart. 

Anonymkode: ff010...b1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er det «herregud» med? 
Er jo ikke helt vanlig å dumpe en pose med klær på folk om man ikke har spurt først.. da må jo folk tro at dama har lite penger og er fattig evt. aldri opplevd at folk bare kommer med klær 

Anonymkode: 5c1ea...431

Jo, det er helt vanlig, vi får stadig plutselig en pose her og noen plagg der som folk har med i forbifarta, og ingen av dem tror vi er fattige, garantert😅 Mulig min omgangskrets er mer miljøbevisst enn din. Mulig du har kommunisert såpass tydelig denne "kun fattige bruker brukt"-holdningen din til andre så de unngår å gi deg noe. Ikke godt å si...

Anonymkode: 405d9...051

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De vet at jeg ikke skal ha nr. 2, og de har faktisk vært ganske på når jeg har sagt at jeg har en venninne med samme kjønn som barnet mitt, som har fått noe. "det spiller ingen rolle for oss at det er "feil kjønn,"  vi vil ha alt og trenger alt."

Anonymkode: a3a09...b50

"Beklager, jeg har lovet det bort til venninne X allerede. Ja, den andre der også. Og den her, ja. Hun manglet så mye, skjønner dere, så jeg hjelper henne." Evt.  også "Jeg vet jo at dere uansett har råd til nytt, så jeg tenkte det var bedre å hjelpe noen som trengte det." 🤪😅

Anonymkode: 405d9...051

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De vet at jeg ikke skal ha nr. 2, og de har faktisk vært ganske på når jeg har sagt at jeg har en venninne med samme kjønn som barnet mitt, som har fått noe. "det spiller ingen rolle for oss at det er "feil kjønn,"  vi vil ha alt og trenger alt."

Det er egentlig greit, men skulle veldig gjerne ønske at jeg også hadde noen å arve fra nå og da. Om så noe som var litt utslitt da, som kunne vært ekstraklær i barnehagen. Jeg mener ts har et skikkelig luksusproblem. Hun får arve masse tøy og så er noe av det utslitt og hun må hive det eller gå til fretex med det, buhu. Hun FÅR gratis klær. Det er ikke synd på meg altså, vi har ok/normal  økonomi, men det hadde sannelig vært deilig å arve en litt sliten regndress vi kunne ha som backup. 

Anonymkode: a3a09...b50

Jeg nå bare kommentere at jeg syns søsknene dine er utrolig frekke når det gjelder dette! De kunne gitt noe tilbake.

Min datter arvet masse fint tøy fra eldre tremenninger. Det er ikke noen vi bor i samme by som, og vi har ikke så mye kontakt. Likevel fikk vi poser med flotte klær, også dyre uteklær da hun var i alderen 10-14 år, og de var meget pent brukt. Vi valgte da å kjøpe gavekort på klesbutikk og sende jentene hun arvet fra, som en takk. Gavekortene var jo ikke tilsvarende plaggenes verdi, men ble litt betaling likevel. 

Jeg syns søsknene dine kunne gjort noe lignende, så fikk du litt bidrag til å kjøpe klær i større størrelse til ungen din (som de uansett ville forvente å arve senere....)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da vi fikk førstemann fikk vi noen gaver med nydelig babytøy som var kjøpt brukt, og det gikk ikke an å se at det ikke var nytt. Helt supert! Men det dumpet også ned flere store plastsekker med brukte klær fra en av min mann sine kollegaer. Hadde aldri bedt om noe, men han hadde takket ja av ren høflighet da han ble spurt. Det viste seg å være andresortering, altså det som ingen andre ville ha samt brukt av flere barn. Noe av det var ok, men det meste sorterte jeg ut og enten ga bort eller leverte til Fretex. Slitt barnehagetøy som regntøy uten fotstrikk og reflekser fikset jeg før innlevering.

 Var uansett så mye klær at vi ikke hadde plass til å ha det, og husker det irriterte meg litt at jeg fikk jobben med å sortere alt ut, i en ellers slitsom periode av babytiden. Så kommer til å takke nei til slike sekker med masse brukttøy om vi blir spurt igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan jeg på en høflig måte si at jeg ikke er interessert i klærne? 

"Tusen takk for omtanken men nå har vi så masse klær, så jeg må desverre takke nei, Du kan gi det til noen som virkelig trenger det eventuellt til fretex. Eller gi det bort på finn.no Men ellers takk det var utrolig snillt av deg og tenke på oss"

Har selv tatt I mot mye gratis, nesten alt av det har vært helt nytt eller veldig pent brukt uten skader og merker, mye av det har vært gode merke klær som koster mye om man kjøper det nytt. Mye av dette fikk vi helt gratis❤🙂

Endret av amourerah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier "takk", plukker ut det du vil ha og kaster resten. Venninna di tenker nok ikke at du må ta vare på alt, bare det du ønsker. 

Anonymkode: 05cc8...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt nei takk til sånne poser. Sagt at vi har så mye og noen andre har sikkert mer brukt for det

Anonymkode: 6c95a...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...