Gå til innhold

'Svenske tilstander' - er det et rasistisk uttrykk?


NordicViking

Anbefalte innlegg

Tenker nok folk flest skjønner at innvandrere bidrar med mest positivt, spesielt i land hvor befolkningsveksten stagnerer.

Slik jeg oppfatter "svenske tilstander" er de ekstreme eksemplene som vi ikke har mye av i Norge, parallellsamfunn, grov gjengkriminalitet, og en overvekt av unge menn med minoritetsbakgrunn i overgrepssaker. Her kan vel Malmø trekkes inn spesielt hvor det er mange papirløse som tyr til gjengkriminalitet, og at politiet føler avmakt/ikke har kontroll.

Personlig reagerte jeg veldig over at de synes å idealisere disse unotene i TV-serien "Snabba Cash", (så mye at jeg gadd bare se et par episoder). Jeg synes det hadde vært mer hensiktsmessig å fortelle historier om innvandrere som lykkes i jobb og utdanning i mainstream media, enn å nøre opp under hvor tøft det er å være kriminell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FryNor skrev (På 20.10.2021 den 21.33):

Utrykket er jo bare en betegnelse på problemene i Sverige som er et resultat av den svenske innvandringspolitikken, kan ikke se at det er rasistisk siden det ikke går på enkelte folkegrupper eller religiøse grupper.

Det er nok et utrykk som forsvinner med tiden når disse tilstandene blir normen, altså normale tilstander der det ikke lenger er PK eller sosialt akseptert å bruke statistikk og fakta for å finne den EGENTLIGE grunnen til problemene.  

Problemene i Sverige er jo reelle og «unikt» i Skandinavia. Ingen ønsker et slikt samfunn. Jeg ser ikke på uttrykket som noe rasistisk. Jeg syns faktisk det virker som Timbuktu  prøver å dysse ned problemene i Sverige med å kalle uttrykket rasistiskt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (5 minutter siden):

Tenker nok folk flest skjønner at innvandrere bidrar med mest positivt, spesielt i land hvor befolkningsveksten stagnerer.

Slik jeg oppfatter "svenske tilstander" er de ekstreme eksemplene som vi ikke har mye av i Norge, parallellsamfunn, grov gjengkriminalitet, og en overvekt av unge menn med minoritetsbakgrunn i overgrepssaker. Her kan vel Malmø trekkes inn spesielt hvor det er mange papirløse som tyr til gjengkriminalitet, og at politiet føler avmakt/ikke har kontroll.

Personlig reagerte jeg veldig over at de synes å idealisere disse unotene i TV-serien "Snabba Cash", (så mye at jeg gadd bare se et par episoder). Jeg synes det hadde vært mer hensiktsmessig å fortelle historier om innvandrere som lykkes i jobb og utdanning i mainstream media, enn å nøre opp under hvor tøft det er å være kriminell. 

Dette. Det er også rart at rappere som skriver tekster om vold, narkotika, og som glorifiserer gjengmijøer blir belønnet med prestisjefylte musikkpriser i svensk media. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske tilstander er ikke negativt ladet i den grad at det er ment ondsinnet selv om det kan oppfattes krenkende. Men utgangspunktet er at det er et beskrivende uttrykk for en kompleks situasjon blandet av politikk, samfunn, miljø, kriminalitet osv som alle forstår når de hører det, uten at noen trenger å utbrodere rundt det.

For øvrig har jeg hørt begrepet "Oslo-tilstander" ute på bygda, samt "bygde-tilstander" i byen. Begrepet brukes på samme måte. TV2 Nyhetskanalen har et program som heter "Norske tilstander" med alt fra politikk, samfunn, folk, opprør osv, som ikke er positivt ladet hver gang.

Ingen grunn til å ta ting personlig eller la seg krenke. Det snakkes ikke om deg. Men Timbuktu trengte vel litt oppmerksomhet etter en dalende kurve fra begivenhetens sentrum, og spiller på dette.

Endret av Ctrl
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 22.10.2021 den 12.02):

Jeg satt akkurat og leste om den svenske rappe-gutten som ble drept. Han var tilknyttet noe de kalte Vårbynettverket, som jeg aldri hadde hørt om. Da jeg googlet det ser jeg at det er bygget opp med "kapteiner" etc, dvs dette er en skandinavisk utgave at den scisilianske mafiaen, Gambino familien i USA etc

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/i-dag-kommer-domen-mot-varbynatverket-och-yasin

De har altså lokal mafia i Sverige på linje med USA på 70 og 80-tallet.

Det er så skremmende. Jeg leste om han gutten jeg også. Gikk inn på det svenske forumet og der er det jo nevnt en del gjenger. Rapgutten hadde jo tilknytning til flere gjenger. Det er Shottaz, Dødspatruljen, Vårbynettverket ett eller annet gjengnavn med hyener osv. Alle disse gjengene virker som de er kjendiser i Sverige. Flere artister tydeligvis. De har til og med egen tråd med navnelister over hvem som er i hvilken gjeng. De dreper over en lav sko og det er jo helt vilt!  Hvem ønsker å ha noe sånt i samfunnet man lever i? Hvordan ble det slik? Det er jo sammensatt og vanskelig. Men jeg syns faktisk det er en god beskrivelse: Sverigetilstander. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurium skrev (35 minutter siden):

Tenker nok folk flest skjønner at innvandrere bidrar med mest positivt, spesielt i land hvor befolkningsveksten stagnerer.

Slik jeg oppfatter "svenske tilstander" er de ekstreme eksemplene som vi ikke har mye av i Norge, parallellsamfunn, grov gjengkriminalitet, og en overvekt av unge menn med minoritetsbakgrunn i overgrepssaker. Her kan vel Malmø trekkes inn spesielt hvor det er mange papirløse som tyr til gjengkriminalitet, og at politiet føler avmakt/ikke har kontroll.

Personlig reagerte jeg veldig over at de synes å idealisere disse unotene i TV-serien "Snabba Cash", (så mye at jeg gadd bare se et par episoder). Jeg synes det hadde vært mer hensiktsmessig å fortelle historier om innvandrere som lykkes i jobb og utdanning i mainstream media, enn å nøre opp under hvor tøft det er å være kriminell. 

Dette er symptomer på et døende samfunn, kvelt under vekten av samfunnsfiendtlige dritt-ideologier som promoterer «multikultur».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonaen skrev (3 timer siden):

Det er så skremmende. Jeg leste om han gutten jeg også. Gikk inn på det svenske forumet og der er det jo nevnt en del gjenger. Rapgutten hadde jo tilknytning til flere gjenger. Det er Shottaz, Dødspatruljen, Vårbynettverket ett eller annet gjengnavn med hyener osv. Alle disse gjengene virker som de er kjendiser i Sverige. Flere artister tydeligvis. De har til og med egen tråd med navnelister over hvem som er i hvilken gjeng. De dreper over en lav sko og det er jo helt vilt!  Hvem ønsker å ha noe sånt i samfunnet man lever i? Hvordan ble det slik? Det er jo sammensatt og vanskelig. Men jeg syns faktisk det er en god beskrivelse: Sverigetilstander. 

Dødspatruljen og Shottaz, for noen navn.. Dette er folk som er 12 år mentalt. Begge gjengene har utgangspunkt i Somaliske miljøer.

Endret av Vuling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (På 20.10.2021 den 20.38):

Er det noen som oppfatter uttrykket 'svenske tilstander' som rasistisk?

Dette blir for meg en klassisk avledningsmanøver. I stedet for å snakke om at Sverige faktisk er på vei til å bli en av de mest farlige landene i Europa, med skyhøy statistikk for skyteepisoder og kriminelle nettverk/klaner som regjerer i enkelte områder, skal man da henge seg opp i om begrepet virker støtende..

Hva med og heller la seg provosere av den fæle utviklingen? Hvor mange mennesker må leve i frykt, og ikke har myndigheter som klarer å håndtere situasjonen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det teknisk sett er rasistisk eller ikke er jeg ikke siker på, men jeg ville ikke brukt det selv og hadde sikkert sett skjevt på folk om de brukte det seriøst. Begrepet ble vel først brukt av Sylvi Listhaug som jo er veldig god retoriker og har et veldig klart budskap hun prøver og formidle. Så jeg oppfatter det veldig nært knyttet opp til det jeg mener er en splittene og populistisk politikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Om det teknisk sett er rasistisk eller ikke er jeg ikke siker på, men jeg ville ikke brukt det selv og hadde sikkert sett skjevt på folk om de brukte det seriøst. Begrepet ble vel først brukt av Sylvi Listhaug som jo er veldig god retoriker og har et veldig klart budskap hun prøver og formidle. Så jeg oppfatter det veldig nært knyttet opp til det jeg mener er en splittene og populistisk politikk. 

Hvorfor skal ikke sannheten fortelles fordi den er splittende?

Hva nøyaktig er populistisk med sannheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 23.10.2021 den 17.42):

Dette blir for meg en klassisk avledningsmanøver. I stedet for å snakke om at Sverige faktisk er på vei til å bli en av de mest farlige landene i Europa, med skyhøy statistikk for skyteepisoder og kriminelle nettverk/klaner som regjerer i enkelte områder, skal man da henge seg opp i om begrepet virker støtende..

Hva med og heller la seg provosere av den fæle utviklingen? Hvor mange mennesker må leve i frykt, og ikke har myndigheter som klarer å håndtere situasjonen?

 

0EACED01-A901-494F-8B51-FCE450EBB98D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skal ikke sannheten fortelles fordi den er splittende?

Hva nøyaktig er populistisk med sannheten? 

Nå er vel sjelden sannheten så enkel at den kan oppsummeres i et så intetsigende begrep som "svenske tilstander".

 

Det finnes mange forskjellige måter og formidle et budskap på, den mest splittene måten er vel sjeldent den som gir mest politisk gjennomslag. Splittende politikk eller formuleringer appellerer vell gjerne mer til sinne egne velgere end den gjør til brede politiske samarbeid (som kan gi faktiske resultater). Det og prioritere popularitet blant sine egne velgere over faktiske resultat er vel ganske nære definisjonen på populisme. Så det handler vel ikke så mye om hvorvidt budskapet er "sant" men heller om måten det formuleres på.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (På 25.10.2021 den 20.57):

Nå er vel sjelden sannheten så enkel at den kan oppsummeres i et så intetsigende begrep som "svenske tilstander".

Der tar du nok feil...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2021 at 1:43 PM, Lurium said:

Tenker nok folk flest skjønner at innvandrere bidrar med mest positivt, spesielt i land hvor befolkningsveksten stagnerer.

Slik jeg oppfatter "svenske tilstander" er de ekstreme eksemplene som vi ikke har mye av i Norge, parallellsamfunn, grov gjengkriminalitet, og en overvekt av unge menn med minoritetsbakgrunn i overgrepssaker. Her kan vel Malmø trekkes inn spesielt hvor det er mange papirløse som tyr til gjengkriminalitet, og at politiet føler avmakt/ikke har kontroll.

Personlig reagerte jeg veldig over at de synes å idealisere disse unotene i TV-serien "Snabba Cash", (så mye at jeg gadd bare se et par episoder). Jeg synes det hadde vært mer hensiktsmessig å fortelle historier om innvandrere som lykkes i jobb og utdanning i mainstream media, enn å nøre opp under hvor tøft det er å være kriminell. 

Jeg vet ikke om jeg svarte deg eller en annen om positive effekter av innvandring.

Arbeidsinnvandring = Bra.

Asylsøkere/Flyktninger/Migranter = Dårlig.

Arbeidsinnvandrere kommer med kunnskaper og ferdigheter som trenges.

Fra ikke-vestlige land kommer altfor ofte analfabeter eller mennesker med veldig lave kunnskaper. Mange som kommer over Middelhavet har dyre mobiler. Men det sier ikke stort om hva slags nytte norsk arbeidsmarked har for de. Det er ikke mye arbeid igjen som ikke er sykt spesialisert og som trenger lang utdannelse.

Og klarer de å ta igjen manglende skolekunnskaper og forsørge seg selv? Det er dystre tall. Yrkesdeltagelse kan være så lav som et par timer i uken på tiltak.

Pakistanerene som blir bejublet i Oslo nå, hadde en bra arbeidsdeltakelse når de kom, men etter 20 år var det 30% færre i arbeid enn den innfødte befolkningen på samme alder. Det blir brukt store summer for å rette opp dette ikke-vestlige deltakelse i yrkeslivet, men det har ikke virket. https://www.imdi.no/om-integrering-i-norge/kunnskapsoversikt/innvandrere-i-arbeidslivet/

Er det så bra med nye kulturer? I Sverige finnes det førskoleansatte nærmest med 0 svenskkunnskaper. Hederskultur og bruk av hijab brer om seg. Selv om de kommer i jobb, er det et spørsmål om det virkelig er positivt, at barn skal begynne på skolen og ikke snakke svensk, for eksempel. Varme hender i arbeid med eldre ja, men det skal mer til. Eller når personer med IS-tilknytning jobber på skolen.

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/27-av-40-förskolor-säger-ja-till-slöjtvång-1.6326768

https://www.expressen.se/gt/is-atervandare-undervisar-barn-pa-vetenskapsskolan/

https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/forskoletvang-hjalper-inte-om-personal-knappt-talar-svenska/

https://ka.se/2018/06/12/stora-sprakproblem-i-aldreomsorgen/

Quote

En undersköterska på ett äldreboende berättar om stora svårigheter med vikarier som inte klarar att svara i telefon, skriva avvikelserapporter och sköta dokumentation.

Dette er også svenske tilstander. Hederskultur, manglende integrering og kan ikke snakke svensk.

Det er ikke bare skyting i gatene som er svenske tilstander. Barn som ikke får lært seg svensk eller får hjelp med skolearbeidet faller utenfor og ender opp som kriminelle. Og det går rett tilbake til innvandringen av personer som ville vært nyttige og kunnet arbeide i et land som ligner mer på deres hjemland. Men ikke i et nordisk land.

Endret av ops2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke rasistisk å si at enkelte grupper innvandrere faller gjennom i samfunnet og ikke klarer å integreres. Det går ikke på deres rase, men kultur, innstilling og utdannelse.

Ingen kan endre sin rase, men man kan legge av seg ukultur og få en utdannelse. Men det krever at de må ønske det selv. Å ta inn en stor andel mennesker som avviser nordisk levesett og helst vil leve som de gjorde i hjemlandet = Svenske tilstander.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...