Gå til innhold

Føles det feil å feire venner på byen og betale mat selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 12.35):

Enig, men jeg hadde heller foretrekket at maten var betalt da og at man betalte for drikken selv.

Da jeg hadde ikke drikket 3 alkohol drinker( og det er jo ca prisen på middagen ville jeg tro).

Jeg hadde kjøpt en brus eller to.

Anonymkode: ba9e0...95f

Så du er hovedsaklig opptatt av å komme rimeligst mulig ut av det selv? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sokkar skrev (3 minutter siden):

Tipper brus går fint, i og med der er vesentlig billigere enn øl/vin/drink

Ja..

Det er det som er poenget.

Anonymkode: ba9e0...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er klar over det på forhånd tenker jeg alt er greit. 

Selv er jeg vant med at hvis det er en voksen som inviterer barn/barnebarn, spanderer de. Dersom det er venninne/søsken, betaler den som ikke har bursdag. Dersom det er mange venner samlet, betaler alle for seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager 😅

Har aldri opplevd at noen antar et restaurantbesøk skal betales av bursdagsbarn.

Men, det er dårlig stil å invitere til dyrt sted om man ikke er helt sikker på at alle har ganske solid økonomi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja..

Det er det som er poenget.

Anonymkode: ba9e0...95f

Åja. For meg er en enhet nettopp en enhet. Hadde ikke følt meg snytt fordi jeg tok en rimeligere drikke. Blir så glad for å treffes, jeg 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennegjeng spiser vi ute hver gang noen har bursdag.

Hver og èn betaler for seg.

Anonymkode: 8f995...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola

Det var en litt annerledes måte og gjøre det på, tror jeg heller hadde spandert maten på gjestene og latt de kjøpe drikke selv etter hvor mye de vil drikke og hvor mye penger de vil/kan legge igjen. Det var jo nettopp en annen tråd her om det samme. Er vel ulikt fra vennegjeng til vennegjeng hvordan er gjør det, men hvis det står klart og tydelig  i invitasjonen at en betaler selv, så får en jo avgjøre om en vil/kan være med ut i fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit dersom man får beskjed om det på forhånd at man må betale selv, og dersom jubilanten ikke forventer gave i tillegg. 

Helt greit å gjøre det sånn når man er ung, har dårlig råd, liten plass osv., men synes det virker litt gjerrig når veletablerte folk med god økonomi gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkar skrev (5 minutter siden):

Åja. For meg er en enhet nettopp en enhet. Hadde ikke følt meg snytt fordi jeg tok en rimeligere drikke. Blir så glad for å treffes, jeg 😊

Hvilken tråd og hvilket innlegg leser du egentlig??

Anonymkode: ba9e0...95f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 12.40):

Normen i min gjeng er at gjestene betaler både sin egen mat og drikke selv OG spleiser slik at personen som har bursdag ikke betaler. Det er ikke snakk om at gjestene skal spise gratis, det er helt bakvendt.

Anonymkode: bf811...061

Samme her. Det er gaven til bursdagsbarnet .

Anonymkode: c957b...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken tråd og hvilket innlegg leser du egentlig??

Anonymkode: ba9e0...95f

Samme som deg. Du hadde foretrukket at maten ble betalt, ikke drikken. Fordi du ønsker brus. 

Jeg synes ikkje mat og drikke må opp i samme verdi. Bursdagsbarnet kan ha regnet på at tre enheter har hn råd til å betale for, men på en meny kan retter være alt fra 250,- til 500-600,- og det kan bli for dyrt dersom mange velger av dyrere retter. 

Da er det lettest for bursdagsbarnet å betale for drikke, fordi ikke alle nødvendigvis bestiller tre enheter, eller at alle bestiller alkohol. 

Derfor eg jeg ikke enig i at det er bedre å betale for maten. Og da er det heller ikke synd på noen som hadde foretrukket at bursdagsbarnet betalte maten, fordi gjesten kunne komt så billig fra det ved å bestille brus... Som sikkert er slik du tenker, utifra oppfølgongskommentarene dine 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impliserte At jeg ikke hadde vært takknemlig for å ha blitt invitert og hadde valgt å ikke gå fordi jeg hadde følt meg snytt.

 

DET var ikke det som ble skrevet.

 

Anonymkode: ba9e0...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Sokkar skrev (3 minutter siden):

Samme som deg. Du hadde foretrukket at maten ble betalt, ikke drikken. Fordi du ønsker brus. 

Jeg synes ikkje mat og drikke må opp i samme verdi. Bursdagsbarnet kan ha regnet på at tre enheter har hn råd til å betale for, men på en meny kan retter være alt fra 250,- til 500-600,- og det kan bli for dyrt dersom mange velger av dyrere retter. 

Da er det lettest for bursdagsbarnet å betale for drikke, fordi ikke alle nødvendigvis bestiller tre enheter, eller at alle bestiller alkohol. 

Derfor eg jeg ikke enig i at det er bedre å betale for maten. Og da er det heller ikke synd på noen som hadde foretrukket at bursdagsbarnet betalte maten, fordi gjesten kunne komt så billig fra det ved å bestille brus... Som sikkert er slik du tenker, utifra oppfølgongskommentarene dine 😊

Er det ikke vanlig og invitere på … pizza/ pasta/ biff/ laks/ dagens på xx ? 😅 skjønner vi gjør det helt ulikt. Hvis en velger en rett mellom 250-600 blir det jo håpløst ja. Pleier og forhåndsbestille.
Da kan alle delta uavhengig om de har råd til dyr vin eller drikker vann, og det er den som inviterer som velger pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Impliserte At jeg ikke hadde vært takknemlig for å ha blitt invitert og hadde valgt å ikke gå fordi jeg hadde følt meg snytt.

 

DET var ikke det som ble skrevet.

 

Anonymkode: ba9e0...95f

Rar tråd. Hvis du ikke har råd til og delta er du ikke takknemlig for og ha blitt invitert liksom 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres helt normalt ut, er vant til at alle betler for egen mat og drikke i slike anledninger, så hyggelig å bli påspandert tre enheter. 

Og ang dere som mener det er gjerrig når voksne folk gjør det slik, det er jeg ikke enig i. Jeg har plass til å ha 10-12 stykker rundt bordet hjemme hos meg, men det blir skrekkelig dyrt å kjøpe mat/drikke til så mange, jeg er ikke videre god på å lage mat selv, og med en del tåler ikke/liker ikke/vil ikke spise ect så blir det for litt styr. Spiser vi ute kan alle legge seg på et nivå de selv er komfortabel med. Dessuten er det et par stykke i min gjeng som aldri inviterer på noe, og aldri bidrar med så mye som en pose chips i sosial sammenheng (vi er 40 +), og lysten til å spandere mat og drikke på disse er ikke så stor hos meg, men de må likevel inviteres med. Så i inkluderingens ånd inviterer jeg til middag ute, så tar jeg heller samlinger hjemme når det er færre folk eller i sammenhenger der det ikke er naturlig å servere mer enn litt snacks. 

Anonymkode: 7fee1...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg syns det høres helt normalt ut, er vant til at alle betler for egen mat og drikke i slike anledninger, så hyggelig å bli påspandert tre enheter. 

Og ang dere som mener det er gjerrig når voksne folk gjør det slik, det er jeg ikke enig i. Jeg har plass til å ha 10-12 stykker rundt bordet hjemme hos meg, men det blir skrekkelig dyrt å kjøpe mat/drikke til så mange, jeg er ikke videre god på å lage mat selv, og med en del tåler ikke/liker ikke/vil ikke spise ect så blir det for litt styr. Spiser vi ute kan alle legge seg på et nivå de selv er komfortabel med. Dessuten er det et par stykke i min gjeng som aldri inviterer på noe, og aldri bidrar med så mye som en pose chips i sosial sammenheng (vi er 40 +), og lysten til å spandere mat og drikke på disse er ikke så stor hos meg, men de må likevel inviteres med. Så i inkluderingens ånd inviterer jeg til middag ute, så tar jeg heller samlinger hjemme når det er færre folk eller i sammenhenger der det ikke er naturlig å servere mer enn litt snacks. 

Anonymkode: 7fee1...d9d

Alle i tråden sier det generøst og hyggelig, Tenker det kan være lurt å lese.

Anonymkode: ba9e0...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri opplevd at verten betaler på restaurant ved bursdag. Og det har blitt mange sånne etter hvert. Bortsett fra de få gangene far har invitert familien på bursdagsmiddag. Da vil han spandere. Ved vennebursdag er det overhodet ikke vanlig. 

Anonymkode: 8ff20...3af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg at istendenfor å kritisere andre sin svar at du heller svarer på hva ts lurer på.

At du synes det er helt innafor og du ville gjort på den måten.

Jeg har ingen problem at du vil gjøre det måten. Men du gikk på personangrep 

Anonymkode: ba9e0...95f

Jeg svarte ts, og så svarte jeg på din kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanlig bursdag i vennegjengen så synes jeg det er raust! Vi betaler vanligvis for oss selv. Bursdag er jo da ikke egentlig en feiring, mer et påskudd for å kunne gå ut å gjøre noe sammen.

Er det snakk om rund dag så tenker jeg det er helt ok. Ved runde dager så er jeg vant til større feiring, gjerne med både noe mat og drikke. Men noen har jo ikke plass eller økonomi, og da synes jeg det er en hyggelig møte å gjøre det på som viser at man tilbyr litt mer enn på en vanlig bursdag.

Hadde derimot mannen, foreldrene mine eller besteforeldrene invitert ut for å feire på denne måten så hadde jeg synes det var noe merkelig. Men jeg hadde møtt opp da og.

Anonymkode: 2a651...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier vel fra om man skal betale  hver for seg

Anonymkode: af833...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...