Gå til innhold

” problematisk med uvaksiert helsepersonell" Nakstad har rett faktisk


Kågebruker

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (3 minutter siden):

Når ble virusfare/smitterisiko IKKE en helserelatert greie? 

Dette handler jo bare om kontroll. Hvorfor henger man seg så opp i at noen få er uvaksinert når resten har fått vaksinen? det er ikke de uvaksinerte som må beskytte vaksinerte mot smitte, det er det vakinen som skal gjøre. Jeg blir bare matt av at man ikke respekterer avgjørelsen til folk. Denne er frivillig og bør ikke få konsekvenser som å miste jobben eller bli omplassert. da er det ikke frivillig lenger spør du meg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bunny_94 skrev (15 minutter siden):

Dette handler jo bare om kontroll. Hvorfor henger man seg så opp i at noen få er uvaksinert når resten har fått vaksinen? det er ikke de uvaksinerte som må beskytte vaksinerte mot smitte, det er det vakinen som skal gjøre. Jeg blir bare matt av at man ikke respekterer avgjørelsen til folk. Denne er frivillig og bør ikke få konsekvenser som å miste jobben eller bli omplassert. da er det ikke frivillig lenger spør du meg. 

Ingen har noe i helsevesenet å gjøre hvis de ikke har omsorg for pasienter. Du har frihet å velge om du vil ta den sprøyten eller velge å omplasseres eller sies opp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Ingen har noe i helsevesenet å gjøre hvis de ikke har omsorg for pasienter. Du har frihet å velge om du vil ta den sprøyten eller velge å omplasseres eller sies opp. 

Jeg orker faktisk ikke å forholde meg til personer som har slike meninger deg. Altså kommer jeg ikke til å svare mer, jeg har bedre ting å bruke tiden min til. Vi får være enig til å være uenig, men jeg syns det er trist at det er en slik verden du ønsker å leve i...Bare fordi man er uvaksinert så kan man fremdeles ha omsorg for pasientene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Men merk at det i uke 41 er dobbelt så mange smittede (over 16 år) i gruppen vaksinert sammenlignet med gruppen uvaksinert, dersom man ser på absolutte tall. 

Fullvaksinerte: 1047, delvaksinerte: 146, uvaksinerte: 619 (s. 22 i ukesrapporten).

Ser man på gruppene isolert sett er det mange ganger flere smittetilfeller i gruppen uvaksinert sammenlignet med fullvaksinerte (det er dog ikke korrigerte for andre faktorer). Men i samfunnet rundt oss er det flere smittetilfeller blant fullvaksinerte. 

Men det er også adskillig flere vaksinerte enn uvaksinerte. Det er dermed en betydelige større andel uvaksinerte syke enn vaksinerte syke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bunny_94 skrev (30 minutter siden):

Jeg orker faktisk ikke å forholde meg til personer som har slike meninger deg. Altså kommer jeg ikke til å svare mer, jeg har bedre ting å bruke tiden min til. Vi får være enig til å være uenig, men jeg syns det er trist at det er en slik verden du ønsker å leve i...Bare fordi man er uvaksinert så kan man fremdeles ha omsorg for pasientene.

Jeg er helt for avstand mellom oss to. Jeg ønsker forøvrig ikke en verden hvor omsorg betyr å utsette pasienter for fare. Jeg ser ikke omsorgen i å stulle og stelle noen mens man puster ut og deler fritt ut virusmengder og bare håper det går bra med dem - spesielt ikke når vi vet hvor lite omsorgsfullt heller ikke det viruset er.

Endret av Lawyam
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt for avstand mellom oss to. Jeg ønsker forøvrig ikke en verden hvor omsorg betyr å utsette pasienter for fare. Jeg ser ikke omsorgen i å stulle og stelle noen mens man puster ut og deler fritt ut virusmender og bare håper det går bra med dem.

… og som Nakstad sa på Dax18 i går (husker det ikke ordrett): - Pasienter har rett på trygg pleie.

Dermed må helseforetakene legge til rette for at pleien er tryggest mulig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå):

… og som Nakstad sa på Dax18 i går (husker det ikke ordrett): - Pasienter har rett på trygg pleie.

Dermed må helseforetakene legge til rette for at pleien er tryggest mulig.

Javisst; må vel være noe som heter pasientrettigheter også, vel - og ikke bare antivax rettigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (1 time siden):

Men merk at det i uke 41 er dobbelt så mange smittede (over 16 år) i gruppen vaksinert sammenlignet med gruppen uvaksinert, dersom man ser på absolutte tall. 

Fullvaksinerte: 1047, delvaksinerte: 146, uvaksinerte: 619 (s. 22 i ukesrapporten).

Ser man på gruppene isolert sett er det mange ganger flere smittetilfeller i gruppen uvaksinert sammenlignet med fullvaksinerte (det er dog ikke korrigerte for andre faktorer). Men i samfunnet rundt oss er det flere smittetilfeller blant fullvaksinerte. 

Hva skulle absolutte tall være godt for her? De sier da ingenting om forholdet mellom antall syke som er uvaksinert og antall syke som er vaksinert, altså det vi er ute etter. Da trenger man relative tall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (9 minutter siden):

Men det er også adskillig flere vaksinerte enn uvaksinerte. Det er dermed en betydelige større andel uvaksinerte syke enn vaksinerte syke. 

Jeg er klar over tallenes fordeling relativt sett, men ser man på de faktiske tallene for andel smittede, så er det flere fullvaksinerte som ble smittet i uke 41, sammenlignet med delvaksinerte og uvaksinerte. Så da er det vel ikke bare uvaksinert helsepersonell man bør frykte, mht videresmitte til sårbare grupper? Blir det ikke en falsk trygghet å fremme en tanke om at pasientgruppen er trygg så lenge alt av helsepersonell er vaksinert? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DetVarIkkeMeg skrev (3 minutter siden):

Hva skulle absolutte tall være godt for her? De sier da ingenting om forholdet mellom antall syke som er uvaksinert og antall syke som er vaksinert, altså det vi er ute etter. Da trenger man relative tall. 

Det sier noe om hva som møter deg i samfunnet. De uvaksinerte er i fåtall, de fullvaksinerte er i stort flertall, og beveger du deg ut i samfunnet er det dobbelt så stor sjanse for å møte en smittet fullvaksinert sammenlignet med en smittet uvaksinert. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likevel tryggere å sende vaksinerte - ikke minst fordi de tydelig tar viruset litt mer på alvor ved å ha vaksinert seg - enn de som ikke gjør det....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (33 minutter siden):

Det sier noe om hva som møter deg i samfunnet. De uvaksinerte er i fåtall, de fullvaksinerte er i stort flertall, og beveger du deg ut i samfunnet er det dobbelt så stor sjanse for å møte en smittet fullvaksinert sammenlignet med en smittet uvaksinert. 

Generelt sett har du en mye større sannsynlighet for å møte på en fullvaksinert enn en uvaksinert ja. Og siden forholdet mellom smittede blant fullvaksinerte er lavere enn smittede blant uvaksinerte, så har du mindre sannsynlighet for å bli smittet jo flere som er vaksinert, siden du jo nettopp vil møte på flest fullvaksinerte. Jeg skjønner ærlig ikke helt hva du vil fremt til her. 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er grunnlaget for splittelsen her er egentlig at folk tror på asymptomatisk smittebærer-teorien. Men det finnes faktisk ikke. De som ser helt frisk ut og føler seg friske, de KAN IKKE smitte andre med luftveisvirus. Selve WHO sa i januar at PCR testen også skal vurderes i sammenheng med symptomer. Så slapp av folkens og slutt med heksejakt. Ta vare på helsepersonell som gidder fortsatf å være med og slutt med panikk og fryktpropaganda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DetVarIkkeMeg skrev (11 minutter siden):

Generelt sett har du en mye større sannsynlighet for å møte på en fullvaksinert enn en uvaksinert ja. Og siden forholdet mellom smittede blant fullvaksinerte er lavere enn antallet smittede blant uvaksinerte, så har du mindre sannsynlighet for å bli smittet jo flere som er vaksinert, siden du jo nettopp vil møte på flest fullvaksinerte. Jeg skjønner ærlig ikke helt hva du vil fremt til her. 

Det er mer smitte blant uvaksinerte relativt sett, ja. Akkurat dette har jeg gjengitt flere ganger i tråden.

Denne tråden handler om at uvaksinert helsepersonell er problemet mht videreføring av smitte til sårbare grupper. Mitt poeng er at de absolutte tallene viser at det sirkulerer mye smitte blant fullvaksinerte også, og at helsepersonell generelt kan videresmitte til sårbare grupper. Blir det da riktig å fremme en tanke om at pasientgruppen er trygg så lenge man fjerner uvaksinert helsepersonell? 

Endret av Pivot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (5 timer siden):

Det er mer smitte blant uvaksinerte relativt sett, ja. Akkurat dette har jeg gjengitt flere ganger i tråden.

Denne tråden handler om at uvaksinert helsepersonell er problemet mht videreføring av smitte til sårbare grupper. Mitt poeng er at de absolutte tallene viser at det sirkulerer mye smitte blant fullvaksinerte også, og at helsepersonell generelt kan videresmitte til sårbare grupper. Blir det da riktig å fremme en tanke om at pasientgruppen er trygg så lenge man fjerner uvaksinert helsepersonell? 

Reglene for testing er ulik for vaksinerte og uvaksinerte. Dette kan kanskje føre til mer skjult smitte blant vaksinerte? 
 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/smittevernrad-for-befolkningen/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (5 timer siden):

Det er mer smitte blant uvaksinerte relativt sett, ja. Akkurat dette har jeg gjengitt flere ganger i tråden.

Denne tråden handler om at uvaksinert helsepersonell er problemet mht videreføring av smitte til sårbare grupper. Mitt poeng er at de absolutte tallene viser at det sirkulerer mye smitte blant fullvaksinerte også, og at helsepersonell generelt kan videresmitte til sårbare grupper. Blir det da riktig å fremme en tanke om at pasientgruppen er trygg så lenge man fjerner uvaksinert helsepersonell? 

Absolutt trygg kan man ikke være nei. Men mer trygg er man om man bare møter vaksinerte, all den tid uvaksinerte faktisk bærer mer smitte enn en vaksinert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DetVarIkkeMeg skrev (37 minutter siden):

Absolutt trygg kan man ikke være nei. Men mer trygg er man om man bare møter vaksinerte, all den tid uvaksinerte faktisk bærer mer smitte enn en vaksinert. 

Dette er vel strengt talt synsing? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (42 minutter siden):

Reglene for testing er ulik for vaksinerte og uvaksinerte. Dette kan kanskje føre til mer skjult smitte blant vaksinerte? 
 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/smittevernrad-for-befolkningen/

Ja, det kan det så absolutt. Det står i rapporten at insidens ikke er korrigert for andre faktorer. I tillegg har de utelatt fra beregningen alle de uvaksinerte som har gjennomgått infeksjon og ikke mottatt vaksine enda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Jajajane said:

Dette er vel strengt talt synsing? 

Nei det er det ikke:

 

  

On 8/18/2021 at 6:17 PM, Robert Koch said:

Nei, dette er ikke sant.

Som uvaksinert vil man kunne spre smitte effektivt videre til andre, og man har ingen mulighet til å vite om man tilhører de som blir alvorlig syke, uavhengig av hvilken risikogruppe man tilhører. At man selv anser risikoen som lav, rettferdiggjør ikke at man stiller seg til disposisjon som smittekurér.

Risikoen for alvorlige bivirkninger av vaksinen er svært, svært liten - og uansett veldig mye mindre enn risikoen ved å utsette seg selv og andre for smitte.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (På 22.10.2021 den 12.35):

Det som er grunnlaget for splittelsen her er egentlig at folk tror på asymptomatisk smittebærer-teorien. Men det finnes faktisk ikke. De som ser helt frisk ut og føler seg friske, de KAN IKKE smitte andre med luftveisvirus. Selve WHO sa i januar at PCR testen også skal vurderes i sammenheng med symptomer. Så slapp av folkens og slutt med heksejakt. Ta vare på helsepersonell som gidder fortsatf å være med og slutt med panikk og fryktpropaganda.

Feil. 

 Man kan være smittet med SARS-CoV-2 uten å utvikle sykdom (asymptomatisk), og likevel smitte videre. Personer som ikke utvikler symptomer, smitter trolig i noe mindre grad andre

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...