Gå til innhold

Føles det feil å feire venner på byen og betale mat selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I min krets så feirer vi ikke bursdager annet enn enkelte større dager og da er det jubilanten som betaler. 

Hvis jeg var blitt initert av en venninne for å feire hennes dag, ute på restaurant så ville jeg nok tatt det for gitt at hun betalte hvos jegikke fikk annen beskjed. 

Normalt for min familie/ omgangskrets er gaver på ca 300. Hvis jeg måtte betale min mat, jubilantens mat, samt ha med gave så ville dette langt oversteget mitt gavebudsjett, selv om jeg har  god økonomi.  

Men jeg kan ta med mine barn ut å spise på min bekostning på min eller deres bursdager. Det er et valg jeg tar. 

Anonymkode: c2cb7...a6a

Det normale er at gaven er at man er med ut for å spise og betaler sin egen mat, evt spleiser på jubilantens mat, men det er ikke så vanlig. Trenger ikke gave i tillegg. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første gang jeg  ble invitert med ut på den måten, reagerte jeg fordi jeg ikke var informert på forhånd at gjestene betalte selv, men jeg sa ingenting til bursdags"barnet" - verten. Jeg bestilte alt jeg ville ha, oppførte meg bra og betalte med et smil. Året etter takket jeg ja og hadde med en liten gave i tillegg, men jeg mener egentlig at verten burde ha presisert at gaven var nettopp at gjestene kom. 

 

Har forstått nå i rttertid at det er en vanlig måte å gjøre det på, men mener fortsatt at verten da skal presisere om det spanderes eller ikke i invitasjonen. For det å bli med ut og det å bli påspandert er to forskjellige ting og dermed ulike forventninger, selv om begge deler er helt innafor. 

Anonymkode: d0253...e48

Hvis det spanderes så er det normalt spesifisert, så ta alltid utgangspunkt i at du må betale selv med mindre du får beskjed om noe annet. 

Anonymkode: 7fee1...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig 😌 i alle fall blant venner. Hadde pappa eller svigerfar invitert familien, så hadde jeg kanskje forventet å bli påspandert, men ikke ellers ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn vi gjør det, både blant venner og familie, bortsett fra at bursdagsbarn ikke betaler for andre enn seg selv - eller blir påspandert av venner og familie i tillegg.  Helt normal skikk for meg hvertfall. 

Endret av Chailatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...